Raken­nus- ja purku­puun uudel­leen­käyttö on Suomessa vielä vähäistä

Lähes kaikki purku­puu hake­te­taan nykyi­sin ener­gia­hyö­ty­käyt­töön. Purku­puun haketus ja myynti ener­gia­hyö­ty­käyt­töön on kustan­nus­te­hok­kaam­paa kuin kestävä purka­mi­nen, poik­keuk­sena liima­puu. Purku­puun ener­gia­hyö­dyn­nystä ei lain mukaan tulkita jätteen­pol­toksi, minkä vuoksi puujä­tettä voidaan ylei­sesti hyödyn­tää voima­lai­tok­sissa. Puuhak­keen Venäjän tuonnin loppu­mi­nen ja korkeat ener­gian­hin­nat vuonna 2022 ovat kiih­dyt­tä­neet puujät­teen energiahyödyntämistä.

Ener­gia­hyö­ty­käy­tön lisäksi hake­tet­tua purku­puuta hyödyn­ne­tään kompos­tin tukiai­neena ja levy- ja huone­ka­lu­teol­li­suu­dessa. Suomessa mate­ri­aa­li­hyö­ty­käyttö rajoit­tuu käyt­töön kompos­tin tukiai­neena. Koti­mai­nen levy­teol­li­suus ei ole kiin­nos­tu­nut purku­puusta, sillä neit­seel­listä puuma­te­ri­aa­lia on hyvin saata­villa ja purku­puu on todettu heikom­pi­laa­tui­seksi ja käsit­te­ly­kus­tan­nuk­sil­taan kalliim­maksi vaih­toeh­doksi. Purku­puuta toimi­te­taan muihin EU-maihin, mm. Liet­tu­aan, hyödyn­net­tä­väksi levy- ja kalus­te­teol­li­suu­dessa. Määrät ovat olete­tusti vähäi­siä, sillä puun ener­gia­hyö­dyn­nys on suosit­tua ener­gia­puun puut­teen vuoksi.

Purku­puun uudel­leen­käyttö Suomessa tapah­tuu pienten ja keski­suur­ten yritys­ten toimesta, tyypil­li­sesti purku- ja raken­nus­yh­tiöi­den oheis­lii­ke­toi­min­tana. Lähes jokai­nen Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun Vähä­hii­li­nen ja ener­gia­te­ho­kas korjaus­ra­ken­ta­mi­nen -projek­tin kontak­toima purku­yri­tys kertoi myyvänsä uudel­leen­käy­tet­tä­viä raken­nuso­sia, joskin toiminta on hyvin vähäistä muuhun liike­toi­min­taan suhteu­tet­tuna. Puret­ta­vista puuosista liima­puu­osat kier­tä­vät parhai­ten, ja yrityk­set mainit­si­vat liima­puun olevan tyypil­li­sin kier­toon menevä purku­ma­te­ri­aali. Osa yrityk­sistä kertoi myyvänsä puret­tuja liima­puu­osia harvem­min kuin kerran vuodessa, osa jatku­vasti useita kertoja vuodessa. Yrityk­set, joiden liike­toi­minta kattaa myös raken­nus­toi­min­taa, kertoi­vat käyt­tä­vänsä liima­puita omissa raken­nus­pro­jek­teis­saan, kanta­vina ja ei-kanta­vina raken­teina. Liima­pui­den lisäksi ovia ja ikku­noita myydään vähäi­siä määriä.

Yritys­ten näke­myk­set mate­ri­aa­lin uudel­leen­käy­tön esteistä

Puun kierto uudel­leen­käyt­töön on hyvin vähäistä johtuen monista syistä. Lähes jokai­nen alalla toimi­valla yritys nosti esiin erilai­set uudel­leen­käy­tön esteet. Puuma­te­ri­aa­lien uudel­leen­käyttö vaatii kestä­vää purku­työtä, joka on perin­teistä purka­mista kalliim­paa ja hitaam­paa. Raken­nus­osat pitäisi saada irro­tet­tua ehjinä uudel­leen­käy­tön mahdol­lis­ta­mi­seksi. Hitaat ja työläät työvai­heet nosta­vat kustan­nuk­sia. Vuonna 2021 ja 2022 purku­puun kysyntä kasvoi hetkel­li­sesti, johtuen ajoit­tai­sista korkeista puuta­va­ran mark­ki­na­hin­noista. Puuta­va­ran hinnan laskun myötä myös purku­puun kysyntä loppui.

Useampi purku­yri­tys näki esteenä ajan­puut­teen. Myös koko­nai­su­ra­kat nähtiin ongel­mal­li­sena. Purku-urakat alkavat usein muuta­man vuoro­kau­den kulut­tua hankin­ta­pää­tök­sestä, jolloin yrityk­sille ei jää riit­tä­västi aikaa mark­ki­noida purku­koh­teesta saata­via uudel­leen­käyt­töön kelpaa­via osia.

Usea yritys nosti esille varas­toin­ti­ka­pa­si­tee­tin puut­teen, jolloin uudel­leen­käyt­töön kelpaa­via raken­nus­ma­te­ri­aa­leja ei ole mahdol­lista säilöä myöhem­pää myyntiä varten. Raken­nus­ma­te­ri­aa­lit (liima­puu) kier­tä­vät­kin parhai­ten siinä tapauk­sessa, että uusi käyt­täjä on hyvissä ajoin tiedossa. Osalla yrityk­sistä oli olemassa myyn­ti­ver­kos­tot ja asiak­kaat kyse­le­vät aktii­vi­sesti myytä­viä liima­puita. Varas­toin­ti­ka­pa­si­tee­tin puute nousi esille erityi­sesti pienten yritys­ten osalta, purku­ma­te­ri­aa­lien myyn­tiin enemmän erikois­tu­neilla yrityk­sillä varas­toin­ti­ka­pa­si­tee­tin puutetta ei ilmen­nyt. Pienten yritys­ten varas­tointi- ja mark­ki­noin­ti­ka­pa­si­tee­tin kasva­tus vaatii inves­toin­teja sekä halua panos­taa uudel­leen­käy­tet­tä­vien raken­nuso­sien myyn­ti­lii­ke­toi­min­taan. Varas­toin­ti­ka­pa­si­tee­tin ja mark­ki­noin­tia­jan puute ohjaa eräiden yritys­ten mukaan käyt­tö­kel­pois­ta­kin liima­puuta puuhakkeeksi.

Asiak­kai­den epäi­le­vyys puret­tu­jen puuosien huonosta laadusta vähen­tää yritys­ten mukaan uudel­leen­käyt­töä. Purku­puun uusio­käy­tön arvok­kuutta ei aina havaita, sillä Suomessa on tarjolla riit­tä­västi neit­seel­li­siä puuraaka-aineita puutuot­tei­den valmis­tuk­seen. Tällai­nen aliar­vos­tava asenne heiken­tää osal­taan uusio­käy­tön yleis­ty­mistä ja ohjaa puuta ener­gia­hyö­dyn­nyk­seen. Useampi toimija myös mainitsi ongel­maksi asen­teet kier­to­ta­loutta ja kestä­vää purka­mista kohtaan. Kier­to­ta­lou­den peri­aat­teita ei nähdä lisä­työn arvoi­seksi. Koke­muk­set ovat osoit­ta­neet, että mate­ri­aa­leja saadaan hyvin talteen, kun purka­mi­seen ja purkuo­sien hallin­taan kiin­ni­te­tään suun­ni­tel­mal­li­sesti huomiota ja purku­työ suun­ni­tel­laan huolella.

Myös raken­nus­ta­po­jen muutok­set nähtiin syynä puuta­va­ran uusio­käy­tön puut­tee­seen. Aikai­sem­pina vuosi­kym­me­ninä purku­puu ohjau­tui korjaus- ja uudis­ra­ken­ta­mi­seen, mutta nykyi­sin element­tien ja tehdas­val­mis­teis­ten osien käyttö on vähen­tä­nyt purku­puun kysyntää.

Kiin­nos­tusta puun uudel­leen­käyt­töön erityi­sesti julki­sella sektorilla

Infra­hank­kei­den toteut­ta­jat ovat turhau­tu­neet puisten raken­nuso­sien lyhyeen käyt­töi­kään ja heillä on halua kehit­tää puun uudel­leen­käyt­töä. Infra­hank­kei­den raken­ta­jat pyrki­vät hyödyn­tä­mään puumuot­tien osat mahdol­li­suuk­sien mukaan. Paksum­pia puuosia voidaan hyödyn­tää seuraa­villa raken­nus­koh­teilla, mikäli työmaa on riit­tä­vän lähellä ja puuta­va­ran tarpeessa. Lauta­ta­vara päätyy usein hakkeeksi ja ener­gia­hyö­dyn­nyk­seen. Toisaalta esiin nousi koke­muk­sia kokei­luista, joissa vanhaasta puuta­va­rasta on pois­tettu naulat myyn­ti­tar­koi­tuk­sessa, mutta puuta­vara onkin hyödyn­netty itse, kun puu on ollut käyt­tö­kel­poista. Kokei­lut eivät ole kuiten­kaan synnyt­tä­neet jatku­va­kes­toista toimintaa.

Uudel­leen­käy­tön edis­tä­mi­sessä tilaa­jalla on merkit­tävä rooli. Yrityk­set kertoi­vat uudel­leen­käy­tet­tä­vien raken­nus­ma­te­ri­aa­lien pääty­vän tyypil­li­sesti raken­nus­pro­jek­tei­hin, joissa tilaava on edel­lyt­tä­nyt puret­tu­jen tai kier­rä­tet­ty­jen mate­ri­aa­lien käyttöä. Usein tällai­nen tilaaja on ollut julki­sen sekto­rin toimija.

Puret­tu­jen raken­nuso­sien kelpoi­suu­den osoittaminen

Puret­tu­jen raken­nus­ma­te­ri­aa­lien käyttö raken­ta­mi­sessa on ollut hyvin vähäistä, johtuen osit­tain epäsel­västä regu­laa­tiosta. On ollut epäsel­vää, mitä pure­tuilta raken­nus­ma­te­ri­aa­leilta edel­ly­te­tään, jotta raken­nus­käyttö on mahdol­lista. Toimi­joi­den keskuu­dessa on myös väärää tietoa siitä, voidaanko purku­puuta hyödyn­tää lain­kaan raken­ta­mi­sessa. Epäsel­vyyk­siä on aiheut­ta­nut kaksi seikkaa: puret­tu­jen raken­nuso­sien kelpoi­suu­den toden­ta­mi­seen (CE-merkin­nän vaati­mus) ja puret­tu­jen raken­nuso­sien jätes­ta­tuk­sen tulkinta. Epäselvä lain­sää­däntö johtaa alueel­li­sesti erilai­siin tulkin­toi­hin ja siten uusio­käy­tön eri astei­siin. On selvää, että tiedo­tusta näiden epäsel­vyyk­sien osalta tarvi­taan, jotta alueel­li­set tulkin­tae­rot ja mahdol­li­set uusio­käy­tön esteet voidaan poistaa.

Alan toimi­joi­den keskuu­dessa vallitsi epäsel­vyys, edel­ly­te­täänkö pure­tuilta raken­nuso­silta CE-merkin­tää uudel­leen­käy­tön edel­ly­tyk­senä, vai miten raken­nuso­sien kelpoi­suus todetaan.

Valtio­neu­vosto julkaisi 2022 Policy Brief -asia­kir­jan (Raken­nuso­sien uudel­leen­käy­tön edel­ly­tyk­set Suomessa), jossa linjat­tiin seuraavasti:

EU sisä­mark­ki­noille kertaal­leen saate­tut raken­nus­tuot­teet, jotka uudel­leen käyte­tään, kuulu­vat pääosin kansal­li­sen sään­te­lyn piiriin, mikä tarkoit­taa sitä, että niiden kelpoi­suu­den osoit­ta­mi­sessa tukeu­du­taan pakol­li­sen CE-merkin­nän ja suori­tus­ta­soil­moi­tuk­sen sijaan kansal­li­seen tuotehyväksyntämenettelyyn.

Tämä Valtio­neu­vos­ton Policy Brief -linjaus avasi puret­tu­jen raken­nuso­sien uudel­leen­käyt­töä aske­leen verran, sillä epäsel­vyys CE-merkin­nän vaati­muk­sesta poistui.

Raken­nus­tuo­tea­se­tus sekä CE-merkintä on säädetty uusien raken­nus­tuot­tei­den tehdas­tuo­tan­non (ja sen laadun­hal­lin­nan) näkö­kul­masta, jolloin mm. tuotan­non raaka-ainei­den lisä­ai­neet, koos­tu­muk­set sekä muut laatu­te­ki­jät tunne­taan. Puret­tu­jen raken­nuso­sien osalta tuot­tei­den valmis­tusai­ka­kausi ei ole vält­tä­mättä tiedossa, eikä siten niiden mahdol­li­sesti sisäl­tä­mät haitta-aineet. Myös­kään puretun tuot­teen alku­pe­räi­set laatu­vaa­ti­muk­set eivät vält­tä­mättä ole tiedossa. Näiden seik­ko­jen vuoksi CE-merkin­nän ei lähtö­koh­tai­sesti pitäisi olla mahdol­li­nen merkintä uusio­käy­tet­tä­ville raken­nuso­sille. EU-tason ETA-merkintä toimii korvaa­vana laatu­merk­kinä, mutta sekin on yhtey­dessä tuotan­to­pro­ses­siin, eikä ole siten sovel­let­ta­vissa tapaus­koh­tai­seen uusio­käyt­töön. Lisäksi ETA-laadun on havaittu olevan puut­teel­li­nen: esimer­kiksi ETA-merkin­nän saaneissa tiilissä on jälki­kä­teen havaittu elohopeapitoisuuksia.

Uudel­leen­käy­tet­tä­ville raken­nuso­sille ei ole määri­telty haitta-ainei­den raja-arvo­pi­toi­suuk­sia, mikä voi tule­vai­suu­dessa tuoda haas­teita puret­tu­jen raken­nuso­sien uusio­käy­tölle, mikäli raja-arvoja tullaan asettamaan.

Policy Brief linjaa myös:

Uudel­leen­käyt­tö­ti­lan­tei­siin ei kuiten­kaan ole menet­te­ly­oh­jetta siitä, miten uudel­leen­käy­tet­tä­vien raken­nuso­sien tekni­set ominai­suu­det tulisi tapaus­koh­tai­sesti toden­taa ja kelpoi­suus osoit­taa esimer­kiksi raken­nus­paik­ka­koh­tai­sella varmen­ta­mi­sella. Testat­ta­vien ominai­suuk­sien määrit­te­lyt ja niihin liit­ty­vät stan­dar­di­soi­dut, ylei­sesti hyväk­sy­tyt mene­tel­mät uudel­leen­käy­tet­tä­vien raken­nuso­sien ominai­suuk­sien selvit­tä­mi­seksi ja kelpoi­suu­den osoit­ta­mi­seksi puut­tu­vat, ja ne tulisi kehittää.

Uudel­leen­käy­tet­tä­vien raken­nuso­sien raken­nus­paik­ka­koh­tai­sen varmen­ta­mi­sen käytän­tei­den puute on tällä hetkellä yksi huomat­tava este raken­nuso­sien uusio­käy­tölle. Raken­nus­hank­kee­seen ryhty­vän tulee selvit­tää, täyt­tä­vätkö puretut raken­nus­osat niille asete­tut tekni­set vaati­muk­set. Raken­nus­paik­ka­koh­tai­sen varmen­ta­mi­sen voi suorit­taa joko vapaa­eh­toi­silla serti­fi­kaa­teilla, tutki­mus­tu­lok­silla tai ulko­puo­li­sen tahon päte­vällä lausun­nolla. Raken­nus­paik­ka­koh­tai­seen varmen­ta­mi­seen liit­ty­vät epäsel­vyy­det ovat aiheut­ta­neet raken­nus­val­von­noille hanka­luuk­sia, sillä raken­nus­val­von­nat eivät aina tiedä, minkä­lai­sia selvi­tyk­siä tai doku­ment­teja uudel­leen­käy­tet­tä­viltä raken­nuso­silta tulisi vaatia.

Raken­nus- ja jäte­lain­sää­dän­nön risti­rii­tai­suu­det puret­tu­jen raken­nuso­sien käytössä

Puret­tu­jen raken­nuso­sien uudel­leen­käy­tön esteenä esiin­tyy myös lain­sää­dän­nön epäselvä tila jätteen määrit­te­lyn osalta. Raken­nus­toi­min­taa ohjaava maan­käyttö- ja raken­nus­laki sekä jäte­huol­toa ohjaava jäte­laki sisäl­tä­vät risti­rii­tai­sia tulkin­toja puret­tu­jen raken­nuso­sien käytön suhteen.

Maan­käyttö- ja raken­nus­lain (132/1999) 139 § erot­te­lee raken­nus­jät­teen ja käyt­tö­kel­poi­set raken­nus­osat sekä ohjaa uudelleenkäyttöön:

Lupa­ha­ke­muk­sessa tulee selvit­tää purka­mis­työn järjes­tä­mi­nen ja edel­ly­tyk­set huoleh­tia synty­vän raken­nus­jät­teen käsit­te­lystä sekä käyt­tö­kel­pois­ten raken­nuso­sien hyväksi käyttämisestä.

Pykälää tulki­taan ylei­sesti siten, että puretut käyt­tö­kel­poi­set raken­nus­osat eivät ole jätettä.

Jäte­laki (646/2011) määrit­te­lee jätteen (5 §) aineeksi tai esineeksi, jonka sen haltija on pois­ta­nut käytöstä, aikoo poistaa käytöstä tai on velvol­li­nen pois­ta­maan käytöstä ja raken­nus­jät­teen seuraa­vasti, 6§:

5) raken­nus- ja purku­jät­teellä raken­nuk­sen tai muun kiin­teän raken­nel­man uudis- ja korjaus­ra­ken­ta­mi­sessa ja purka­mi­sessa, maa- ja vesi­ra­ken­ta­mi­sessa sekä muissa raken­nus- ja purku­toi­min­noissa synty­vää jätettä.

Jos raken­nusta puret­taessa raken­nuso­sille löyde­tään todel­li­nen uudel­leen­käyt­tö­kohde ja -tarkoi­tus, purkuo­sat voidaan tulkita olevan yhä käytössä, jolloin ne eivät ole jätettä. Tämä olisi myös jäte­lain hengen ja jätteen ensi­si­ja­jär­jes­tyk­sen mukaista. Toisaalta voidaan myös ajatella, että purettu raken­nus­osa poistuu käytöstä, kun se pure­taan raken­nuk­sesta. Raken­nus­osan alun perin suun­ni­teltu käyt­tö­tar­koi­tus loppuu purka­mi­sen yhteydessä.

Tulkin­taan vaikut­taa myös se, onko puret­ta­valle raken­nus­osan purku­het­kellä tiedossa uusio­käyt­tö­koh­detta. Jos uudel­leen­käyttö on suun­ni­tel­tua, uudel­leen­käyt­tö­kohde on tiedossa ja selkeästi osoi­tet­ta­vissa, raken­nus­osan voidaan tulkita pysyvän käytössä, käyttö vain siirtyy uuteen kohtee­seen. Mikäli uudel­leen­käyt­tö­koh­detta ei ole vielä tiedossa, purettu raken­nus­osa voidaan tulkita raken­nus­jät­teeksi, sillä käyt­tö­tar­koi­tusta ei voida osoit­taa. Uudel­leen­käy­tet­tä­vien raken­nuso­sien purka­mi­nen varas­toon ja varas­tointi voi jäte­lain tulkin­nan mukaan olla jätteen varas­toin­tia, mikä vaatii ympäristöluvan.

Ei-jäte -tulkin­taa tukee myös jätea­se­tuk­sen (Vna jätteistä, 978/2021) 25 §:

Raken­nus­hank­kee­seen ryhty­vän on huoleh­dit­tava hank­keen suun­nit­te­lusta ja toteut­ta­mi­sesta siten, että jäte­lain 8 §:n mukai­sesti otetaan talteen ja käyte­tään uudel­leen käyt­tö­kel­poi­set raken­nus­osat ja -mate­ri­aa­lit ja että toimin­nassa syntyy mahdol­li­sim­man vähän ja mahdol­li­sim­man haita­tonta raken­nus- ja purkujätettä.

Asetus näyt­täisi erot­te­le­van käyt­tö­kel­poi­set raken­nus­osat ja jätteen toisis­taan. Jätea­se­tuk­sen perus­te­lu­muis­tiosssa (s. 23-24) maini­taan uudel­leen­käy­tön määri­tel­män tarkoit­ta­van aineen tai osan käyt­tä­mistä uudel­leen samaan tarkoi­tuk­seen, mihin se on alun perin suun­ni­teltu. Puretun raken­nus­osan käyttö uudel­leen raken­nus­osana toisaalla täyt­täisi tämän määritelmän.

Tulkin­nat vaih­te­le­vat alueittain

Jäte­lain tulkinta ei ole yksi­se­lit­tei­nen. Kaupun­kien ja kuntien ympä­ris­tö­vi­ran­omai­set ovat tulkin­neet puret­tuja käyt­tö­kel­poi­sia raken­nuso­sia jätteeksi ja toisaalla ei-jätteeksi. Selkeää lain­tul­kin­taa ei ole, ja tulkin­nat vaih­te­le­vat viran­omais­ten ja aluei­den välillä. Suomessa on tapauk­sia, joissa käyt­tö­kel­poi­sen raken­nus­osan käyttö on estynyt jäte­tul­kin­nan vuoksi.

Mikäli purettu raken­nus­osa tulki­taan ympä­ris­tö­vi­ran­omai­sen toimesta jätteeksi, sen uudel­leen­käyt­tä­mi­nen vaatii ympä­ris­tö­lu­van. Lähtö­koh­tai­sesti ammat­ti­mai­nen tai laitos­mai­nen jätteen­kä­sit­tely vaatii ympä­ris­tö­suo­je­lu­lain (527/2014) mukai­sen ympä­ris­tö­lu­van. Jäte­laissa (6 §) määri­tel­lään erilai­set jätteen­kä­sit­te­ly­muo­dot seuraavasti:

  • 20) uudel­leen­käy­töllä tuot­teen tai sen osan käyt­tä­mistä uudel­leen samaan tarkoi­tuk­seen kuin mihin se on alun perin suunniteltu.
  • 21) uudel­leen­käy­tön valmis­te­lulla jätteen tarkis­ta­mi­seksi, puhdis­ta­mi­seksi tai korjaa­mi­seksi toteu­tet­ta­vaa toimin­taa, jolla käytöstä pois­tettu tuote tai sen osa valmis­tel­laan siten, että se voidaan käyttää uudel­leen ilman muuta esikäsittelyä.
  • 22) jätteen kier­rä­tyk­sellä toimin­taa, jossa jäte valmis­te­taan tuot­teeksi, mate­ri­aa­liksi tai aineeksi joko alku­pe­räi­seen tai muuhun tarkoi­tuk­seen; jätteen kier­rä­tyk­senä ei pidetä jätteen hyödyn­tä­mistä ener­giana eikä jätteen valmis­ta­mista polt­toai­neeksi tai maan­täyt­töön käytet­tä­väksi aineeksi.
  • 23) jätteen hyödyn­tä­mi­sellä toimin­taa, jonka ensi­si­jai­sena tulok­sena jäte käyte­tään hyödyksi tuotan­to­lai­tok­sessa tai muualla talou­dessa siten, että sillä korva­taan kysei­seen tarkoi­tuk­seen muutoin käytet­tä­viä aineita tai esineitä, mukaan lukien jätteen valmis­telu tällaista tarkoi­tusta varten-
  • 24) mate­ri­aa­lina hyödyn­tä­mi­sellä muuta jätteen hyödyn­tä­mistä kuin jätteen hyödyn­tä­mistä ener­giana taikka jätteen valmis­ta­mista polt­toai­neeksi tai muutoin ener­gian­läh­teenä käytet­tä­väksi materiaaliksi.

Jäte­lain mukaan uudel­leen­käyttö on lähtö­koh­tai­sesti jätteen­kä­sit­te­lyä. Ympä­ris­tö­lu­van vaati­mus tapaus­koh­tai­siin uudel­leen­käyt­tö­hank­kei­siin estää ymmär­ret­tä­västi uudel­leen­käy­tön. Ympä­ris­tö­lu­van hake­mi­nen ja myön­tä­mi­nen vaati­vat työtä niin haki­jalta kuin viran­omai­selta, ja lupa­pro­sessi voi kestää useita kuukausia, mikä on ymmär­ret­tä­västi pitkä aika raken­nus­hank­keen näkö­kul­masta. Mahdol­li­nen jäte­luo­ki­tus nostaa myös haas­teen kulje­tus­ten osalta. Jätettä saa kuljet­taa ainoas­taan jätteen­kul­je­tus­re­kis­te­riin kirja­tut kuljetusyritykset.

End-of-waste -säätely helpot­ta­maan mate­ri­aa­lien uudelleenkäyttöä

Jätteen end-of-waste (EoW) tai ei-enää-jätettä (EEJ) -menet­tely on keino lisätä mate­ri­aa­lien uudel­leen­käyt­töä. Mene­telmä määrit­te­lee milloin kyseessä oleva mate­ri­aali ei olisi enää jätettä eikä sitä enää koskisi jäte­lain­sää­däntö. Tällöin mate­ri­aali olisi raaka-aine tai itses­sään tuote. Kun mate­ri­aali täyttää tietyt tekni­set, ympä­ris­töön liit­ty­vät ja mark­ki­noita koske­vat vaati­muk­set, se voidaan määri­tellä end-of-waste -tuotteeksi.

Valtio­neu­vos­ton selvi­tys- ja tutki­mus­toi­min­nan laati­man Purku­ma­te­ri­aa­lien kelpoi­suus eri käyt­tö­koh­tei­siin turval­li­suu­den ja terveel­li­syy­den näkö­kul­masta – julkaisu mainit­see EoW -menet­te­lyn mahdol­li­sena ratkai­suna raken­nus­ma­te­ri­aa­lien uudelleenkäyttöön:

End-of-waste -menet­te­ly­ta­po­jen kehit­tä­mi­nen on tärkeä elementti purku­ma­te­ri­aa­lien uudel­leen­käy­tön ja hyödyn­tä­mi­sen vahvis­ta­mi­sessa. Myös aiem­massa empii­ri­sessä tutki­muk­sessa EoW menet­te­lyt nouse­vat keskei­seksi ohjaus­kei­no­jen ja poli­tiik­kaoh­jauk­sen haasteeksi.

EoW-määrit­te­lyt ovat muut­tu­massa. Euroo­pan Unio­nissa on valmis­teilla harmo­ni­soitu asetus, jota täyden­tä­mään valmis­tel­laan kansal­lista asetusta sekä tapaus­koh­tai­sia toimin­taoh­jeita. Perus­a­ja­tus tulee pysy­mään samana: kun jätteen jätteeksi luokit­telu päättyy (EoW), mate­ri­aa­lista tulee tuote, johon sovel­le­taan tuot­teita koske­vaa lain­sää­dän­töä (kuten REACH-asetus, EU:n raken­nus­tuo­tea­se­tus, lannoi­te­val­mis­te­lain­sää­tely). Jäte­poh­jaista tuotetta voidaan käyttää samalla tavalla kuin ei-jäte­poh­jaista ja tällöin sitä koske­vat samat vaati­muk­set ominai­suuk­sista ja laadusta kuin ei-jäte­poh­jaista tuotetta. Samalla vastuu ominai­suuk­sista ja laadusta siirtyy tuot­teen valmistajalle.

Kaikille keskei­sille raken­ta­mi­sen mate­ri­aa­leille olisi tärkeää saada oma EoW menet­tely ja tämän menet­te­lyn olisi katet­tava laaja käyt­tö­alue. Tämä helpot­taisi asian­tun­ti­joi­den ja yritys­ten mukaan purku­ma­te­ri­aa­lien kier­rä­tystä ja hyödyn­tä­mistä raaka-aineena. Tarpeel­li­sena pide­tään myös sitä, että EoW helpot­taisi tai sitä helpo­tet­tai­siin silloin, kun jätteeksi luoki­tel­ta­vaa mate­ri­aa­lia aiotaan hyödyn­tää uusio­tuot­teena tai mate­ri­aa­lia osana uutta tuotetta (esimerk­kinä on käytetty beto­ni­murs­ketta osana uutta betonia). EoW-kritee­rien perus­teella kier­rä­tys­tuot­teen on oltava sovel­let­ta­vien säädös­ten mukai­nen (raken­nus­tuo­tea­se­tus) eikä sillä siten voi olla eril­li­siä kriteerejä.

EoW-status voidaan saada aikaan kolmella tapaa: EU-tasoi­sella lain­sää­dän­nöllä (rauta-, teräs- ja alumii­ni­romu), kansal­li­sella lain­sää­dän­nöllä (beto­ni­murska) tai laitos­koh­tai­sella päätök­sellä. Lain­sää­dän­töön viedyt EoW-päätök­set ovat mate­ri­aa­li­koh­tai­sia. Laitos­koh­tai­sen päätök­sen myöntää alue­hal­lin­to­vi­rasto. Laitos­koh­tai­nen EoW-mene­telmä vaatii jätteen laitos­mai­sen käsit­te­lyn ja päätös ei koske itse mate­ri­aa­lia, vaan laitos­koh­taista toimin­taa. Suomessa tehtyjä laitos­koh­tai­sia päätök­siä ei ole tiedossa. Lain­sää­dän­nön kautta laadi­tut EoW-statuk­set vaati­vat mate­ri­aa­lilta laissa määri­tel­lyt ominai­suu­det. Esimer­kiksi beto­ni­murska ei ole enää jätettä vain, jos se täyttää ennalta määri­tel­lyt edel­ly­tyk­set ja käy läpi vaadit­ta­vat proses­sit, kuten murs­kaa­mi­sen, epäpuh­tauk­sien poiston ja kelpoi­suus­vaa­ti­mus­ten todentamisen.


Kirjoit­ta­jat:

Tommi Kukko­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Mikko Matvai­nen, projek­ti­pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kuva: Mikko Matveinen

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun Vähä­hii­li­nen ja ener­gia­te­ho­kas korjaus­ra­ken­ta­mi­nen -projek­tissa kartoi­tet­tiin raken­nus- ja purku­puun kier­to­ta­loutta Suomessa. Tarkas­te­lussa oli erityi­sesti puun uudel­leen­käy­tön nyky­tila. Tietoa kerät­tiin tieto­kan­ta­ha­ku­jen sekä kontak­toi­tu­jen yritys­ten edus­ta­jien ja alan asian­tun­ti­joi­den kautta. Projek­tin päära­hoit­ta­jana toimii Etelä-Savon ELY-keskus, Itä- ja Pohjois-Suomen EAKR-ohjelmasta.

Vähähiilinen ja energiatehokas korjausrakentaminen -projektin rahoittajien logot: Ely-keskus, Business Joensuu, EU