Vieläkö tarvi­taan face to face -tutustumismatkoja?

Joukko Sote Hyte Living Lab – Yhteis­ke­hit­tä­mistä Pohjois-Karja­lassa -hank­keen työryh­män jäseniä ja yhteis­työ­kump­pa­neita vieraili joulu­kuun alussa Seinä­joen ammat­ti­kor­kea­kou­lussa (SeAMK). Bench­mark­kaus-matkan tavoit­teena oli tutus­tua Seinä­joella luotuun Sote Living Lab -malliin.

Miksi Seinä­joelle?

Seinä­joen ammat­ti­kor­kea­kou­lun Yhteis­ke­hit­tä­mi­sellä inno­vaa­tioita – SOTE Living Lab- hank­keen toiminta on alkanut syys­kuussa 2021 ja jatkuu elokuun 2023 loppuun asti. Seinä­joki vali­koi­tui tutus­tu­mis­koh­teeksi yhte­ne­väis­ten hanke­ta­voit­tei­den vuoksi. Lisäksi SeAMK:n Living Lab -hanke lähes­tyy loppu­vai­het­taan ja tästä syystä oli mielen­kiin­toista päästä kuule­maan, millai­sia ajatuk­sia hank­keen aikana on synty­nyt, ja millai­sia käytän­töjä ja ympä­ris­töjä hank­keessa on toteutettu.

Matkan suun­nit­te­lu­vai­heessa pohdit­tiin, onko meidän tarpeen tavata seinä­jo­ke­lai­set paikan päällä, vai onnis­tui­siko tapaa­mi­nen ja kuulu­mis­ten vaihto etäyh­tey­dellä, kuten kulu­neet lähi­vuo­det ovat meidät pako­te­tusti opet­ta­neet toimi­maan. Vastaus tähän kysy­myk­seen löytyy luke­malla tämä artik­keli loppuun asti.

Ryhmäkuva jossa 10 henkilöä oppilaitosympäristössä
SeAMK:n hanke­vä­keä ja vierai­li­joita simu­laa­tio­ti­lassa kuule­massa yliopet­taja Mari Salmi­nen-Tuomaa­lan koke­muk­sia simu­laa­tio­ym­pä­ris­tö­jen moni­puo­li­sista käyt­tö­mah­dol­li­suuk­sista. Kuva: Piia Repo.

Matka on pitkä ja luminen on tie…

Fyysi­sesti Seinä­joki sijait­see Länsi-Suomessa yli 400 kilo­met­rin etäi­syy­dellä Joen­suusta. Kulku­vä­li­neek­semme vali­koi­tui eri vaih­toeh­to­jen jälkeen Savo-Karja­lan linjan pikku­bussi, jolla kymmen­hen­ki­nen seuru­eemme lähti matkaan tors­taina puolen päivän aikaan. Erin­omai­nen kuljet­ta­jamme Pekka takasi meille mahdol­li­suu­den rauhal­li­seen työs­ken­te­lyyn matkan aikana hank­keen teemo­jen parissa.

Olimme etukä­teen pyytä­neet kaikkia osal­lis­tuja palaut­ta­maan sähkö­pos­titse lyhyen esit­te­ly­teks­tin itses­tään. Aloi­tim­me­kin matkan tutus­tu­malla toisiimme arvuu­tel­len, miten ennak­koon kirjoi­te­tut tekstit yhdis­tyi­vät mukana oleviin henki­löi­hin. Samalla opimme toinen toisis­tamme jotain uutta. Jonkun työhis­to­ri­aan kuuluu esimer­kiksi taksin ajami­nen, toisen mielen­kiin­non kohteena ovat lauta­pe­lit ja kolman­nella raviur­hei­lun seuraaminen.

Ajatus­ten kirjaa­mi­nen etukä­teen toi näkö­kul­mia tutustumiskäynnille

Seuraa­vaksi jakaan­nuimme pareit­tain pohti­maan, millai­sia etukä­teis­a­ja­tuk­sia- ja kysy­myk­siä, odotuk­sia ja tavoit­teita itse kulla­kin on matkan suhteen. Monessa vastauk­sessa tuli esille, että Living Lab -toiminta koet­tiin osit­tain uutena ja mielen­kiin­toi­sena teemana. Mietin­nässä oli myös, miten Living Lab – toimin­nalla voitai­siin paran­taa sote-alan henki­lös­tön ja opis­ke­li­joi­den osaa­mista erityi­sesti digi- ja jalkau­tu­vissa palve­luissa. Osalla oli myös kiin­nos­tusta nähdä, miten oppi­mi­sym­pä­ristö on mukana Living Lab -toimin­nan kehi­tyk­sessä ja miten opis­ke­li­jat on integroitu mukaan toimintaan.

Lähes kaikissa vastauk­sissa pidet­tiin tärkeänä verkos­toi­tu­mista niin oman porukan kesken, kuin myös seinä­jo­ke­lais­ten kanssa. Tekno­lo­gian osalta oli mielen­kiin­toista nähdä, millaista tekno­lo­giaa SeAMK:n Sote Living Lab -ympä­ris­tössä on käytössä. Monia kiin­nosti myös saada selville, miten Etelä-Pohjan­maan hyvin­voin­tia­lue on huomioitu ja miten hyvin­voin­tia­lu­een käyn­nis­ty­mi­nen on vaikut­ta­nut työs­ken­te­lyyn. Mielessä oli myös kysy­myk­siä siitä, mitä hyötyjä on saatu tuotet­tua hank­keessa mukana olleille yrityk­sille ja mitä haas­teita kenties on kohdattu. Kaiken kaik­ki­aan halut­tiin saada tietoa, miten Living Lab-toiminta on konsep­toitu ja miten hankin­nat on perus­teltu. Lisäksi kaivat­tiin vink­kejä siihen, miten yhteis­työ­kump­pa­neilta kerä­tään palau­tetta ja miten toimin­taa on tarkoi­tus Seinä­joella tule­vai­suu­dessa kehit­tää eteenpäin.

Living Lab – mitä se oikeas­taan tarkoittaa?

Toisena teemana työpa­rit pääsi­vät pohti­maan Living Lab-käsit­teestä poimit­tu­jen tiivis­tel­mien kautta sitä, miten he omasta näkö­kul­mas­taan tulkit­si­vat kysei­sellä hetkellä Living Lab -käsit­teen. Vastauk­sissa nousi­vat esille kette­rät kokei­lut, rohkeus kokeilla asioita, oppi­mi­nen muilta, verkos­toi­tu­mi­sen merki­tyk­sen koros­tu­mi­nen, loppu­käyt­tä­jien mukaan otta­mi­nen kokei­lui­hin, monia­lai­suus ja maakun­nal­li­suus Pohjois-Karja­lan alueella. Jois­sain vastauk­sissa tuotiin myös esille opin­näy­te­töi­den hyödyn­tä­mi­nen teeman ympä­rillä sekä hyvin­voin­nin ja tervey­den edis­tä­mi­sen nosta­mi­nen teemana enemmän esille.

Bussi­matka sujui suhteel­li­sen nopeasti keskus­tel­len ja ajatuk­sia vaih­taen. Illalla hieman ennen kello seit­se­mää saavuimme perille Seinä­joelle. Hotel­liin kirjau­tu­mi­sen jälkeen olim­me­kin valmiita illal­li­selle ja sen jälkeen ansai­tuille yöunille.

Robotit, älylait­teet ja tekno­lo­gi­set ratkaisut

Seuraava aamuna aloi­timme tutus­tu­mi­sen SeAMK:n toimin­taan. SeAMK:ssa on kuusi koulu­tusa­laa, jotka pitävät sisäl­lään 21 AMK-tutkinto-ohjel­maa ja 13 ylempää AMK-tutkinto-ohjel­maa. Koulu­tusa­lat ovat kult­tuu­riala, liike­ta­lou­den ala, luon­non­vara-ala, ravit­se­musala, sosi­aali- ja tervey­sala ja teknii­kan ala. Opis­ke­li­joita on noin 5 000, joista 10 % on kansain­vä­li­siä tutkinto-opis­ke­li­joita. Henki­lö­kun­taa SeAM­Kissa on noin 400. (SeAMK)

Sote Living Lab -tilassa meitä oli hanke­hen­ki­lös­tön lisäksi vastaa­not­ta­massa huma­noi­di­ro­botti Pepper. Se on ”maail­man ensim­mäi­nen huma­noi­di­ro­botti, joka pystyy tunnis­ta­maan kasvot ja ihmisen keskei­set tunteet. Pepper on suun­ni­teltu vuoro­vai­ku­tuk­seen ihmis­ten kanssa mahdol­li­sim­man luon­nol­li­sella tavalla vuoro­pu­he­lun ja koske­tus­näy­tön avulla” (Alde­ba­ran). Meitä Pepper viih­dytti kerto­malla vitsejä ja kommen­toi­malla välillä ”moi moi!”.

Alustalla seisova robotti, jonka keskellä näyttötaulu
Huma­noi­di­ro­botti Pepper SeAMK:n tiloissa. Kuva: Suvi Leppänen.

Seinä­joen Sote Living Lab -hanke­tii­miin kuuluu projek­ti­pääl­li­kön lisäksi asian­tun­ti­joita sote- ja hyvin­voin­ti­tek­no­lo­gian alalta. Moniam­ma­til­li­sesta työko­ke­muk­sesta on koettu olleen hank­keessa vahva etu. Esimer­kiksi loppu­käyt­tä­jän eli asiak­kaan näkö­kul­masta monia haas­teel­li­siksi koet­tuja kysy­myk­siä on osattu tarkas­tella monia­lai­sesti jo suunnitteluvaiheessa.

”Yhteis­ke­hit­tä­mi­sellä inno­vaa­tioita – SOTE Living Lab -hank­keessa luodaan proses­si­malli tekno­lo­giay­ri­tys­ten sekä sosi­aali- ja tervey­sa­lan yritys­ten, julkis­ten toimi­joi­den, järjes­tö­jen, korkea­kou­lun ja kansa­lais­ten väli­selle hyvin­vointi-, sosi­aali- ja terveys­pal­ve­lui­den yhteis­ke­hit­tä­mi­selle” (SeAMK 2021). Seinä­joen Sote Living Lab- tilat ovat raken­nettu niin, että ne tarjoa­vat mahdol­li­suu­den eri toimi­joille päästä kokei­le­maan ja kehit­tä­mään yhdessä halut­tuja toimin­toja. Opetus­käyt­töön tarkoi­te­tut tilat, simu­laa­tio­ti­lat ja opis­ke­li­ja­työ­hön tarkoi­tettu Well­being Labs-työtila (vastaava kuin oppi­mi­sym­pä­ristö Tarmo Kare­liassa) sijait­se­vat lähek­käin ja ovat helposti kaik­kien opis­ke­li­joi­den kuin myös henki­lö­kun­nan saatavilla.

SOTE Living Lab-tilaan on koottu erilai­sia tekno­lo­gi­sia ratkai­suja, kuten Yeti-taulu­te­le­vi­sio, esimerk­ki­ma­kuu­huone erilai­sine tekno­lo­gi­sine senso­ri­rat­kai­sui­neen sekä erilai­sia robot­teja kuten robot­ti­rol­laat­tori. Tiloissa olevaa tekno­lo­giaa on myös mahdol­lista lainata esimer­kiksi järjes­töille, joiden kautta loppu­käyt­tä­jät eli asiak­kaat pääse­vät niitä kokei­le­maan ja anta­maan niistä palautetta.

Huone jossa nojatuoli, sänky, ja sivupöytä.
Sote Living Lab -tilan ”makuu­huone”, jossa on mahdol­li­suus kokeilla erilai­sia tekno­lo­gi­sia ratkai­suja, esimer­kiksi liike­tun­nis­ti­mia. Kuva: Suvi Leppänen.

Yrityk­sillä on myös mahdol­li­suus antaa kokei­luun Living Lab- tilaan omia tuot­teita opis­ke­li­joi­den käyt­töön. Tällöin opis­ke­li­jat pääse­vät kokei­le­maan ja testaa­maan tuot­teita ja yrityk­set puoles­taan saavat itsel­leen arvo­kasta tietoa tuot­teen käyt­tö­mah­dol­li­suuk­sista ja kehi­tet­tä­vistä toimin­noista. Hank­keen tavoit­teena onkin ”tavoi­tella laajaa toimi­ja­ver­kos­toa, joka yhdessä toimien luo ratkai­suja komplek­sis­ten ja haas­ta­vien ilmiöi­den ymmär­tä­mi­seen sekä uusien ratkai­su­jen tutki­mi­seen ja kehit­tä­mi­seen”. SOTE living Lab-hank­keen aikana seinä­jo­ke­lai­set toteut­ta­vat esimer­kiksi Etäoh­jauk­sen ja sisäl­lön tuotan­non työpa­joja sekä Virtu­aa­li­to­del­li­suu­den ja hyvin­voin­ti­tek­no­lo­gian esit­te­lyjä. (SeAMK 2021)

Mies kädessään puhelin näyttää vieressä seisovalle naiselle puhelimen näytöltä.
SeAMK:n kehit­tä­mis­pääl­likkö Sami Perälä ja Siun soten projek­ti­suun­nit­te­lija Jonna Kont­ti­nen tutus­tu­vat mielen­kiin­toi­seen ekg:n seuran­taan tarkoi­tet­tuun mobii­li­so­vel­luk­seen. Kuva: Jaana Kurki.

Koti­mat­kalla pohdit­tiin tutus­tu­mis­käyn­nin antia

Lounaan jälkeen lähdimme paluu­mat­kalle kohti Joen­suuta. Jokai­nen sai alku­mat­kasta hetken aikaa itsek­seen miettiä ja kirjata ylös millai­sia ajatuk­sia käyn­nistä jäi pääl­lim­mäi­senä mieleen, mikä yllätti posi­tii­vi­sesti tai mieti­tytti erityi­sesti. Lähes kaikissa vastauk­sissa koros­tui se, että tutus­tu­mis­käyn­tiä pidet­tiin kiin­nos­ta­vana, hyödyl­li­senä ja sen koet­tiin antavan omaan työhön uusia näkö­kul­mia. Useissa vastauk­sissa pidet­tiin tärkeänä sitä, että Seinä­joen hanke­tii­missä oli monia­laista osaa­mista. Tärkeänä pidet­tiin myös sitä, että opis­ke­li­jat pääse­vät vahvasti mukaan Living Lab -toimin­taan ja kehit­tä­mis­työ­hön yhdessä yritys­ten sekä asiak­kai­den kanssa. Tekno­lo­gia ja sen osaa­mi­nen koros­tui ja se onkin selkeästi nyky­päi­vää sekä tule­vai­suutta. Saman­ai­kai­sesti kuiten­kin pohdit­tiin inves­toin­tien merki­tystä, mihin ja minkä tyyp­pi­seen tekno­lo­gi­aan kannat­taa sijoittaa?

Vuosi 2023 ja hyvin­voin­tia­luei­den käyn­nis­ty­mi­nen tuo varmasti eri alueille omat haas­teensa. Miten esimer­kiksi saadaan yrityk­siä, järjes­töjä sekä julki­sen sekto­rin toimi­joita mukaan sitou­tu­maan kehit­tä­mis­työ­hön yhdessä oppi­lai­tos­ten kanssa? Kehit­tä­mi­nen ja uusien ratkai­su­jen kokei­lut ovat väis­tä­mättä edessä, kun sosi­aali- ja terveys- sekä hyvin­voin­ti­pal­ve­luja pyri­tään turvaa­maan kunta­lai­sille. Jois­sa­kin vastauk­sissa pohdit­tiin­kin, miten etäoh­jauk­sella tapah­tu­vaa toimin­taa voitai­siin vielä entistä enemmän toteut­taa niin sote-alan käytän­nön työelä­mässä kuin opis­ke­li­joi­den osaa­mi­sen kehittämisessä?

Nainen sylissää pehmohyljettä muistuttava robotti
Kare­lian Sote hyte Living Lab – yhteis­ke­hit­tä­mistä Pohjois-karja­lassa hank­keen projek­ti­pääl­likkö Jaana Kurki tutus­tuu Paro-hylje­ro­bot­tiin. Kuva: Suvi Leppänen.

Viimei­senä pari­teh­tä­vän aiheena oli ideoida vapaasti Living Lab -teemaa Pohjois-Karja­laan ja Kare­lian toimin­taan. Selkeästi useim­missa vastauk­sissa nousi esille monia­lai­suu­den ja -amma­til­li­suu­den hyödyn­tä­mi­nen sekä verkos­to­yh­teis­työ. Tärkeänä nähtiin, että toimin­taan saadaan mukaan sitou­tu­vat yhteis­työ­kump­pa­nit ja toimin­nassa huomioi­daan koko maakun­nan alue. Pohdit­tiin myös jo olemassa olevia hyviä käytän­teitä ja niiden hyödyn­tä­mistä, palve­lui­den esille nosta­mista sekä jalkautuvia/liikkuvia palve­luita. Yhtei­senä ajatuk­sena oli myös toimin­nan nimeä­mi­nen sellai­seksi, että se kuvaa palve­luja mahdol­li­sim­man kattavasti.

Bussi kaartoi Kare­lian piha­maalle perjan­tai-iltana kello 19. Matkaa suun­ni­tel­taessa oli hanke­tii­missä esitetty kysymys, tarvi­taanko vielä face-to-face -kohtaa­mi­sia tutus­tu­mis­mat­ko­jen muodossa? Yhtei­nen vastauk­semme oli selvä: Kyllä tarvi­taan! Vaikka bench­mark­kaus-matkamme oli ajal­li­sesti lyhyt ja tiivis, matka paikan­päälle Seinä­joelle kannatti. Tutus­tu­mi­nen uusiin ihmi­siin ja ajatus­ten vaihto sekä fyysi­seen toimin­taym­pä­ris­töön tutus­tu­mi­nen toimii eri tavalla live-kohtaa­mi­sissa. Toimiva idea on myös hyödyn­tää matkus­ta­mi­nen sopi­vassa määrin yhtei­seen työs­ken­te­lyyn ja teemo­jen pohti­mi­seen, kun asiat ovat muuten­kin tuoreessa muis­tissa. Jatkossa yhtey­den­pito ja ajatus­ten vaih­ta­mi­nen onnis­tuu ilman muuta myös etänä.

Kiitos kaikille matkalla mukana olleille ja erityi­sesti lämmin kiitos Seinä­joen SOTE Living Lab -hank­keen työn­te­ki­jöille mielen­kiin­toi­sesta ja moni­puo­li­sesta toimin­nan esit­te­lystä ja näke­mys­ten vaihdosta!


Kirjoit­taja:

Suvi Leppä­nen, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Kirjoit­taja työs­ken­te­lee Sote Hyte Living Lab- Yhteis­ke­hit­tä­mistä Pohjois-Karja­lassa -hank­keessa.


Lähteet:

Alde­ba­ran. www.aldebaran.com 17.1.2023

Seinä­joen ammat­ti­kor­kea­koulu (SeAMK). SeAMKin toiminta. https://www.seamk.fi/seamk-info/organisaatio/seamkin-toiminta/ 17.1.2023

Seinä­joen ammat­ti­kor­kea­koulu (SeAMK). 2021. Yhteis­ke­hit­tä­mi­sellä inno­vaa­tioita – SOTE Living Lab. https://projektit.seamk.fi/hyvinvointi-ja-luovuus/sote-living-lab/ 17.1.2023

Artik­ke­li­kuva: Maxim Andrew on Unsplash