Kansain­vä­li­sessä AliVe-hank­keessa kehi­te­tään ikäys­tä­väl­listä jatku­vaa oppimista

Kare­liassa on käyn­nis­ty­nyt syys­kuussa 2023 Erasmus+ -ohjel­maan kuuluva AliVe-hanke (Age-Inclusive Life­long Lear­ning: Microc­re­den­tial and Guide­li­nes). Hank­keen suomen­kie­li­nen nimi on ”Ikäys­tä­väl­li­nen jatkuva oppi­mi­nen: käsi­kirja mikro-opin­to­jen yhteis­suun­nit­te­luun”. Kolmi­vuo­ti­sen kansain­vä­li­sen hank­keen tarkoi­tuk­sena on paikan­taa ikään­ty­vien 55+ jatku­vaa oppi­mista haas­ta­via ja edis­tä­viä teki­jöitä niin yksilö-, yhteisö- kuin yhteis­kun­ta­ta­solla sekä tunnis­taa ja kehit­tää mahdol­li­suus­ra­ken­teita, jotka edis­tä­vät 55+ ikään­ty­nei­den osal­li­suutta korkea­kou­lu­tuk­seen maaseu­dulla ja kaupungissa.

Logo jossa teksti Alive

Hanke toteu­tuu saman­ai­kai­sesti neljässä maassa

Konkreet­ti­sesti hank­keen tavoit­teena on luoda euroop­pa­lai­seen konteks­tiin sopiva ikään­ty­nei­den 55+ tarpeet huomioiva mikro-opin­to­ko­ko­nai­suus, joka on siir­ret­tävä, muun­net­tava ja jous­tava erilai­siin paikal­li­siin tarpei­siin. Lisäksi hank­keessa laadi­taan meto­do­lo­gi­nen tiekartta mikro-opin­to­jen sovel­ta­mi­seen. Hanke­pro­sessi toteu­te­taan saman­ai­kai­sesti jokai­sessa kump­pa­ni­maassa. Kansal­li­sen tason tulok­set analy­soi­daan ja niiden pohjalta kootaan euroop­pa­lai­sen toimin­taym­pä­ris­tön yleiset ikäys­tä­väl­li­sen jatku­van oppi­mi­sen periaatteet.

Mikro-opinnot määri­tel­lään tässä yhtey­dessä jous­ta­vasti ja ensi­si­jai­sesti nonfor­maa­liksi oppi­mis­ta­pah­tu­maksi (vrt. Digi­vi­sio 2023), jolla on selkeä peda­go­gi­nen rakenne ja tavoite. Tässä hank­keessa keskei­nen mikro-opin­to­jen ulot­tu­vuus on ikäys­tä­väl­li­syys (ks. Kukko­nen 2023; Myller 2022). Jo hank­keen alku­vai­heessa olemme huoman­neet, että micro creden­tial -käsit­teen merki­tys on moni­nai­nen, eikä yhtä selkeää määri­tel­mää ole kump­pa­ni­mai­den kesken, mutta ei myös­kään kansal­li­sesti. Tässä vaiheessa käytämme käsi­tettä mikro-opinnot.

Hanketta on valmis­teltu neljän euroop­pa­lai­sen korkea­kou­lun yhteis­työnä. Hank­keen koor­di­naat­to­rina ja johta­jana toimii Carint­hia Univer­sity of Applied Sciences (CUAS) Itäval­lasta. Muut kump­pa­nit ovat Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu Suomesta, Univer­sity of Cork (UCC) Irlan­nista ja Charles Univer­sity Tsekeistä (kuvio 1).

Kuvassa Euroopan kartta, johon merkitty Alive-hankkeessa mukana olevat instituutiot
Kuvio 1. Monia­lai­nen AliVe-konsor­tio (CUAS 2023). 

Kohde­ryhmä 55+ mukana yhteiskehittämisessä

Hank­keessa on viisi työpa­ket­tia, joista ensim­mäi­nen on varattu hank­keen hallin­noin­tiin. Toisessa työpa­ke­tissa kehi­te­tään yhdessä ikään­ty­vien 55+ kanssa mikro-opin­to­jen peri­aat­teet ja kolman­nessa työpa­ke­tissa niitä pilo­toi­daan. Neljän­nessä työpa­ke­tissa tehdään analyy­sit ja arviointi, ja viiden­nessä työpa­ke­tissa jalkau­te­taan ja juur­ru­te­taan kehit­tä­mis­työn ideoita ja tulok­sia kentälle. Viides työpa­ketti toteu­tuu muiden työpa­ket­tien rinnalla. Lopul­li­sena tulok­sena julkais­taan euroop­pa­lai­seen toimin­taym­pä­ris­töön sovel­tuva ikään­ty­vien 55 + mikro-opin­to­ko­ko­nai­suus ja siihen liit­ty­vät meto­do­lo­gi­set toimin­taoh­jeet. Lisäksi hank­keessa odote­taan synty­vän amma­til­li­sia ja tieteel­li­siä julkai­suja. CUAS kehit­tää sähköi­sen alustan tulos­ten saavu­tet­ta­vuu­den ja avoi­muu­den varmis­ta­mi­seksi. Jokai­nen korkea­koulu järjes­tää paikal­li­sen verkos­to­ta­pah­tu­man aihee­seen liittyen.

Hanke­tu­lok­sia voidaan siis imple­men­toida jous­ta­vasti erilai­siin koulu­tus­kon­teks­tei­hin ja demo­gra­fi­sille alueille. Tulok­sia voidaan hyödyn­tää tule­vai­suu­dessa jatku­van oppi­mi­sen kehit­tä­mi­sessä erityi­sesti ikään­ty­vien näkö­kul­masta. Ehkäpä hank­keen päät­tyessä voimme määri­tellä ikäys­tä­väl­listä jatku­vaa oppi­mista uusin ja inno­va­tii­vi­sin tavoin, esimer­kiksi ikään­ty­vien avoimen ammat­ti­kor­kea­kou­lun avulla? Hank­keen etene­mistä ja kuulu­mi­sia voi seurata viral­lis­ten netti­si­vu­jen (www-linkki tulossa) kautta sekä erilai­sia kanavia pitkin.

Yhteis­ke­hit­tä­mi­nen on yhteistä ongel­mien ratkaisua

Edellä on kuvattu hank­keen etene­mi­nen hanke­suun­ni­tel­man pohjalta. Suun­ni­telma on melko tarkka, ja ohjaa hank­keen etene­mistä neljässä eri maassa. Yhtei­set toimin­ta­pe­ri­aat­teet tuovat toisaalta yhden­mu­kai­suutta ja vertail­ta­vuutta eri maiden välille, mutta voivat samalla haastaa hank­keen jous­ta­vuutta edetä kussa­kin maassa eteen tule­vien erilais­ten tilan­tei­den mukaan. Hanke­työ harvoin etenee täysin suun­ni­tel­man mukai­sesti, mutta onko suun­ni­tel­mista poik­kea­mi­nen mahdol­lista yhteis­hank­keessa? Tätä kysy­mystä olemme pohti­neet jo neljän maan kesken, ja yhtei­nen näkemys on se, että suun­ni­tel­man tulee joustaa muut­tu­vien tilan­tei­den mukaan. Onkin mielen­kiin­toista seurata, millai­sia muutos­toi­veita hank­keen aikana tulee vastaan.

Hank­kee­seen liittyy tässä vaiheessa vielä monia ratkais­ta­via kysy­myk­siä. Miten tavoi­tamme erilai­sista elinym­pä­ris­töistä (maaseutu ja kaupunki) olevia ikään­ty­neitä? Millai­nen toimin­taym­pä­ristö ja prosessi tukee mikro-opin­to­jen yhteis­ke­hit­tä­mistä? Muun muassa näihin kysy­myk­siin sisäl­ty­viä erilai­sia haas­teita tulemme pohti­maan hank­keen aikana varmasti moneen kertaan. Hanke ei siis ole vain valmiin suun­ni­tel­man toteut­ta­mista. Hanke­työ haastaa samalla pohti­maan ja oppi­maan hank­keen aihe­pii­ristä. Tämä on yleensä hanke­työn parhaita puolia. Ja tähän pohdin­taan haluamme osal­lis­taa yli 55-vuotiaita kansa­lai­sia mukaan.

Etsin­tä­kuu­lu­tus

Jos tiedät lähi­pii­ris­säsi yli 55-vuoti­aan henki­lön, joka on kiin­nos­tu­nut ikäys­tä­väl­li­sestä jatku­vasta oppi­mi­sesta, niin pyydämme välit­tä­mään alla olevaa kutsua kiinnostuneille!

Oletko sinä 55+ -vuotias ja luon­neh­ti­sit itseäsi elini­käi­seksi oppijaksi?

Oletko kiin­nos­tu­nut ikään­ty­vien jatku­van oppi­mi­sen kehit­tä­mi­sestä? Etsimme AliVe-hank­keen yhteis­ke­hit­tä­mi­sen fokus­ryh­miin mukaan viisi kaupun­kia­lu­eella ja viisi maaseu­tua­lu­eella asuvaa ikääntyvää.

Jos aihe kiin­nos­taa sinua, niin tule mukaan vaikut­ta­maan tule­vai­suu­den ikäys­tä­väl­li­sen jatku­van oppi­mi­sen kehittämiseen.

Järjes­tämme vuoden 2024-2025 aikana 4-6 ikäys­tä­väl­li­sen jatku­van oppi­mi­sen suun­nit­telu- ja toteutustyöpajaa. 

Ota yhteyttä ja kerro, millä tavoin aihe kiin­nos­taisi juuri sinua? Yhteys­tie­dot: [email protected] p. 0505666032


Lähteet:

Myller T. (2022). Ikäys­tä­väl­li­syys­te­ki­jöitä harvaan asutulla maaseu­dulla. T. Kukko­nen (Eds.), Ikä- ja muis­tiys­tä­väl­li­set elinym­pä­ris­töt : Pohjois-Karja­lan ikäih­mi­sillä on asiaa, (16-25). Karelia-ammattikorkeakoulu.

Kukko­nen T. (2023). Ikäys­tä­väl­li­syys on kaik­kien asia – kuulu­mi­sia Norjan kansal­li­sesta kehit­tä­mis­työstä. Pulssi-portaali, (30.10.2023).

Artik­ke­li­kuva: Freepik


Kirjoit­ta­jat:

Terhi Myller, yliopet­taja, projek­ti­pääl­likkö AliVe-hanke, Karelia-ammattikorkeakoulu

Heli Makko­nen, yliopet­taja, projek­ti­asian­tun­tija, AliVe-hanke, Karelia-ammattikorkeakoulu

Anne Airak­si­nen, projek­ti­asian­tun­tija, AliVe-hanke, Karelia-ammattikorkeakoulu