Monia­lai­nen sairaa­la­päivä yhdis­tää eri toimijoita

Moniam­ma­til­lista sairaa­la­si­mu­laa­tiota lähdet­tiin kehit­tä­mään keväällä 2022 (Issa­kai­nen, Muhonen, Musto­nen & Ronkai­nen 2022) osaksi Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun sairaan­hoi­taja- ja fysio­te­ra­peut­ti­kou­lu­tuk­sia. Koulu­tuk­sissa on pyritty lisää­mään moniam­ma­til­li­sia opin­toja, jolla vasta­taan työelä­män tarpei­siin. Sosi­aali- ja tervey­sa­lalla työs­ken­nel­lään yhdessä, joka vaatii tietä­mystä toisten päte­vyy­sa­lueista sekä yhtei­siä arvoja ja asen­teita. Yhtei­sop­pi­mis­me­ne­telmä IPE (engl. inter­pro­fes­sio­nal educa­tion) mahdol­lis­taa kahden tai useam­man ammat­ti­ryh­män oppi­mi­sen yhdessä ja toisil­taan, sekä tois­tensa työn­ku­viin tutus­tu­mi­sen yhteis­työn ja hoidon laadun paran­ta­mi­seksi. Yhtei­sop­pi­mi­sessa on tärkeintä yhtei­nen päämäärä, eli poti­laan hoita­mi­nen yhdessä. (Ponzer & Castrén 2013, 137-138.) Kare­liassa toteu­tet­ta­valla sairaa­la­päi­vällä pyri­tään simu­loi­maan opis­ke­li­joille, miten yhteis­työ voisi toimia työpäi­vän aikana sairaalamaailmassa.

Moniam­ma­til­li­nen sairaa­la­päivä on saatu vakiin­nu­tet­tua osaksi ensim­mäi­sen luku­kau­den opin­toja fysio­te­ra­pian sekä hoito­työn koulu­tuk­sissa. Keväällä 2023 sairaa­la­päivä toteu­tet­tiin kolman­nen kerran. Toimin­taa on kehi­tetty jokai­selle kerralle opis­ke­li­joi­den palaut­tei­den sekä koke­muk­sien perus­teella. Tämän vuoden toteu­tuk­sessa halusimme lisätä sairaa­lan todel­li­suu­den tuntua ja saimme poti­laat kolman­nen sekto­rin toimi­joi­den kautta. Toteu­tuk­seen osal­lis­tui Pohjois-Karja­lan pelas­tus­lai­tok­sen lisäksi Riveria ammat­tiop­pi­lai­tok­sen opiskelijoita.

Moniam­ma­til­li­nen sairaa­la­si­mu­laa­tio osaksi opetus­suun­ni­tel­man mukaista opetusta

Moniam­ma­til­li­nen sairaa­la­si­mu­laa­tio on vakiin­nu­tettu Kare­liassa osaksi sairaan­hoi­taja- ja fysio­te­ra­peut­ti­kou­lu­tuk­sien opetus­suun­ni­tel­mien mukaista opetusta. Fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­li­joi­den opin­noissa sairaa­la­päivä kuuluu osaksi Fysio­te­ra­pia kuntou­tusa­lan ammat­tina -opin­to­jak­soa. Opin­to­jakso sisäl­tää orien­toi­van harjoit­te­lun, jonka osana sairaa­la­päivä kuuluu päivä­ryh­mille pakol­li­sena. Moni­muoto-opis­ke­li­joille tarjo­taan mahdol­li­suus osal­lis­tua sairaa­la­si­mu­laa­tioon tai suorit­taa pidempi aika harjoittelupaikalla.

Sairaan­hoi­ta­jao­pis­ke­li­joi­den opin­noissa sairaa­la­päivä kuuluu Hoito­taito-opin­to­jak­soon ensim­mäi­sen harjoit­te­lun jälkeen. Sairaa­la­päi­vän sisäl­lössä ja poti­las­ta­pauk­sissa on huomioitu molem­pien koulu­tuk­sien opin­to­jen alku­vaihe. Sairaa­la­päi­vässä opis­ke­li­jat pääsi­vät hyödyn­tä­mään niitä taitoja, joita olivat teoriassa ja käytän­nössä ehti­neet harjoit­te­le­maan. Lisäksi päivään on osal­lis­tu­nut pidem­mällä olevia sairaan­hoi­ta­jao­pis­ke­li­joita osas­ton­hoi­ta­jan, ensia­pu­kou­lut­ta­jien sekä labo­ra­to­rio­hoi­ta­jan rooleissa.

Tervey­den­huol­lon koulu­tuk­sessa on erit­täin tärkeää, että opis­ke­li­jat pääse­vät harjoit­te­le­maan poti­las­ti­lan­teita ennen aitoja tilan­teita. Simu­laa­tio-opetusta voidaan toteut­taa monella tavalla (Rall 2013, 10-20). Sairaa­la­päi­vässä olemme pääty­neet siihen, ettemme käytä tekno­lo­giaa apuna ja opis­ke­li­jat saavat keskit­tyä teke­mi­seen ilman painetta arvioin­nista. Sairaa­la­päi­vät on haluttu raken­taa oppi­mis­ti­lan­teiksi, joissa on mahdol­lista kysyä apua opet­ta­jilta sekä koke­neem­milta opiskelijoilta. 

Sairaa­la­päi­vän pituus opis­ke­li­jalle on kuusi tuntia, sisäl­täen yhtei­sen aloi­tuk­sen, simu­laa­tion sekä yhtei­sen lope­tuk­sen reflek­tion merkeissä. Opis­ke­li­ja­mää­rän mukai­sesti päivien luku­mää­rää on muutettu eri toteu­tuk­sille. Näin mahdol­lis­te­taan jokai­sella opis­ke­li­jalle miele­käs määrä teke­mistä. Nurmen, Rovamon ja Jokelan (2013, 89) mukaan opti­maa­lista olisi, että simu­laa­tio-ohjaa­jalla olisi yhdestä neljään henki­löä ohjat­ta­vana. Simu­laa­tio­pe­da­go­gii­kan mukaan ohjaa­jan pitäisi olla läsnä tilan­teissa pystyäk­seen autta­maan ja ohjaa­maan tilan­teita. Sairaa­la­päivä ei toteuta tältä osin simu­laa­tio­pe­da­go­giik­kaa tällä hetkellä. Neljällä opet­ta­jalla on noin 15 sairaan­hoi­ta­jao­pis­ke­li­jaa ja 10 fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­li­jaa ohjattavana.

Simu­laa­tio­pe­da­go­gii­kan tärkeä osa on jälki­puinti. Jälki­puin­nin tavoit­teena on, että jokai­nen oppija itse tiedos­taisi omia toimin­ta­ta­po­jaan, rooli­aan ryhmän jäse­nenä ja tunnis­taisi omia vahvuuk­si­aan sekä heik­kouk­si­aan (Etäpelto, Collin & Silven­noi­nen 2013, 45). Sairaa­la­päi­vässä jälki­puin­tia on tehty ensin pienissä ryhmissä, jakaan­tuen poti­lasta hoita­nei­siin tiimei­hin. Tämän jälkeen on vielä yhdessä purettu koke­muk­sia. Jatkossa on syytä kuiten­kin kehit­tää vielä jälki­puin­tia enemmän oppi­mista tuke­vaksi tilanteeksi. 

Oppi­lai­to­syh­teis­työllä valmiuk­sia tule­vai­suu­den monia­lai­seen osaamiseen

Tule­vai­suu­den työelämä vaatii entistä enemmän monien toimi­joi­den välistä yhteis­työtä. Valmiu­det monia­lai­seen ja -amma­til­li­seen työs­ken­te­lyyn luodaan jo opis­ke­lu­vai­heessa. Kare­liassa on toteu­tettu jo syksystä 2019 alkaen moniam­ma­til­li­sia opin­toja, jotka painot­tu­vat teoriao­pe­tuk­seen. Moniam­ma­til­li­nen sairaa­la­si­mu­laa­tio tuo opis­ke­li­joille parem­min konkreet­ti­sen esimer­kin, miten yhteis­työtä voidaan toteut­taa työelä­mässä (Issa­kai­nen ym. 2022).

Sairaa­la­päi­vissä on jokai­sella toteu­tuk­sella tehty yhteis­työtä Pohjois-Karja­lan pelas­tus­lai­tok­sen kanssa. Ensi­hoi­don yksikön osal­lis­tu­mi­nen on ollut osa pelas­tus­lai­tok­sen työn­ku­vaan kuulu­vaa harjoit­te­lua. Kevään 2023 toteu­tuk­sessa mukana oli hoito­ta­son yksikön lisäksi heidän vaati­van ensi­hoi­don yksikkö, jossa toimii työpa­rina lääkäri sekä kent­tä­joh­taja. Poti­la­se­si­mer­kissä ensi­hoi­don yksikkö työs­ken­teli yhdessä simu­laa­tioon osal­lis­tu­vien opis­ke­li­joi­den kanssa moniam­ma­til­li­sena tiiminä. Opis­ke­li­jat ovat koke­neet yhteis­työn mielek­käänä sekä opet­ta­vai­sena. Pelas­tus­lai­tok­sen koke­muk­sien mukaan opis­ke­li­jat ovat olleet ammat­ti­tai­toi­sia ja kokemus on ollut heil­le­kin erit­täin merkit­tä­vää harjoi­tusta. Yhteis­työllä on saatu lisät­tyä päivään todentuntuisuutta.

Kevään 2023 toteu­tusta lähdet­tiin raken­ta­maan yhteis­työssä Rive­rian perus­ta­son ensi­hoi­don opet­ta­jien kanssa. Yhteis­työllä halut­tiin vahvis­taa oppi­lai­tos­ten välistä yhteis­työtä samalla, kun opis­ke­li­jat harjoit­te­le­vat moniam­ma­til­lista yhteis­työtä. Rive­rian opis­ke­li­jat olivat viimei­sen osaa­mi­sa­lan opin­to­jen opis­ke­li­joita. Poti­la­se­si­mer­kit kehi­tet­tiin yhteis­työssä niin, että Rive­rian opis­ke­li­jat pääsi­vät harjoit­te­le­maan sairaa­la­päi­vissä erilai­sia ensi­hoi­don tehtä­viä vuodeo­sas­tolla. Rive­rian opis­ke­li­joilla oli yhtei­nen potilas Pohjois-Karja­lan pelas­tus­lai­tok­sen kanssa, sekä omia poti­la­se­si­merk­kejä. Rive­rialla oli käytössä etäoh­jat­tava i-Simu­late poti­las­mo­ni­tori, jota hyödyn­net­tiin esimerkki poti­lai­den hoidon arvioin­nissa. Lisäksi Rive­rian opis­ke­li­jat osal­lis­tui­vat muun toimin­nan ohessa elvy­tys­kou­lu­tuk­siin, joita ohjasi pidem­mällä opin­nois­saan olevat Kare­lian sairaanhoitajaopiskelijat.

Vieraat poti­laat lisää­vät opis­ke­li­joi­den moti­vaa­tiota toimia asian­tun­ti­jan roolissa

Sairaala voidaan määri­tellä raken­nuk­sen lisäksi paikaksi, jossa moniam­ma­til­li­nen tiimi hoitaa poti­laita poti­las­läh­töi­sesti. Nykyi­sin poti­lai­den ongel­mat ovat yhä laajem­pia, jonka vuoksi yksit­täis­ten asian­tun­ti­joi­den osaa­mi­nen ei riitä vastaa­maan poti­lai­den tarpeita (Isoher­ra­nen 2012). Sairaa­la­päivä-simu­laa­tion tavoit­teena onkin mahdol­lis­taa opis­ke­li­joille myös tutus­tu­mi­nen toisen alan työs­ken­te­lyyn hoitaes­saan yhdessä samoja poti­laita. Jokai­seen päivään osal­lis­tui kuusi poti­lasta, joiden esimer­kit raken­net­tiin sovel­tu­maan opis­ke­li­joi­den opin­to­jen vaihee­seen. Opet­ta­jat raken­si­vat yhteis­työssä poti­la­se­si­mer­kit, joissa näkyi­vät molem­pien koulu­tus­ten näkö­kul­mat sekä tarpeet. Poti­la­se­si­merk­kien sisäl­töä muok­kaa­malla sairaa­la­päi­vään pystyisi hyvin osal­lis­tu­maan jatkossa myös muita sosi­aali- ja tervey­sa­lan opiskelijoita.

Aiem­milla toteu­tuk­silla poti­laan rooliin on saatu Kare­lian eri koulu­tus­oh­jel­mien opis­ke­li­joita. Sairaa­la­päi­vässä työn­te­ki­jän roolissa olleet opis­ke­li­jat ovat koke­neet hyöty­vänsä siitä, kun poti­laan roolissa ei ole ollut tuttu luok­ka­ka­veri. Ajoit­tain opis­ke­li­jat ovat kuiten­kin anta­neet palau­tetta, että asen­noi­tu­mi­nen poti­laa­seen ei ole niin helppoa, kun nuoret aikui­set esit­tä­vät ikään­ty­nyttä. Näiden palaut­tei­den pohjalta lähdimme pohti­maan vaih­toeh­toja toteut­taa päivää aidom­man tuntuis­ten poti­lai­den kanssa ja poti­laiksi saatiin vapaa­eh­toi­sia kolman­nen sekto­rin toimi­joi­den kautta. Poti­la­se­si­merk­kien tarinat kehi­tet­tiin osit­tain heidän omista lähtö­koh­dista, muoka­ten ne sovel­tu­vaksi alku­vai­heen opis­ke­li­joi­den tavoit­tei­siin. Poti­laat lisä­si­vät päivään väriä eläy­ty­mällä vakuut­ta­vasti roolei­hinsa ja ennalta sovit­tui­hin yllät­tä­viin kään­tei­siin, joita opis­ke­li­jat pääsi­vät ratko­maan yhdessä tiimeinä.

Opis­ke­li­jat kokivat poti­lai­den kohtaa­mi­sen jännit­tä­väksi, mutta vuoro­vai­ku­tus itselle vierai­den ihmis­ten kanssa auttoi asen­noi­tu­maan parem­min päivään asian­tun­ti­jan roolissa. Toisen vuosi­kurs­sin opis­ke­lija Marika Vehola piti poti­las­ti­lan­teita onnistuneena:

-Meillä on ollut aikai­sem­min simu­laa­tioita, mutta siellä näyt­te­lee poti­lasta joku luokalta tai poti­laana on nukke. Se on ihan erilai­nen tilanne verrat­tuna sairaa­la­päi­viin. Tutun luok­ka­lai­sen kanssa tilan­netta ei aina ota niin vaka­vasti. Näyt­te­li­jän kanssa rooliin pääsee muka­vam­min ja tilan­teen ottaa hieman ammat­ti­mai­sem­min, Vehola kertoo.

Opis­ke­li­joilla oli käytet­tä­vissä jokai­sesta poti­laasta olen­nai­set tiedot sisäl­tä­vät poti­las­kan­siot. Opis­ke­li­jat pääsi­vät päivän aikana harjoit­te­le­maan tehty­jen havain­to­jen sekä hoito­toi­mien kirjaa­mista; sairaan­hoi­ta­jao­pis­ke­li­jat kirja­si­vat käsin poti­las­kan­sioi­hin ja fysio­te­ra­piao­pis­ke­li­jat sähköi­sesti omaan tieto­jär­jes­tel­määnsä. Toden­tun­tui­set poti­las­ta­pauk­set ja oikeasti toteu­tet­ta­vat mittauk­set, toimin­ta­ky­vyn arvioin­nit ja kuntou­tus erilai­sine ohjauk­si­neen, vahvis­ti­vat opis­ke­li­joi­den moti­vaa­tiota toimia parhai­den kyky­jensä mukaan hoitotilanteissa.

Sairaalasängyssä potilas, vieressä hoitaja

Koke­muk­set vahvis­ta­vat kehi­tys­tar­vetta moniam­ma­til­li­sille opinnoille

Koke­muk­set sairaa­la­päi­västä olivat tällä­kin toteu­tuk­sella kaikilla osal­lis­tu­jilla vahvasti myön­tei­siä. Poti­lai­den rooleissa olleet kuvai­li­vat päiviin osal­lis­tu­mista parem­maksi kuin parhai­den sairaa­la­sar­jo­jen seuraa­mi­sen tv:stä. Marika Veholan mukaan sairaa­la­päivä kuvaa hyvin oikeassa sairaa­lassa tapah­tu­vaa työskentelyä:

-Sairaa­la­päi­vät olivat ensim­mäi­sen vuoden opis­ke­li­joille erit­täin opet­ta­vai­nen tilai­suus. Tässä vaiheessa harjoit­te­lua sairaa­laym­pä­ris­töön ei niin­kään vielä ole päässyt kunnolla sisään. Myös ensim­mäi­nen sairaa­la­har­joit­telu on siksi lähes aina aika­moi­nen kult­tuu­ris­hokki. Sairaa­la­päi­villä pääse harjoit­te­le­maan oikeaa työym­pä­ris­töä turval­li­sessa oppi­mis­ti­lan­teessa. Seura­tes­sani ajoit­tain sivusta, voin myös sanoa, että sairaa­la­päi­vät kuvaa­vat hyvin kiirettä, mitä osas­toilla on. Sairaa­la­päi­vät varmasti reali­soi­vat osas­tolla työs­ken­te­lyä, Vehola summaa.

Kaikki simu­laa­tioon osal­lis­tu­neet opis­ke­li­jat kokivat päivien vahvis­ta­neen oman osaa­mi­sen tunnis­ta­mista ja lisäsi moti­vaa­tiota jatkaa opintoja.

-Oli mukavaa katsella aloit­ta­neita opis­ke­li­joita työn touhussa. Itse mietis­ke­lin samalla, miksi meillä ei ole ollut tuom­moi­sia ja minäkin haluan. Päivän aikana mietin myös omaa osaa­mis­tani. Katsel­les­sani opis­ke­li­joi­den työs­ken­te­lyä huoma­sin, oman osaa­mi­seni kehit­ty­mi­sen. Seura­sin yhden hoito­pai­kan tilan­netta ja tajusin heti miet­ti­väni: ”Hei ettekö huomaa että hän valit­taa rinta­ki­puja” ja ”Nyt on kyllä matala happi­sa­tu­raa­tio. ”Kannat­taa laittaa ehkä se varaa­ja­maski”, tai ”Tuolta minä haluai­sin kyllä ottaa EKG:n”. Harmi että näille ei vielä opetettu sitä aihetta. Päivän aikana tuli myös itse­varma olo, kun huomasi osaa­vansa vastata opis­ke­li­joi­den kysy­myk­siin, Marika Vehola kuvaa.

Opin­to­jen alku­vaihe vaikutti opis­ke­li­joi­den suori­tuk­siin siten, että pääpaino oli tekni­sissä taidoissa ja monia­lai­nen vies­tintä saattoi ajoit­tain jäädä taka-alalle. Tämän vuoksi vastaa­via moniam­ma­til­li­sia simu­laa­tioita olisi hyvä järjes­tää myöhem­mäs­sä­kin vaiheessa opintoja.

-Olisi mielen­kiin­toista saada loppu­puo­lella opis­ke­luja myös vastaa­via sairaa­la­päi­viä. Haluai­sin nähdä omaa kehit­ty­mistä sairaan­hoi­ta­jana käytän­nössä. Toivon­kin, että Kare­lialla pide­tään jatkos­sa­kin sairaa­la­päi­viä opis­ke­li­joille, myös pidem­mällä oleville opis­ke­li­joille, esittää toisen vuosi­kurs­sin opis­ke­lija Marika Vehola.


Kirjoit­ta­jat:

Hilppa Musto­nen, opet­taja, fysio­te­ra­pian koulu­tus, Karelia-ammattikorkeakoulu

Petri Ronkai­nen, opet­taja, sairaan­hoi­taja- ja tervey­den­hoi­ta­ja­kou­lu­tus, Karelia-ammattikorkeakoulu

Tanja Hirvo­nen, opet­taja, sairaan­hoi­taja- ja tervey­den­hoi­ta­ja­kou­lu­tus, Karelia-ammattikorkeakoulu

Marika Vehola, sairaan­hoi­ta­jao­pis­ke­lija, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Etäpelto, A., Collin, K. & Silven­noi­nen, M. 2013. Simu­laa­tio­kou­lu­tuk­sen peda­go­giikka. Teok­sessa Suomen sairaan­hoi­ta­ja­liitto, Ranta, I., Rosen­berg, P., Silven­noi­nen, M., Mattila, M., & Jokela, J. 2013. Simu­laa­tio-oppi­mi­nen tervey­den­huol­lossa. Fioca.

Issa­kai­nen, M., Muhonen, R., Musto­nen, H. & Ronkai­nen, P. 2022. Moniam­ma­til­lista sairaa­la­si­mu­laa­tiota kokeil­tiin osana fysio­te­ra­pian ja hoito­työn opin­toja. Pulssi-portaali. 10.6.2022. Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. https://www.karelia.fi/2022/06/moniammatillista-sairaalasimulaatiota-kokeiltiin-osana-fysioterapian-ja-hoitotyon-opintoja/ 228.5.2023

Isoher­ra­nen, K. 2012. Uhka vai mahdol­li­suus –moniam­ma­til­lista yhteis­työtä kehit­tä­mässä. Väitös­kirja. Helsin­gin yliopisto, valtio­tie­teel­li­nen tiede­kunta, sosi­aa­li­tie­tei­den laitos http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-7664-0  26.5.2023.

Nurmi, E., Rovamo, L. & Jokela, J. 2013. Simu­laa­tio­ti­lan­tei­den suun­nit­telu. Teok­sessa Suomen sairaan­hoi­ta­ja­liitto, Ranta, I., Rosen­berg, P., Silven­noi­nen, M., Mattila, M., & Jokela, J. 2013. Simu­laa­tio-oppi­mi­nen tervey­den­huol­lossa. Fioca.

Ponzer,S. & Castrén, M. 2013. Ammat­tien­vä­li­nen toiminta ja kommu­ni­kaa­tio. Teok­sessa Suomen sairaan­hoi­ta­ja­liitto, Ranta, I., Rosen­berg, P., Silven­noi­nen, M., Mattila, M., & Jokela, J. 2013. Simu­laa­tio-oppi­mi­nen tervey­den­huol­lossa. Fioca.

Rall, M. 2013. Simu­laa­tio -mitä, miksi, milloin ja miten? Teok­sessa Suomen sairaan­hoi­ta­ja­liitto, Ranta, I., Rosen­berg, P., Silven­noi­nen, M., Mattila, M., & Jokela, J. 2013. Simu­laa­tio-oppi­mi­nen tervey­den­huol­lossa. Fioca.

Kuvat: Kirsi Sonninen