Älyk­kään ohjauk­sen digi­taa­li­silla jalan­jäl­jillä – osa 5 : Oppi­mi­sa­na­ly­tii­kan visualisoinnit

Älyk­kään ohjauk­sen digi­taa­li­silla jalan­jäl­jillä -artik­ke­li­sar­jan aiem­missa osissa olemme esitel­leet, kuinka oppi­mi­sa­na­ly­tiik­kaa voidaan sisäl­lyt­tää myös sellai­sen opin­to­jak­son toteu­tuk­sen suun­nit­te­luun, jossa työs­ken­nel­lään muualla kuin perin­tei­sessä oppi­mi­sym­pä­ris­tössä. Artik­ke­li­sar­jan osassa 1 ja osassa 2 kuva­simme, mitä muutok­sia tämä uusi tilanne tuo toteu­tuk­sen suun­nit­te­luun opet­ta­jan näkö­kul­masta. Artik­ke­li­sar­jan kolman­nessa osassa  ”Mitä tapah­tuu projek­tin­hal­lin­taym­pä­ris­tössä?”, ja osassa 4 ”Ohjaa­ja­muis­tioista XAPI-lauseiksi” puoles­taan toimme esille niitä tekni­siä muutok­sia, joita tämä uusi tilanne aiheut­taa käyt­tä­mäl­lemme oppi­mi­sa­na­ly­tiik­ka­da­tan keruu­jär­jes­tel­mälle. Tässä osassa esit­te­lemme pilot­ti­kurs­siksi valit­se­mamme ICT-toimek­sian­to­pro­jek­tin aikana synty­neitä visua­li­soin­teja ja tuomme esille pilot­ti­kurs­sin toteu­tuk­sen aikana huomaa­miamme haas­teita sekä niiden pohjalta synty­neitä kehitysehdotuksia. 

Ohjaus­ta­paa­mis­ten visualisointi

Tähän näky­mään (kuva 1) halusimme koostaa saman tarkas­te­lun alle kolmesta eri näkö­kul­masta synty­viä sellai­sia digi­taa­li­sia jalan­jäl­kiä, jotka kerto­vat kuinka koko­nais­val­tai­sesti ja aktii­vi­sesti projek­ti­ryh­män yksit­täi­set jäsenet osal­lis­tu­vat ryhmänsä toimin­taan SCRUM-kehi­tys­me­ne­tel­män mukai­sesta roolis­taan riip­pu­matta. Koos­timme näky­mään tiedot osal­lis­tu­mi­sista yksit­täi­siin ohjaus­ta­paa­mi­siin, niissä keskus­te­lu­jen kautta ohjaa­jille välit­ty­neet vaiku­tel­mat yksit­täis­ten opis­ke­li­joi­den sitou­tu­mi­sesta yhteis­työs­ken­te­lyyn, sekä kunkin opis­ke­li­jan aktii­vi­suu­den oman kehi­tys­blo­ginsa sään­nöl­li­sessä päivit­tä­mi­sessä. Näkymä antaa nopean yleis­ku­van kunkin ryhmän aktii­vi­suu­desta eri ajan­jak­soilla projek­ti­kurs­sin kuluessa. Samoin se antaa mahdol­li­suu­den tarkas­tella kunkin ryhmän yksit­täi­sen jäsenen henki­lö­koh­taista aktii­vi­suutta ja sitou­tu­mista suhteessa ryhmän muihin jäseniin.

Pylväskuvioita
Kuva 1. PowerBI-visua­li­soin­nin Tapaamiset-näkymä.

Visua­li­soin­nit on toteu­tettu Micro­soft Power BI:n avulla. Suurin osa näkymän visua­li­soin­neista esite­tään pino­tulla pylväs­dia­gram­milla, jonka pysty­ak­se­lin yksiköt ovat joiden­kin tapah­tu­mien luku­mää­riä, ja vaaka-akselin arvot ohjaus­ta­paa­mi­sen päivä­mää­riä sijoi­tet­tuna jatku­valle aikavälille.

Osal­lis­tu­mi­nen tapaa­mi­siin jaotel­laan läsnä­ole­vien XAPI-verbin (atten­ded, skipped) sekä seve­rity-määrei­den avulla (known, unknown). Lasken­nassa hyödyn­ne­tään runsaasti DAX-kielen CALCU­LATE-funk­tiota, joka mahdol­lis­taa suodat­ti­mien käytön.

Projek­ti­työs­ken­te­ly­vi­sua­li­soin­nissa laske­taan muis­tioista löyty­vien avain­sa­no­jen luku­mää­rää (projek­ti­toi­mija, mukana toimin­nassa, ei tiedossa). Aktii­vi­suutta esite­tään viiva­dia­gram­min avulla palk­kien yhtey­dessä, ja aktii­vi­suu­den yksiköt päätet­tiin laskea painot­ta­malla aktii­vi­suu­teen liit­ty­vien avain­sa­no­jen luku­mää­rää (olema­tonta x 1, vähäistä x 2, aktii­vista x 4), ja muun­ta­malla loppu­tu­lok­sen suhteel­li­selle arvovälille.

Dev Blogien palau­tus­ti­lanne puoles­taan ilmai­see blogi­pa­lau­tus­ten luku­mää­rät ohjaus­ta­paa­mi­sen mennessä. Ohjaa­ja­muis­tioi­den merkin­nöistä päätel­tä­vissä palau­tus ja palaut­ta­matta jättä­mi­nen. Tyhjän merk­ki­jo­non ja kysy­mys­mer­kin merki­tessä puut­tu­vaa palau­tusta, mikä tahansa muu arvo tulki­taan palautukseksi.

Tuot­tee­no­mis­ta­jan toimin­nan visualisointi

Pylväsdiagrammi
Kuva 2. PowerBI-visua­li­soin­nin tuotteenomistajanäkymä.

Kuvan 2 näky­mässä halusimme porau­tua tuot­tee­no­mis­ta­jan työs­ken­te­lyn kannalta keskei­siin akti­vi­teet­tei­hin Azure DevOps-projek­tin­hal­lin­taym­pä­ris­tössä. Tuot­tee­no­mis­ta­jan työs­ken­tely SCRUM-kehi­tys­tii­missä keskit­tyy pitkälti tuot­teen kehi­tys­jo­nosta huoleh­ti­mi­seen ja yksit­täis­ten sprint­tien suun­nit­te­luun sprint­tien kehi­tys­jo­no­jen työs­tä­mi­sen kautta.  Azure DevOps -ympä­ris­tössä työs­ken­nel­täessä tällaista toimin­taa kuvaa­vat digi­taa­li­set jalan­jäl­jet synty­vät pitkälti erilai­siin SCRUMin Worki­te­mei­hin liit­ty­vien muok­kaus­toi­men­pi­tei­den kautta. Koos­timme muok­kaus­toi­men­pi­tei­siin liit­ty­vän tiedon visu­aa­li­siksi määrää, laatua ja tapah­tu­man luon­netta kuvaa­viksi palkeiksi. Näin voidaan nopealla silmäi­lyllä tarkas­tella, kuinka paljon tuot­tee­no­mis­taja tai joku muu projek­ti­ryh­män jäsen työs­ken­te­lee kulloin­kin kehi­tys­jo­no­jen Worki­te­mien parissa. 

Tuot­tee­no­mis­taja-näky­mässä laske­taan­kin Worki­te­mei­hin kohdis­tu­vien toimin­to­jen luku­mää­rää. Kaaviossa vaaka-aske­lilla on projek­tin aika­jana, ja pysty­ak­se­lilla tapah­tu­mien luku­määrä. Tapah­tu­mat on jaoteltu niiden luon­teen mukaan, joten lisää­mis-, hyväk­sy­mis-, valmis­tu­mis-, luomis-, aloit­ta­mis- ja päivit­tä­mis­ta­pah­tu­mien määrät ovat tarkas­tel­ta­vissa erikseen.

Scrum maste­rin ja kehit­tä­jien toimin­nan visualisointi

Scrum Master -rooli osoit­tau­tui yksit­täi­sen opis­ke­li­jan työs­ken­te­lyn seuraa­mi­nen kannalta ehkä haas­ta­vim­maksi arvioi­jan kannalta. Roolin mukai­nen toiminta on paljolti projek­ti­ryh­män työs­ken­te­lyn seuraa­mista, tarkas­te­lua, kehit­tä­mi­seh­do­tus­ten teke­mistä ja ratkai­sueh­do­tus­ten esit­tä­mistä SCRUM-viite­ke­hyk­sen mukai­sesti. Seuraa­mi­sesta tai tarkas­te­lusta syntyy vain niukalti digi­taa­li­sia jalan­jäl­kiä käytet­tä­viin työka­lui­hin. Kehit­tä­mis- ja ratkai­sueh­do­tuk­set nouse­vat puoles­taan esille projek­ti­ryh­män keski­näis­ten tapaa­mis­ten yhtey­dessä, eikä niistä vält­tä­mättä tallennu aina­kaan helposti auto­maat­ti­sesti poimit­ta­via digi­taa­li­sia jalan­jäl­kiä. Päädyimme kerää­mään Scrum Master-näky­mään (kuva 3) Azure DevOps-wikiin tehtä­vistä merkin­nöistä synty­viä jalan­jäl­kiä, sillä Wikin yllä­pi­tä­mi­nen on tyypil­li­sesti Scrum Maste­rin tehtävä. Se antaa myös Scrum Maste­rille mahdol­li­suu­den tehdä työs­ken­te­ly­ään yhdellä tapaa näkyväksi.

Pylväsdiagrammi
Kuva 3. Power BI –visua­li­soin­nin Scrum master -näkymä.

Kehit­tä­jät-näky­mään (kuva 4) kerät­tiin digi­taa­li­sia jalan­jäl­kiä siitä, kuinka usein opis­ke­li­jat tekevät kommit­teja version­hal­lin­nan repoon. Version­hal­linta kuuluu väis­tä­mättä ammat­ti­mai­sen tapaan tehdä ohjel­mis­to­ke­hi­tys­työtä ja sen aktii­vista hyödyn­tä­mistä edel­ly­te­tään etenkin loppu­vai­heen opis­ke­li­joilta. Siksi nämä yksit­täi­set digi­taa­li­set jalan­jäl­jet antavat yksi­tyis­koh­taista kuvaa siitä, kuinka ryhmien, ja yksit­täis­ten ryhmän jäsen­ten kehi­tys­työ on edennyt eri ajan­jak­soina. Mikäli Kehit­tä­jät-näkymä ei visua­li­soi yksit­täi­seltä kehi­tys­tii­min jäse­neltä digi­taa­li­sia jalan­jäl­kiä tasai­sin välia­join, viittaa se opis­ke­li­jan kehi­tys­työn olevan pysäh­dyk­sissä tai ainakin sivu­rai­teilla suhteessa koko ryhmän kehitystyöhön.

Pylväsdiagrammi
Kuva 4. Power BI –visua­li­soin­nin Kehit­tä­jät -näkymä.

Scrum Master – ja Kehit­tä­jät-näky­missä laske­taan myös XAPI-tapah­tu­mien luku­mää­rää. Kaaviossa vaaka-aske­lilla on projek­tin aika­jana, ja pysty­ak­se­lilla tapah­tu­mien luku­määrä. XAPI-tapah­tu­massa on erotettu tapah­tu­man kohde akti­vi­tee­tin nimen avulla, joten laske­mi­nen on yksin­ker­taista toteut­taa visua­li­soin­nissa suodat­ti­men avulla. Wikejä ei tarvitse erotella keske­nään, joten XAPI-tapah­tu­mis­sa­kin kaik­kien wikiak­ti­vi­teet­tien nimi on sama. Vastaa­vasti version­hal­lin­ta­re­poon tehty­jen päivi­tys­ten luon­netta ei tarvitse erotella, joten kaik­kien kommit­tien nimi on sama.

Tieto­suo­ja­kä­sit­tely vaatii tarkkuutta

EU:n tieto­suoja-asetuk­sen myötä Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa on linjattu, että opis­ke­li­ja­tie­toja sisäl­tä­vät rekis­te­rit on säily­tet­tävä paikal­li­silla palve­li­milla, jolloin voidaan olla varma tieto­jen tallen­nus­pai­kasta ja siten taata tieto­suoja-asetuk­sen ehtojen täyt­ty­mi­nen.  Tästä johtuen myös ohjaa­ja­muis­tiot säily­te­tään paikal­li­sella Share­point-palve­li­mella pilvi­pal­ve­lun sijaan.

Paikal­li­sen Share­point-palve­li­men käyttö tuottaa toisaalta myös hanka­luuk­sia. Doku­ment­teja ei voi editoida yhtä­ai­kai­sesti, eivätkä muutok­set päivity kaikille suoraan. Myös vahin­gossa tapah­tuva tiedos­ton ylikir­joit­ta­mi­nen voi olla mahdol­lista. Nämä ongel­mat ovat kier­ret­tä­vissä sopi­malla työn­jaosta etukäteen.

Poten­ti­aa­lia ja ponnis­te­lua pika­vies­tin­ten parissa

Yksit­täi­set visua­li­soin­nit antavat vain yksit­täi­siä, tietystä suun­nasta kohdis­tet­tuja tiivis­tet­tyjä näkymiä projek­ti­ryh­mien toimin­taan. Arvioin­nin tulisi kuiten­kin olla mahdol­li­sim­man holis­tista ja opis­ke­li­joi­den erilai­sista työs­ken­te­ly­ta­voista eri tavoin ja eri paik­koi­hin synty­vät digi­taa­li­set jalan­jäl­jet mahdol­li­sim­man katta­vasti huomioi­vaa. Mitä parem­min visua­li­soin­nit pureu­tu­vat kiinni kaik­kiin projek­ti­ryh­mien käytössä oleviin työka­lui­hin ja niissä synty­viin erilai­siin digi­taa­li­siin jalan­jäl­kiin, sitä tasa­pai­noi­sem­paa ja tasa­puo­li­sem­paa havain­noin­tia on arvioin­tia varten mahdol­lista tehdä. Yksi selkeä kehi­tys­kohde käyt­tä­mäs­sämme toteu­tus­ta­vassa on projek­ti­ryh­män pika­vies­tin­ten kautta tapah­tu­van kehi­tys­työ­hön liit­ty­vän keski­näi­sen kommu­ni­kaa­tion sisäl­lyt­tä­mi­nen visua­li­soin­tien piiriin. Tämä auttaisi etenkin Scrum Master -roolissa toimi­vien opis­ke­li­joi­den digi­taa­lis­ten jalan­jäl­kien visualisoinnissa.

Ryhmän käyt­tä­män pika­vies­tin­tä­vä­li­neen datan hyödyn­tä­mi­nen jatkossa vaatisi lisää kehi­tys­työtä ja osal­lis­taisi opis­ke­li­joita mukaan oppi­mi­sa­na­ly­tii­kan käyt­töön­ot­toon. Kunkin ryhmän olisi määri­tel­tävä käyt­tä­mäl­leen Discord-palve­li­melle sovel­lus­tie­dot oppi­mi­sa­na­ly­tiik­kaa varten. Tämän jälkeen sovel­luk­sen auten­ti­koin­nille olisi määri­tet­tävä auten­ti­kaa­tio­avain, ja hyväk­syt­tävä se käyt­töön. Itse vies­tien luke­mi­nen olisi suhteel­li­sen yksin­ker­taista, ja vies­tien sisältö sallisi selvit­tää esimer­kiksi aika­lei­mat, ja keille käyt­tä­jille erityi­sesti se on kohdis­tettu. Oman hanka­luu­tensa tilan­tee­seen toisi Discord-palve­li­men käyt­tä­jä­tun­nus­ten kartoi­tus suhteessa opis­ke­li­joi­hin, joka olisi kirjat­tava jonne­kin koneen luet­ta­vaan muotoon. Opis­ke­li­jat käyt­tä­vät Discor­dia myös epävi­ral­li­seen vies­tin­tään, joten luke­mi­sen salli­mi­nen oppi­mi­sa­na­ly­tiik­kaa varten voisi osoit­tau­tua kynnyskysymykseksi.


Kirjoit­ta­jat:

Anssi Gröhn, lehtori, Älykäs ohjaus -hanke, Karelia-ammattikorkeakoulu

Seppo Neva­lai­nen, lehtori, Älykäs ohjaus -hanke, Karelia-ammattikorkeakoulu