Kaksi nuorta miestä istuu loosissa keskustelemassa, toisella tietokone.

Kansain­vä­li­sen opis­ke­li­jan kotou­tu­mi­sen edis­tä­mi­nen on yhtei­nen missio

Opin­to­jen aloit­ta­mi­nen on aina suuri elämän­muu­tos. Siihen liittyy paljon uuden oppi­mista ja korkea­kou­luo­pis­ke­li­jaksi kasva­mista. Lisäksi opin­to­jen aloi­tuk­seen saattaa liittyä oman kodin raken­ta­mi­nen uudelle paik­ka­kun­nalle ja uusien verkos­to­jen kasaa­mi­nen. Kun kyseessä on kansain­vä­li­nen opis­ke­lija, jolle suoma­lai­nen yhteis­kunta toimin­ta­ta­poi­neen on vieras, on elämän­muu­tos valtava. 

Tätä elämän­muu­tosta tuetaan Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa monin eri tavoin. Opis­kelu Suomessa eroaa siitä, mihin kansain­vä­li­nen opis­ke­lija on tottu­nut koti­maas­saan. Opis­ke­li­jan ja opet­ta­jan roolit sekä opis­ke­lu­ta­vat voivat erota paljon­kin eri maiden välillä. Lisäksi useim­mat kansain­vä­li­sistä opis­ke­li­joista opis­ke­le­vat korkea­kou­lussa vieraalla kielellä. 

Arjen suju­mi­nen on opin­to­jen suju­mi­sen edel­ly­tys 

Uuteen elämän­vai­hee­seen liittyy aina niin ylä- kuin alamä­kiä. Todel­li­suus ei vält­tä­mättä aina vastaa sitä mieli­ku­vaa, jonka on koti­maas­taan käsin raken­ta­nut. Toden­nä­köi­sesti pinnalla on tuntei­den vuoris­to­rata – alku­vai­hee­seen voi liittyä alku­huu­maa, mutta toisaalta tietä­mät­tö­myyttä, epävar­muutta ja petty­mys­tä­kin. Kotou­tu­mi­seen liittyy aina nousuja ja laskuja, mutta on tärkeää, että niitä pyri­tään tasoit­ta­maan ohjauk­sella ja tiedon anta­mi­sella. Kun tietoa anne­taan enna­koi­vasti, välty­tään monelta ongelmanratkaisulta. 

Kansain­vä­li­sistä opis­ke­li­joista vain murto-osalla on Joen­suu­hun saapues­saan tuki­ver­kos­toja paik­ka­kun­nalla. Verkos­tot eivät synny itses­tään, vaan niiden raken­tu­mista täytyy tukea. Opis­ke­li­jalla itsel­lään on oltava aktii­vi­nen rooli. Tärkeintä on, että kansain­vä­li­nen opis­ke­lija löytäisi mahdol­li­sim­man nopeasti paikan, jonne hän tuntee kuulu­vansa. Suomen pimeässä ja kylmässä syksyssä tekisi mieli käper­tyä kotiin sohvan­nurk­kaan, mutta verkos­tot harvem­min raken­tu­vat kotona. Maahan­muut­toon liittyy myös paljon hoidet­ta­via viran­omai­s­asioita – pitää saada asumis­asiat kuntoon, pank­ki­tili auki ja rekis­te­röi­ty­mi­set hoidet­tua. Byro­kra­tian rattaissa pyöri­mi­nen aiheut­taa monelle lisä­stres­siä ja vie keskit­ty­mis­ky­vyn opin­noista muualle. Siksi arjen suju­vuu­den tuke­mi­nen on tärkeää. Opinnot sujuvat toden­nä­köi­sesti parem­min, kun arki rullaa. 

Suomen kielen opis­ke­luun kannus­te­taan   

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa otetaan käyt­töön uudet opetus­suun­ni­tel­mat syksyllä 2022. Kansain­vä­li­sille opis­ke­li­joille iso muutos on se, että uudessa opetus­suun­ni­tel­massa ei ole tutkin­toon kuulu­via eli niin kutsut­tuja pakol­li­sia suomen kielen opin­toja. Suomen kielen opis­ke­luun kannus­te­taan kuiten­kin edel­leen vahvasti ja oppi­lai­tok­sessa on käytössä stipen­di­jär­jes­telmä, joka perus­tuu suomen kielen oppi­mi­seen. Muutok­sen myötä ohjauk­sen rooli koros­tuu. Suomen kielen oppi­mi­sen tärkeys ei ole nimit­täin kadon­nut mihin­kään. Englan­nin­kie­li­set työpai­kat ovat edel­leen alueel­lamme harvassa. Vaikka kävisi niin, että kansain­vä­li­nen opis­ke­lija työl­lis­tyi­si­kin tehtä­vään, jossa ei vaadita suomen kielen taitoa, on suomen kielen taito tarpeen alueelle ja yhtei­söi­hin kiin­nit­ty­mi­sessä. Kotou­tu­mi­sen näkö­kul­masta on tärkeää, että kansain­vä­li­set opis­ke­li­jat edel­leen valit­se­vat suomen kielen opin­toja ja suun­nit­te­le­vat S2-polkunsa (suomi toisena kielenä) jo opin­to­jen alkuvaiheessa. 

Syksyllä 2022 kansain­vä­li­set opis­ke­li­jat tulevat saamaan ryhmä­muo­toista ohjausta S2-opin­noista: heitä kannus­te­taan opis­ke­le­maan suomea, heille kerro­taan Kare­lian stipen­di­jär­jes­tel­mästä ja esitel­lään mahdol­li­suuk­sia opis­kella suomea Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa eri taito­ta­soilta lähtien. Lisäksi esitel­lään muita suomen kielen opis­ke­lun mahdollisuuksia. 

Vasemmalla olevassa kuvassa tummaihoine nuori mies kirjoittaa post-it-lappua. Oikealla olevassa kuvassa kaksi vierekkäin istuvaa henkilöä, joista toisella hijab. Toinen puhumassa.

Tukea ja ohjausta aset­tau­tu­mi­seen ja kotou­tu­mi­seen  

Suomen kielen ohjauk­sen lisäksi syksyllä 2022 aloit­ta­vat kansain­vä­li­set opis­ke­li­jat saavat uuden­laista ohjausta kotou­tu­mi­seen ja aset­tau­tu­mi­seen liit­ty­vissä asioissa. Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun ohjaus­työn ammat­ti­lai­set tukevat uusia opis­ke­li­joita monin eri tavoin, mutta uusi kokeilu tiivis­tää yhteis­työtä enti­ses­tään ja syste­ma­ti­soi ohjauk­sen koko­nai­suutta. Opinto-ohjaa­jat tukevat opin­to­jen aloit­ta­mi­seen liit­ty­vissä kysy­myk­sissä, kuraat­to­rit tukevat opis­ke­lu­hy­vin­voin­tiin liit­ty­vissä teemoissa, opis­ke­li­ja­tuu­to­rit ovat apuna ryhmäy­ty­mi­sessä ja uutena koko­nai­suu­tena toteu­te­taan ryhmä- ja yksi­lö­oh­jausta kotou­tu­mi­seen ja aset­tau­tu­mi­seen liit­ty­vistä teemoista. Kokei­lulla pyri­tään toisaalta siihen, että uudet kansain­vä­li­set opis­ke­li­jat saavat syste­maat­ti­sesti tarvit­se­mansa tuen ja tiedon, toisaalta siihen, että opinto-ohjaa­jien resurs­sit vapau­tui­si­vat opin­toi­hin liit­ty­viin asioi­hin. Aiemmin kotou­tu­mi­seen ja aset­tau­tu­mi­seen liit­ty­vissä kysy­myk­sis­sään opis­ke­li­jat ovat tukeu­tu­neet opinto-ohjaajiin. 

Ohjaus­ko­ko­nai­suutta pilo­toi­daan syys­lu­ku­kau­den 2022 aikana. Ensim­mäi­set ryhmä­muo­toi­set tilai­suu­det aset­tau­tu­mi­seen liit­ty­vistä teemoista järjes­te­tään jo ennen luku­kau­den alkua elokuussa, sillä kansain­vä­li­set opis­ke­li­jat saapu­vat Joen­suu­hun jo ennen opin­to­jen aloit­ta­mista ja monet viran­omais­asiat pitää saada hoidet­tua kuntoon mahdol­li­sim­man nopeasti. Opis­ke­li­joilla on usein paljon kysy­myk­siä saapues­saan, ja he halua­vat vastauk­set mahdol­li­sim­man pian. Syys­lu­ku­kau­den ryhmä­oh­jauk­sien teemoja ovat muun muassa Suomessa asuvan oikeu­det ja velvol­li­suu­det, viran­omais­asiat, vapaa-aika ja harras­tuk­set sekä asumi­seen liit­ty­vät asiat. Myös käytän­nön asioista anne­taan tietoa: monelle muualta muut­ta­valle esimer­kiksi kier­rä­tys, pyöräi­ly­sään­nöt ja heijas­ti­men käyttö ovat uusia asioita. Sisäl­tö­jen suun­nit­te­lussa käyte­tään hyödyksi keväällä 2022 kansain­vä­li­sille opis­ke­li­joille järjes­te­tyn työpa­jan tulok­sia. Kaikista ohjaus­ko­ko­nai­suuk­sista tehdään myös video­tal­len­teet myöhem­pää käyttöä varten. 

Aset­tau­tu­mi­sen ja kotou­tu­mi­sen tuen lisää­mi­sen perim­mäi­nen tavoite on pito­voi­man lisää­mi­nen. Kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den tahdo­taan jäävän ja työl­lis­ty­vän Suomeen ja Pohjois-Karja­laan valmis­tu­mi­sensa jälkeen. Hyvän alun saami­nen on tämän tavoit­teen kannalta äärim­mäi­sen tärkeä. 


Kirjoit­ta­jat 

Taru Väisä­nen, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Mia Sevo­nius-Male, maahan­muut­ta­ja­työn asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu 

Valo­ku­vat 

Sofiya Melesh­kova, projek­ti­koor­di­naat­tori, Karelia-ammattikorkeakoulu 


Artik­ke­li­kuva: Kuvaaja Linke­dIn Sales Solu­tions palve­lusta Unsplash