Kare­lian henki­lös­tön tunnis­ta­mat riskit ja mahdol­li­suu­det Digivisio2030 -hankkeessa

Kansal­li­sessa Digi­vi­sio 2030 -hank­keessa on tavoit­teena raken­taa yhteistä oppi­mi­sen tule­vai­suut­taa ja kehit­tää digi­pe­da­go­giik­kaa parem­min oppi­joita moti­voi­vam­maksi ja palve­le­vaksi. Hank­kee­seen osal­lis­tuu yhteensä 38 korkeakoulua.

Karelia-amk:n henki­lös­tölle tehtiin helmi­kuussa 2023 kysely, jolla selvi­tet­tiin henki­lös­tön käsi­tyk­siä ja koke­muk­sia Digi­vi­sio 2030 -hank­keesta ja siinä tapah­tu­vista toimin­noista. Kyse­lyyn vastasi 105 (33 %) henki­lös­töstä. Vastaa­jista suurin osa työs­ken­teli koulu­tuk­sessa (54 %). Loput vastaa­jista jakau­tui­vat hallinto- ja tuki­pal­ve­lui­hin 23 %, TKI-palve­lui­hin 18 % ja Kare­lian johtoon tai keski­joh­toon 5 %. Tässä artik­ke­lissa käsi­tel­lään kyselyn avoi­mista vastauk­sista koot­tuja Digivision3030 -hank­keen riskejä ja mahdol­li­suuk­sia henki­lös­tön kokemana.

Digi­vi­sio 2023 -hank­keen riskien osalta kyselyn avoi­missa vastauk­sissa nousi esille erityi­sesti kolme teemaa: talous ja tekniikka, orga­ni­saa­tion toimin­nan kehit­tä­mi­nen ja siitä tiedot­ta­mi­nen sekä peda­go­giikka ja oppijat. Mahdol­li­suuk­sien osalta vastauk­sista nousi kuusi eri teemaa: oppija, korkea­kou­lu­jen yhteis­työn mahdol­li­suu­det, kehit­tä­mi­nen, talous, mark­ki­nointi ja tarjonta, opettaja/ henki­löstö, digi­ta­li­saa­tio ja peda­go­giikka sekä profiloituminen.

Riskinä resurs­sien puute

Kyselyn vastauk­sissa nousi vahvasti esille talou­teen ja tekniik­kaan liit­ty­vät teemat. Mahdol­li­siksi riskeiksi kuvat­tiin työajan riit­tä­mät­tö­myys digi­taa­li­suu­teen pereh­ty­mi­seen ja kehit­tä­mi­seen. Korkea­kou­lu­jen kilpai­lun koet­tiin olevan este yhteis­työn teke­mi­selle ja digi­vi­sion tarjot­ti­men kehit­tä­mistä pidet­tiin kalliina inves­toin­tina. Lisäksi koetaan epävar­muutta, miten tulok­set näkyvät vuoden 2025 uudessa OKM:n rahoi­tus­mal­lissa. Koet­tiin, että oppi­ja­mää­rien kasvun lisään­ty­mi­nen ei vält­tä­mättä tuo lisää rahaa korkeakouluille.

Tieto­tek­nii­kan osa-alueella riskinä pidet­tiin eri järjes­tel­mien yhteen­so­vit­ta­mista ja toimi­vuutta. Haas­teena nähtiin peda­go­gis­ten ja teknis­ten näkö­kul­mien yhteen­so­vit­ta­mi­nen. Muina riskeinä koet­tiin cyber­hyök­käyk­set ja henki­löt, jotka eivät halua käyttää verkkoa työvälineenä.

Digi­vi­siota ei vielä tunneta riittävästi

Orga­ni­saa­tion toimin­nan kehit­tä­mi­sessä ja siitä tiedot­ta­mi­sessa tunnis­tet­tiin riski Kare­lian sisäi­seen kehit­tä­mi­seen liit­tyen. Pohdit­tiin, saadaanko hank­keen sisäl­töjä hyödyn­net­tyä riit­tä­västi esimer­kiksi pääl­lek­käis­ten toimin­to­jen pois­ta­mi­sella tai luodaanko yhtei­siä linjauk­sia tuki­toi­min­to­jen resurs­soin­tiin. Huolis­saan oltiin myös riit­tä­vän tarjon­nan ja aika­tau­lu­tuk­sen suhteen. Tieto­hal­lin­toon kaivat­tiin enemmän kehit­tä­mi­seen liit­ty­vää toimintaa.

Riskinä nähtiin myös kilpailu isojen ja pienten korkea­kou­lu­jen välillä esim. päätök­sen­teossa ja tarjon­nan näky­vyy­dessä. Toivot­tiin, että Karelia keskit­tyy omiin vahvuuk­siinsa. Kyselyn vastauk­sissa nostet­tiin myös esille, että Digi­vi­sio on nostettu liian keskei­seksi asiaksi, mutta toisaalta koet­tiin, ettei henki­löstö ymmärrä rooli­aan Digi­vi­siossa.  Digi­vi­sion ei nähdä tukevan henki­lös­tön työtä, eikä henki­löstö ole siinä aktii­vi­sesti mukana. Työn jakau­tu­mi­sessa nähtiin riskeinä opet­ta­jien kuor­mit­tu­mi­nen, vähäi­nen hyöty ja asian monimutkaisuus.

Digi­vi­sio 2023 -hanketta ei vielä tunneta riit­tä­västi. Kare­lian henki­löstö kaipasi enemmän hank­keesta tiedot­ta­mista, jalkaut­ta­mista ja opet­ta­jien osal­lis­ta­mista. Toimin­ta­kult­tuu­riin sitou­tu­mi­nen vie oman aikansa.

Miten digi­taa­li­suus vaikut­taa peda­go­gii­kan laatuun?

Peda­go­giikka ja oppijat -teeman riskinä koet­tiin, että hyvät suun­ni­tel­mat eivät siirry käytän­töön. Muun­to­jous­ta­vuutta kaivat­tiin mate­ri­aa­lei­hin ja toimin­ta­ta­poi­hin. Toisaalta koet­tiin uhkana tutkin­to­jen sirpa­lei­suus. Kun oppi­jalla on mahdol­li­suus ottaa opin­toja eri korkea­kou­luista, voi haas­teita tulla korkea­kou­lu­jen erilai­suuk­sien takia esim. erilais­ten järjes­tel­mien kanssa. Myös valvon­nan merki­tystä pohdittiin.

Digi­taa­li­suu­den koet­tiin vaikut­ta­van peda­go­gii­kan laatuun. Koet­tiin, että oppi­mis­vaa­ti­muk­set alene­vat ja oppi­ma­te­ri­aa­lit huono­ne­vat ja tulevat hete­ro­gee­ni­sim­miksi. Oppi­ma­te­ri­aa­lien ja opetuk­sen avoi­muutta ei ymmär­retä. ja oppi­ma­te­ri­aa­lit koetaan vanhan­ai­kai­siksi. Erilai­set oppijat tuovat haas­tetta oppi­mi­sym­pä­ris­töi­hin ja oppi­ma­te­ri­aa­lei­hin. Miten voidaan taata, että korkea­koulu hyväk­syy oppijan suorit­ta­man opinnon osaksi henki­lö­koh­taista opetus­suun­ni­tel­maa? Opin­to­tar­jot­ti­men hyödyt koet­tiin myös jäävän työelä­mälle vähäiseksi.

Opetus­suun­ni­tel­mien osalta koet­tiin, että ne ovat jäykkiä ja voivat hämär­tää perus­o­pe­tuk­sen tavoit­teita. Toisaalta pohdit­tiin, tarvi­taanko enää korkea­kou­lu­koh­tai­sia opetussuunnitelmia.

Riskinä koet­tiin opetuk­sen tuen ja tuotan­non tuki­pal­ve­lu­jen vähäi­syys sekä Kare­lian kyky toteut­taa opetus­tuot­teita laaduk­kaasti ja kilpai­lu­ky­kyi­sesti. Myös profi­loi­tu­mista kaivat­tiin Digi­vi­sion opintotarjottimeen.

Kehi­tys­työ on kohden­net­tava oikein

Yhteen­ve­to­na­voi­daan todeta, että vastaa­jat olivat hyvin­kin tarkasti tunnis­ta­neet hank­kee­seen liit­ty­viä riskejä. Kare­lian talou­del­li­nen tilanne on haas­tava, joten kaikkea uutta toimin­taa on pohdit­tava kriit­ti­sesti. Toisaalta digi­taa­li­suus on tule­vai­suutta ja sillä voidaan jatkossa saada aikai­seksi sääs­töjä, jos kehi­tys­työ kohden­ne­taan talou­del­li­sesti viisaasti esim. korkea­kou­lu­jen yhteis­työ­hön, profi­loin­tiin ja toimin­to­jen auto­ma­ti­soin­tiin. Tuki- ja tuotan­to­tii­min palve­lut nouse­vat prio­ri­teet­ti­lis­talla korkealle, koska asian­tun­ti­ja­tuki auttaa keven­tä­västi opet­ta­jien työaikaresursseihin. 

Digi­vi­sio mahdol­lis­taa oppi­jalle laajem­man opin­to­tar­jon­nan ja joustavuuden

Oppija-teemassa oppi­joi­den mahdol­li­suu­det nousi­vat voimak­kaasti esille kyselyn avoi­missa vastauk­sissa. Digi­vi­sion tarjot­ti­men kautta koulu­tus­ten löyty­mi­nen helpot­tuu ja palvelu paranee laadul­li­sesti. Määräl­li­sesti on mahdol­lista saada opis­ke­li­joita lisää. Opin­to­jen tarjon­nan laaje­ne­mi­nen nähdään oppi­joita houkut­te­le­vana ja oppi­mista avar­ta­vana mahdol­li­suu­tena. Tarjo­tin luo jous­ta­vuutta oppi­jalle valin­nan­va­pau­dessa ja kiin­nos­tuk­sen kohteissa, ja opin­to­po­lut tulevat joustavimmiksi.

Digi­vi­sion opin­to­tar­jo­tin luo enemmän vaih­toeh­toja ja valin­nan­mah­dol­li­suuk­sia oppi­jalle ja opin­to­jen suorit­ta­mi­sen mahdol­li­suu­det para­ne­vat. Sisäl­löt ovat laaduk­kaam­pia ja mahdol­lis­ta­vat parem­min oppijan yksi­löl­li­sen suun­tau­tu­mi­sen ja profi­loi­tu­mi­sen vahvuuk­sien ja miel­ty­mys­ten mukai­sesti. Mahdol­li­suu­tena nähtiin myös se, että oppija voi jäädä omaan asuin­maa­kun­taan, vaikka hän ottaisi opin­toja toisista korkeakouluista.

Korkea­kou­lu­jen yhteis­työ tiivistyy

Korkea­kou­lu­jen yhteis­työn mahdol­li­suu­det nähtiin laajem­man yhteis­työn tiivis­ty­mi­senä, yhteis­ke­hit­tä­mi­senä ja opetus­ten jaka­mi­sena korkea­kou­lu­jen kesken. Tämä mahdol­lis­taisi myös korkea­kou­lu­jen välisen työn­jaon selkeyt­tä­mi­sen ja samalla yhteis­ten peli­sään­tö­jen kehittymisen.

Yhteis­työ voi tuoda monia uusia avauk­sia ja mahdol­li­suuk­sia. Yhteis­työn teke­mi­nen luo lisä­ar­voa oppi­joille ja mahdol­lis­taa oppijan oppi­mi­sen laajen­ta­mi­sen toisen korkea­kou­lun opin­noilla. Yhtenä tärkeänä korkea­kou­lu­yh­teis­työn osa-alueena nostet­tiin kansain­vä­li­set koulutusmarkkinat.

Kehit­tä­mi­nen nähtiin mahdol­li­suu­tena erilai­siin kokei­lui­hin ja uudis­tuk­siin muut­tu­van työelä­män tarpei­siin. Digi­vi­sion opin­to­tar­jo­tin nähtiin mahdol­li­suu­tena tarjota koulu­tusta harvaan asutuille alueilla. Digi­vi­sion kautta Karelia saa ajan­koh­taista tietoa ja toimin­ta­mal­leja koulu­tuk­sen ja digi­pe­da­go­gii­kan kehittämiseen.

Laajem­mat mark­ki­nat mahdollisuutena

Talous, mark­ki­nointi ja tarjonta -teemassa mahdol­li­suuk­sina nähtiin opin­to­jen mark­ki­nointi Digi­vi­sion kautta, ja sitä kautta laajem­mat mark­ki­nat sekä Kare­lian parempi tunnet­ta­vuus valta­kun­nal­li­sesti. Tämä mahdol­lis­taa uusien asiak­kai­den hank­ki­mi­sen. Laajen­tu­neen mark­ki­noin­nin kautta voidaan saada hyviä tutkinto-opis­ke­li­joita ja kerry­tet­tyä enemmän opintopisteitä. 

Oppi­joille mahdol­lis­tuisi laajempi ja moni­puo­li­sempi tarjonta ja opin­toi­hin tulee enemmän valin­nai­suutta. Erityis­osaa­mi­sen alueille voidaan saada enemmän oppi­joita ympäri Suomea. Tarjon­taa voidaan myös suun­nata omille profi­loi­tu­mi­sa­lueille. Lisä­ar­voa voitai­siin saada tunnet­tu­jen ja arvos­tet­tu­jen koulut­ta­jien tarjonnasta.

Talou­den näkö­kul­masta mahdol­li­suu­tena nähtiin talou­del­li­nen säästö ja kustan­nus­te­hok­kuus. Toteu­tus­ta­paa pidet­tiin hyvänä ideana, mutta kilpai­lua ja rahoi­tusta kovana. Hank­keelta saatava tuki ja osaa­mi­nen edesaut­taa Kare­lian toimin­taa taloudellisesti.

Henki­lös­tön osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen avainasemassa

Opettaja/ henki­löstö, digi­ta­li­saa­tio ja peda­go­giikka -teemassa uudet tekno­lo­giat ja digi­ta­li­saa­tio tulevat osaksi amk-tutkin­toja ja ne mahdol­lis­ta­vat uuden­lai­set oppi­mis­ta­vat, uuden­lai­sen peda­go­gii­kan ja jous­ta­vuu­den oppi­mi­sessa.  Parhaim­mil­laan Digi­vi­sio voi räjäyt­tää digiop­pi­mi­sen uudelle tasolle. Paikasta ja ajasta riip­pu­ma­ton opetus voi olla vahvuus harvaan asutulla alueella. Myös tarjon­nan laadun nähtiin hyödyt­tä­vän opintopolkuja.

Opet­ta­jana opitaan uusia teknii­koita, kehi­te­tään opetusta ja ajan­käyt­töä. Henki­lös­tön osaa­mi­nen kehit­tyy, jolloin pysty­tään vastaa­maan myös työelä­män tarpeisiin.

Profi­loi­tu­mi­sen mahdol­li­suuk­sina nähtiin laajempi tarjonta ja erikois­tu­mi­nen. Karelia voi parem­min erot­tau­tua ja kilpailla omilla profi­laa­tio­alueil­laan. Profi­loi­tu­mi­nen paran­taisi myös oppi­joi­den osaamista.

Yhteen­ve­tona voidaan todeta, että tässä kuva­tuilla mahdol­li­suuk­silla on realis­ti­sia mahdol­li­suuk­sia toteu­tua. Oppijan näkö­kul­masta kyse­lyssä esiin nous­seet asiat on jo kirjoi­tettu hank­keen tavoit­tei­siin, ja niiden toteu­tu­mi­sen eteen tehdään kovasti työtä hanke­toi­mis­tossa ja korkeakouluissa.

Yhteis­työ ja yhteis­ke­hit­tä­mi­nen korkea­kou­lu­jen kesken on talou­del­li­sesti merkit­tävä asia, ja opetuk­sen laadun kehit­tä­mi­sen kannalta tärkeä teema. Digi­ta­li­saa­tio on tullut korkea­kou­lui­hin ja sen kehitys on erit­täin nopeaa. Opet­ta­jien osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen on olen­naista, jotta pysymme uuden tekno­lo­gian mukana. Digi­pe­da­go­gii­kan koulu­tuk­siin tuli­si­kin lähteä laajasti, että yhtei­nen osaa­mi­nen ja ymmär­rys digi­taa­li­suu­desta kehittyisi.

Syksyllä jatkan Kare­lian Digi­vi­sio-kyselyn tulos­ten avaa­mista seuraa­van artik­ke­lin muodossa, ja käsit­te­len sitä, miten henki­löstö kokee Digi­vi­sion vaikut­ta­van omaan työhönsä.


Kirjoit­taja:

Anna-Riitta Mikko­nen, koulu­tus­pääl­likkö, muutos­koor­di­naat­tori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Freepik