Pimeä talvimaisema, jossa kaksi henkilöä istuu hankien keskellä nuotion ääressä. Taivaalla täysikuu.

NPA GLOW2.0 – valoa horisontissa

Miten pimey­destä on pohjoi­sen Suomen matkai­lu­val­tiksi? Valai­se­mat­to­man taivaan matkai­lul­li­sia mahdol­li­suuk­sia tarkas­tel­laan Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun GLOW2.0-hankkeessa, jonka tavoit­teena on yhteis­työssä paikal­lis­ten yritys­ten ja yrit­tä­jien kanssa lisätä itäisen ja pohjoi­sen alueen veto­voi­maa. Pohjois-Karja­lan matkai­lu­toi­mi­joi­den haas­teina ovat pitkät väli­mat­kat, ammat­ti­tai­toi­sen henki­lös­tön riit­tä­vyys, moni­ka­na­vai­sen digi­taa­li­sen näky­vyys sekä koti­mais­ten ja ulko­mais­ten asiak­kai­den tavoit­ta­mi­nen. Viime vuosina maail­man­ti­lan­teen epäva­kaus on aiheut­ta­nut epävar­muutta ja jopa tule­vai­suusus­kon puutetta niin asiak­kaissa kuin matkai­lu­toi­mi­joissa. Usein epävar­muu­det heijas­tu­vat matkai­lu­yrit­tä­jille käytän­nössä vähen­ty­neenä kysyntänä.

Suoma­lai­selle matkai­lulle vielä uusi Dark Sky Tourism -teema tarjoaa toimia­lalle mahdol­li­suuk­sia luoda uusia sisäl­töjä, testata uutta tekno­lo­giaa ja selvit­tää eri tietee­na­lo­jen yhteis­työtä. Kolmi­vuo­ti­sen, joulu­kuussa 2022 alka­neen GLOW2.0-hankkeen aikana selvi­te­tään pimeän ajan matkai­lul­lista jo olemassa olevaa tarjon­taa ja sitä, miten tarjonta pake­toi­daan houkut­te­le­vaksi koko­nai­suu­deksi. Myös uudet, erityi­sesti immer­sii­vistä tekno­lo­giaa hyödyn­tä­vät avauk­set kuulu­vat hank­keen toimiin.

Kansain­vä­li­sellä yhteis­työllä kohti laajem­paa vaikuttavuutta

Pohjoi­sen peri­fe­rian ja arkti­sen ohjel­man (NPA Inter­re­gio­nal) rahoit­ta­man GLOW2.0 – Green Energy Tech­no­lo­gies for Tourism Growth -hank­keen kansain­vä­li­set part­ne­rit vierai­li­vat Kare­liassa ensim­mäi­sessä kasvok­kai­sessa part­ne­ri­ta­paa­mi­sessa helmi­kuussa. Hank­keen kump­pa­nior­ga­ni­saa­tioita ovat Pohjois-Lapin alueyh­teis­työn kuntayh­tymä PLAKY, Norjan arkti­nen yliopisto UiT, Luoteis-Islan­nin alue­hal­lin­to­jen liitto SSNV sekä irlan­ti­lai­set UnaG – Gael­tacht Autho­rity ja Inno­vaa­tio- ja johta­mis­kes­kus WestBIC.

Ensim­mäi­nen puoli vuotta on yhteis­ke­hit­tä­mi­sen käyn­nis­tä­mistä kansain­vä­li­sellä tasolla ja alueel­lis­ten verkos­to­jen akti­voi­mista kunkin part­ne­rin toiminta-alueella. Hallin­nol­li­set vastuut, velvoit­teet, käytän­nöt ja toteu­tuk­sen suun­nit­telu vaati­vat neuvot­te­luja, kirjal­li­sia sopi­muk­sia, yhteen ääneen ajat­te­lua ja paljon kahvia. Ennen Joen­suun kasvok­kaista tapaa­mista on ehditty pitää käyn­nis­tä­mis­ta­paa­mi­set verk­ko­vä­lit­tei­sesti video­pu­he­luin, sähkö­pos­titse ja sähköi­sellä alus­talla. Huoli­matta hanke­suun­ni­tel­man perus­teel­li­suu­desta tarvi­taan käytän­nön toimeen­pa­noon keskit­ty­mistä ja aika­tau­lut­ta­mista, jotta kukin osapuoli voi resur­soida omalta osal­taan riit­tä­västi käytän­nön työhön niin henki­löitä kuin tarvit­ta­via palve­luita. Teke­mi­sen hallittu etene­mi­nen varmis­te­taan sään­nön­mu­kai­silla tapaa­mi­silla ja asioi­den jaka­mi­sella tasa­puo­li­sesti. Ensim­mäi­sen vuoden toteu­tus vaikut­taa nyt tehty­jen suun­ni­tel­mien perus­teella olevan teke­mistä vaille valmis.

13 henkilöä pöydän ympärillä, taustalla valokangas jossa teksti GLOW2.0 physical partner meeting1
GLOW2.0 -hank­keen part­ne­rit tapa­si­vat Joen­suussa helmi­kuussa 2023. Kuva: Kirsi Sonninen.

Teeman avulla ratko­taan yhtei­siä haasteita

Matkai­lun näkö­kul­masta pohjoi­sen reuna-alueen ja arkti­sen alueen maita yhdis­tä­viä teki­jöitä löytyy. Näitä ovat vähäi­nen valo­saaste matkai­lulle jo valmiit infra­struk­tuu­rit sekä koronan myötä paran­tu­nut digi­ta­li­soi­tu­mi­nen niin palve­lu­tar­jon­nassa kuin tiedon­läh­teenä.  Myös harvaan asut­tu­jen aluei­den saavu­tet­ta­vuus­haas­teet ovat yhteisiä.

EU:n NPA-ohjel­malla on koko olemas­sao­lonsa ajan ollut merkit­tävä ja moni­puo­li­nen vaiku­tus Pohjois-Karja­lan kehit­ty­mi­selle, ja Kare­lialla on jo paljon aiempaa koke­musta kansain­vä­li­sestä hankeyh­teis­työstä juuri tämän ohjel­man rahoit­ta­mana. Muun muassa Digi2­Mar­ket-hank­keen aikana paran­net­tiin kansain­vä­li­sessä yhteis­työssä yritys­ten kapa­si­teet­tia hyödyn­tää immer­sii­vi­siä tekno­lo­gioita tuot­tei­den ja palve­lui­den mark­ki­noin­ti­vies­tin­nässä. Jo tuol­loin hank­keen irlan­ti­lai­set kump­pa­nit nosti­vat esille valai­se­mat­to­man taivaan tema­tii­kan. Dark Sky Tourism -teema yhdis­tet­tynä uusien tekno­lo­gioi­den hyödyn­tä­mi­seen yritys­ken­tällä katsot­tiin niin lupaa­vaksi, että ryhdyt­tiin tarkem­min selvit­tä­mään aiheen hankkeistusta.

Valai­se­mat­to­man taivaan teeman poten­ti­aa­lia matkai­lun kehit­tä­mi­sessä tarkas­tel­tiin lähem­min esisel­vi­tys­hank­keessa, jonka aikana Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun ryhmä tuotti julkai­sun Dark Skies Use in Tourism: Good Prac­tices Examples. Raportti esit­te­lee tilan­ne­ku­van Suomesta ja parhaita käytän­töjä eri puolilta maail­maa, ja tarjoaa inspi­raa­tiota valai­se­mat­to­man taivaan matkai­lun mahdollisuuksiin.

Pimeys voi olla voimavara

Mutta mistä oikein on kyse, kun puhu­taan valai­se­mat­to­man taivaan matkai­lul­li­sista mahdollisuuksista?

Tähti­tai­vaan ja revon­tul­ten tuijot­te­lun lisäksi jo pelkkä luon­nol­li­sen pimey­den turval­li­nen koke­mi­nen on elämys itses­sään. Tähän mennessä valai­se­mat­to­man, pimeän taivaan mahdol­li­suu­det ovat kuiten­kin jääneet pitkälti hyödyn­tä­mättä pohjoi­sen aluei­den matkai­lussa lukuun otta­matta muuta­mia poik­keuk­sia, kuten revon­tu­li­ret­kiä ja lasi-igluja. Alueilla, joilla valo­saas­tetta on vähän tai ei ollen­kaan, on vielä paljon poten­ti­aa­lia lisätä matkai­lu­pal­ve­lui­den elämyk­sel­li­syyttä nime­no­maan pimey­den turval­li­sina kokemuksina.

GLOW2.0-hankkeen tarkoi­tuk­sena on kannus­taa ja auttaa yrityk­siä ja julki­sia orga­ni­saa­tioita lisää­mään vuoden pimeim­män ajan matkai­lul­lista veto­voi­maa. Hank­keessa vahvis­te­taan yhtei­söjä ja pk-yrityk­siä Irlan­nissa, Islan­nissa, Norjassa ja Suomessa kestä­västi ja vastuul­li­sesti sekä pyri­tään lisää­mään niiden kilpailukykyä.

Immer­sii­vis­ten tekno­lo­gioi­den tuomi­nen kohdey­ri­tys­ten käyt­töön lisää sekä matkai­li­jan koke­mus­ten moni­puo­li­suutta kohteessa, että kiin­nos­tusta matkus­taa tietylle alueelle. Uudet tekno­lo­gia­rat­kai­sut ja valai­se­mat­to­man taivaan tema­tiikka integroi­daan olemassa oleviin matkai­lustra­te­gioi­hin sekä luonto- ja kult­tuu­ri­pe­rin­töä koske­viin digi­taa­li­siin ratkai­sui­hin. Tavoit­teena on, että yritys­ten tarjonta houkut­te­lee laajem­paa joukkoa kohde­ryh­miä ja että yrityk­set voivat toteut­taa omissa liike­toi­min­ta­mal­leis­saan kestä­vän kehi­tyk­sen periaatteita.

GLOW2.0 kump­pa­nit

  • Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu, koordinaattori
  • Pohjois-Lapin alueyh­teis­työn kuntayh­tymä (PLAKY) (Sodan­kylä, Inari, Utsjoki) 
  • Fede­ra­tion of Regio­nal Autho­ri­ties NW Iceland (Islanti)
  • The Gael­tacht Autho­rity (Irlanti)  
  • Inno­va­tion and Mana­ge­ment Centre WestBIC (Irlanti) 
  • UiT The Arctic Univer­sity of Norway (Norja)

GLOW2.0 liitän­näis­kump­pa­nit

  • Ulster Univer­sity (Pohjois-Irlanti)
  • Snæfells­nes Regio­nal Park (Islanti)
  • Elin­keino-, liikenne- ja ympä­ris­tö­kes­kus / ELY-keskus (Suomi, Pohjois-Karjala)
  • Natio­nal Parks and Wild­life Services (Irlanti)
  • Värriön tutki­mus­a­sema, Helsin­gin yliopisto (Suomi, Lappi)
  • Hólar Univer­sity (Islanti)
  • Sodan­ky­län geofy­sii­kan obser­va­to­ria, Oulun yliopisto (Suomi, Lappi)

Kirjoit­ta­jat:

Tarja Kupiai­nen, yliopet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Marja-Liisa Ruot­sa­lai­nen, projek­ti­pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Outi Santa­niemi, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Visit Karelia