Turval­li­nen ryhmä: menta­li­saa­tion merki­tys ryhmän vuorovaikutuksessa

Milloin viimeksi koit tulleesi aidosti kohda­tuksi ryhmässä? Mikä sen mahdol­listi? Kenties ryhmässä ilmen­nyt menta­li­saa­tio, kyky ymmär­tää omaa ja toisen mieltä.

Toiset ihmiset ovat meille peilejä, jotka heijas­ta­vat signaa­leja siitä millai­sen vaiku­tuk­sen teemme heihin: posi­tii­vi­sen, nega­tii­vi­sen vai neut­raa­lin. Jokai­sella on tarve tulla nähdyksi ja kuul­luksi. Yksi tarvit­see enemmän huomiota, kun taas toiselle on luon­taista pitää väli­mat­kaa.  Kokemus ohite­tuksi tule­mi­sesta ihmis­suh­teissa, olipa kyse perheen, opis­kelu- tai työpai­kan ihmis­suh­teesta, on koke­muk­sista yksi vaikeim­pia. Huomiotta jäämi­sen seurauk­sia kuvaa osuvasti Tove Jansson kerto­muk­sel­laan Ninnistä, joka kylmän ja ironi­sen kohte­lun seurauk­sena muuttui koko­naan näky­mät­tö­mäksi. Ohite­tuksi tule­mi­sen koke­muk­sen voi aiheut­taa tois­telle joskus myös epähuo­miossa, esimer­kiksi kun omaan arkeensa uppou­tu­neena ei huomaa terveh­tiä häntä.

Ryhmän koko­nai­suus vaikut­taa yksi­löi­hin ryhmässä ja samoin jokai­nen yksilö ryhmään. Näky­väksi tule­mi­nen ryhmässä edel­lyt­tää rohkeutta ja turval­li­suu­den tunnetta. Yksilö akti­voi­tuu, kun kokee ryhmän riit­tä­vän turval­li­seksi. Turval­li­sen ryhmän kehit­ty­mi­nen vaatii jatku­vuutta, yhtei­siä peli­sään­töjä sekä vuoro­vai­ku­tusta. Tunne turval­li­suu­desta on edel­ly­tys mentalisaatiolle.

Menta­li­saa­tiolla tarkoi­te­taan kykyä tarkas­tella omaa ja toisen mieltä: näkyvän olemuk­sen ja käyt­täy­ty­mi­sen taus­talla olevia ajatuk­sia, tunteita, tarpeita ja toiveita  (Pajulo, Salo & Pyykö­nen 2015).  Ryhmän turval­li­suus ja menta­li­saa­tio ovat vuoro­vai­kut­tei­sessa suhteessa. Menta­li­saa­tiota ilmenee enemmän turval­li­sissa ryhmissä ja toisaalta menta­li­soi­vat kohtaa­mi­set lisää­vät ryhmän turval­li­suutta. Ihmis­ten välinen menta­li­saa­tio edel­lyt­tää tahtoa ja ilmenee kiin­nos­tuk­sena sekä tilan anta­mi­sena toisille. Toisen näkö­kul­man selvit­tä­mi­seen ja huomioi­mi­seen sopii ohje­nuo­raksi “älä oleta, vaan kysy”. Oman itsen menta­li­saa­tio eli omien mielen­liik­kei­den tunnis­ta­mi­nen tukee toisen menta­li­saa­tiota. On hyvä pohtia millai­sia tunteita toisen toiminta itsessä herät­tää. Virit­ty­mi­nen kohtaa­mi­sen mahdol­lis­ta­valle taajuu­delle on helpom­paa, kun tunnis­taa millai­sia yllyk­keitä oma tunne­tila, mielessä pyöri­vät ajatuk­set ja sen hetki­set tarpeet tuot­ta­vat. Vaatiiko virit­täy­ty­mi­nen toisen äärelle itsel­täni jarrua vai kenties kaasua?

Miksi menta­li­saa­tio ja toisten aito kohtaa­mi­nen ryhmässä ei aina onnistu?

On tärkeää ymmär­tää, että täydel­listä menta­li­saa­tio­ky­kyä ei voida koskaan saavut­taa. Vaikka menta­li­saa­tiota olisi harjoi­tel­lut ja siinä onnis­tu­nut aiemmin, kyky menta­li­soida vaih­te­lee eri elämän tilan­teissa ja ihmis­suh­teissa. Tähän vaikut­taa moni tekijä kuten vireys­taso, palau­tu­mis­vaje, nälkä tai tauko­jen puute. Myös yksilön aiemmin kokemat stressi-, trauma- tai krii­si­ti­lan­teet voivat ryhmän vuoro­vai­ku­tuk­sessa akti­voida mielen varhai­sia toimin­ta­mal­leja ja puolus­tus­me­ka­nis­meja. Esimer­kiksi mielessä akti­voi­tuva ”tais­tele tai pakene” -tila heiken­tää menta­li­saa­tio­ky­vyn väliai­kai­sesti. Omat tuntei­den sääte­lyn haas­teet ovat myös yksi menta­li­saa­tio­tai­toa heiken­tävä tekijä. Voimak­kaan tunteen vallassa on hankala nähdä toisten ihmis­ten toimin­nan syitä ja tarkoituksia.

Ryhmän vuoro­vai­ku­tuk­sessa voi myös herätä voimak­kaita tunteita. Ryhmässä esiin­ty­vät haas­ta­vat tilan­teet ja niistä syntyvä nega­tii­vi­nen vuoro­vai­ku­tus heiken­tä­vät turval­li­suu­den tunnetta. Turvat­to­muus puoles­taan vaikut­taa nega­tii­vi­sesti ryhmän tunneil­mas­toon, mikä voi näkyä esimer­kiksi epäkun­nioit­ta­vana puheena, nega­tii­vi­sena kommen­toin­tina tai toisten vähät­te­lynä. Tämä koros­tuu erityi­sesti ryhmän kuohun­ta­vai­heessa, jolle muuten­kin on tyypil­listä oman näkö­kan­nan ja erilai­suu­den koros­tu­mi­nen, alaryh­mien muodos­tu­mi­nen sekä konflik­tien lisään­ty­mi­nen ryhmä­läis­ten välillä. Tärkeää on kiin­nit­tää huomiota myös ryhmässä esiin­ty­vään nega­tii­vi­seen vallan­käyt­töön, sillä jännit­teet ryhmässä vähen­tä­vät mentalisaatiota.

Kun menta­li­saa­tio­ky­kymme heik­ke­nee joko ulkoi­sista tai sisäi­sistä syistä, kiin­ni­tämme helposti huomiota toisen ulos­päin näky­vään käyt­täy­ty­mi­seen ilman, että pysäh­dymme miet­ti­mään hänen aitoa koke­mus­taan. Tämä johtaa helposti tulkin­toi­hin sekä haital­li­siin olet­ta­muk­siin ja väärinymmärryksiin.

Mitä voin itse tehdä lisä­täk­seni menta­li­saa­tiota ryhmässä?

Utelias mieli ja avoin, ei-tietävä asen­noi­tu­mi­nen itseen ja muihin ovat hyviä lähtö­koh­tia. Tarvi­taan aikaa tutus­tu­mi­seen ja vuoro­vai­ku­tuk­sen raken­ta­mi­seen. Mitähän uutta voisin oppia toisilta? Haas­ta­vissa ryhmä­ti­lan­teissa on tärkeätä hidas­taa, selvit­tää eri näkö­kul­mat ja pyrkiä katso­maan toisten näkyvän käytök­sen taakse. Mitähän minun olisi hyvä kysyä ymmär­tääk­seni parem­min toisen toimin­taa? Ryhmä­ti­lan­teessa tarvi­taan myös oman toimin­nan ja mielen­liik­kei­den tarkas­te­lua. Mitä ajatuk­sia ja tunteita herää? Miten ilmai­sen raken­ta­vasti omia toiveita, tarpeita ja rajo­jani? Mitä tarvit­sen kokeak­seni turvaa? Mitä itse voisin tehdä turval­li­suu­den rakentamiseksi?

Menta­li­saa­tio­tai­dolla on merki­tystä kaik­kiin ryhmä­ti­lan­tei­siin ja vuoro­vai­ku­tus­suh­tei­siin ja sitä voidaan harjoi­tella läpi elämän. Yksi tapa harjoi­tella menta­li­saa­tio­tai­toa haas­ta­vissa vuoro­vai­ku­tus­ti­lan­teissa on liikennevalomalli.

Liikennevalot ja jokaisen värin kohdalla seliteteksti. Punainen: Pysähdyä ja katso tilannetta kauempaa. Keltainen: Havainnoi ja pohdi, millainen kokemus on voinut edistää tunnereaktiota. Vihreä: Toimi vasta sitten.
Liiken­ne­va­lo­malli haas­ta­viin vuoro­vai­ku­tus­ti­lain­tei­siin. (MLL 2017)

Opetus­hal­li­tuk­sen rahoit­ta­massa Menta­li­saa­tio – osaa­mista kiusaa­mi­sen ehkäi­syyn -hank­keessa järjes­te­tään kaksi­päi­väi­siä koulu­tuk­sia lasten ja nuorten kanssa työs­ken­te­le­ville ammat­ti­lai­selle. Koulu­tus­ten kohde­ryh­mät ovat varhais­kas­va­tuk­sen ja alakou­lu­lais­ten parissa työs­ken­te­le­vät sekä yläkou­lun ja toisen asteen oppi­lai­tos­ten henki­löstö. Koulu­tus­ker­toja on tarjolla vuoden 2023 loppuun asti. Kaikki hank­keen koulu­tus­ker­rat ja ilmoit­tau­tu­mis­oh­jeet löyty­vät koulu­tuk­sen omilta sivuilta.


Kirjoit­ta­jat:

Minna Lappa­lai­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Tiina Maara­nen, opet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu


Kirjal­li­suutta: 

Jansson, T. 2016. Näky­mä­tön lapsi ja muita kerto­muk­sia. Helsinki: WSOY.

Keinä­nen, M. & Martin, M. 2019. Mieli meissä – Tasa­pai­noista arkea mielen­tä­mi­sen keinoin. Helsinki: Kirjapaja.

MLL. 2017. Mielen­lu­ku­tai­toa! Opas turval­li­sen päivä­ko­ti­ryh­män rakentamiseen.

Pajulo, M., Salo, S., Pyykö­nen, N. 2015, Menta­li­saa­tio ihmistä suojaa­vana teki­jänä. Lääke­tie­teel­li­nen aika­kaus­kirja Duodecim. 131(11):1050-7.

Mentalisaatio – osaamista kiusaamisen ehkäisyyn -hankkeen toimijoiden ja rahoittajien logot: OKM, Karelia, Laurea, Mieli