Sinisellä pohjalla graafisia elementtejä: jalanjälkiä, kuvake henkilöstä lukemassa kirjaa

Älyk­kään ohjauk­sen digi­taa­li­silla jalan­jäl­jillä : Osa 1

Otsa­kor­ven säätiön rahoit­ta­massa kehi­tys­hank­keessa toteu­te­taan opis­ke­li­joille suun­nat­tua oppi­mi­sa­na­ly­tiik­kaa.  Kare­lian tieto­jen­kä­sit­te­lyn koulu­tuk­sen oppi­mi­sa­na­ly­tiik­ka­ke­hi­tys­työn uutena juon­teena hank­keessa pyri­tään hyödyn­tä­mään oppi­mi­sym­pä­ris­tö­jen ulko­puo­lista oppi­mi­sa­na­ly­tiik­ka­da­taa. Tekni­nen ratkaisu nojaa aiem­missa kehi­tys­hank­keissa toteu­tet­tuun oppi­mi­sa­na­ly­tiik­ka­rat­kai­suun. Uutta lähes­ty­mis­ta­paa testa­taan ICT-toimek­sian­to­pro­jek­tissa käyte­tyissä ympäristöissä.

Oppi­mi­sa­na­ly­tiikka opin­to­jen edis­ty­mi­sen tukena

Älykäs ohjaus ja oppi­mi­sa­na­ly­tiikka opis­ke­li­jan opin­to­jen edis­ty­mi­sen tukena –hanke on William ja Ester Otsa­kor­ven Säätiön rahoit­tama kehi­tys­hanke, jossa oppi­mi­sa­na­ly­tiik­kaa kehi­te­tään palve­le­maan opis­ke­li­joi­den tarpeita sekä anta­maan opis­ke­li­jalle palau­tetta opin­to­jen edis­ty­mi­sestä ja oman aktii­vi­suu­den vaiku­tuk­sesta opin­to­jensa edistymiseen.

Kare­liassa oppi­mi­sa­na­ly­tiik­kaa on tutkittu, kehi­tetty ja toteu­tettu pitkä­jän­tei­sesti esimer­kiksi eAMK– ja APOA-hank­keissa vuodesta 2018 lähtien. Tähän mennessä oppi­mi­sa­na­ly­tiik­kaa on hyödyn­netty kuiten­kin lähinnä sellais­ten opin­to­jak­so­jen kohdalla, joissa opet­ta­jien ja opis­ke­li­joi­den työs­ken­tely tapah­tuu Mood­lessa olevassa kurssiympäristössä. 

Yksi hank­keen keskei­sistä tavoit­teista on integroida projek­tin­hal­lin­taym­pä­ris­tö­jen tuot­tama data Kare­lian oppi­mi­sa­na­ly­tiik­ka­jär­jes­tel­mään siten, että data saadaan visua­li­soi­tua opis­ke­li­joille ja opet­ta­jille ilman aikaa vievää käsityötä.

Digi­taa­lis­ten jalan­jäl­kien keruuta monista ympäristöistä

Kare­lian tieto­jen­kä­sit­te­lyn koulu­tuk­sessa on mahdol­lista suorit­taa tutkinto koko­naan etänä opis­kel­len. Projek­ti­ryh­missä tapah­tuva hajau­tettu kehi­tys­työ on yksi keskei­siä tieto­jen­kä­sit­te­lyn opis­ke­lu­muo­toja. Koulu­tuk­sen aikana haluamme hyödyn­tää sellai­sia projek­tiym­pä­ris­töjä, joihin opis­ke­li­jat toden­nä­köi­sesti törmää­vät myös työelä­mään siir­ryt­ty­ään. Näitä ympä­ris­töjä ovat muun muassa projek­tin­hal­linta-, version­hal­linta- ja viestintäympäristöt.

Projek­tiym­pä­ris­töi­hin kertyy paljon digi­taa­li­sia jalan­jäl­kiä, joita olisi mahdol­lista hyödyn­tää projek­tin­ai­kai­sessa ohjauk­sessa. Nuo digi­taa­li­set jalan­jäl­jet ovat kuiten­kin hajal­laan eri ympä­ris­töissä, tehden yksit­täi­sen opis­ke­li­jan askel­ku­vioi­den tarkan havain­noin­nin hankalaksi.

Aikai­sem­pien hank­kei­den puit­teissa Kare­liassa on jo kehi­tetty mene­tel­miä oppi­mi­sa­na­ly­tiik­ka­da­tan kerää­mi­sen mahdol­lis­ta­mi­seksi erilai­sista Moodlen ulko­puo­li­sista ympä­ris­töistä. Mene­tel­miä on testattu, mutta niitä ei ole vielä hyödyn­netty käytän­nössä.  Keväällä 2022 tieto­jen­kä­sit­te­lyn koulu­tus­oh­jel­man 3. vuoden opis­ke­li­joille suun­na­tussa ICT-toimek­sian­to­pro­jek­tissa päätimme ensi kertaa sovel­taa kehit­tä­miämme oppi­mi­sa­na­ly­tiik­ka­da­tan kerää­mis­me­ne­tel­miä eri projek­tiym­pä­ris­töi­hin. Tavoit­tee­namme oli saada kerät­tyä digi­taa­li­set jalan­jäl­jet, koostaa ne yhteen ja luoda visua­li­sointi ohjaa­mi­sen ja oppi­mi­sen tueksi. 

Käytet­tävä ratkaisumalli

Oppi­koppi on Kare­lian oppi­mi­sa­na­ly­tiik­ka­da­tan nouta­mi­sen, muun­ta­mi­sen, tallen­ta­mi­sen ja visua­li­soin­nin auto­ma­ti­soiva järjes­telmä, jota on kehi­tetty eAMK- ja APOA-hank­keissa. Tois­tai­seksi sitä on hyödyn­netty lähinnä Moodlen tuot­ta­man datan osalta. Järjes­telmä on kuiten­kin toteu­tettu siten, että siihen voi liittää useita data­läh­teitä myös oppi­mi­sym­pä­ris­tö­jen ulkopuolelta.

ICT-toimek­sian­to­pro­jek­tin tapauk­sessa oppi­mi­sym­pä­ris­töön jää digi­taa­li­sia jalan­jäl­kiä ainoas­taan tiedot­ta­mi­sesta ja luen­to­jen tarkas­te­lusta. Varsi­nai­sen projek­ti­työs­ken­tely tapah­tuu muualla. Suurin osa projek­tin­hal­lin­taan liit­ty­västä työs­ken­te­lystä tapah­tuu Azure DevOps-palve­lussa. Tämän lisäksi edis­ty­mistä seura­taan opis­ke­li­ja­ryh­mien ja opet­ta­jien väli­sissä ohjaus­ta­paa­mi­sissa, joista kirjoi­te­taan muis­tiot.  Oppi­mi­sa­na­ly­tii­kan raken­ta­mi­nen edel­lyt­tää, että dataa voidaan noutaa näistä kahdesta lähteestä.

Azure DevOps tarjoaa katta­van REST-raja­pin­nan tapah­tu­ma­ky­se­ly­jen teke­mi­seen, sekä eril­li­sen kyse­ly­kie­len, jolla voi muodos­taa esimer­kiksi rajat­tuja esityk­siä tarjolla olevasta tapah­tu­ma­da­tasta. Dataa on kuiten­kin paljon, ja on etukä­teen päätet­tävä mitkä tapah­tu­mat rekis­te­röi­dään opis­ke­li­joi­den aktii­vi­suu­deksi. Lisäksi on pohdit­tava opis­ke­li­jan roolia projek­tissa – aktii­vi­suus­mer­kin­töjä on voitava tarkas­tella vastuu­aluei­den mukaisesti.

Ohjaus­muis­tioissa esiin­tyy tietyt asiat joka kerralla, mutta niiden esitys­ta­vassa on eroja muis­tion kirjaa­jasta riip­puen. Koska muis­tion ydin­a­sia koostuu teks­tistä, on mahdol­li­set tekstin muotoi­lut (koros­tus, otsik­ko­tieto jne.) pois­tet­tava käsit­te­lyn helpot­ta­mi­seksi. Lisäksi muis­tion kirjaa­mi­seen on määri­tel­tävä sopivat avain­sa­nat ja yksi­se­lit­tei­nen järjes­tys, että teks­ti­muo­toi­sen tiedon parsinta yksin­ker­tai­sesti on mahdol­lista.  Yhtenä vaih­toeh­tona voisi olla muis­tion kirjaa­mi­nen tauluk­ko­las­kenta-asia­kir­jana, jolloin rivit ja sarak­keet olisi helpom­min erotel­ta­vissa – joskin kirjaa­mi­nen itses­sään voisi tuol­loin olla hankalaa.

Datan nouta­mi­sen jälkeen se on muun­net­tava eril­li­sen ohjel­man avulla xAPI-muotoon, että Oppi­koppi voi luoda siitä visua­li­soin­nin. Visua­li­soin­ti­pohja on kuiten­kin suun­ni­tel­tava itse, ja tässä hyödyn­ne­tään apuna oppi­mi­sa­na­ly­tii­kan suun­nit­te­lu­poh­jaa. Prosessi on sinäl­lään suora­vii­vai­nen toteut­taa olemassa olevalle datalle, ja vastaava muunnos tehdään myös Mood­lesta noude­tulle loki­tie­dolle. Tiedon nouta­van skrip­tin suori­tus ajas­te­taan tapah­tu­vaksi kerran vuoro­kau­dessa, jolloin näky­vissä on data edel­li­seltä päivältä.

Jatkoa seuraa

Seuraa­vissa artik­ke­leissa keski­tymme kuvaa­maan tarkem­min mitä oppi­mi­sa­na­ly­tii­kan on tarjot­tava opet­ta­jalle ICT-toimek­sian­to­pro­jek­tin osalta. Avaamme myös sitä, miten ratkaisu toteu­te­taan tekni­sesti ja kuinka tieto­suoja-asetuk­sen vaati­muk­set on huomioi­tava. Lisäksi kuvaamme lopul­li­sen visua­li­soin­nin, kerromme koke­muk­set pilo­toin­nista ja pohdimme, palve­leeko tuotettu ratkaisu opet­ta­jaa halu­tulla tavalla.


Kirjoit­ta­jat:

Anssi Gröhn, lehtori, Älykäs ohjaus -hanke, Karelia-ammattikorkeakoulu

Seppo Neva­lai­nen, lehtori, Älykäs ohjaus -hanke, Karelia-ammattikorkeakoulu