Milloin digi­vi­siosta tulee digitodellisuutta?

Valta­kun­nal­li­nen Digi­vi­sio 2030 -hanke on käyn­nis­ty­nyt 2021. Tule­vai­suu­dessa yhteis­kun­tamme tarvit­see yhä moni­puo­li­sem­paa osaa­mista. Digi­vi­sio 2030 –hank­keessa kaikki suoma­lai­set korkea­kou­lut raken­ta­vat yhdessä oppi­mi­selle tule­vai­suutta. Tavoit­teena on oppi­mi­sen uusi aika­kausi, jonka ytimessä on digi­pe­da­go­gii­kan jatkuva kehit­tä­mi­nen ja jossa jokai­nen meistä voi helpom­min oppia ja kerryt­tää osaa­mis­taan muut­tu­vassa maail­massa” (Digi­vi­sio 2030). 

Tässä artik­ke­lissa esit­te­len konkreet­ti­sia asioita, joita kehi­tämme Kare­liassa Digi­vi­sio 2030 -hank­keen ja digi­pe­da­go­gii­kan ympä­rillä. Vuoden 2023 aikana luomme Kare­liassa mahdol­li­sim­man monelle mahdol­li­suu­den konkreet­ti­seen toimin­taan Digi­vi­sion parissa.

Non-formaa­lin ja infor­maa­lin oppi­mi­sen pilo­tista ponnah­dus­lauta mikro-oppi­mi­sen maailmaan

Karelia on mukana Digi­vi­sion non-formaa­lin ja infor­maa­lin koulu­tus­tar­jon­nan 1.0 pilo­tissa. Kare­lian lisäksi mukana verkos­tossa ovat Savonia ja UEF. Koulu­tus­tar­jon­taa kutsu­taan mikro-oppi­mi­seksi ja koulu­tuk­set voivat olla mm. podcas­teja, videoita, pelejä ja osia suurem­mista opin­to­ko­ko­nai­suuk­sista. Kyseessä on alle 1 opin­to­pis­teen koko­nai­suu­det. Jokai­nen Kare­lian opet­taja voi tuottaa osioita koulutustarjontaan.

Pilotin vastuu­hen­ki­lönä Kare­liassa on erikois­suun­nit­te­lija Mervi Lätti. Mikro-opinnot ovat hyödyl­li­siä erityi­sesti Kare­lian ulko­puo­lella toimi­ville oppi­joille, kuten yrityk­sille, eri koulu­jen oppi­joille, työn­ha­ki­joille ja itsensä sivis­tä­jille. Osaa­mista tulee päivit­tää ja kehit­tää myös tutkin­to­jen jälkeen. Kaikki oppijat eivät vält­tä­mättä hae opin­to­pis­teitä tai heillä ei ole aikaa pitkiin koulu­tuk­siin. Näihin osaa­mi­siin sopivat erin­omai­sesti lyhyet täsmä­kou­lu­tuk­set. Oppija voi hakea mikro-oppi­mi­sen sisäl­töjä yhdeltä tarjot­ti­melta ja asioita voi opis­kella omassa tahdissa.

Kare­lian jatku­van oppi­mi­sen yksikkö koor­di­noi mikro-oppi­mi­sen koko­nai­suuk­sia sekä tuki- ja tuotan­to­tii­min kehit­tä­mis­työ­pa­joja. Jatku­van oppi­mi­sen yksi­kössä joudu­taan pohti­maan entistä enemmän ulko­puo­lis­ten oppi­joi­den tarpeita ja sitä, minkä­lai­sesta tarjon­nasta oppijat hyötyisivät.

Mikro-opin­toja voidaan koostaa Kare­lian koulu­tus­ten jo olemassa olevista opin­noista, tai raken­taa uusia, itse­näi­siä opin­to­ko­ko­nai­suuk­sia. Koko­nai­suu­den raken­ta­mi­nen vaatii koulu­tuk­silta luku­vuo­sit­taista suun­nit­te­lua ja tarjon­nan määrit­tä­mistä koko Kare­lian tasolla. Jo suun­nit­te­lu­vai­heessa on hyvä pohtia, miten oppija saa halu­tes­saan kerät­tyä suurem­pia oppi­mis­ko­ko­nai­suuk­sia samasta aihe­pii­ristä. Hanke­toi­min­nan kannalta mikro-opin­to­jen tuot­ta­mi­nen on uuden­lai­nen tapa kertoa hank­kei­den tärkeistä sisällöistä.

Opin­to­jen toteu­tuk­sissa on huomioi­tava laaduk­kuus. Kare­lian tuki- ja tuotan­to­tii­min toimin­taa pyri­tään vuoden 2023 aikana vaki­nais­ta­maan niin, että se tukee mahdol­li­sim­man hyvin opet­ta­jia ja hanke­toi­mi­joita tuot­ta­maan laaduk­kaita opin­to­ko­ko­nai­suuk­sia. Tuki- ja tuotan­to­tii­min raken­ta­mi­nen vaatii koko Kare­lian tasolla toimin­nan proses­si­ku­vauk­sen ja toimin­taoh­jeen asian selkeyttämiseksi.

Digi­ta­li­saa­tion koko­nai­sark­ki­teh­tuuri tueksi kehittämistyöhön

Kare­liassa tullaan tänä vuonna päivit­tä­mään digi­ta­li­saa­tion kehit­tä­mis­suun­ni­tel­man, jossa linja­taan Kare­lian koko­nai­sark­ki­teh­tuu­ria Digi­vi­sion suun­tai­sesti. Tämä on tärkeää siksi, että jo nyt useat TKI-hank­keet sekä erilai­set kehit­tä­mis­toi­met sisäl­tä­vät digi­ta­li­suu­teen liit­ty­viä tavoit­teita. Tavoit­teena on, että TKI-hank­keet sekä erilai­set kehit­tä­mis­toi­met olisi­vat linjassa Kare­lian koko­nai­sark­ki­teh­tuu­rin kanssa. 

Kare­liassa on menossa monia digi­ta­li­saa­tioon liit­ty­viä hank­keita, kuten Kyvyk­kyys -, Tule­vai­suu­den työ – ja Osaajia harvaan asutulle alueelle -hank­keet. Koko­nai­sark­ki­teh­tuuri selkeyt­tää kaik­kien toimi­joi­den työtä ja linjaa jatkossa hanke­suun­nit­te­lua. Koko­nai­sark­ki­teh­tuu­rin raken­ta­mi­seen tarvi­taan sekä ICT:n että digi­pe­da­go­gii­kan osaajia, koska digi­taa­li­uus tulee olemaa yksi merkit­tä­vim­mistä muutok­sista koulu­tus­jär­jes­tel­mis­sämme. Digi­ta­li­saa­tion kehit­tä­mis­suun­ni­tel­man työs­tä­mi­seen tullaan nimeä­mään eril­li­nen työryhmä.

Peda­go­giikka ja jatkuva uudistuminen

Peda­go­gi­nen kehit­tä­mi­nen nousee digi­ta­li­saa­tiossa merki­tyk­sel­li­seksi jo opis­ke­li­ja­mää­rien­kin suhteen. Digi­vi­sio 2030 -hank­keessa on tavoit­teena luoda kaik­kien korkea­kou­lu­jen yhtei­nen opin­to­tar­jo­tin, josta oppijat voivat hakea heitä kiin­nos­ta­via opin­toja.  Opin­to­jen tulee olla laaduk­kaita ja niiden tulee noudat­taa Digi­vi­sion tarjot­ti­melle yhtei­sesti määri­tel­tyjä laatukriteereitä.

Digi­vi­sio 2030 -hanke tarjoaa peda­go­gi­sen kehit­tä­mi­sen tueksi erilai­sia studioita, webi­naa­reja ja koulu­tuk­sia, joihin kaikki haluk­kaat voivat osal­lis­tua. Karelia järjes­tää myös omia koulu­tuk­sia ja työpa­joja peda­go­gii­kan kehit­tä­mi­seen liit­tyen. Kare­liassa on luotu todella hyvät Peda-akate­mian sivut Karelia-intraan, josta opet­taja saa erin­omaista tietoa kehit­täes­sään verkko-opin­to­jaan. Kare­liassa peda­go­gi­sen kehit­tä­mi­sen vastuu­hen­ki­löiksi on nimetty opet­taja Maarit Igna­tius ja opetus­tek­no­lo­gia-asian­tun­tija Minna Rokkila.

Oppijan ohjaus koros­tuu entistä enemmän

Ohjaus on yksi tärkeim­mistä digi­pe­da­go­gii­kan kehit­tä­mis­koh­teista. Ohjauk­sen tulee olla saavu­tet­ta­vaa, oikea-aikaista sekä riit­tä­vän yksi­löl­listä. Tekno­lo­gian avulla voidaan tukea ohjausta, mutta koko­nai­suu­des­saan ohjauk­sen tulee olla opet­ta­jien tuot­ta­maa. Opet­ta­jien työ on entistä enemmän ohjaa­vaa toimin­taa. Digi­taa­li­set mene­tel­mät ohjaa­vat tunnis­ta­maan oppijan tarpeita, jolloin opet­ta­jilta säästyy aikaa enemmän yksi­löl­li­seen ohjauk­seen ja sen oikeaan ajoitukseen.

Opin­to­jen arvioin­nista kimmoke oppijan sitoutumiseen

Arviointi on toinen tärkeä verk­ko­pe­da­go­gi­sen kehit­tä­mi­sen osio. Arvioin­nin tavoite on oppijan sitout­ta­mi­nen ja moti­vointi. Sitout­ta­mi­nen voidaan mahdol­lista eri väli­neillä, niin että oppi­mista on helppo toteut­taa. Nykyi­sin arvioin­tia voidaan toteut­taa monin eri keinoin esim. teko­ä­lyn avulla tai pelil­lis­tä­mi­sellä. Kun pyri­tään suuriin opis­ke­li­ja­mää­riin, on arvioin­nin oltava myös raken­teel­li­sesti opet­ta­jan työtä helpot­ta­vaa. Tekoäly ei pysty vielä teke­mään arvioin­tia täydel­li­sesti, mutta se säästää opet­ta­jan työai­kaa. Teko­ä­lyn käyttö arvioin­nissa sisäl­tää aina koulu­tuk­sen järjes­tä­jän eetti­sen vastuun. Pelil­lis­tä­mi­sellä voidaan tehos­taa tavoit­teel­li­suutta esim. niin, että oikein vasta­tut kertaus­ky­sy­myk­set näkyvät hyväksyttynä/ hylät­tynä väripalkkina.

Osaa­mis­merk­ki­jär­jes­tel­mää voidaan käyttää osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sessä hyödyksi. Osaa­mis­merkki voi osoit­taa jonkin erityis­asian merki­tystä, joka ei näy muun suori­tuk­sen osuu­dessa selkeästi. Osaa­mis­merk­kejä voidaan käyttää myös opin­to­pis­tei­den rinnalla. Osaa­mis­merk­kien avulla voidaan oppijaa mm. moti­voida, sitout­taa, tunnus­taa oppi­mista, saavu­tus­ten näky­väksi teke­mistä. Osaa­mis­mer­keistä on tulossa Kare­lian verk­ko­si­vuille enemmän tietoa. Vastuu­hen­ki­lönä toimii jatku­van oppi­mi­sen suun­nit­te­lija Katja Hirvonen.

Myös erilai­set oppi­mi­sa­lus­tat moti­voi­vat oppijoita

Kare­li­aan on hankittu digi­taa­li­sia alus­toja, joilla voidaan tarjota erilai­sia koulu­tuk­sia. Videoita löytyy Kare­lialla YouTube-alus­talta ja podcas­teja Soundclou­dista. Kevään 2023 aikana on tulossa uusi Moodle-oppi­mi­sym­pä­ristö, joka mahdol­lis­taa helpon kirjau­tu­mi­sen alus­talle. Lisäksi Kare­lialla on uusi Jatku­van oppi­mi­sen alusta Eduplan ELLA, josta löytää helposti hake­mansa opin­to­jak­sot avain­sa­no­jen avulla.

Missä mennään Digi­vi­sio 2030 -hankkeessa?

Karelia on tehnyt ensim­mäi­sen muutos­oh­jel­ma­suun­ni­tel­ma­ver­sionsa.  Se löytyy Kare­lian Digi­vi­sio 2030 Teams-alus­talta. Digi­vi­sion 2030 -hank­keen opera­tii­vi­sena yhteys­hen­ki­lönä toimii Kare­liassa koulu­tuk­sen kehit­tä­mis­pääl­likkö Marjo Nenonen. Hänen tehtä­vä­nään on hank­keen hallin­nol­li­nen vastuu.  

Muutos­koor­di­naat­to­rin toiminta on toimin­nal­li­sen muutok­sen ja muutos­joh­ta­mi­sen koor­di­noin­tia. Toimin muutos­koor­di­naat­to­rina tämän kaiken Digi­vi­sioon liit­ty­vän toimin­nan väli­maas­tossa.  Kokoan Kare­lialle tärkeät Digi­vi­sioon liit­ty­vät tavoit­teet, aika­tau­lu­tan toimin­toja, fasi­li­toin toimin­taa ja pyrin kehit­tä­mään tärkeitä osa-alueita Kare­liassa. Toimin myös tiiviisti yhteis­työssä TKI-hank­kei­den kanssa. Kevään aikana järjes­tämme digi­aa­mu­kah­vi­ti­lai­suuk­sia, jalkau­dumme kampuk­sille ja koulu­tuk­siin. Pyrimme muodos­ta­maan kuvaa, miten digi­taa­li­suus ymmär­re­tään meillä Kare­liassa. Tässä artik­ke­lissa olen kuvan­nut Digi­vi­sioon konkreet­ti­sesti liit­ty­viä asioita. Tule­vai­suus näyttää, mitä muita asioita ja toimin­toja kehi­tämme Kare­liassa Digi­vi­sio 2030 -sateen­var­jon alla.

Digi­vi­siossa ei ole kyse ainoas­taan hank­keesta, vaan tule­vai­suu­den työs­ken­te­ly­ta­vasta. Kaikki korkea­kou­lut katso­vat nyt digi­la­sien läpi tule­vai­suu­teen. Digi­vi­sio 2030 -hank­keessa 38 korkea­kou­lua tekee entistä enemmän yhdessä kehit­tä­mistä digi­taa­li­suu­den eri alueilla. Me yhdessä teemme digi­vi­siosta todel­li­suutta. Karelia on kirjan­nut omaan muutos­oh­jel­ma­suun­ni­tel­maan Digi­vi­sio 2030 -visionsa näin:

”Karelia on arvos­tettu, inno­va­tii­vi­nen ja stra­te­gi­sesti verkos­toi­tu­nut digi­taa­li­sen opetuk­sen ja oppi­mi­sen osaaja. Kare­lian opinnot tuovat lisä­ar­voa maamme korkea­kou­luo­pis­ke­li­joille stra­te­gi­silla vahvuusa­lueil­lamme. Henki­lös­tön digio­saa­mi­nen on vahvaa. Karelia on tunnettu laaduk­kaista digi­taa­li­sen oppi­mi­sen opin­noista ja opis­ke­li­joi­den palve­lu­ko­ke­mus on erinomainen.”


Kirjoit­taja:

Anna-Riitta Mikko­nen, koulu­tus­pääl­likkö, muutos­koor­di­naat­tori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­lissa on käytetty tausta-aineis­tona Digi­vi­sio 2030 -hank­keen tuot­ta­mia mate­ri­aa­leja. Mate­ri­aa­lei­hin voit tutus­tua Digi­vi­sion sivuilla.

Artik­ke­li­kuva: Digivisio