Sähkö­kat­kot

Toimin­taohje sähkö­kat­ko­jen varalle Kareliassa

Karelia varau­tuu mahdol­li­siin sähkö­kat­koi­hin, jotka liit­ty­vät valta­kun­nal­li­siin ener­gian­sääs­tö­toi­miin. Sähkö­kat­kot voivat olla etukä­teen ilmoi­tet­tuja, noin kaksi tuntia kestä­viä katkoja, tai ilman ennak­ko­va­roi­tusta tulevia eri mittai­sia katkoja.

Henki­löstö ja opis­ke­li­jat työs­ken­te­le­vät niin pitkään kuin mahdol­lista kampuk­silla normaa­li­käy­tän­nön mukaan. Rehtori päättää tapaus­koh­tai­sesti siir­ty­mi­sestä koko­naan etätöi­hin/-opetuk­seen. Tästä päätök­sestä tiedo­te­taan erik­seen tarvittaessa.

Tässä vaiheessa emme rajoita tilo­jemme käyttöä. 

Kare­lian turva­ryhmä seuraa tilan­netta aktii­vi­sesti ja linjaa toimin­taa tarvit­taessa. Koos­tamme sähkö­kat­koi­hin liit­ty­vät ohjeet näille sivuille.

Sähkö­kat­koista tiedottaminen

Henki­lös­töä, opis­ke­li­joita ja muita kampuk­silla toimi­via tahoja tiedo­te­taan mahdol­li­suuk­sien mukaan sähkö­kat­koista ennak­koon ja yleensä vähin­tään vuoro­kautta ennen katkoja. Tiedo­tus­ka­na­viamme ovat tämän sivun lisäksi:

  • Opis­ke­li­jat: Pakki, Tuudo, kuulu­tuk­set, infotv:t ja sähköposti
  • Henki­löstö: intra, kuulu­tuk­set, Secapp-mobii­li­so­vel­lus, infotv:t ja sähköposti

Kysy­myk­set ja lisä­tie­dot, Karelia turva­ryhmä: [email protected], turva­ryh­män puhe­lin­nu­mero 013 260 6112.

Sähkö­kat­kon vaiku­tus Kare­lian toimintoihin

1) Toimi­ti­loi­hin liit­ty­vät häiriöt sähkö­kat­kon aikana

  • Valais­tuk­sen osalta turva­va­lais­tus näyttää pois­tu­mis­tiet vihrein symbo­lein noin 1 tunnin ajan
  • Ulko-ovet menevät lukkoon, mutta pääset niistä normaa­listi ulos. Katkon aikana sisään pääsee kuiten­kin vain kulku­tun­nis­teella eli PIN-koodilla. Sähkö­kat­kon aikana suosit­te­lemme käytet­tä­vän Tikka­rin­teellä A-talon auto­maat­ti­sen liukuo­ven viereistä ovea. Wärt­silä -kampuk­sella suosi­tel­laan käytet­tä­vän Ollin­ka­dun puoleista ovea. Sähkö­kat­kon aikana jokai­sen ovesta kulke­van on huoleh­dit­tava ovien sulkeu­tu­mi­sesta pois­tues­saan rakennuksesta.
  • Älä käytä hissiä, kun sähkö­katko on odotet­ta­vissa. Näin varmis­tat, ettet jää hissiin jumiin. Hisseissä olevat häly­tys­jär­jes­tel­mät toimi­vat myös sähkö­kat­kon aikana. Hissit eivät toimi sähkö­kat­kon aikana.
  • Kylmä vesi on käytettävissä.
  • Pyri vält­tä­mään WC:n käyttöä sähkö­kat­kon aikana.
  • Lämmi­tys ei toimi, joten vältä ikku­noi­den ja ovien turhaa avaamista.
  • Ilmas­toin­ti­lai­teet eivät toimi
  • Palo­hä­ly­tin­jär­jes­telmä toimii myös sähkö­kat­kon aikana.
  • Labo­ra­to­rioissa ja muissa erityis­ti­loissa, joissa on koneita ja lait­teita, on nähtä­villä tarkem­mat ohjeet sähkö­kat­ko­jen varalle.
  • Kirjas­ton aineis­to­jen lainaus ja uusi­mi­nen eivät ole mahdol­lista sähkö­kat­kon aikana. Kirjas­ton aineis­toja voi palaut­taa kirjas­ton sisällä olevaan palau­tus­hyl­lyyn tai sisään­käyn­nin ulko­puo­lella olevaan palau­tus­laa­tik­koon. Palau­tuk­set käsi­tel­lään, kun sähkö­katko on ohi. Kirjas­ton asia­kas­pal­ve­lun puhelin ma-pe 8.30-15.00: 050 311 9545.

Häiriö­ti­lan­teessa ole yhtey­dessä: Arkisin klo 8-16 kampus­ten vahti­mes­ta­rei­hin: Tikka­rinne puh. 050 592 8138 ja Wärt­silä puh. 050 326 8462. Iltai­sin klo 16 jälkeen ja viikon­lop­pui­sin: Kiin­teis­tö­hoito puh. 050 017 6500 

2) Sähkö­kat­ko­jen vaiku­tus Opis­ke­lija- ja haki­ja­pal­ve­lu­jen palveluihin

Sähkö­kat­ko­jen aikana sekä Opis­ke­li­ja­pal­ve­lu­jen asia­kas­pal­velu Tikka­rinne-kampuk­sella että etäpal­velu on suljet­tuna. Asia­kas­pal­ve­lun puhelin ma – ti ja to – pe klo 11 – 14: 013 260 6412.

Seuraa­vat palve­lut eivät ole käytet­tä­vissä sähkö­kat­kon aikana

  • Peppi-järjes­telmä
  • Atomi-palve­lun kautta tulos­tet­ta­vat todis­tuk­set (opin­to­suo­ri­tusote, opiskelutodistus)
  • VALO-valmis­tu­mis­jär­jes­tel­män kautta tehtä­vät valmistumishakemukset
  • Pakki opis­ke­li­joi­den intra
  • Tuudo-palve­luun Pepistä ja Pakista tulevat tiedot eivät päivity
  • Chat- palvelu
  • Outlook -sähkö­posti
  • Webro­Pol -lomak­kei­den käyttö (CampusOn­line -suori­tus­ten siirto)

Haki­ja­pal­ve­luissa sähkö­kat­kok­set vaikut­ta­vat yhteis- ja eril­lis­ha­ku­jen ja opis­ke­li­ja­va­lin­to­jen haku­koh­de­koh­tais­ten tieto­jen hallin­noin­tiin, mikäli valta­kun­nal­li­siin haku­jär­jes­tel­miin ei päästä kirjau­tu­maan mobii­li­ver­kon tai koti­verk­ko­yh­teyk­sien kautta.

3) Sähkö­kat­ko­jen vaiku­tus EXAM-sähköi­seen tenttiin

  • Sähkö­kat­ko­jen aikana EXAM-sähköistä tenttiä ei voi tehdä. Mikäli sähkö­katko saadaan riit­tä­vän ajoissa tietoon, tentit voidaan perua sähkö­kat­kon ajalta. Tästä opis­ke­lija saa tiedon sähkö­pos­tiinsa ja hän voi varata uuden tent­tia­jan välit­tö­mästi tentin peru­mi­sen jälkeen.
  • Mikäli sähkö­katko sattuu opis­ke­li­jan tehdessä tenttiä, tentti on keskey­tet­tävä. Tilasta sammuu valot ja verk­ko­yh­teys. Opis­ke­lija sulkee tentin ja koneen. Tämän jälkeen hän poistuu välit­tö­mästi EXAM Tenttituvasta.
  • Sähkö­kat­kok­sen aiheut­tama tentin keskey­ty­mi­nen ei vie opis­ke­li­jalta tent­ti­ker­taa. Opis­ke­li­jan otet­tava yhteyttä sekä tentaat­to­riin sekä EXAM tukeen [email protected] ja lähe­tet­tävä keskey­ty­neen tentin tiedot (tentin nimi ja ajan­kohta). Tämän jälkeen tentaat­tori sallii uuden tent­ti­ker­ran opis­ke­li­jalle. Tarvit­taessa tentaat­tori voi pyytää apua EXAM tuesta.

4) IT-palve­lui­hin ja tieto­lii­ken­tee­seen liit­ty­vät häiriöt sähkö­kat­kon aikana

Seuraa­vat palve­lut eivät ole käytet­tä­vissä sähkö­kat­ko­jen aikana:

  • Opetus­ti­lo­jen IT- ja AV-laitteisto
  • Koulun sisäi­nen tieto­lii­ken­ne­verkko (mukaan lukien langa­ton Wifi/W­LAN-verkko – myös Eduroam)
  • Koulun omassa kone­sa­lissa olevat tietojärjestelmäpalvelut
    • verk­ko­le­vy­jen koti­ha­ke­mis­tot ja jaetut verk­ko­kan­siot (”Luna”), Dynasty, PowerBI, …eräät pilvi­pal­ve­luina tarjot­ta­vat tietojärjestelmäpalvelut:
      • Pakki, Moodle, Peppi, Dyna­mics CRM, Report­ro­nic, M2, Webro­pol, Wihi jne.

Seuraa­vat palve­lut saat­ta­vat olla käytet­tä­vissä sähkö­kat­ko­jen aikana:

  • Mobii­li­verkko ja operaat­to­rei­den toimit­ta­mat kotiverkkoyhteydet
  • Pilvi­pal­ve­lut:
    • Micro­soft 365 –palve­lut (Outlook, Teams, Intra), Karelia-inter­net­si­vut (www.karelia.fi), Karelia Sign, Perso­nec  F ESS, Rondo, Cloudia Kilpai­lu­tus, Intro, Sympa, Trail, Dream­bro­ker ja Howspace.
  • Kaikki Karelia-Finnan toimin­nal­li­suu­det eivät ole käytössä (esim. laino­jen uusiminen).
  • Näiden käyttö on mahdol­lista esim. kotoa tai kannet­ta­valla tieto­ko­neella mobii­liyh­teyttä käyt­täen. Toimi­vuus riippuu kuiten­kin Kare­lian ulko­puo­li­sista tekijöistä.

Häiriö­ti­lan­teissa ole yhtey­dessä Kare­lian Help­des­kiin puh. 013 260 6116