Miten toteut­taa vastuul­li­suutta omassa työssä?

Keväällä 2023 järjes­te­tyn Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun stra­te­gia­päi­vän aikana jäin miet­ti­mään, miten vastuul­li­suus ja kestävä kehitys ovat vaivih­kaa viime vuosina hiipi­neet lähes kaik­keen: koulu­tuk­seen, työhön, uuti­soin­tiin ja arki­pu­hee­seen. Vastuul­li­suus ja kestävä kehitys on kirjattu myös Kare­lian stra­te­gi­aan 2030. Jäinkin pohti­maan, kuinka työn­te­ki­jänä voin toteut­taa stra­te­giaa toivo­tulla tavalla omassa työs­säni hoito­työn koulu­tuk­sen lehtorina.

Ilmas­ton muutok­sen torju­mi­seen ja hiili­neu­raa­li­suu­teen pyrki­mi­seen huomion kiin­nit­tä­mi­nen ovat ajan­koh­tai­sia ja jo luon­teva osa elämistä ja opet­ta­mista. Mutta mitä vastuul­li­suu­desta hoito­työn opetuk­sessa ja hoito­työ­hön kohdis­tu­vassa hanke­työssä tulee ensim­mäi­senä mieleen, on työn­te­ki­jöi­den veto- ja pito­voi­man vahvis­ta­mi­nen työn­te­ki­jöi­den riit­tä­vyy­den ja hyvin­voin­ti­pal­ve­lui­den yllä­pi­tä­mi­seksi. Aiemmin ongelma oli suurem­missa kaupun­geissa, mutta nyt se on räjäh­tä­nyt jokaista maan kolkkaa koskevaksi.

Vastuul­li­suus ja kestävä kehitys ovat arki­kie­lessä moni­mut­kai­sia ja sangen ongel­ma­kes­kei­siä koko­nai­suuk­sia, joita ei ole helppo kuvailla ja ei ehkä ymmär­tää­kään ylei­sellä tasolla. Niinpä halusin hakea vastauk­sia sekä oival­luk­sia siihen, kuinka voin nitoa vastuul­li­suu­teen liit­ty­vät stra­te­gi­set valin­nat luon­te­vaksi osaksi omaa työtäni.

Kestä­vän kehi­tyk­sen globaali toimin­taoh­jelma Agenda 2030

Kestä­välle kehi­tyk­selle on asetettu 17 tavoi­tetta globaa­lissa YK:n Agenda 2030-ohjel­massa. Nämä tavoit­teet koske­vat köyhyy­den vähen­tä­mistä, ravit­se­musta, terveyttä ja hyvin­voin­tia, koulu­tusta ja toimeen­tu­loa, tasa-arvon toteu­tu­mista, puhtautta, ener­gia­ta­loutta, infra­struk­tuu­ria, kulut­ta­mista, asumista ja elämi­sen edel­ly­tyk­siä maan­päällä, sekä meressä, ilmas­to­ky­sy­myk­siä ja rauhaa sekä yhteis­työtä. Näiden tavoit­tei­den kautta pyri­tään paran­ta­maan hyvin­voin­tia yksilön ja lähiyh­tei­sön tasolla, kuin myös kansal­li­sella ja globaa­lilla tasolla siten, että luonnon kesto­ky­kyä ei ylitetä ja toimin­nassa huomioi­daan tulevat sukupolvet.

Vastuul­li­suus liittyy siis kiin­teästi kestä­vään kehi­tyk­seen ja sen toteut­ta­mi­seen. Vastuul­li­suu­den kaikessa toimin­nassa tulee huomioida ympä­ristö, ihmiset ja talous, ja siinä koros­tu­vat avoi­muus, läpi­nä­ky­vyys ja eetti­set arvot. Vastuul­li­suus näyttää siis olevan ennen kaikkea kestä­vän kehi­tyk­sen tavoit­tei­siin pyrkimistä.

Vastuul­li­suus ja kestävä kehitys on siis mallin­nettu YK:ssa kansain­vä­li­sesti hyväk­sy­tyiksi malleiksi, mutta niistä on erilai­sia tulkin­toja eri tahoilla ja toimi­joilla. Vaikut­taa siltä, että jokai­nen joutuu lopulta itse määrit­tä­mään muodon omalle vastuul­li­suu­delle ja kestä­välle kehi­tyk­selle. Voidaan ajatella, että moni­ta­hoi­nen työkalu on annettu, mutta sen käyt­tö­kou­lu­tus, ajokortti tai yhtei­set peli­sään­nöt puut­tu­vat, ja se johtaa erilai­siin tulkin­toi­hin. Tai sitten erilais­ten tulkin­to­jen syynä voi olla ymmär­tä­mät­tö­myys, avara­kat­sei­suu­den puute ja tahto­tila talou­del­li­seen kasvuun.

Onko kestä­vän kehi­tyk­sen edis­tä­mi­nen jäänyt sanahelinäksi?

Ajatus vastuul­li­suu­desta on luotu jo 1970-luvun alussa YK:n ympä­ris­tö­kon­fe­rens­sissa Tukhol­massa. Vali­tet­ta­vasti ajatus jäi vain vähän itämään, sillä suuret talous­kas­vun ja kerta­ku­lu­tuk­sen vuodet olivat vasta edessä. Vastuul­li­suus on pulpah­del­lut pinnalle tasai­sesti ja tavoi­teoh­jel­mia on tehty, mutta tavoi­tetta on siir­retty koko ajan eteen­päin, nyt jo vuoteen 2030 saakka. Yksi vastuul­li­suu­den ajatus on, ettei vastuuta siir­retä seuraa­ville suku­pol­ville, mutta juuri niin näyttää tapah­tu­neen isojen ratkai­se­vien päätös­ten osalta.

Vastuul­li­suuson arvo­maa­il­maa ja se on tämän päivän ja tule­vai­suu­den menes­tys­te­kijä. Vastuul­li­suus ja kestävä kehitys lähte­vät liik­keelle oival­luk­sesta, että kaikki riippuu luon­nosta. Luonnon rajal­li­suu­den ymmär­tä­mi­nen saa aikaan toimin­nan, joka johtaa kestä­vän kehi­tyk­sen tavoit­tei­den ja ilmas­to­ta­voit­tei­den toteut­ta­mi­seen, sekä hiili­neut­raa­liu­den saavuttamiseen.

Onko kestä­västä kehi­tyk­sestä muodos­tu­nut lattea fraasi – sana­he­linä, joka ei ole lähte­nyt kunnolla toteu­tuk­seen? Kestä­vän kehi­tyk­sen sisältö täytyy avata ja pohdis­kella itsel­leen selväksi. Se on sellaista kehi­tystä, joka tyydyt­tää tämän päivän tarpeet ja myös tule­vien suku­pol­vien tarpeet. Näin avat­tuna kestävä kehitys ei voi olla jatku­vaa luon­non­va­ro­jen lisään­ty­vää käyttöä, eikä edes käytön nykyi­sel­lään pitä­mistä. Kestävä kehitys vaatii laaja-alaista näkö­kul­maa, eikä se ole yhden tietee­na­lan, yrityk­sen, maan tai yksilön tehtävä, vaan kaik­kien tahojen yhteis­työtä. Tähän yhteis­työ­hön Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu on stra­te­gi­silla valin­noil­laan sitoutunut.

Jokai­nen voi edistää vastuul­li­suutta omalla toiminnallaan

Vastuul­li­suus on luopu­mista tietyistä saavu­te­tuista asioista ja asioi­den ajat­te­le­mista sekä teke­mistä toisin, vastuul­li­suus on toimia kohti kestä­vän kehi­tyk­sen päämää­riä. Vastuul­li­suus on tasa-arvoa, sillä kestä­vän kehi­tyk­sen päämäärä on kaik­kien yhtei­nen, eikä siitä voi rajata ketään pois. Vastuul­li­suus on vaikut­ta­mista ja jokai­nen vaikut­taa omassa elämäs­sään, työelä­mässä ja kaikessa toimin­nassa. Työnan­ta­jilta vastuul­li­suutta on panos­taa enemmän henki­lös­tön ja opis­ke­li­joi­den hyvin­voin­tiin, osaa­mi­sen kehit­tä­mi­seen, sekä koulu­tuk­sen ja työn vetovoimaisuuteen.

Edellä maini­tuista löytyy helposti oman työn kannalta merkit­tä­viä aske­leita, joilla voin toimia vastuul­lis­ten peri­aat­tei­den mukai­sesti – koulut­taa uusia sairaan­hoi­ta­jia ja täyden­nys­kou­lut­taa jo amma­tissa toimi­via. Erilais­ten työyh­tei­sö­val­men­nus­ten ja mento­roin­nin kautta on mahdol­li­suus lisätä työhy­vin­voin­tia sekä kehit­tää työyk­si­köitä heidän kans­saan veto­voi­mai­sem­miksi ja vastuullisemmiksi.

Miten vastuul­li­suutta mitataan?

Vastuul­li­suus on lähi­tu­le­vai­suu­den kriit­ti­nen menes­tys­te­kijä, kuten Kare­lian stra­te­gia­päi­vässä todet­tiin. Entäpä vastuul­li­suu­den mitta­rit. Mitta­rei­den avulla tulee pystyä seuraa­maan edis­ty­mistä, tavoit­teita kohti pääse­mistä ja niiden saavut­ta­mista. Vastuul­li­suus­seu­ranta on vapaa­eh­toista. Tämä jäi vaivaa­maan miel­täni. Yrityk­sille, varsin­kin isom­mille, vastuul­li­suus­ra­por­tit ovat arkea, kuten Kare­lial­le­kin. Karelia koros­taa tuke­vansa yhteis­työllä alueen elin­voi­maa ja osaa­mista, luovansa laadu­kasta ja inno­va­tii­vista toimin­taa ja tavoit­te­le­vansa hiili­neut­raa­liutta. Karelia myös haluaa pitää huolta henki­lös­tös­tään ja opis­ke­li­jois­taan. Vastuul­li­suu­den ajatus rikkoo kuiten­kin perin­teistä yritys­ten tahto­ti­laa tehok­kuu­desta ja talouskasvusta.

Vastuul­li­suus hoitotyössä

Alussa esit­tä­mäni pohdinta kestä­västä kehi­tyk­sestä ja vastuul­li­suu­desta hoito­työssä ja sen opetuk­sessa asettaa vastak­kain kovat ja pehmeät arvot. Hoito­työstä on tullut viimeis­ten vuosi­kym­me­nien aikana taloutta, jossa raha ratkai­see olemas­sao­lon, ei vält­tä­mättä hyvän teke­mi­nen. Korkea­kou­lut­kin kilpai­le­vat rahoi­tuk­sesta ja kaikki valmis­tu­vat opis­ke­li­jat vaikut­ta­vat tule­vien vuosien rahoitukseen.

Hoito­työn tilan­teen kohen­ta­mi­seen on tuotu ajatus koulu­tuk­sen lyhen­tä­mi­sestä, jotta saatai­siin nopeasti työelä­mään siir­ty­viä hoita­jia. Tällä on väis­tä­mättä vaiku­tuk­sia osaa­mi­seen ja koulu­tuk­sen sisäl­töön sekä opet­ta­jien työhön ja vastuuseen. Riskinä on tilanne, jossa työn­te­ki­jöi­den määrä korvaa laadun. Hoita­jien osaa­mi­nen vaikut­taa suoraan asiak­kai­siin, mutta tuo myös talou­del­li­sia sääs­töjä, jos asiak­kaita voidaan hoitaa mahdol­li­sim­man kauan laitos­hoi­don ja erikois­sai­raan­hoi­don ulkopuolella.

Veto- ja pito­voi­man näkö­kul­masta hoitoala on ollut palk­ka­kuo­passa kauan, eikä vielä ei ole nähtä­vissä haluk­kuutta palk­ka­ta­son nostoon. Palk­ka­ta­son ja työolo­jen korjaa­mi­sen sijaan on nostettu hoita­ja­mi­toi­tusta osassa palve­luita. Tässä työn­te­ki­jä­pu­lassa se tarkoit­taa, että osa työpai­koista on jäänyt suurem­paan työn­te­ki­jä­pu­laan. Tämä aiheut­taa työn prio­ri­soin­tia ja asiak­kaan luona viete­tyn ajan vähen­ty­mistä. Yhtenä ratkai­suna on heitetty työvoi­man tuomi­nen ns. halpa­työ­maista. Se on vähin­tään­kin kysee­na­laista, ja jättäisi lähtö­maan entistä huonom­paan tilanteeseen.

Aika­moi­sia vastuita meillä Kare­liassa on tehdes­sämme vastuul­lista ja kestä­vää työtä. Vastuul­li­suus ja kestävä kehitys liit­ty­vät kiin­teästi yhteen, ne toteut­ta­vat toinen tois­taan. Vastuul­li­suutta muodos­tuu myös vuoro­vai­ku­tus­suh­teissa. Numerot todis­ta­vat yhtä, mutta tuntei­den ja koke­mus­ten toden­ta­mi­nen on vaikeaa.


Kirjoit­taja:

Eini Hyppö­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteitä:

Bardy, M. (2011). Kestävä kehitys ja viisi teesiä yhteis­kun­nal­li­sesta murrok­sesta. Futura 30, 1. 37–45.

Kangas, E., Vilja­maa, A., & Mäki, K. (2021). Pienet vastuul­li­set yrityk­set: vastuul­li­suu­desta kilpai­lu­ky­kyä. Teok­sessa A. Haasio, S. Joensuu-Salo, & S. Saari­koski (toim.), Tekijä, näkijä ja vaikut­taja: SeAMK Liike­toi­minta ja kult­tuu­rin kokoo­ma­teos 2021 (s. 143–150). (Seinä­joen ammat­ti­kor­kea­kou­lun julkai­susarja B. Raport­teja ja selvi­tyk­siä 167). Seinä­joen ammattikorkeakoulu.

Karelia ammat­ti­kor­kea­koulu. Stra­te­gia 2020–2023. Karelia 2030 – kestä­vää elin­voi­maa!  https://www.karelia.fi/strategia/

Lybäck, K. & Laakso, M. (2004). Kestä­vät ohjaus­kei­not metsä­po­li­tii­kassa – lain­sää­däntö ja metsä­oh­jel­mat metsien kestä­vän käytön edistämisessä.

Sheeny, B. & Farneli, F. (2021). Corpo­rate Social Respon­si­bi­lity, Sustai­na­bi­lity, Sustai­nable Deve­lop­ment and Corpo­rate Sustai­na­bi­lity: What Is the Diffe­rence, and Does It Matter?

Ulko­mi­nis­te­riö. Agenda 2030 – kestävä kehi­tyk­sen tavoit­teet. https://um.fi/agenda-2030-kestavan-kehityksen-tavoitteet

Artik­ke­li­kuva: rawpixel.com /Freepik