Saavu­tet­ta­vuus­suun­ni­telma

Kuvio saavutettavuuden kokonaisuudesta. Siinä keskellä on saavutettavuus ja ympärillä osakokonaisuudet: Arvot, asenteet ja toimintakulttuuri, Johtaminen, Fyysinen ympäristö, Digitaalinen saavutettavuus, Opetus ja oppiminen, Tuki ja ohjaus, viestintä sekä viimeisenä kahdeksasta opiskelijavalinnat.

Johdanto

Kaikki Suomen korkea­kou­lut laati­vat saavu­tet­ta­vuus­suun­ni­tel­man vuonna 2022. Suun­ni­tel­mien laadin­nan pohjana on vuonna 2021 julkaistu opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön selvi­tys: Kohti saavu­tet­ta­vam­paa korkea­kou­lu­tusta ja korkea­kou­lua (Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö 2021). 

Tässä julkai­sussa on esitetty tavoit­teita ja linjauk­sia saavu­tet­ta­vuu­den edis­tä­mi­seksi kaik­kien korkea­kou­lussa toimi­vien, mutta erityi­sesti alie­dus­tet­tui­hin ja vähem­mis­tö­ryh­miin kuulu­vien osalta. 

Saavu­tet­ta­vuu­den tarkas­te­lun taus­ta­te­ki­jöinä on käytetty perhe­taus­taa, korkea­kou­lu­tuk­sen alueel­lista saavu­tet­ta­vuutta, suku­puo­len mukaan eriy­ty­mistä, maahan­muut­to­taus­tai­suutta, toimin­ta­ra­joit­tei­suutta tai vammai­suutta, kuulu­mista kielel­li­seen tai kult­tuu­ri­seen vähem­mis­töön, erilaista oppi­juutta sekä kuulu­mista seksu­aa­li­seen tai sukupuolivähemmistöön.

Kare­lian suun­ni­tel­man jäsen­nyk­senä käyte­tään valta­kun­nal­li­sessa OHO-hank­keessa kehi­tet­tyä saavu­tet­ta­vuus­kri­tee­ris­töä (Estee­töntä opis­ke­lua korkea­kou­luissa –verkosto 2019). 

Kritee­ris­tön osa-alueet

– Arvot, asen­teet ja toimin­ta­kult­tuuri
– Johta­mi­nen
– Fyysi­nen ympä­ristö
– Digi­taa­li­nen saavu­tet­ta­vuus
– Opetus ja oppi­mi­nen
– Tuki- ja ohjaus
– Vies­tintä
– Opis­ke­li­ja­va­lin­nat

Suun­ni­tel­massa kuva­taan Kare­lian saavu­tet­ta­vuu­den nyky­ti­laa sekä toimen­pi­teet saavu­tet­ta­vuu­den edis­tä­mi­seksi vuosina 2022–2024. Suun­ni­telma päivi­te­tään vuonna 2024 seuraa­valle tavoi­te­so­pi­mus­kau­delle 2025–2028.

Kare­lian saavu­tet­ta­vuus­suun­ni­telma on laadittu korkea­kou­lu­yh­tei­söä osal­lis­ta­vana proses­sina.  Valmis­te­lu­työtä on tehty yhteis­työssä suun­ni­tel­man eri osa-aluei­den vastuu­hen­ki­löi­den ja asian­tun­ti­joi­den kanssa. Suun­ni­tel­maa työs­tet­tiin yhdessä henki­lös­tön kanssa henki­lös­tö­ko­kouk­sessa. Opis­ke­li­joi­den osalta valmis­te­lu­työ toteu­tui yhteis­työssä opis­ke­li­ja­kunta POKAn halli­tuk­sen ja edus­ta­jis­ton sekä opis­ke­li­ja­ryh­mien vastuu­hen­ki­löi­den (VIP-opis­ke­li­jat) kanssa. 

Tässä suun­ni­tel­massa kootaan yhteen saavu­tet­ta­vuu­teen liit­ty­vät jo käyn­nissä olevat suun­ni­tel­mat ja toimin­ta­mal­lit. Tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­nä­kö­kulma huomioi­daan kaikessa toimin­nassa ja ammat­ti­kor­kea­kou­lun eetti­set peri­aat­teet tuodaan esille muun muassa henki­lös­tön pereh­dy­tyk­sessä. Aktii­vi­sen välit­tä­mi­sen malli sisäl­tää työka­lut syrjin­tään ja häirin­tään puut­tu­mi­seksi sekä henki­lös­tölle että opis­ke­li­joille.  Kare­lian ohjaus- ja hyvin­voin­ti­suun­ni­tel­massa asiaa käsi­tel­lään opetuk­sen ja opis­ke­lun kannalta. Opis­ke­li­ja­kun­nan ja Kare­lian väli­sissä sään­nöl­li­sissä tapaa­mi­sissa on jo vuosien ajan käyty läpi esteet­tö­myy­teen ja saavu­tet­ta­vuu­teen liit­ty­viä näkö­kul­mia sekä linjattu siihen liit­ty­viä kehittämistoimia.


1. Arvot, asen­teet ja toimintakulttuuri 

(Vastuu­hen­kilö Jaana Tolkki, henkilöstöpäällikkö)

Kritee­rit

– Korkea­kou­lun ilma­piiri tukee yhden­ver­tai­suutta
– Korkea­kou­lussa tuetaan ja edis­te­tään yhtei­söl­li­syyttä ja yhteen­kuu­lu­vuutta
– Opis­ke­li­joi­den yksi­löl­li­syys ja moni­nai­suus otetaan huomioon ja opis­ke­li­joista väli­te­tään
– Opis­ke­li­jat voivat vaikut­taa omaan opis­ke­luunsa sekä oman korkea­kou­lunsa opis­ke­luun ja toimin­taan
– Opis­ke­li­joi­den ja henki­lös­tön mieli­pi­dettä kuun­nel­laan ja heitä kannus­te­taan aktii­vi­suu­teen
– Saavu­tet­ta­vuu­desta ja esteet­tö­myy­destä käydään keskus­te­lua korkeakoulussa

Nyky­tila

Kare­liassa on sään­nöl­li­sesti arvioi­tava ja päivi­tet­tävä tasa-arvo- ja yhden­ver­tai­suus­suun­ni­telma. Karelia on ollut syrjin­nästä vapaa alue vuodesta 2011. Opis­ke­li­joi­den moni­nai­suutta huomioi­daan monilla tavoin. Yhtei­söl­li­syys ja sen vahvis­ta­mi­nen ovat olleet jo kauan Kare­lian keskei­siä tavoit­teita. Saavu­tet­ta­vuu­den ja esteet­tö­myy­den eri osa-alueista ei kuiten­kaan käydä syste­maat­ti­sesti ja sään­nöl­li­sesti keskus­te­lua Kare­liassa kaik­kien saavu­tet­ta­vuu­den osa-aluei­den kannalta. Korona-pande­mia ja maail­man­ti­lan­teen muutok­set ovat vaikut­ta­neet Kare­lian yhteisöllisyyteen.

Tavoi­te­tila  Toimen­pi­teet 2023Toimen­pi­teet 2024
Kare­lian korkea­kou­lu­yh­tei­sön kaikki jäsenet ovat tietoi­sia saavu­tet­ta­vuu­den eri osa-aluei­siin liit­ty­vistä linjauk­sista ja toimin­ta­ta­voista mukaan lukien epäkoh­tiin puuttumisesta.– Saavu­tet­ta­vuu­den eri osa-aluei­den vuoro­vai­kut­tei­nen ja vaiheis­tettu käsit­tely (4 osa-aluetta).
– Saavu­tet­ta­vuus­suun­ni­tel­man sisäl­lyt­tä­mi­nen opin­to­jen orien­taa­tio­vai­hee­seen kaikilla aloit­ta­villa opis­ke­li­joilla ja uuden henki­lös­tön perehdytykseen.
– Saavu­tet­ta­vuu­den eri osa-aluei­den vuoro­vai­kut­tei­nen ja vaiheis­tettu käsit­tely (4 osa-aluetta). 
Kaksi opiskelijaa kävelee Tikkarinteen kampuksen rappusissa.

2. Johta­mi­nen

(Vastuu­hen­kilö Petri Raivo, rehtori)

Kritee­rit

– Korkea­kou­lun johto on viral­li­sella tasolla sitou­tu­nut edis­tä­mään saavu­tet­ta­vaa korkea­kou­lu­tusta
– Korkea­kou­lun johto on sitou­tu­nut edis­tä­mään saavu­tet­ta­vuutta käytän­nössä
– Korkea­kou­lun käytän­nöt ovat läpi­nä­ky­viä ja avoimia

Nyky­tila

Saavu­tet­ta­vuutta ei ole huomioitu Kare­lian stra­te­giassa selvästi sanoi­tet­tuna. Saavu­tet­ta­vuu­teen ja esteet­tö­myy­den liit­ty­vien vastui­den määrit­tely vaatii täsmen­tä­mistä. Johto on sitou­tu­nut edis­tä­mään saavu­tet­ta­vuutta. Uuden henki­lös­tön pereh­dyt­tä­mi­sessä ei syste­maat­ti­sesti huomioida saavut­ta­vuu­den ja esteet­tö­myy­den näkö­kul­mia. Opis­ke­li­joi­den moni­nai­suus ja yhden­ver­tai­suus huomioi­daan kaikilla tasoilla.

Henki­lös­tölle on joiden­kin teemo­jen osalta järjes­tetty koulu­tusta ja valmen­nusta. Saavu­tet­ta­vuu­den toteu­tu­mi­sen arviointi ei ole syste­maat­tista. Kare­liassa toimi­taan johdon­mu­kai­sesti stra­te­gian ja arvojen mukai­sesti, mutta vies­tin­nässä stra­te­gi­set valin­nat koros­tu­vat.  Kare­lian käytän­nöt ovat läpi­nä­ky­viä ja avoimia. Menet­te­ly­ta­vat ja ohjeis­tuk­set ovat henki­lös­tön tiedossa siltä osin kuin ne on sovittu.

Karelian rehtori Petri Raivo seisoo oppilaitoksen käytävällä.
Tavoi­te­tila  Toimen­pi­teet 2023Toimen­pi­teet 2024
Kare­liassa on selvästi sovitut esteet­tö­myy­den ja saavu­tet­ta­vuu­den peri­aat­teet, jotka ohjaa­vat käytän­nössä korkea­kou­lun johta­mista ja toimin­taa. Asiaan liit­ty­vät vastuut on määri­telty ja peri­aat­tei­den toteu­tu­mista arvioi­daan säännöllisesti.– Vastuu­hen­ki­löi­den nimeä­mi­nen.
– Saavu­tet­ta­vuu­den ja esteet­tö­myy­den teemo­jen kytke­mi­nen osaksi laadun­hal­lin­taa ja toimin­na­noh­jausta.
– Valmen­nusta johdolle ja lähi­joh­ta­jille esteet­tö­myy­destä ja saavu­tet­ta­vuu­desta.
– Toteu­tu­mi­sen arvioin­nissa käytet­tä­vien mitta­rien määrit­tely.  
– Saavu­tet­ta­vuu­den toteu­tu­mi­sen arviointi ja kehit­tä­mi­nen arvioin­ti­tie­don pohjalta.

3. Fyysi­nen ympäristö 

(Vastuu­hen­kilö Jouni Varis, turvallisuuspäällikkö)

Kritee­rit

– Korkea­kou­lun fyysi­nen ympä­ristö (ulko­ti­lat, raken­nuk­set, tilat ja kalus­tus) on saavu­tet­tava ja estee­tön
– Tieto korkea­kou­lun fyysi­sen ympä­ris­tön saavu­tet­ta­vuu­desta löytyy julki­silta verk­ko­si­vuilta
– Korkea­kou­lulla on käytän­nöt, joilla varmis­te­taan, että henki­löstö tietää opetus- ja muiden tilojen esteet­tö­myy­destä ja sijain­nista
– Fyysi­nen esteet­tö­myys otetaan huomioon korkea­kou­lun pelastussuunnitelmassa

Nyky­tila

Kare­lian kaikki toimi­ti­lat on raken­nettu ja remon­toitu korkea­kou­lun tarpei­siin viimeis­ten 15 vuoden aikana. Fyysi­sen ympä­ris­tön saavu­tet­ta­vuu­den ja esteet­tö­myy­den näkö­kul­mat on huomioitu remont­tien yhtey­dessä sekä toimi­ti­lo­jen yhtey­dessä että ulko­ti­loissa. Kaik­kiin tiloi­hin pääsy ei ole kuiten­kaan vielä estee­töntä. Fyysistä ympä­ris­töä on kehi­tetty jatku­vasti myös suurten perus­kor­jaus­ten välillä. Suku­puo­li­neut­raa­leja wc-tiloja on molem­milla kampuk­sella ja niiden määrää lisä­tään tule­vien perus­kor­jaus­ten yhtey­dessä. Fyysi­sen ympä­ris­tön saavu­tet­ta­vuu­den ja esteet­tö­myy­den vies­tintä kampuk­silla, korkea­kou­lu­yh­tei­sössä ja verk­ko­si­vuilla on puut­teel­lista. Fyysistä esteet­tö­myyttä ja saavu­tet­ta­vuutta ei ole huomioitu pelastussuunnitelmassa.

Tavoi­te­tila  Toimen­pi­teet 2023Toimen­pi­teet 2024
Kare­lian fyysi­nen toimin­taym­pä­ristö on saavu­tet­tava ja estee­tön.   Korkea­kou­lu­yh­tei­sössä on tieto tilojen esteet­tö­myy­destä ja sijain­nista. Asiasta on vies­titty selkeästi kampuk­silla, yhtei­sössä ja verkkosivuilla.– Wärt­silä-kampuk­selle raken­ne­taan suku­puo­li­neut­raa­leja wc-tiloja perus­kor­jauk­sen yhtey­dessä.
– Tilojen esteet­tö­myy­teen ja saavut­ta­vuu­teen liit­tyvä tieto opis­ke­li­joi­den Pakki-portaa­liin, Karelia-intraan ja Kare­lian verk­ko­si­vuille.
– Fyysi­sen esteet­tö­myy­den ja saavu­tet­ta­vuu­den näkö­kul­mat kirja­taan pelastussuunnitelmaan. 
– Toimi­ti­lo­jen saavu­tet­ta­vuu­teen ja esteet­tö­myy­teen liit­tyvä jatkuva kehit­tä­mi­nen remont­tien yhtey­dessä.
– Saavu­tet­ta­vuu­teen ja esteet­tö­myy­teen liit­ty­vän visu­aa­li­sen ja virtu­aa­li­sen opas­tuk­sen kehit­tä­mi­nen.  

4. Digi­taa­li­nen saavutettavuus 

(Vastuu­hen­kilö Minna Rokkila, opetusteknologia-asiantuntija)

Kritee­rit

– Digi­taa­li­set oppi­mi­sym­pä­ris­töt ja opetus­ma­te­ri­aa­lit ovat saavu­tet­ta­via
– Opetus­hen­ki­löstö saa pereh­dy­tyk­sen saavu­tet­ta­vuus­vaa­ti­muk­sista ja heitä tuetaan niiden sovel­ta­mi­sessa käytän­töön
– Opis­ke­li­jat saavat riit­tä­vän pereh­dy­tyk­sen ja tuen digi­taa­lis­ten oppi­mi­sym­pä­ris­tö­jen ja opetus­ma­te­ri­aa­lien käyt­töön
– Korkea­kou­lun verk­ko­si­säl­löt (esim. Intra­net) ovat saavu­tet­ta­via ja niiden käytet­tä­vyys on hyvä
– Opis­ke­li­joilla ja henki­lös­töllä on mahdol­li­suus antaa palau­tetta digi­taa­lis­ten oppi­mi­sym­pä­ris­tö­jen ja verk­ko­si­säl­tö­jen saavu­tet­ta­vuu­desta ja palaute on vaikut­ta­vaa
– Digi­taa­lista saavu­tet­ta­vuutta kehi­te­tään määrätietoisesti

Nyky­tila

Kare­lian oppi­mi­sym­pä­ris­töt ja opetus­ma­te­ri­aa­lit ovat pääosin saavu­tet­ta­via ja niitä kehi­te­tään jatku­vasti. Oppi­mi­sym­pä­ris­tö­jen saavu­tet­ta­vuu­desta on selkeät ohjeis­tuk­set. Opetus­hen­ki­lös­töä on pereh­dy­tetty  digi­taa­li­sen saavu­tet­ta­vuu­den vaati­muk­siin. Hallinto- ja tuki­pal­ve­lu­hen­ki­lös­tön osalta vastaa­vaa pereh­dy­tystä ei ole toteutettu. 

Opin­to­jak­so­to­teu­tuk­set vaati­vat yhden­mu­kais­ta­mista ja selkiyt­tä­mistä. Kare­lian vuonna 2022 uudis­te­tun intran sisältö täyttää saavu­tet­ta­vuu­den vaati­muk­set. Opis­ke­li­jat saavat pereh­dy­tyk­sen ja tuen digi­taa­lis­ten oppi­mi­sym­pä­ris­tö­jen käyt­töön opin­to­jen alussa Karelia-star­tissa.  Osalle opin­to­jak­son suorit­ta­mi­nen ennen opin­to­jen alkua on haas­teel­lista, osa ei pysty omak­su­maan suurta tieto­mää­rää lyhyessä ajassa. Opis­ke­li­jat voivat antaa palau­tetta digi­taa­li­sesta saavu­tet­ta­vuu­desta ja toimin­taa kehi­te­tään sen pohjalta.

Mikrofoni ja kuulokkeet.
Tavoi­te­tilaToimen­pi­teet 2023 Toimen­pi­teet 2024  
Digi­taa­li­set oppi­mi­sym­pä­ris­töt ja opin­to­si­säl­löt ovat digi­taa­li­sesti ja peda­go­gi­sesti saavutettavia.– Yhte­näi­set ja saavu­tet­ta­vat raken­teet Mood­leen. Koulu­tus­ten ja tuen järjes­tä­mi­nen opetus­hen­ki­lös­tölle opin­to­jak­so­jen malli­poh­jien käyt­töö­no­tossa.
– Opet­ta­jille kysely opetus­käy­tössä olevien järjes­tel­mien ja digi­taa­lis­ten apuvä­li­nei­den käytöstä.  
– Opetuk­sessa käytet­tä­vät videot tuote­taan teks­ti­tet­tynä saavu­tet­ta­vuus­di­rek­tii­vin mukaisesti.
– Opet­ta­jille syste­maat­ti­nen koulu­tus digi­taa­lis­ten järjes­tel­mien ja apuvä­li­nei­den käytöstä kartoi­tuk­sen perusteella. 

5. Opetus ja oppiminen 

(Vastuu­hen­kilö Marjo Nenonen, koulu­tuk­sen kehittämispäällikkö)

Kritee­rit

– Opetus­hen­ki­lös­töllä on riit­tävä osaa­mi­nen saavu­tet­ta­van opetuk­sen suun­nit­te­luun ja toteut­ta­mi­seen
– Opetuk­sessa käyte­tään moni­puo­li­sia opetus­me­ne­tel­miä
– Oppi­mi­sym­pä­ris­töt ja opetus­ma­te­ri­aa­lit ovat saavu­tet­ta­via ja tarkoi­tuk­sen­mu­kai­sia
– Opis­ke­li­jat saavat tukea opis­ke­lu­tai­to­jensa kehit­tä­mi­seen
– Opis­ke­li­joi­den yksi­löl­li­set tarpeet otetaan huomioon henki­lö­koh­tai­sessa opin­to­suun­ni­tel­massa (HOPS)
– Arvioin­nissa käyte­tään moni­puo­li­sia ja monen­lai­sille oppi­joille sovel­tu­via arvioin­ti­me­ne­tel­miä
– Saavu­tet­ta­vuus on huomioitu korkea­kou­lu­har­joit­te­lussa ja työnan­ta­jien kanssa tehtä­vässä yhteistyössä

Nyky­tila

Kare­lian koulu­tuk­sen toteu­tuk­sen peri­aat­teet on määri­telty tutkin­to­sään­nössä, koulu­tuk­sen proses­si­ku­vauk­sissa, ohjaus- ja hyvin­voin­ti­suun­ni­tel­massa, opetus- ja toteu­tus­suun­ni­tel­missa sekä Peda-akate­mian sivus­tolla. Kare­lian opetuk­sessa ja arvioin­nissa huomioi­daan erilai­sia oppi­joita ja heitä tuetaan opis­ke­lu­tai­to­jen kehit­tä­mi­sessä. Huomiointi ei ole kuiten­kaan syste­maat­tista koko korkea­kou­lussa. Kaikille opis­ke­li­joille laadi­taan henki­lö­koh­tai­nen opin­to­suun­ni­telma, jossa huomioi­daan opis­ke­li­joi­den yksi­löl­li­set tarpeet. Opet­ta­ja­tuu­to­rit ja opinto-ohjaa­jat tapaa­vat opis­ke­li­jat sään­nöl­li­sesti ja yksi­löl­li­nen ohjaus varmis­te­taan kehi­tys­kes­kus­te­luissa suun­ni­tel­man mukaan. Opis­ke­li­jat saavat tukea ja ohjausta harjoitteluissa.

Tavoi­te­tila  Toimen­pi­teet 2023Toimen­pi­teet 2024
Kare­liassa on yhtei­nen ymmär­rys saavu­tet­ta­van peda­go­gii­kan peri­aat­teista.  Koulu­tuk­sen toteu­tuk­sessa huomioi­daan erilai­sia opiskelijoita.– Kare­lian saavu­tet­ta­van peda­go­gii­kan peri­aat­tei­den määrit­tely osal­lis­ta­vana proses­sina.
– Saavu­tet­ta­vuu­den näkö­kul­man sisäl­lyt­tä­mi­nen opis­ke­li­ja­pa­lau­te­ky­se­lyi­hin.
– Peda-akate­mian syste­maat­ti­nen hyödyn­tä­mi­nen osana digi­pe­da­go­gii­kan osaa­mi­sen edis­tä­mi­sessä.
– Arvioin­nin moni­puo­lis­ta­mi­seen liit­ty­vät työpa­jat opetushenkilöstölle. 
– Saavu­tet­ta­vuu­den ja yhtei­söl­li­syy­den kehit­tä­mi­nen moni­muoto- ja verkko-opis­ke­lussa.
– Opis­ke­lu­tai­to­jen syste­maat­ti­nen kartoit­ta­mi­nen kaikilta aloit­ta­vilta opis­ke­li­joilta ja tuki­toi­men­pi­tei­den kehit­tä­mi­nen tarpei­den pohjalta.
Opetustilanne, jossa opettaja neuvoo yhtä naisopiskelijaa.

6. Tuki ja ohjaus 

(Vastuu­hen­ki­löt Päivi Putkuri ja Janne Väätäi­nen, opinto-ohjaajat)

Kritee­rit

– Opis­ke­lija saa tarvit­se­maansa tukea ja ohjausta kaikissa opin­to­jensa vaiheissa
– Opis­ke­lija saa tukea ja tietoa opin­to­jensa suun­nit­te­luun
– Opis­ke­li­jalla on mahdol­li­suus saada yksi­löl­li­siä järjes­te­lyjä koko opis­ke­lunsa ajan
– Opetus­hen­ki­lös­tön ja tuki­pal­ve­lui­den yhteis­työ edistää korkea­kou­lun saavu­tet­ta­vuutta
– Saavu­tet­ta­vuus on huomioitu kansain­vä­li­sessä harjoit­te­lussa ja opis­ke­li­ja­vaih­dossa
– Korkea­koulu tarjoaa riit­tä­västi opis­ke­li­joi­den hyvin­voin­tia tukevia palve­luita
– Korkea­kou­lu­jen yliop­pi­las­kun­nat ja opis­ke­li­ja­jär­jes­töt tukevat saavu­tet­ta­vuu­den edis­tä­mistä
– Saavu­tet­ta­vuus otetaan huomioon korkea­kou­lun kirjas­ton palveluissa

Nyky­tila

Kare­liassa on päivi­tetty ohjaus- ja hyvin­voin­ti­suun­ni­telma, jonka mukai­sesti toimi­taan eri koulu­tuk­sissa ja opin­to­jen eri vaiheissa. Tällä hetkellä panos­te­taan erityi­sesti opin­to­jen loppu­vai­heen ohjauk­seen sekä valmis­tu­mi­sen ja työl­lis­ty­mi­sen tuke­mi­seen. Opis­ke­li­ja­pa­laut­teen perus­teella Kare­lian tuki­pal­ve­lut toimi­vat kansal­li­sesti vertail­tuna erit­täin hyvin. Opis­ke­li­jat saavat tukea ja tietoa opin­to­jen suun­nit­te­luun. Opis­ke­li­joi­den erityi­sen tuen prosessi on päivi­tetty ja opet­ta­jat on pereh­dy­tetty uuteen toimin­ta­mal­liin. Opis­ke­li­joi­den hyvin­voin­ti­pal­ve­luja on syste­maat­ti­sesti kehi­tetty ja vahvis­tettu tiiviissä yhteis­työssä opis­ke­li­ja­kunta POKAn kanssa. Saavu­tet­ta­vuu­den vaati­muk­set on huomioitu hyvin kirjas­ton suun­ni­tel­missa ja opis­ke­li­jat saavat yksi­löl­listä ohjausta kirjas­to­pal­ve­lu­jen käytössä. Kansain­vä­li­seen vaih­toon lähte­ville opis­ke­li­joille on tarvit­taessa tarjolla yksi­löl­listä ohjausta sekä talou­del­lista lisä­tu­kea kv-vaihdon rahoitusohjelmista.

Tavoi­te­tila  Toimen­pi­teet 2023 Toimen­pi­teet 2024
Kare­lian opis­ke­li­joilla on yhden­ver­tai­nen mahdol­li­suus saada tarpei­taan vastaa­via tuki­pal­ve­luja ja opetus­jär­jes­te­lyjä. Erityi­sesti huomioi­daan kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den tarpeet.– Yksi­löl­li­sen ohjauk­sen vahvis­ta­mi­nen ja tuki opin­to­jen alku­vai­heessa kielio­pin­noissa, mate­maat­tis-luon­non­tie­teel­li­sissä opin­noissa ja digi­tai­doissa.
– Työpa­jat opet­ta­jille erilais­ten oppi­joi­den kohtaa­mi­seen. Opet­ta­ja­tuu­to­rei­den koulut­ta­mi­nen saavu­tet­ta­vuus­asioissa.
– Ohjaus- ja hyvin­voin­ti­pal­ve­lu­jen visu­aa­li­sen palve­lu­kar­tan raken­ta­mi­nen.
– S2-opis­ke­li­joi­den oppi­mi­sen tukeen ja kieli­pai­not­tei­seen ohjauk­seen luodaan ohjeis­tus henki­lös­tölle.
– Opis­ke­li­jan yksi­löl­li­set S2 -tarpeet huomiointi henki­lö­koh­tai­sessa opin­to­suun­ni­tel­massa (HOPS).
– Uraoh­jaus­pro­ses­sin selkiyt­tä­mi­nen.  
– Ennen opin­to­jen alkua toteu­tu­van ohjauk­sen ja opin­to­val­miu­den kehit­tä­mi­nen yhteis­työssä amma­til­li­sen koulu­tuk­sen kanssa.  
Opiskelijat tekevät ryhmätyötä Karelian luokkahuoneessa.

7. Vies­tintä

(Vastuu­hen­kilö Ville Kivi­halme, viestintäpäällikkö)

Kritee­rit

– Korkea­kou­lun vies­tintä edistää yhden­ver­tai­suutta ja moni­nai­suutta
– Korkea­kou­lun henki­lös­tön vies­tintä on saavu­tet­ta­vaa
– Saavu­tet­ta­vuus otetaan huomioon verk­ko­si­vu­jen suun­nit­te­lussa, mate­ri­aa­lien julkai­se­mi­sessa ja sosi­aa­li­sen median käytössä
– Vies­tin­nän stra­te­gi­sessa suun­nit­te­lussa ja ohjeis­tuk­sessa otetaan huomioon saavu­tet­ta­vuus
– Henki­lös­töllä on riit­tä­vät resurs­sit ja voima­va­rat saavu­tet­ta­van vies­tin­nän toteut­ta­mi­seen ja kehittämiseen

Nyky­tila

Kare­lian vies­tintä on koko­nai­suu­tena saavu­tet­ta­vaa sekä yhden­ver­tai­suutta ja moni­nai­suutta tukevaa. Saavu­tet­ta­vuus on ihmis­ten erilai­suu­den ja moni­nai­suu­den huomioin­tia vies­tin­nän suun­nit­te­lussa ja toteu­tuk­sessa. Vieras­kie­li­sen henki­lös­tön suomen kielen kehit­ty­mistä tuetaan. Vies­tintä tapah­tuu pääasial­li­sesti suomeksi, tärkeim­mät asiat vies­ti­tään opis­ke­li­joille myös englan­niksi.  Saavu­tet­ta­vuu­den kaik­kiin osa-aluei­siin liit­tyvä vies­tintä ei ole syste­maat­tista. Saavu­tet­ta­vuu­teen liit­ty­vistä asioista käydään keskus­te­lua Kareliassa.

Tavoi­te­tila  Toimen­pi­teet 2023 Toimen­pi­teet 2024
Vies­tintä Kare­liassa on opis­ke­li­joi­den ja henki­lös­tön moni­nai­suu­den huomioi­vaa. Myös ulkoi­sessa vies­tin­nässä huomioi­daan saavu­tet­ta­vuu­den vaatimukset. – Linja­taan Kare­lian kaksi­kie­li­sen vies­tin­nän peri­aat­teet.
– Kartoi­te­taan henki­lös­tön osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen tarpeet selko­kie­li­syy­dessä ja englan­nin­kie­li­sessä vies­tin­nässä. 
– Järjes­te­tään henki­lös­tölle saavu­tet­ta­vaan vies­tin­tään liit­ty­viä vies­tin­täkli­nik­koja.
– Kv-kump­pa­ni­kor­kea­kou­luille ja kump­pa­neille tiedot­ta­mi­nen Kare­lian saavutettavuudesta 
– Järjes­te­tään henki­lös­tölle valmen­nusta saavu­tet­ta­vaan vies­tin­tään, selko­suo­men­kie­li­syy­teen ja englan­nin­kie­li­seen vies­tin­tään.
– Järjes­te­tään henki­lös­tölle saavu­tet­ta­vaan vies­tin­tään liit­ty­viä viestintäklinikkoja. 
Mies pitää käsissään puhelinta ja siitä on animoitu erilaisia viestintään liittyviä värikkäitä kuvioita.

8. Opis­ke­li­ja­va­lin­nat

(Vastuu­hen­kilö Pirjo Uusoksa, opis­ke­li­ja­pal­ve­lu­jen päällikkö)

Kritee­rit

– Korkea­kou­lun opis­ke­li­ja­va­lin­ta­pro­sessi toteu­tuu saavu­tet­ta­valla tavalla
– Opis­ke­li­ja­va­lin­taa koske­vat tiedot ovat haki­jalle saavu­tet­ta­via
– Yksi­löl­li­siä järjes­te­lyitä tarvit­se­vat hakijat huomioi­daan valin­ta­koe­jär­jes­te­lyissä
– Opis­ke­li­ja­va­lin­nan tulok­set ovat saavu­tet­ta­vassa muodossa

Nyky­tila

Opis­ke­li­ja­va­linta tapah­tuu 1) valta­kun­nal­li­sen yhteis­haun kautta, joita järjes­te­tään kolme kertaa vuodessa ja 2) eril­lis­haun perus­teella. Kare­lian opis­ke­li­ja­va­lin­ta­pro­ses­sit toteu­te­taan ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen valta­kun­nal­lis­ten käytän­tö­jen mukai­sesti ja saavu­tet­ta­valla tavalla. Karelia on mukana valta­kun­nal­li­sessa haku- ja valin­ta­jär­jes­tel­mään liit­ty­vässä kehit­tä­mis­työssä eri työryh­missä. Saavut­ta­vuu­teen liit­ty­vää tieto ei ole helposti saata­villa opis­ke­lu­paik­kaa hake­ville tai sitä harkitseville.

Tavoi­te­tila  Toimen­pi­teet 2023 Toimen­pi­teet 2024
Kare­lian opis­ke­li­ja­va­lin­nan valta­kun­nal­li­sen yhteis­haun, eril­lis­haun sekä avoimen ammat­ti­kor­kea­kou­lun ja korkea­kou­lu­jen yhteis­työ­opin­toi­hin hakeu­tu­mi­sen kaikissa vaiheissa huomioi­daan saavu­tet­ta­vuu­den vaatimukset. – Saavu­tet­ta­vuu­teen liit­ty­viä asioita liite­tään haki­joille suun­na­tun vies­tin­nän yhtey­teen Karelia www-sivuille.
– Varmis­te­taan työai­ka­va­rauk­set luon­te­vasti amk-valin­ta­ko­kei­siin liit­ty­ville työn­te­ki­jöille.
– Avoimen ammat­ti­kor­kea­kou­lun tarjonta ja opin­toi­hin ilmoit­tau­tu­mi­nen on selkeää ja opin­to­jen aloitus on sujuvaa.
– Korkea­kou­lu­jen yhtei­sen ristii­no­pis­ke­lu­pal­ve­lun (RIPA) käyttöönotto.
– Varmis­te­taan työai­ka­va­rauk­set luon­te­vasti amk-valin­ta­ko­kei­siin liit­ty­ville työn­te­ki­jöille. Korkea­kou­luo­pin­toi­hin valmen­ta­van koulu­tuk­sen eril­lis­haun aloi­tus­paik­koja lisää­mi­nen.
– Ristii­no­pis­ke­lu­pal­ve­lun käytön vakiin­nut­ta­mi­nen. 
Karelian Wärtsilän kampuksen pääovi, jonka edessä on paljon polkupyöriä.

Suun­ni­tel­man toteut­ta­mi­nen ja toteut­ta­mi­sen arviointi

Vara­reh­tori vastaa suun­ni­tel­man toteut­ta­mi­sesta koko­nai­suu­tena. Kunkin osa-alueen vastuu­hen­ki­löt vastaa­vat suun­ni­tel­man toteut­ta­mi­sesta omalla osa-alueel­laan ja jokai­nen Kare­lian työn­te­kijä ottaa suun­ni­tel­man tavoit­teet huomioon omassa työs­sään. Suun­ni­tel­man toteu­tu­mista arvioi­daan vuosit­tain johdon katsel­muk­sen yhteydessä.

Lähteet

Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö. 2021. Kohti saavu­tet­ta­vam­paa korkea­kou­lu­tusta ja korkea­kou­lua. Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön julkai­suja 2021:35. Lue julkaisu tästä.

Estee­töntä opis­ke­lua korkea­kou­luissa -verkosto. 2019. Saavu­tet­ta­vuus­kri­tee­ristö. Väline korkea­kou­lun saavu­tet­ta­vuu­den arvioin­tiin. Estee­tön opis­kelu korkea-asteen oppi­lai­tok­sissa -hank­keen loppu­ra­portti.
Lue julkaisu tästä.