Työn­ha­ku­tai­dot kuntoon uudella englan­nin­kie­li­sellä opintojaksolla

Kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den työl­lis­ty­mi­nen ja sen edis­tä­mi­nen on viime aikoina ollut paljon keskus­te­lussa. Valta­kun­nal­li­sesti tavoit­teet ovat kunnian­hi­moi­set: 75 % kansain­vä­li­sistä tutkinto-opis­ke­li­joista pitäisi jatkossa jäädä Suomen työmarkkinoille.

Jotta tämä kunnian­hi­moi­nen tavoite toteu­tuisi, tulee niin työnan­ta­jilla kuin oppi­lai­tok­sista valmis­tu­villa olla tietyt valmiu­det.  Opis­ke­li­joi­den kohdalla ne tarkoit­ta­vat käytän­nössä valmiuk­sia hakea töitä tulok­sel­li­sesti ja toimia suoma­lai­sessa työelä­mässä. Työn­haku on nyky­päi­vänä oma maail­mansa, jossa pätevät tietyt normit ja tavat. Kansain­vä­li­selle opis­ke­li­jalle suoma­lais­ten työn­ha­ku­tai­to­jen oppi­mi­nen on työn­haussa onnis­tu­mi­sen kannalta erit­täin tärkeää.

Tähän tarpee­seen vastaa­mi­seksi on Kansain­vä­li­nen uraoh­jaamo -hank­keessa kehi­tetty uusi englan­nin­kie­li­nen työn­ha­ku­tai­to­jen opin­to­jakso Karelia-amk:n kansain­vä­li­sissä tutkin­to­kou­lu­tuk­sissa opis­ke­le­ville. Skills and Tools for Succes­ful Job Search -opin­to­jakso (2 op) pilo­toi­tiin tammi-helmi­kuussa 2023 osana täyden­tä­vien opin­to­jen tarjon­taa ja sen valitsi 23 Inter­na­tio­nal Busi­ness – ja Industrial Mana­ge­ment -koulu­tus­ten opiskelijaa.

Keskiössä oman osaa­mi­sen tunnistaminen

Opin­to­jak­solla opis­ke­li­jat tutus­tu­vat tyypil­li­seen suoma­lai­seen rekry­toin­ti­pro­ses­siin ja etene­vät rekry­toin­ti­pro­ses­sin osat läpi simu­loi­dusti. Keskiössä ovat oman osaa­mi­sen tunnis­ta­mi­nen ja sen sanoit­ta­mi­nen poten­ti­aa­li­sille työnan­ta­jille. Opin­to­jak­solla harjoi­tel­laan myös työpai­kan hake­mista: työpaik­kail­moi­tuk­sen analy­soin­tia, CV:n ja työha­ke­muk­sen kirjoit­ta­mista, hissi­pu­heen tekoa sekä työhaastattelua.

Tärkeä pain­opiste on työha­ke­muk­sen ja CV:n vastaa­mi­nen hakuil­moi­tuk­seen sekä rekry­toi­van orga­ni­saa­tion tarpei­siin. On nimit­täin melko tyypil­listä, että työn­ha­kija osaa kirjoit­taa katta­vasti ja hyvin itses­tään ja omasta osaa­mi­ses­taan tai koke­muk­ses­taan ylei­sellä tasolla, mutta hakemus ei vastaa hakuil­moi­tuk­sessa esitet­tyi­hin tarpei­siin ja osaa­mis­vaa­ti­muk­siin. Usein käy myös niin, että hakija keskit­tyy kirjoit­ta­maan itses­tään ja omista haluis­taan ja tarpeis­taan. Tällöin rekry­toiva orga­ni­saa­tio ja rekry­toi­van orga­ni­saa­tion saamat hyödyt jäävät taka-alalle, vaikka orga­ni­saa­tiot halua­vat tieten­kin kuulla, mitä he saisi­vat ja hyötyi­si­vät palka­tes­saan hakijan. Oman osaa­mi­sen tunnis­ta­mi­sessa harjoi­tel­tiin myös erot­ta­maan osaa­mi­nen työko­ke­muk­sesta ja tunnis­ta­maan, mistä muualta osaa­mista karttuu työko­ke­mus­ten lisäksi.

Opiskelijoita luokkahuoneessa
Skills and Tools for Succes­ful Job Search -opin­to­jak­son tunneilla vallitsi rento ilma­piiri ja iloinen tunnelma. Kuva: Taru Väisänen 

Käytän­nön vinkeille ja harjoi­tuk­sille kiitosta

Opis­ke­li­joilta saadun palaut­teen perus­teella opin­to­jakso on erit­täin tärkeä ja tarpeel­li­nen. Opis­ke­li­jat kertoi­vat valin­neensa opin­to­jak­son, sillä he halusi­vat kehit­tää työn­ha­ku­tai­to­jaan, jotta saisi­vat Joen­suusta harjoit­te­lu­pai­kan, osa-aika­töitä ja kesä­töitä. Moni korosti sitä, että vaikka koti­maasta olisi koke­musta, täytyy Suomessa työn­haussa onnis­tuak­seen oppia hake­maan töitä suoma­lai­sella tavalla.

Opin­to­jak­solle osal­lis­tui ensim­mäi­sen, toisen ja kolman­nen vuosi­kurs­sin opis­ke­li­joita. Osalla siinsi mielessä siis jo valmis­tu­mi­sen jälkei­nen työura, kun taas toisilla katse oli vasta ensim­mäi­sessä harjoit­te­lu­pai­kassa. Mukana oli myös muutama Joen­suussa työhar­joit­te­lunsa suorit­tava vaihto-opis­ke­lija. Suurin osa opis­ke­li­joista oli ulko­maa­lai­sia, mutta myös muutama suoma­lais­opis­ke­lija oli valin­nut opintojakson.

Opis­ke­li­jat kiit­te­li­vät erityi­sesti sitä, että pääsi­vät harjoit­te­le­maan työn­ha­kua käytän­nössä ja kohden­ne­tusti tiet­tyyn työpaik­kaan. Käytän­nön vinkit CV:n, työha­ke­muk­sen ja hissi­pu­heen tekoon sekä palaute työhaas­tat­te­lusta koet­tiin arvok­kaaksi. Myös oman osaa­mi­sen tunnis­ta­mi­sen työka­lut olivat monille opis­ke­li­joille uusia ja tarpeel­li­sia. Myös opet­ta­jan näkö­kul­masta opin­to­jak­son ensim­mäi­nen toteu­tus oli onnis­tu­nut. Opis­ke­li­jat olivat moti­voi­tu­neita ja opin­to­jak­son päätyt­tyä on ollut mukava kuulla onnis­tu­neista työn­ha­ku­ko­ke­muk­sista. On selvää, että kansain­vä­li­set opis­ke­li­jat tarvit­se­vat ja ansait­se­vat nyt ja jatkossa tukea työn­ha­ku­tai­to­jen kehittämiseensä.


Kirjoit­taja:

Taru Väisä­nen, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: fauxels / Pexels