Ryhmäkuva jossa kolmekymmentä henkilöä seisoo maastossa, taustalla kuusipuita ja lasketteluhissi

Uusia tuulia kansain­vä­li­seen korkea­kou­lu­yh­teis­työ­hön – varhais­kas­va­tuk­sen inten­sii­vio­pin­to­jakso Kareliassa

Karelia on arvos­tettu, hyvin­voiva ja kansain­vä­li­nen korkea­kou­lu­yh­teisö, tode­taan Kare­lian visiossa 2030. Tämä edel­lyt­tää vahvoja ja pitkä­ai­kai­sia kansain­vä­li­siä korkea­kou­lu­kump­pa­nuuk­sia sekä henki­lös­töltä osaa­mista ja kykyä lähteä mukaan kansain­vä­li­seen yhteis­työ­hön. Kansain­vä­li­syys­toi­minta on siis osa Kare­lian stra­te­giaa ja erilai­sia kansain­vä­li­siä yhteis­työ­mah­dol­li­suuk­sia on useita.

Monille tutussa Erasmus+ liik­ku­vuus­oh­jel­massa (2021-2027) on vuodesta 2021 saakka voinut toteut­taa lyhyitä moni­muo­toi­sia inten­sii­vi­kurs­seja (blended inten­sive program = BIP) euroop­pa­lais­ten yhteis­työ­kor­kea­kou­lu­jen kanssa. Tarkoi­tuk­sena on tuoda kansain­vä­li­set oppi­mis­ko­ke­muk­set mahdol­li­sim­man monen opis­ke­li­jan ja opet­ta­jan ulot­tu­ville. Toteu­timme BIP-inten­sii­vio­pin­to­jak­son keväällä 2023, ja haluamme tämän artik­ke­lin myötä tuoda koke­muk­semme muiden tietoisuuteen.

Mikä ihmeen BIP?

Jokai­sella Kare­lian koulu­tus­oh­jel­malla on kansain­vä­li­siä korkea­kou­lu­kump­pa­neita, mutta covid-19 –pande­mia rajoitti kansain­vä­listä yhteis­työtä ja liik­ku­vuutta. Nyt korkea­kou­lut ovat lähte­neet uudel­leen käyn­nis­tä­mään yhteis­työtä. Tammi­kuussa 2022 osal­lis­tuimme yhteis­työ­pa­la­ve­riin, jossa tarkoi­tuk­sena oli kehit­tää eri maiden korkea­kou­lu­jen välistä yhteis­työtä. Kansain­vä­li­nen toiminta on kiin­nos­ta­nut meitä molem­pia, joten innos­tus tähän mahdol­li­suu­teen syntyi nopeasti. Ensim­mäi­nen yhteis­työ­ko­kous irlan­ti­lai­sen Sligon (Atlan­tic Tech­no­lo­gical Univer­sity, ATU, Sligo) kanssa johti yhtei­seen näke­myk­seen BIP:n järjes­tä­mi­sestä varhais­kas­va­tuk­sen näkö­kul­masta. Kokouk­sen jälkeen molem­milla nousi esiin kysymys: “Mikä ihmeen BIP??”.

Erasmus+ tukee korkea­kou­lu­jen välistä, kansain­vä­listä yhteis­työtä. Yksi mahdol­li­nen tapa toteut­taa yhteis­työtä on moni­muo­to­liik­ku­vuus, mikä on mahdol­lista toteut­taa opis­ke­lu­jak­sona tai harjoit­te­luna. Kyseessä on fyysi­sen liik­ku­vuu­den ja virtu­aa­lis­ten toteu­tuk­sen yhdis­telmä, jonka tarkoi­tuk­sena on edistää yhteis­toi­min­nal­lista verkossa tapah­tu­vaa oppi­mis­vaih­toa sekä ryhmä­työtä. Moni­muo­toi­set inten­sii­vi­kurs­sit (Blended Inten­sive Programme) ovat kestol­taan lyhyitä ja inten­sii­vi­siä, ja niissä hyödyn­ne­tään moni­muo­toi­sia oppimis- ja opetusmenetelmiä. 

Opin­to­ko­ko­nai­suu­den tulee tuottaa lisä­ar­voa osal­lis­tu­vien korkea­kou­lu­jen opin­to­tar­jon­taan ja koko­nai­suu­det voivat olla moni­vuo­ti­sia. Tämän Erasmus+:n tukeman liik­ku­vuus­muo­don aikana toteu­tuu sekä verkossa tapah­tuva että fyysi­sen liik­ku­vuu­den sisäl­tävä kontak­tio­pe­tus (Erasmus+ 2023, 49-50.) Meidän BIP:ssä fyysi­sen liik­ku­vuu­den jaksosta käytet­tiin nimi­tystä onsite-viikko ja virtu­aa­li­sesta toteu­tuk­sesta termiä online-tapaamiset.

Yhteis­työ syvenee ja suun­nit­telu alkaa

Helmi­kuussa 2022 yhteis­työ­hön kutsut­tiin mukaan saksa­lai­nen Vechtan yliopisto (Univer­sity of Vechta) ja pian päätet­tiin, että ensim­mäi­sessä varhais­kas­va­tuk­sen BIP:ssä koor­di­noi­vana korkea­kou­luna toimii Karelia. Erasmus+ määrit­tää, että BIP tulee järjes­tää koor­di­noi­van korkea­kou­lun maassa, joten BIP järjes­tet­tiin Kareliassa.

BIPissä koor­di­noiva korkea­koulu hakee järjes­tä­mi­seen rahoi­tuk­sen, joka määräy­tyy yhteis­työ­kor­kea­kou­luista Erasmus+ rahoi­tuk­sella tule­vien oppi­jao­sal­lis­tu­jien mukaan. Mini­mis­sään opis­ke­li­joita pitää olla 15, jolloin orga­ni­soin­ti­tu­kea saa 6000 euroa. Maksi­mis­saan rahoi­tusta voi saada 20 opis­ke­li­jan mukaan, jolloin rahoi­tus on 8000 euroa. Alle 15 ulko­maa­lai­sen oppi­jao­sal­lis­tu­jan kurssit eivät ole Erasmus-kelpoi­sia. Orga­ni­soin­ti­tu­kea myön­ne­tään järjes­tä­välle korkea­kou­lulle katta­maan järjes­tä­mi­seen kuten valmis­te­luun ja toteut­ta­mi­seen sekä ylei­seen hallin­noin­tiin ja koor­di­noin­tiin. Orga­ni­sointi tuki ei kata kuiten­kaan liik­ku­vien osal­lis­tu­jien matka- tai majoi­tus­ku­luja. (Erasmus+ 2023, 62;77–78.) Toteut­ta­mas­samme BIP:ssä orga­nis­toin­ti­tuki riitti katta­maan hyvin valmis­te­lui­hin, kuten mate­ri­aa­lien hank­ki­mi­seen, ja onsite-viikon akti­vi­teet­tei­hin liit­ty­vät kustan­nuk­set, sekä myös suuren osan palk­ka­kus­tan­nuk­sista kysei­sellä viikolla.

Rahoi­tus varmis­tui kesän 2022 aikana, ja ensim­mäi­nen yhtei­nen suun­nit­te­lu­ko­kous pidet­tiin syys­kuussa 2022. Kokouk­sessa päätet­tiin BIP:n ajan­koh­dasta sekä alet­tiin alus­ta­vasti suun­ni­tella kevään online-tapaa­mi­sia sekä onsite-viikon sisäl­töjä. Suun­nit­te­lua jatket­tiin pitkin syksyä, jolloin tarken­net­tiin alus­ta­via ajatuk­sia ja päätet­tiin jo tarkat päivä­mää­rät online-tapaamisille.

Helmi­kuussa 2023 varmis­tet­tiin osal­lis­tu­vien opis­ke­li­joi­den määrä jokai­sesta korkea­kou­lusta. Yhteensä BIP:iin osal­lis­tui 20 opis­ke­li­jaa, joista Sligosta 7, Vech­tasta 10 sekä Kare­liasta 3 opis­ke­li­jaa. Näin ollen Erasmus+ –vaade 15 opis­ke­li­jan vähim­mäis­mää­rästä täyttyi. BIP:iä järjes­täessä on tärkeää ottaa huomioon, että tämä vähim­mäis­opis­ke­li­ja­määrä on toteu­dut­tava nime­no­maan onsite-viikolla. Tämän vuoksi onkin suosi­tel­ta­vaa, että opis­ke­li­joi­den ilmoit­tau­tu­mis­määrä on enemmän kuin vähim­mäis­määrä. Jos ennen onsite viikkoa tulee­kin yllät­tä­viä peruu­tu­mi­sia, eikä vähim­mäis­määrä toteudu, ei Erasmus+ -rahoi­tusta tällöin saa laisinkaan.

Koko­nai­suus alkaa hahmottua

Yhteis­työ syksyn ja alku­vuo­den aikana oli tärkeää, jotta pystyimme kirkas­ta­maan ja määrit­te­le­mään yhdessä BIP:n tavoit­teet. Oli tärkeää kuulla yhteis­työ­kor­kea­kou­lu­jen odotuk­sia ja toiveita kevään toteu­tuk­seen liit­tyen. Me osal­lis­tuimme BIP:iin ensim­mäistä kertaa, mutta Vechtan opet­ta­jilla oli jo aikai­sem­paa koke­musta. Heidän aikai­sem­mat koke­muk­sensa auttoi­vat meitä ymmär­tä­mään mitä onsite-viikon tulisi pitää sisäl­lään, ja mitä kaikkea koor­di­noi­van korkea­kou­lun on syytä huomioida järjes­te­lyissä. Järjes­tä­mi­seen liit­ty­vissä asioissa meille oli isona ja korvaa­mat­to­mana tukena oli Kare­lian kv-palve­lui­den asian­tun­ti­jat, joiden kanssa yhteis­työ sujui erit­täin hyvin.

Onsite-viikon alus­ta­vien sisäl­tö­jen suun­nit­telu sujui pohja­tie­to­jen varmis­tut­tua innok­kaasti ja posi­tii­vi­sella mielellä. Uuden teke­mi­nen työl­lis­tää aina enemmän kuin vanhan päivit­tä­mi­nen, mutta moti­vaa­tion ollessa korkealla ajatuk­sia viikon ohjel­masta alkoi syntyä. Jopa liikaa­kin. Huoma­simme pian, että viikko onkin aika rajal­li­nen aika ottaa haltuun kaikkea sitä, mitä olisimme halun­neet. Rajauk­sien teke­mi­nen, aihea­luei­den yhdis­tä­mi­nen ja koko viikon tavoit­tei­den mukai­sen toimin­nan löytä­mi­nen nousi­kin pian keski­öön. Suoma­lai­nen varhais­kas­va­tus on laadu­kasta ja täynnä erilai­sia toimin­nal­li­sia opetuk­sen mahdol­li­suuk­sia. Rajal­li­sen ajan vuoksi päätim­me­kin yhdis­tää esimer­kiksi ympä­ristö- ja liikun­ta­kas­va­tuk­sen, mikä toteu­tet­tai­siin Kolilla, suoma­laista luontoa ihail­lessa. Näin veimme oppi­mi­sen sinne missä se tapah­tuu, eli luontoon.

Onsite-viikolla luen­toja, vierai­luja ja ryhmätehtävä

Onsite-viikon katta­vaksi tavoit­teeksi muodos­tui suoma­lai­sen varhais­kas­va­tuk­sen perus­tei­den ymmär­tä­mi­sen lisäksi lasten ja perhei­den osal­li­suu­den mahdol­li­suu­det. Pohdimme suun­nit­te­lu­vai­heessa, miten nämä tavoit­teet tulisi täyt­ty­mään ja minkä­lai­nen sisältö tukisi tavoit­tei­siin pääsyä. Jotta onsite-viikko ei olisi pelkkää luok­ka­huo­neessa istu­mista, päätimme järjes­tää vierai­luja ja asian­tun­ti­ja­luen­toja. Olimme yhtey­dessä joen­suu­lai­seen Pent­ti­län päivä­ko­tiin sekä Perheen­ta­loon, joiden ottau­tu­mi­nen tämän­kal­tai­siin vierai­lui­hin on ollut aina erit­täin posi­tii­vista, niin kuin nytkin. Olikin erit­täin tärkeää, että BIP:n osal­lis­tu­jat näkevät käytän­nössä, minkä­lai­sessa ympä­ris­tössä lapset ovat varhais­kas­va­tuk­sessa ja millä tavalla arki toimii. Päivä­ko­ti­vie­rai­lun tavoit­teena olikin havain­noida erilai­sia mahdol­li­suuk­sia osal­lis­taa lapsia toimin­taan, sekä kuulla arjen työstä varhais­kas­va­tuk­sen työn­te­ki­jöiltä. Perheen­talo on matalan kynnyk­sen kohtaa­mis­paikka, jonka tavoit­teena on lisätä lasten ja perhei­den hyvin­voin­tia. Toimin­nan tavoit­teena on vahvis­taa vanhem­muutta, edistää osal­li­suutta sekä vaikut­ta­mis­mah­dol­li­suuk­sia. (Perheen­talo 2023.) Perheen­ta­lolla vierailu sopi siis erit­täin hyvin myös meidän BIP:n tavoitteisiin.

Onsite-viikko alkoi hahmot­tua hyvin nopeasti. Se tulisi koos­tu­maan luen­noista, vierai­luista sekä opis­ke­li­joi­den ryhmä­teh­tä­vän teke­mi­sestä. Luen­toja varten meidän täytyi kaivaa kieli­ha­ra­vamme esiin ja kääntää meille tuttu­jen aihei­den käsit­teitä englan­niksi. Tämä vaihe valmis­tau­tu­mi­sessa on aikaa vievää, mutta samalla erit­täin antoi­saa. Samaan aikaan se istutti epäi­lyk­sen sieme­nen itsessä: Kuinka pystymme selkeästi kerto­maan meille tutut aiheet englan­niksi? Mitä jos kieli takkuaa kesken lauseen? Minkä verran tarvi­taan taus­ta­ma­te­ri­aa­lia esityk­sen lisäksi? Näiden asioi­den pohti­mi­nen voisi hyvin­kin olla kynnys­ky­sy­mys koko BIP:n osal­lis­tu­mi­seen, mutta kolle­gan tuki, inhi­mil­li­syy­den ymmär­tä­mi­nen sekä virheitä salli­van ilma­pii­rin luomi­nen ovat asioita, jotka mahdol­lis­ta­vat paljon.

Kevään aikana loimme ryhmä­teh­tä­vän opis­ke­li­joille ja tehtä­vän arvioin­ti­kri­tee­rit sekä opis­ke­li­jan oppaan. Opis­ke­li­jan opas osoit­tau­tui erit­täin tärkeäksi. Oppaasta opis­ke­lija löysi tärkeim­mät asiat nopeasti, kuten viikon tärkeim­mät yhteys­tie­dot ja aika­tau­lut. Opas sisälsi myös link­kejä Joen­suusta ja akti­vi­tee­teistä, koska BIP on paljon muuta­kin kuin pelkkää opis­ke­lua. Se on kult­tuu­riin ja paikal­li­suuk­siin tutus­tu­mista. Opis­ke­li­jan oppaan lisäksi raken­simme Moodle -oppi­mi­sym­pä­ris­tön, mistä opis­ke­lija pystyi löytä­mään opetuk­sessa käyte­tyt mate­ri­aa­lit sekä laajem­min opetet­tui­hin asioi­hin liit­ty­vää materiaalia.

Suun­ni­tel­masta toteutukseen

Toteu­tus konkre­ti­soi­tui kahteen online-tapaa­mi­seen sekä touko­kuun onsite-viik­koon. Online-tapaa­mi­set toteu­tui­vat huhti­kuun aikana. Niiden pääl­lim­mäi­senä tarkoi­tuk­sena oli toisiin tutus­tu­mi­nen sekä orien­toi­tu­mi­nen BIP-kurs­sille. Ensim­mäi­nen tapaa­mi­nen sujui rennosti tutus­tuen ja akti­voi­den opis­ke­li­joita puhu­maan englan­niksi. Toisessa tapaa­mi­sessa jatkoimme tutus­tu­mista pien­ryh­missä. Lisänä oli myös teoriao­sio suoma­lai­sesta varhais­kas­va­tuk­sesta, varhais­kas­va­tus­laista ja varhais­kas­va­tus­suun­ni­tel­man perus­teista, mitkä toimi­vat orien­taa­tiona tule­vaan onsite-viik­koon. Online-tapaa­mis­ten aikana pystyimme myös kysy­mään opis­ke­li­joi­den toiveita onsite-viikolle.

BIP huipen­tui onsite-viik­koon, jolloin opis­ke­li­jat ja opet­ta­jat saapui­vat Joen­suu­hun. Viikon ohjel­maan mahtui erilai­sia luen­toai­heita, vierai­luja sekä tietysti myös vapaam­paa oleilua ja suoma­lai­seen kult­tuu­riin tutus­tu­mista. Aiheina viikon aikana oli mm. varhais­kas­va­tuk­sen eri työ- ja toimin­ta­ta­vat, kuten musiikki-, media-, kuva­taide- sekä luonto- ja ympä­ris­tö­kas­va­tus. Lisäksi kuulimme Saksan ja Irlan­nin varhais­kas­va­tus­jär­jes­tel­mästä sekä toimin­nasta.  Viikon aikana kävimme suun­ni­tel­lusti vierai­luilla mm. Perheen­ta­lolla sekä Pent­ti­län päivä­ko­dissa. Saimme myös vierai­le­van luen­noit­si­jan kerto­maan lasten ja perhei­den palve­luista (lasten­suo­jelu ja koulun sosi­aa­li­työ). Vierai­lut ja luennot toivat konkre­tiaa viikon kanta­vaan teemaan eli siihen, miten lasten ja perhei­den osal­li­suus toteu­tuu eri palve­luissa ja millai­sia palve­luita perheille Suomessa ylipää­tään on.

Myös opis­ke­li­joi­den ryhmä­teh­tävä liittyi osal­li­suu­teen ja oman oppi­mi­sen reflek­toin­tiin. Tehtä­vää työs­tet­tiin koko viikon ajan. Tälle olikin tärkeää varata suun­ni­tel­lusti reilusti aikaa päivien sisälle, jotta opis­ke­li­joille jäisi aikaa viettää vapaa-aikaa tois­tensa kanssa. Viikon päät­teeksi kuulimme opis­ke­li­joi­den mahta­via esityk­siä heidän koke­muk­sis­taan ja oival­luk­sis­taan. Koska opis­ke­li­jat olivat osin eri lähtö­ko­dista, saatiin myös ryhmä­teh­tä­viin moni­puo­li­sia ja ajatuk­sia herät­tä­viä näkö­kul­mia. BIP-viikko päättyi yhtei­seen arvioin­tiin opis­ke­li­joi­den ja opet­ta­jien kesken. Koimme tärkeänä kerätä palau­tetta heti viikon päät­teeksi opis­ke­li­joilta seuraa­via BIP-opin­to­jak­soja ajatel­len. Tämä palaute toimi hyvänä pohjana opet­ta­jien yhtei­selle reflek­toin­nille ja arvioin­noille, jonka myös pidimme BIP-viikon päätteeksi.

Opis­ke­li­joi­den kokemuksia

BIP on opet­ta­jalle oiva mahdol­li­suus toteut­taa itselle jo tuttuja aiheita englan­niksi ja samalla mahdol­li­suus levit­tää tietoa omasta subs­tans­sista myös Suomen rajojen ulko­puo­lelle. Me olemme ylpeitä siitä, kuinka Suomessa varhais­kas­va­tusta toteu­te­taan ja järjes­te­tään ja kuinka lapsi huomioi­daan arjessa koko­nais­val­tai­sesti niin yksi­lönä kuin ryhmän jäse­nenä. Tätä onkin mahtava päästä kerto­maan muiden korkea­kou­lu­jen opis­ke­li­joille ja opet­ta­jille. BIP on myös opis­ke­li­jalle erit­täin hyvä mahdol­li­suus osal­lis­tua kansain­vä­li­seen toimin­taan. Opis­ke­li­jat ovat erilai­sissa elämän­ti­lan­teissa, eikä monelle olekaan mahdol­lista lähteä pitkään vaih­toon, vaikka haluai­si­kin. Miksei siis lähteä opis­ke­li­jana mukaan BIP:n tapai­seen kansain­vä­li­seen yhteistyöhön.

BIP alkoi online-tapaa­mi­silla, jotka opis­ke­li­jat koki­vat­kin erit­täin tärkeäksi ryhmäy­ty­mi­sen ja orien­toi­tu­mi­sen kannalta. Online-tapaa­mis­ten aikana käytetty aika opis­ke­li­joi­den toisiinsa tutus­tu­mi­seen oli siis hyvä päätös.

I think they were a really great idea for slowly intro­ducing us all to the concept of a Bip and also to the people that would be taking part in it. I found it very bene­ficial seeing who I was going to be working with and getting to know a little more about each other”

“Online session were a good idea, we got a chance to meet and we got the infor­ma­tion or intro­duc­tion about the Finish childcare and oppor­tu­nity to work with our groups and get to know each other before meeting face to face.”

Onsite-viikko puoles­taan koet­tiin antoi­saksi sekä oppi­mi­sen että uusien koke­mus­ten ja vuoro­vai­ku­tuk­sel­li­suu­den näkö­kul­mista. Opis­ke­li­jat oppivat paljon toinen toisil­taan ja saivat erilai­sia näkö­kul­mia varhais­kas­va­tuk­sen toteut­ta­mi­sesta sekä lasten ja perhei­den osallisuudesta.

“I thoroughly enjoyed the week onsite. I met all my expec­ta­tions and more. I got the oppor­tu­nity to meet new people from diffe­rent count­ries, to learn more about them and to have fun! I found that the group work was a really good way for discus­sion for us all to give our opinions and for myself it was very bene­ficial for my confi­dence. I thought it helped to increase my confi­dence spea­king to new people and cont­ri­bu­ting ideas in group discussions.”

“I have acqui­red a lot of new know­ledge. I think it’s great that we didn’t just have frontal teac­hing, but that we could some­ti­mes stretch out and acti­vely keep up. The art and music parts were very enric­hing. I wish we had more time to do this!”

“I learned a lot about other count­ries childcare system. I didn’t realise how much could be changed or incor­po­ra­ted into the system in my country. I learned that we all have valuable opinions and can cont­ri­bute a lot to a discussion”

Opiskelijoita luokkahuoneessa, osa istuu lattialla, osa seisoo. Latttialla suuria papereita joihin on maalattu värikkäitä kuvioita
Kuva­tai­de­kas­va­tus oli yksi inten­sii­vio­pin­to­jak­son toimin­nal­li­sista menetelmistä.

Mitä me opimme?

BIP-viikko oli tärkeä, arvokas ja opet­ta­vai­nen kokemus myös opet­ta­jan näkö­kul­masta. Yhtenä suurena oppi­ko­ke­muk­sena oli opin­to­jak­son suun­nit­telu ja toteu­tus englan­niksi. Meille molem­mille oli uutta tehdä opin­to­jakso mate­ri­aa­lei­neen ja toteu­tuk­si­neen englan­niksi, joten rohkeus englan­niksi opet­ta­mi­seen kasvoi. Vieraalla kielellä opet­ta­mi­nen, opis­kelu ja vuoro­vai­ku­tus toisten kanssa vaatii yllät­tä­vän paljon voima­va­roja. Suun­ni­tel­taessa vastaa­vaa toimin­taa tämä onkin syytä pitää mielessä. Päivät eivät saa kuor­mit­taa opis­ke­li­joita liikaa, jotta oppi­mista voi tapah­tua koko viikon ajan.

Meillä molem­milla on laajaa näke­mystä varhais­kas­va­tuk­sesta, mutta näkö­kul­mana toki vahvasti suoma­lai­nen varhais­kas­va­tus. BIP-viikko laajensi varhais­kas­va­tuk­sen ymmär­rystä useiden keskus­te­lui­den myötä, joissa vertail­tiin ja pohdis­kel­tiin Suomen, Saksan ja Irlan­nin varhais­kas­va­tuk­sen yhtä­läi­syyk­siä ja eroa­vai­suuk­sia. Saimme uusia ideoita toisil­tamme, mutta myös vahvis­tusta siihen, mitkä asiat ovat hyvin suoma­lai­sessa varhaiskasvatuksessa.

Suuri oppi oli myös oman opet­ta­jai­den­ti­tee­tin tarkas­telu ja sen muovau­tu­mi­nen. Saimme oman toimin­tamme kautta tuotua esiin, millaista on opet­ta­juus ja opet­ta­mi­nen Kare­liassa. BIP:ssä mukana olleilta kolle­goilta ja opis­ke­li­joilta saamamme palaut­teen ansiosta saimme vahvis­tusta omalle taval­lemme tehdä työtä. Oma oppi­mis­kä­si­tyk­semme ja tapamme opettaa tukee opis­ke­li­jan reflek­tii­vi­syyttä ja osal­li­suutta, mikä näkyy konkreet­ti­sesti siinä, että annamme opis­ke­li­joille tilaa ja aikaa ajatella ja tehdä itse. Tätä tukee myös moni­puo­li­set työs­ken­te­ly­ta­vat ja käytän­nön teke­mi­nen. Tämän kautta mahdol­lis­tuu myös erilais­ten oppi­joi­den huomioon otta­mien. Viikon aikana koros­tui­kin nyky­päi­vän opet­ta­jan tärkein tehtävä: oppi­mi­sen mahdol­lis­ta­mi­nen ja tiedon syventäminen.

BIP:n järjes­tä­mi­nen vaatii paljon orga­ni­soin­ti­ky­kyä. Erilais­ten toteu­tus­ten suun­nit­telu ja itse toteu­tus kansain­vä­li­sessä yhteis­työssä vaatii pienten palas­ten yhdis­tä­mistä yhdeksi selkeäksi koko­nai­suu­deksi. Kun liiku­tel­laan suuria määriä ihmisiä paikasta toiseen, aika­tau­lut voivat muuttua kesken kaiken, joten hyvä tilan­ne­taju ja jous­ta­mi­nen ovat piir­teitä, mitkä olivat läsnä koko viikon ajan.

Rohkeasti mukaan kv-toimintaan!

Kaiken kaik­ki­aan voi sanoa, että BIP oli koko­nai­suu­tena raskas, mutta erit­täin antoisa. Olemme molem­mat kiitol­li­sia ja iloisia siitä, että saimme mahdol­li­suu­den lähteä mukaan tähän. Suosit­te­lem­me­kin lämpi­mästi BIP-toteu­tusta oman työn kehit­tä­mi­sen ja moni­puo­li­suu­den lisää­mi­seksi. Erityi­sesti BIP:n toteut­ta­mi­nen työpa­rin kanssa oli vahvuus: Yhtei­nen inno­vointi, suun­nit­telu ja toteu­tus sekä toisen tuki haas­ta­vissa tilan­teissa olivat kanta­via voimia koko proses­sin ajan.

Mieles­tämme tämän­kal­tai­set toteu­tuk­set mahdol­lis­ta­vat eri maiden opet­ta­jien osaa­mi­sen hyödyn­tä­mi­sen myös muissa töissä, muun muassa tiedon jaka­mi­sen näkö­kul­masta. Lisäksi BIP-inten­sii­vio­pin­to­jak­sot tukevat vahvasti opet­ta­jan omaa kansain­vä­listä osaa­mista ja mahdol­lis­taa ehkä jatkossa parem­min myös englan­nin­kie­li­sen opetuk­sen toteu­tu­mi­sen. Uskomme, että myös kynnys aloit­taa uusia kansain­vä­li­siä yhteis­työ­ku­vioita madal­tuu. BIP on hyvä mahdol­li­suus tehdä kansain­vä­listä yhteis­työtä niin opet­ta­jan kuin opis­ke­li­jan­kin näkö­kul­masta. Aina kansain­vä­li­sen toimin­nan ei tarvitse tarkoit­taa pitkiä opis­ke­li­ja­vaih­toja ulko­mailla, vaan kv-toiminta ja korkea­kou­lu­yh­teis­työ voi olla myös muuta­kin, esim. mahta­via intensiiviopintojaksoja!

Kevään BIP sytytti vahvan halun jatkaa yhteis­työtä innos­ta­vien opet­ta­jien kanssa. Jatko­suun­ni­tel­missa onkin jo uudet BIP-jaksot varhais­kas­va­tuk­seen liit­tyen: keväällä 2024 Vech­tassa ja keväällä 2025 Sligossa. Tule­viin toteu­tuk­siin olemme saaneet myös uuden yhteis­työ­kor­kea­kou­lun Virosta.

Lopuksi haluamme vielä kiittää Kare­lian Erasmus-koor­di­naat­to­ria Katriina Korhosta ja kv-koor­di­naat­to­ria Kirsi Autiota kaikesta käytän­nön avusta ja tuesta tämän proses­sin aikana. Kiitos myös kaikille työelä­mäyh­teis­työ­kump­pa­neil­lemme. Haluamme kiittää myös koulu­tus­pääl­lik­köämme Tuomas Lappa­laista, joka on ollut mukana innos­tu­neella ja avoi­mella mielellä mahdol­lis­taen BIP:n toteu­tu­mi­sen. Kiitos myös rakkaille kolle­goille Kare­liassa, Vech­tassa ja Sligossa, sekä opis­ke­li­joille, jotka olivat mukana tätä toteuttamassa!


Lähteet:

Erasmus+ ohjelma. Ohjel­mao­pas. 2023. Versio 1 (2023): 23-11-2022 https://erasmus-plus.ec.europa.eu/sites/default/files/2022-11/Erasmus%2BProgramme%20Guide2023_fi.pdf 11.8.2023.

Perheen­talo 2023. Talon esit­tely. https://www.joensuunperheentalo.fi/joensuun-perheentalo/talon-esittely/ 11.8.2023.


Kirjoit­ta­jat:

Tiina Maara­nen, opet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Antti Raekorpi, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Inten­sii­vio­pin­to­jak­son osal­lis­tu­jat tutus­tui­vat ympä­ristö- ja media­kas­va­tuk­seen Kolin maisemissa.