Miksi opetuk­sen järjes­tä­jien tulisi kiin­nos­tua tekoälystä?

Kirjoi­tin tämän artik­ke­lin yhteis­työssä Open AI -säätiön Chat GPT -teko­ä­lyn kanssa. Kuvitus on tehty Dall-E teko­ä­lyn avustamana.

Yksi tämän vuoden isoista herä­tyk­sistä on ollut teko­ä­ly­so­vel­lus­ten kehi­tys­harp­paus. Suurelle ylei­sölle tämä on näyt­täy­ty­nyt chat­ti­bot­tien, teks­ti­ge­ne­raat­to­rien ja kuvan­muok­kaus­so­vel­lus­ten kehit­ty­mi­senä. Teko­ä­lyn tarjoa­mat mahdol­li­suu­det yhdis­tet­tynä ihmis­ten luomaan valta­vaan tieto­mää­rään vaikut­ta­vat rajattomilta.

Suomen korkea­kou­luissa tekoäly ilmiönä ei ole tullut täysin puskista. Teko­ä­lyyn liit­ty­vää opetusta  ja teko­ä­lyn hyödyn­tä­mi­seen liit­ty­viä hank­keita on ollut käyn­nissä myös Karelia-ammattikorkeakoulussa.

Opet­ta­jille harmaita hiuksia saattaa aiheut­taa mahdol­li­set teko­ä­lyn avulla laadi­tut esseet, mutta tekoäly voi tuoda korkea­kou­luille myös mahdol­li­suuk­sia kehit­tää omaa toimin­taansa ja paran­taa vaik­kapa opetuk­sen tasoa. Vai mitä asiasta on sanot­ta­vana teko­ä­lyllä itsel­lään? Seuraa­vassa teko­ä­lyn kirjoit­ta­mat osiot on merkitty kursii­villa.

Teko­ä­lyn mahdol­li­suu­det opetuksessa

Tekoäly voi tarjota opetuk­sen järjes­tä­jille useita etuja ja mahdol­li­suuk­sia paran­taa opetusta ja oppi­mista. Tässä muuta­mia esimerk­kejä siitä, miksi opetuk­sen järjes­tä­jien tulisi kiin­nos­tua tekoälystä:

  1. Tekoäly voi tarjota henki­lö­koh­tai­sem­paa ja räätä­löi­tyä opetusta oppi­joille. Esimer­kiksi teko­ä­lyn avulla voidaan tarjota oppi­joille yksi­löl­li­siä tehtä­viä ja harjoi­tuk­sia, jotka edis­tä­vät heidän oppimistaan.
  • Opet­ta­jien resurs­sit opetuk­sen räätä­löin­tiin erilai­sille oppi­joille ovat rajal­li­set. Teko­ä­lyn avulla oppi­mista voidaan muotoilla kunkin oppijan oppi­mis­tyy­lin mukai­seksi. Varsin­kin verkko-oppi­mi­sym­pä­ris­töt hyöty­vät teko­ä­lyn tuomista mahdollisuuksista:
  1. Tekoäly voi auttaa opet­ta­jia tehok­kaam­min ja tehok­kaam­min. Esimer­kiksi teko­ä­lyn avulla voidaan auto­ma­ti­soida monia rutii­ni­töitä, kuten luok­ka­huo­neen hallin­nointi ja tarkis­taa tehtä­vien vastauk­set, jolloin opet­ta­jilla on enemmän aikaa keskit­tyä opetuk­seen ja oppi­joi­den tukemiseen.
  • Erilai­set oppi­mi­sa­lus­tat tarjoa­vat numee­ri­sissa ja valin­ta­vas­tauk­sien tarkis­ta­mi­sessa auto­ma­ti­soi­tuja toimin­toja. Näin aikaa sääs­tyisi inhi­mil­li­seen kohtaa­mi­seen ja läsnä­oloon. Teko­ä­lyn on mahdol­lista tarkis­taa jopa essee­vas­tauk­sia. Opet­ta­jien on myös tiedos­tet­tava, että tekstin tuot­ta­mi­sessa voidaan myös hyödyn­tää tekoälyä.
  1. Tekoäly voi paran­taa opetuk­sen laatua ja tehok­kuutta. Esimer­kiksi teko­ä­lyn avulla voidaan analy­soida oppi­joi­den suori­tuk­sia ja tarjota heille tukea ja ohjausta heidän tarpei­densa mukai­sesti. Tämä voi paran­taa oppi­joi­den oppi­mis­tu­lok­sia ja edistää heidän menestystään.
  • Tämä teko­ä­lyn luoma pointti numero kolme tois­te­lee oikeas­taan jo kuultua. Uusi vivahde löytyy siitä, että tekoäly kykenee poimi­maan ja nosta­maan esille tois­tu­via virheitä, oli sitten kyse äänne­vir­heestä englan­nin kieltä käytet­täessä tai kirjoi­tus­vir­heestä tekstissä.
  1. Tekoäly voi tarjota uusia mahdol­li­suuk­sia ja väli­neitä opetuk­seen. Esimer­kiksi teko­ä­lyn avulla voidaan luoda uusia oppi­mi­sym­pä­ris­töjä ja -koke­muk­sia, jotka edis­tä­vät oppi­joi­den oppi­mista ja motivaatiota.
  • Jo nyt teko­ä­lyn avulla voidaan luoda animaa­tioita ja kuvi­tuk­sia opetuk­sessa hyödyn­net­tä­viksi. Oppi­mi­sym­pä­ris­töistä jo Kare­liassa käytet­tä­vät simu­laa­tiot ovat merkit­tävä kehit­tä­mis­kohde. Ne toisi­vat paljon hyötyä vaik­kapa sote-alan koulu­tuk­siin ja vaati­viin asia­kas­ti­lan­tei­siin. Myös itse teko­ä­lyn mahdol­li­suuk­sien hyödyn­tä­mi­nen oppi­mi­sen aiheena on ajan­koh­taista joka alalla.

Yhteen­ve­tona voidaan todeta, että tekoäly voi tarjota opetuk­sen järjes­tä­jille useita etuja ja mahdol­li­suuk­sia paran­taa opetusta ja oppi­mista. Siksi opetuk­sen järjes­tä­jien tulisi kiin­nos­tua teko­ä­lystä ja tutus­tua siihen tarkemmin.

Kirjoit­ta­jana kiitän kans­sa­kir­joit­ta­jaani teko­ä­lyä näppä­rästä sanai­lusta. Yhteen­ve­tona minä puoles­tani voisin lisätä, että meidän tulisi suhtau­tua uteli­aasti teko­ä­lyyn. Puhu­taan jopa neljän­nestä teol­li­sesta vallan­ku­mouk­sesta. On siis tärkeää havah­tua ajoissa teko­ä­lyn mahdol­li­suuk­siin ja koulut­taa osaajia, jotka osaavat valjas­taa sen mahdollisuudet.


Kirjoit­taja:

Anssi Kekko­nen, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kirjoit­taja työs­ken­te­lee Työelä­mä­läh­töi­nen kyvyk­kyyk­sien johta­mi­nen ja kehit­tä­mi­nen -hank­keessa, jossa kehi­te­tään työn ohessa tapah­tu­vaa oppimista