Meitä vipit­tää – Vip-opis­ke­lija tukee ryhmänsä hyvinvointia

Kare­lian Välit­tä­mi­sen Ilma­piiri (VIP) -toimin­nassa mukana oleva opis­ke­lija osaa omalla toimin­nal­laan tukea opis­kelu- ja työhy­vin­voin­tia oman ryhmän sisällä. Hän on ryhmän ja samalla koko luokan luot­ta­mus­hen­kilö.

Vip tunnis­taa ja tunnustaa

Me Kare­lian median koulu­tuk­sen (HMNS22-ryhmä) vipit havain­noimme ja tuemme sujuvaa oppi­mista koko­nai­suu­tena luokas­samme, ja olemme siten osa Kare­lian opis­ke­lu­hy­vin­voin­tia. Eikä ole ollut este vipiksi ryhty­mi­selle, jos aikai­sem­paa osaa­mista yhteis­työ­tai­doista ja ryhmän yhtei­söl­li­syy­den edis­tä­mi­sestä ei ole ollut. Sitä saamme vip-koulutuksissa.

Tärkeintä vippinä olemi­sessa on se, että osaamme tunnis­taa erilai­sia pulmia yksilö- ja ryhmä­ta­solla. Tiedämme, kenen puoleen kään­nymme, jos oma osaa­mi­nen eri riitä tai kynnys puut­tu­mi­seen on sillä tasolla, että tarvit­semme tukea myös itse.

Vippinä arvioimme toimin­taamme pitkin vip-kautta pintaa syvem­mältä, emme tee kärpä­sestä härkästä, emme korosta itseämme. Mietimme niin yksin kuin toisten vippien kanssa, mikä on hyvää ja toimi­vaa. Emme yritä korjata sitä, mikä on kunnossa, vaan puutumme epäkoh­tiin, rikkonaisuuteen.

Vip on ryhmän luottamushenkilö

Tärkeim­pänä tehtä­vänä vip-roolissa on toimia ryhmän luot­ta­mus­hen­ki­lönä. Havain­noida ryhmään kohdis­tu­via epäkoh­tia ja puuttua niihin. Tärkeää meille on myös se, että pidämme sään­nöl­listä yhteyttä tuutoropettajaamme.

Tässä luot­ta­mus­hen­ki­lö­teh­tä­vässä on tärkeää näkyä ryhmässä, olla läsnä. Sillä tavalla tapaa ryhmän jäseniä ja aito vuoro­vai­ku­tus mahdol­lis­tuu heidän kans­saan. Kuvio 1 tiivis­tää vipin ja vertais­ten välisen suhteen, ja mitkä asiat suhtee­seen vaikuttavat.

Ympryäkuvio, joka jaettu kolmeen osaan: Tavoitteellisuus, jännite, vuorovaikutus
Kuvio 1. Vipin ja vertai­sen välisen suhteen osa-alaueet.
  • Tavoit­teel­li­suus vip-toimin­nassa tarkoit­taa vastuun ottoa. niin vipiltä kuin vertai­selta. Usein kultai­nen keski­tie löytyy yhtei­sen pohdin­nan ja yksilön/ryhmän kohtaa­mi­sen kautta. Siinä auttaa kuun­te­le­mi­nen: millai­sia tavoit­teita vertai­silla on opis­ke­lun suhteen, millai­sin keinoin kukin yksilö niihin pääsee, mitä vertai­nen itse on valmis teke­mään tavoit­tei­den saavut­ta­mi­seksi ja mikä on kumman­kin osapuo­len rooli koko­nai­suu­tena opis­ke­lu­hy­vin­voin­nin ylläpidossa.
  • Vuoro­vai­ku­tus ts. vipin työote on rinnalla kulke­mista. Se edel­lyt­tää tietysti vipiltä aikaa ja jous­ta­vuutta niin koko vip-proses­sin kuin yksit­täis­ten asioi­den ja tapaus­ten käsit­te­lyn kannalta. Jokai­sen on annet­tava panok­sensa vuoro­vai­ku­tuk­seen. Vip yllä­pi­tää myön­teistä ja raken­ta­vaa vuoro­vai­ku­tusta olemalla läsnä, mm. kuun­te­le­malla. Tarvit­taessa hän rohkai­see, kannus­taa ja tukee sekä huomioi kaikki tasa­puo­li­sesti. Eikä vip unohda itseään, vaan on myös kannus­tava sekä armol­li­nen itseään kohtaan.
  • Jännit­teet kuulu­vat opis­ke­lu­yh­tei­sössä toimi­vien ihmis­ten välille ihan samalla tavalla kuin missä tahansa yhtei­sössä toimi­vien välillä. Kampuk­silla työs­ken­tely lisää opis­ke­li­joi­den välisiä kontak­teja ja samalla luo erilai­sia rajoi­tuk­sia. Tilat, joita jaetaan vertais­ten kanssa, voivat olla melko ahtaita ja useiden eri ryhmien käytössä kaiken aikaa. Pahim­mil­laan oma tila ja sen tarve kutis­tuu kampuk­silla, ja siitä aiheu­tuu osal­taan jännit­teitä.

    Ihmis­ten väliset jännit­teet ovat myös osa opis­ke­lu­yh­tei­söä. Mikäli kaikilla on hyvä asenne, voi esimer­kiksi henki­lö­ke­mioi­hin liit­ty­vät jännit­teet ratketa nopeas­ti­kin. Mikäli, jokai­nen opis­ke­lija antaa, siinä missä myös ottaa, yhtei­sen hyvän eteen apunsa, ei jännit­teitä juuri­kaan synny. Keski­näi­nen apu menee yksi­löl­li­sen edun edelle opis­ke­lu­yh­tei­sössä toimimisessa.
Ryhmäkuva jossa viisi henkilöä seisoo ulkona rinnakkain
Osa median koulu­tuk­sen ryhmän HMNS22 vipeistä. Vasem­malta Antero Suokas, Heini Konola, Moonika Laine, Cuong Le ja Senni Kokko­nen. Kuva: Maarit Ignatius. 

Kiin­nos­tuitko vip-toiminnasta?

Suosit­te­lemme vipiksi ryhty­mistä. Se antaa paljon itselle. Vip-toiminta mahdol­lis­taa muun muassa kehit­ty­mi­sen luot­ta­mus­hen­ki­lö­osaa­mi­sessa. Vippinä voimaan­tuu ja saa paljon onnis­tu­mi­sen koke­muk­sia. Vip-verkos­tosta saa tukea, ja ystä­vyyk­siä – jos ei loppuiäksi, niin ainakin opiskeluajaksi.

Voit kysyä vip-toimin­nasta tämän artik­ke­lin kirjoit­ta­jilta ([email protected]), Kare­lian kuraat­to­reilta, opis­ke­li­ja­kunta Pokan toimi­joilta, oman koulu­tuk­sesi vipeiltä sekä opettajatuutoreilta. 


Kirjoit­ta­jat:

Karim El Bardi, Alexan­der Grön­vall, Heini Konola, Senni Kokko­nen, Moonika Laine, Cuong Le, Antero Suokas, Jouni Väisä­nen (Kare­lian median koulu­tuk­sen (HMNS22-ryhmä) vip-opiskelijat)

Maarit Igna­tius, opet­taja, opet­ta­ja­tuu­tori, opo, Karelia-ammattikorkeakoulu.

Artik­ke­li­kuva: fauxels/Pexels