Silmälaseja pöydällä

Kuka on geronomi?

Oletko kuullut Kare­lian käytä­villä ja ruoka­pöy­dissä puhut­ta­van gero­no­meista? Oletko nyöky­tel­lyt suju­vasti ja pohti­nut mieles­säsi, mistä ihmeestä puhu­taan. Uteliaim­mat kysy­vät­kin. Ei hätää – et ole yksin! Kun nous­taan Tikka­rin­teen kampuk­sen C-talon 7.kerrokseen ja kurkis­te­taan Kare­lian ikku­noista ulos, näemme ihmisiä, työpaik­koja, palve­luita ja yrityk­siä, jotka eivät myös­kään vält­tä­mättä tiedä, kuka on gero­nomi tai eivät ole edes kuul­leet koko sanaa. Toivot­ta­vasti tämän tekstin luke­mi­sen jälkeen osaat kertoa, kuka on gero­nomi – tai ainakin nyöky­tellä sujuvammin.

Gero­no­milla on moniteholasit

Gero­nomi (AMK) on vanhus­työn asian­tun­tija, joka katse­lee ja tarkas­te­lee ihmisiä, ilmiöitä, yhtei­söjä sekä yhteis­kun­taa moni­te­ho­lins­seillä. Opin­noissa ja osaa­mi­sessa yhdis­tyy monia­lai­nen geron­to­lo­gi­nen tieto eli niin sosi­aa­lia­lan, hoito­työn kuin kuntou­tuk­sen­kin näkö­kul­mat. Työs­sään ikäih­mi­sen kanssa gero­nomi tarvit­see monia­laista tietoa, kun puhu­taan ikään­ty­mi­seen liit­ty­vistä, moni­nai­sista tuen­tar­peista sekä arvok­kaasta, yksi­löl­li­sestä vanhe­ne­mi­sesta ja sen koko­nais­val­tai­sesta tukemisesta.

Gero­nomi ei melko ylei­sestä ajatuk­sesta huoli­matta ole hoito­työn ammat­ti­lai­nen, vaan valmis­tut­tu­aan hänet rekis­te­röi­dään sosi­aa­li­huol­lon ammat­ti­hen­ki­löksi. Gero­nomi voi työs­ken­nellä yksi­löl­li­sen osaa­mi­sensa ja halu­jensa mukaan vaih­te­le­vissa tehtä­vissä, esimer­kiksi esihen­ki­lönä tai vastaa­vana ohjaa­jana, suun­nit­te­li­jana, koti­hoi­don ohjaa­jana, palve­luoh­jaa­jana, hanke­työn­te­ki­jänä tai seniorineuvojana.

Ikäosaa­mi­sen kehit­tä­mistä tarvi­taan Pohjois-Karjalassa

Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu aloitti gero­no­mi­kou­lu­tuk­sen tammi­kuussa 2022. Tällä hetkellä Tikka­rin­teellä ja Kare­lian verk­ko­ym­pä­ris­töissä opis­ke­lee moni­muo­to­teu­tuk­sena kolme gero­no­mi­ryh­mää.  Vaikka koulu­tus on Kare­liassa ja Itä-Suomen alueella uusi, on gero­no­meja koulu­tettu jo vuodesta 1993 lähtien.

Ikään­ty­nei­den määrä kasvaa kiih­ty­västi, erityi­sesti meillä Pohjois-Karja­lassa. Ikäih­mis­ten palve­lui­den merki­tys sekä niiden saata­vuus koros­tu­vat jo nyt – ja voimis­tuen lähi­tu­le­vai­suu­dessa. Kare­liassa on vahva ikäosaa­mi­sen profiili: työtä ikäys­tä­väl­li­syy­den ja ikäosaa­mi­sen ympä­rillä olevien ilmiöi­den kanssa on tehty ansiok­kaasti niin hank­kei­den kuin ikäosaa­mi­sen YAMK-tutkin­non parissa.

Yhteis­työ alueen työelä­mä­toi­mi­joi­den kanssa on tärkeää. Koulu­tusta kehi­te­tään yhdessä työelä­män kanssa sen tarpeita vastaa­vaksi. Samalla myös lisä­tään tietoi­suutta gero­no­min osaa­mi­sesta ja mahdol­li­sista työn­ku­vista. Opis­ke­li­jat tekevät arvo­kasta ruohon­juu­ri­työtä harjoit­te­luis­saan: usein opis­ke­lija on ensim­mäi­nen gero­no­mio­pis­ke­lija, joka suorit­taa harjoit­te­lu­aan toimintapaikassa.

Akti­vii­nen ja yksi­löl­li­nen ikään­ty­mi­nen on jokai­sen oikeus

Mediassa ja arki­pu­heessa tänäkin päivänä ikäih­mi­set nähdään usein hoivan ja huolen­pi­don kohteena, ei niin­kään aktii­vi­sina, saati tuot­ta­vina yksi­löinä. Gero­no­min työssä ja toimin­nassa keskiössä ovat ikäih­mi­sen yksi­löl­lis­ten voima­va­ro­jen tunnis­ta­mi­nen sekä ikäih­mi­sen elämän­kaa­ren tapah­tu­mien huomioiminen.

Kuvio jossa keskellä hahmo ja sana Geronomi, ympärillä sanat yksilöllisyys, kokonaisvaltainen lähestyminen, moniammatillisuus, työhyvinvointi ja johtaminen, palvelurakenne, eettisyys, osallisuus
Gero­no­mio­pis­ke­li­joi­den toisen harjoit­te­lun harjoit­te­lu­reflek­tion yhtei­set ajatuk­set koot­tiin kuvaksi joulu­kuussa 2022. 

Aktii­vi­nen toimi­juus ja osal­li­suus tarkoit­ta­vat jokai­selle erilai­sia asioita. Jolle­kin ikäih­mi­selle aktii­vi­suus ja osal­li­suus on vapaa­eh­tois­työtä, naapu­ria­pua ja harras­tuk­sia, toiselle se voi olla päätök­siä arki­sissa valin­ta­ti­lan­teissa tai havain­noi­malla toimin­taan osal­lis­tu­mista. Näiden lisäksi gero­nomi pohtii ja kehit­tää niin toimin­ta­ta­po­jen, ympä­ris­tön kuin yhteis­kun­nan esteet­tö­myyttä ja saavu­tet­ta­vuutta sekä niiden vaiku­tusta ikäih­mi­sen toimi­juu­teen ja osal­li­suu­teen. Kare­lian gero­no­mi­kou­lu­tus­oh­jelma raken­taa ikäih­mi­sestä aktii­vi­sen toimi­jan kuvaa kuin ikäys­tä­väl­listä ajattelutapaa.

Verkos­tot ovat niin ikäih­mi­sen kuin gero­no­min voimavara

Kare­liassa gero­no­min opin­noissa paino­te­taan ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan sekä terveen, aktii­vi­sen ja toimin­ta­ky­kyi­sen ikään­ty­mi­sen rinnalla sosio­kult­tuu­rista vanhus­työssä. Ikäih­mi­nen nähdään sosi­aa­li­sena toimi­jana, jolla on muun muassa ystäviä, perhettä ja vanhoja työka­ve­reita. Elämään voi kuulua erilai­sia harras­tuk­sia ja tapah­tu­mia – kult­tuu­ria. Ihmi­sellä on myös oma arjen kult­tuuri: tavat, tottu­muk­set sekä yksi­löl­li­nen elämänhistoria.

Vaikka gero­no­min koulu­tus on monia­lai­nen, ei se pois­sulje moniam­ma­til­lista työs­ken­te­lyä. Verkos­to­työs­ken­te­lyn osaa­mi­nen koros­tuu gero­no­min työssä. Kare­lian opis­ke­li­joille niin opinnot kuin erityi­sesti työelä­mä­har­joit­te­lut ovat osoit­ta­neet, että moniam­ma­til­li­sella työs­ken­te­lyllä on suuri merki­tys ikäih­mis­ten oikea-aikais­ten, laaduk­kai­den sekä toimi­vien sosi­aali- ja terveys­pal­ve­lui­den näkö­kul­masta. Gero­nomi tuntee sosi­aali- ja terveys­pal­ve­lui­den palve­lu­ra­ken­teen ja palve­lu­jär­jes­tel­män, mutta tosi asia kuiten­kin on, ettei kukaan voi yksin tietää kaikkea – eikä tarvitsekaan.

Gero­nomi on kaikille tuttu 2030

Näistä kulma­ki­vistä raken­tuu Kare­liasta valmis­tu­van gero­no­min osaa­mi­nen ja moni­te­ho­la­sit. Gero­nomi on ikäih­mi­sen rinnalla ja ikäih­mi­sen asialla, ja hän toimii kuntout­ta­valla ja voima­va­ra­kes­kei­sellä työs­ken­te­ly­ot­teella. Gero­nomi muuttaa toimin­nal­laan yleistä narra­tii­via ikäih­mi­sistä sekä ikäih­mi­siin liit­ty­vistä asenteista.

Toivon mukaan tämä teksti vanhe­nee pian, ja gero­no­meista tulee tuttuja toimi­joita erityi­sesti sote-palve­luissa. Gero­no­mien osaa­mista voidaan myös hyödyn­tää esimer­kiksi erilais­ten palve­lui­den, tekno­lo­gioi­den ja raken­ta­mi­sen kehit­tä­mi­sessä. Katso­taan, missä gero­nomi työs­ken­te­lee­kään vuonna 2030.

Toivot­ta­vasti small talkisi gero­no­min kanssa on tule­vai­suu­dessa helpompaa!

Kare­lian gero­no­mi­kou­lu­tusta voit seurata sosi­aa­li­sessa mediassa:
Insta­gram: @karelia_geronomiksi
Face­book: @kareliageronomiksi


Kirjoit­taja:

Anu Ihanus, ikäosaa­mi­sen opet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva:  Pexels/Karoline Grabowska