Yhteis­ke­hit­tä­mistä AliVe-hank­keessa kasvok­kain ja verkossa

Kare­liassa syksyllä 2023 käyn­nis­ty­neen AliVe-hank­keen – Ikäys­tä­väl­li­nen jatkuva oppi­mi­nen: käsi­kirja mikro-opin­to­jen yhteis­suun­nit­te­luun – tarkoi­tuk­sena on paikan­taa ikään­ty­vien 55+ -vuotiai­den jatku­vaa oppi­mista haas­ta­via ja edis­tä­viä teki­jöitä niin yksilö-, yhteisö- kuin yhteis­kun­ta­ta­solla sekä tunnis­taa ja kehit­tää mahdol­li­suus­ra­ken­teita, jotka edis­tä­vät 55+ -vuotiai­den ikään­ty­nei­den osal­li­suutta korkea­kou­lu­tuk­seen maaseu­dulla ja kaupun­gissa. (Myller, Makko­nen & Airak­si­nen 2023.)

Hank­keen tavoit­teena on luoda euroop­pa­lai­seen konteks­tiin sopiva ikään­ty­nei­den 55+ -vuotiai­den tarpeet huomioiva mikro-opin­to­ko­ko­nai­suus, joka on siir­ret­tävä, muun­nel­tava ja vastaa jous­ta­vasti erilai­siin paikal­li­siin tarpei­siin. Lisäksi hank­keessa laadi­taan meto­do­lo­gi­nen tiekartta mikro-opin­to­jen sovel­ta­mi­seen, mikä tarkoit­taa ikäys­tä­väl­lis­ten mikro-opin­to­jen suun­nit­te­lussa ja toteut­ta­mi­sessa huomioi­ta­vien asioi­den näky­väksi teke­mistä. Hanke­pro­sessi toteu­te­taan saman­ai­kai­sesti jokai­sessa kump­pa­ni­maassa, Suomessa (Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu), Irlan­nissa (Corkin yliopisto), Tsekissä (Kaarlen yliopisto ja Itäval­lassa (Carint­hia-ammat­ti­kor­kea­koulu). Kansal­li­sen tason tulok­set analy­soi­daan ja niiden pohjalta kootaan yleiset euroop­pa­lai­set ikäys­tä­väl­li­sen jatku­van oppi­mi­sen peri­aat­teet. (Myller ym. 2023)

Mikro-opinnot määri­tel­lään hank­keessa jous­ta­vasti, eli määri­telmä elää ja muotou­tuu hank­keessa tuote­tun uuden tiedon myötä. Ensi­si­jai­sesti mikro-opin­to­jen tulki­taan olevan nonfor­maali oppi­mis­ta­pah­tuma (vrt. Digi­vi­sio 2023), jolla on selkeä peda­go­gi­nen rakenne ja tavoite. Hank­keessa keskei­nen mikro-opin­to­jen ulot­tu­vuus on ikäys­tä­väl­li­syys (ks. Kukko­nen 2023; Myller 2022). Ikäys­tä­väl­li­syyttä pyri­tään hank­keessa tuke­maan esimer­kiksi osal­lis­ta­malla ikään­ty­neitä oppi­joita mukaan suun­nit­te­le­maan ikään­ty­neille suun­nat­tuja mikro-opin­toja. Tavoit­teena on kuulla heidän omia kiin­nos­tuk­sen kohtei­taan ja tarpei­taan, ja pohtia yhdessä, miten niihin vasta­taan koulu­tuk­sen avulla. (Makko­nen 2023.)

Yhteis­ke­hit­tä­mi­nen alkaa koke­mus­ten ja oletus­ten tarkastelulla

AliVe-hank­keen toteu­tus­vaihe on käyn­nis­ty­nyt alku­vuo­desta 2024 eettis­ten ennak­koar­vioin­ti­pro­ses­sien ja tutki­mus­lupa-asioi­den myötä. Corkin yliopis­ton koor­di­noi­massa työpa­ketti 2:ssa jokai­nen korkea­koulu järjes­tää alueel­laan kaksi 55+ -vuotiaille elini­käi­sille oppi­joille suun­nat­tua työpa­jaa kevään 2024 aikana. Työpa­jat järjes­te­tään saman­si­säl­töi­sinä sekä maaseu­dulla että kaupun­gissa asuville ikään­ty­ville oppi­joille. Kare­liassa hyödyn­nämme EAFS-hank­keessa (esim. Kukko­nen 2023) suun­ni­tel­tua ja kehi­tet­tyä HYRRÄ-osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­ta­mal­lia ja sen peri­aat­teita työpa­jo­jen toteu­tuk­sessa. Yhtenä osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­ta­mal­lin keskei­senä peri­aat­teena on toimi­joi­den välinen dialo­gi­suus, joka mahdol­lis­taa yhtei­sen ajat­te­lun ja reflek­tion: ikään­ty­vät nähdään aktii­vi­sina toimi­joina kehittämistyössä.

Työpa­jo­jemme yhtenä tavoit­teena on tiedon tuot­ta­mi­nen. Osaa­mi­syh­tei­söissä tuote­tun tiedon avulla voidaan vaikut­taa koulu­tus­pal­ve­lui­den sisäl­töi­hin ja tuot­ta­mi­seen, muun muassa otta­malla selvää elini­käi­seen oppi­mi­seen liitet­tä­vistä tarpeista. Tarkoi­tuk­se­namme on selvit­tää muun muassa seuraa­via asioita: minkä­lai­sia koke­muk­sia 55+ -vuotiailla oppi­joilla on jatku­vaan oppi­mi­seen sitou­tu­mi­sesta, mikä motivoi oppi­maan ikään­ty­neenä, minkä­lai­sia asen­teita ja usko­muk­sia ikään­ty­vien jatku­vaan oppi­mi­seen liite­tään ja mistä aiheista he haluai­si­vat oppia lisää. Myös koke­muk­set ikäys­tä­väl­listä jatku­vaa oppi­mista tuke­vista ja haas­ta­vista teki­jöistä ovat avai­na­se­massa tiedon­tuot­ta­mi­sessa. Työpa­joissa kerätyn tiedon avulla suun­ni­tel­laan yhdessä ikään­ty­neille suun­nat­tuja mikro-opintoja.

Työpa­jo­jen avulla ei kuiten­kaan pyritä pelkäs­tään tuot­ta­maan tietoa ja kehit­tä­mään yhteistä tuotetta tai palve­lua, mikro-opin­toja. Tavoit­teena on samalla luoda yhteis­ke­hit­tä­mi­seen osal­lis­tu­mi­sesta kaikkia osapuo­lia hyödyt­tävä ja myön­tei­nen asia­kas­ko­ke­mus. Asia­kas­ko­ke­mus muodos­tuu kaikissa erilai­sissa vuoro­vai­ku­tus­ti­lan­teissa asiak­kaan ja orga­ni­saa­tion välillä (Saari­järvi & Puus­ti­nen 2021). Yhteis­ke­hit­tä­mi­sen osal­lis­tu­jat ovat samalla korkea­kou­lun mahdol­li­sia asiak­kaita. Yhteis­ke­hit­tä­mi­nen voi olla alku (tai loppu) pidem­mälle “asia­kas­suh­teelle”. Jokai­nen kohtaa­mi­nen on merki­tyk­sel­li­nen, ja voi vaikut­taa asiak­kaan myöhem­piin valin­toi­hin. Hyvä asia­kas­ko­ke­mus perus­tuu kunnioi­tuk­seen, arvos­tuk­seen ja välit­tä­mi­seen (vrt. Paka­ri­nen & Pekka­ri­nen 2023, 44–45.) Asia­kas­ko­ke­mus vaikut­taa paljon siihen, miten asiak­kaat myöhem­min toimi­vat. On siis tärkeää tarjota ikään­ty­ville osal­lis­tu­jille yhteis­ke­hit­tä­mi­sen avulla sellai­sia asia­kas­ko­ke­muk­sia, että he halua­vat tulla uudel­leen, ja kiin­nos­tu­vat ehkä lisää korkea­kou­lun tarjoa­mista oppi­mi­sen ja osal­lis­tu­mi­sen mahdol­li­suuk­sista. Bremer ja muut (2018) ehdot­ta­vat, että yhteis­ke­hit­tä­mi­sen työpa­joissa on tärkeää ruokkia osal­lis­tu­jien moti­vaa­tiota löytä­mällä ja nimeä­mällä yhtei­nen ongelma, jonka ratkai­se­mi­nen hyödyt­tää kaikkia osapuo­lia. Lisäksi he suosit­te­le­vat pyrki­mistä ratkai­su­kes­kei­syy­teen ja kohti konkreet­ti­sia lopputuloksia.

Ensim­mäi­set työpa­jat järjes­te­tään maalis­kuussa Tikka­rinne-kampuk­sella kaupun­gissa asuville ja Team­sissä maaseu­dulla asuville 55+ -osal­lis­tu­jille. Muut konsor­tioon osal­lis­tu­vat korkea­kou­lut järjes­tä­vät työpa­joja samassa aika­tau­lussa, ja touko­kuun alussa kokoon­numme reflek­toi­maan sekä arvioi­maan proses­sin aloi­tusta. Kevään viimei­set työpa­jat toteu­tu­vat toukokuussa.

Tavoit­teena ikäys­tä­väl­li­sen jatku­van oppi­mi­sen ja mikro-opin­to­jen peri­aat­teet 1.0

Keväällä 2024 toteu­tet­ta­vissa työpa­joissa pyri­tään löytä­mään ja tunnis­ta­maan ikäys­tä­väl­li­siä jatku­van oppi­mi­sen reunaeh­toja ja edel­ly­tyk­siä kuvaa­via teki­jöitä. Näitä teki­jöitä analy­soi­malla muodos­te­taan yhteis­ke­hit­tä­mi­sen mene­tel­min käsit­teel­li­nen jäsen­nys ikäys­tä­väl­lis­ten mikro-opin­to­jen raken­teesta ja reunaeh­doista, jota hyödyn­ne­tään myöhem­mässä vaiheessa mikro-opin­to­ko­ko­nai­suu­den pilo­toin­nissa 55+- -vuotiai­den oppi­joi­den kanssa.

Ikäys­tä­väl­li­sen jatku­van oppi­mi­sen reunaeh­toja mietit­täessä oppi­mista tulee tarkas­tella ikään­ty­nei­den oppi­joi­den näkö­kul­mista. Oppi­mi­sen ja opin­to­jen tulisi kohdata ikään­ty­vän oppijan tarpeet ja kiin­nos­tuk­sen kohteet, jotka voivat olla erilai­sia kuin tutkin­toa tai työuraa tavoit­te­le­van nuorem­man oppijan kohdalla. Esimer­kiksi englan­ti­lais­tut­ki­muk­sessa (Thomp­son ym. 2020), jossa ikään­ty­neet koke­mus­asian­tun­ti­jat olivat tiedon­tuot­ta­jina hoito­työn koulu­tuk­sen kehit­tä­mi­sessä, tuli esille, että koke­mus­asian­tun­ti­juus itses­sään oli osal­lis­tu­jan hyvin­voin­tia tukeva tekijä.

Ikäys­tä­väl­li­sen jatku­van oppi­mi­sen ja mikro-opin­to­jen yhteis­suun­nit­te­lun prosessi tapah­tuu jokai­sessa maassa saman­kal­tai­sesti ja -sisäl­töi­sesti, ja työpa­jo­jen jälkeen toteu­tus­vai­heesta laadi­taan yhtei­nen, vertai­leva raportti ikäys­tä­väl­li­sen jatku­van oppi­mi­sen ja mikro-opin­to­ko­ko­nai­suu­den yhtei­sistä linjauk­sista Euroo­passa.  Ikäys­tä­väl­lis­ten jatku­van osaa­mi­sen mikro-opin­to­jen “proto­tyy­pissä” pyri­tään huomioi­maan esimer­kiksi erilais­ten konteks­tien, kuten kaupun­gin ja maaseu­dun, aset­ta­mia mahdol­li­suuk­sia ja esteitä.  Myöhem­mässä vaiheessa projek­tia koko­nai­suutta pilo­toi­daan 55+ -vuotiai­den oppi­joi­den kanssa.

Logo jossa teksti Alive

Kirjoit­ta­jat:

Terhi Myller, yliopet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Heli Makko­nen, yliopet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Anne Airak­si­nen, opet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Bremer, O., Frilan­der, O. & Rowley, C. 2018. Mene­tel­miä eetti­seen ja inno­va­tii­vi­seen toimin­taan: tule­vai­suusa­jat­telu, yhteis­ke­hit­tä­mi­nen ja kokei­lut. Teok­sessa Vilja­nen, S. & Juuti, P.  Arvo­val­lan­ku­mous. Keuruu: Arvo­liitto ja Edita Publis­hing Oy, 194–208.

Kukko­nen T. 2023. Yhteis­ke­hit­tä­mi­sellä kohti osaa­mi­syh­tei­sön toimin­ta­mal­lia. IkäNYT! Ikäosaa­mi­sen verk­ko­jul­kaisu 2/2023. Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. https://ikaosaaminen.karelia.fi/2023/11/yhteiskehittamisella-kohti-osaamisyhteison-toimintamallia/  (15.2.2024.)

Makko­nen H. 2023. Ikäys­tä­väl­listä jatku­vaa oppi­mista raken­ta­massa yhdessä ikään­ty­vien kanssa. Pulssi-portaali, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. https://www.karelia.fi/2023/12/ikaystavallista-jatkuvaa-oppimista-rakentamassa-yhdessa-ikaantyvien-kanssa/  (14.12.2023).

Myller T. 2023. Ikäys­tä­väl­li­nen elinym­pä­ristö ‑osaa­mi­syh­tei­sön pilo­tointi. IkäNYT! Ikäosaa­mi­sen verk­ko­jul­kaisu, (2). Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. https://ikaosaaminen.karelia.fi/2023/11/ikaystavallinen-elinymparisto-osaamisyhteison-pilotointi/ (1.2.2024)

Myller T., Makko­nen H. & Airak­si­nen A. 2023. Kansain­vä­li­sessä AliVe-hank­keessa kehi­te­tään ikäys­tä­väl­listä jatku­vaa oppi­mista. Pulssi-portaali, https://www.karelia.fi/2023/12/kansainvalisessa-alive-hankkeessa-kehitetaan-ikaystavallista-jatkuvaa-oppimista/ (12.12.2023).

Saari­järvi, H. & Puus­ti­nen, P. 2021. Stra­te­giana asia­kas­ko­ke­mus. Miksi, mitä, miten? Jyväs­kylä: Docendo Oy.

Paka­ri­nen, T. & Pekka­ri­nen, A. 2023. Asia­kas­ko­ke­mus sosi­aa­li­huol­lossa. Pikas­sos. asia­kas­ko­ke­mus sosi­aa­li­huolto 1.1.pdf (innokyla.fi)

Thomp­son, J., Tiplady, S., & Cook, G. 2020. Older people’s invol­ve­ment in healthcare educa­tion: views and expe­riences of older experts by expe­rience. Working with Older People: Commu­nity Care Policy & Prac­tice, 24(2), 125–135.

Artik­ke­li­kuva: Busi­ness Stock photos by Vecteezy