PULSSI – Muut

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Muut

Pulssi-portaali kertoo mitä Kare­liassa tapah­tuu juuri NYT näihin teemoi­hin liit­tyen. Koos­tamme Puls­siin tuoreet artik­ke­limme, videomme ja podcas­timme. Tutustu, omaksu ja nauti!

  • STOP-hank­­keessa selvi­te­tään Kare­lian sosi­aali- ja tervey­sa­lan opis­ke­li­joi­den opin­to­jen keskeyt­tä­mi­sen syitä

    , ,

    Kare­lian sosi­aali- ja tervey­sa­lan koulu­tuk­sissa on tartuttu toimeen, mitä tulee sosi­aali- ja tervey­sa­lan opis­ke­li­joi­den eroa­mi­seen liit­ty­viin syihin. Kare­lian sisäi­sessä tutki­mus­hank­keessa ”Sosi­aali- ja tervey­sa­lan opis­ke­li­joi­den opin­to­jen keskeyt­tä­mi­seen johta­neet syyt (STOP)” haetaan vastausta sotea­lan opis­ke­li­joi­den opin­noista eroa­mi­sen juuri­syi­hin. Veto- ja pito­voima sosi­aali- ja tervey­sa­lan koulu­tuk­sissa Ylei­sesti tiedossa on, että sosi­aali- ja tervey­sa­lalla vallit­see valta­kun­nal­li­sesti työvoi­ma­pula, minkä vuoksi… 

  • Dialo­gi­nen johta­mi­nen uuden koulu­tus­pääl­li­kön näkökulmasta

    , ,

    Olen nyt toimi­nut Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lun matkai­­lun- ja median koulu­tus­pääl­lik­könä muuta­man kuukau­den, ja tässä teks­tissä nostan lyhyesti esille ajatuk­siani dialo­gi­sesta johta­mi­sesta. Aloit­taes­sani elokuussa 2023 koulu­tus­pääl­li­kön työssä, minulla oli kohtuul­li­sen selkeä visio parista asiasta; kehitän työyh­tei­sön dialo­gi­suutta ja opet­te­len itse dialo­gi­sena johta­jana toimi­mista. Tunnis­tin itses­säni tarpeen ja halun oppia uutta, sillä minulla oli nolla metriä käytän­nön koke­musta lähijohtajan… 

  • Mistä minä tiedän – tiedon­han­kin­nan ohjauk­sen vuosi 2023 Kare­lian kirjastossa

    , ,

    Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lun kirjas­tossa on keski­tytty vahvasti parin viime vuoden aikana tiedon­han­kin­nan ohjauk­sen kehit­tä­mi­seen. Kirjas­ton tarjoama tiedon­han­kin­nan ohjaus on mukana nykyi­sissä opetus­suun­ni­tel­missa ja tänä vuonna muun muassa koko­simme Karelia-amk:n intraan taulu­kon kirjas­ton tarjoa­mista tiedon­han­kin­nan ohjauk­sen palve­luista. Myös verkossa olevan omatoi­mi­sen tiedon­han­kin­nan oppaan englan­nin­kie­li­nen versio ja siihen liit­tyvä Moodle-tentti saatiin opis­ke­li­joi­den ja ohjaa­jien käyt­töön. Samalla sekä suomen­kie­li­sessä että… 

  • Kestä­västä kehi­tyk­sestä ja vastuul­li­suu­desta Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lun kirjastossa

    , , ,

    Tässä artik­ke­lissa kuvaan tämän­het­ki­siä Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lun kirjas­ton kestä­vän kehi­tyk­sen ja vastuul­li­suu­den asioita. Lisäksi pohdin lyhyesti lähi­tu­le­vai­suu­den mahdol­li­sia skenaa­rioita siitä, mitä kirjasto voisi omassa toimin­nas­saan tehdä enemmän liit­tyen aihee­seen. Kirjasto mukana vastuul­li­suu­den ja kestä­vän kehi­tyk­sen toimin­noissa Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lun vastuul­li­suus­va­lin­noissa (Kare­lian kestä­vän kehi­tyk­sen ja vastuul­li­suu­den ohjelma) koros­tu­vat muun muassa tasa­pai­noi­nen ja vakaa talous, hyvän hallin­non peri­aat­teet, laadu­kas ja resurssiviisas… 

  • Kare­lian sosio­no­mi­kou­lu­tus: tutkinto valmiiksi!

    , ,

    Läpäi­syn paran­ta­mi­nen eli tutkin­to­jen saami­nen valmiiksi tavoi­tea­jassa on nostettu Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lussa keskei­seksi kehit­tä­mis­koh­teeksi. Asia on merki­tyk­sel­li­nen niin yhteis­kun­nan, oppi­lai­tok­sen kuin opis­ke­li­jan kannalta. Tässä artik­ke­lissa kuva­taan sosio­no­mi­kou­lu­tuk­sen loppu­vai­heen opis­ke­li­joi­den näke­myk­siä valmis­tu­mista edis­tä­vistä sekä estä­vistä teki­jöistä. Opis­ke­li­joi­den koke­mus­ten kuule­mi­nen on erit­täin tärkeätä kartoi­tet­taessa toimen­pi­teitä läpäi­syn paran­ta­mi­seksi.  Tiedon­ke­ruun toteu­tus Sosio­no­mio­pin­toi­hin sisäl­tyy kaikkea hauskaa kuten leik­ki­mistä, pelaa­mista ja kollaa­sien tekoa.… 

  • Tunteet yhtei­söä yhdis­tä­vänä ja erot­ta­vana tekijänä 

    , ,

    Mieli on järjen, ymmär­ryk­sen, muistin ja tuntei­den koko­nai­suus. Joskus sano­taan, että tunteet eivät kuulu työhön, mutta on aivan mahdo­tonta erottaa mielen osatoi­min­toja pois käytöstä työpäi­vän ajaksi. Yhtä erikoista olisi todeta, ettei muisti, ajat­telu tai tietoi­suus kuulu työhön. Ilman tunteita elämä olisi mahdo­tonta.  Tunteet koko­nais­val­tai­sina hyvin­voin­nin teki­jöinä Tunteet ovat hyödyl­li­siä, ne sääte­le­vät toimin­taamme. Tunteet ovat mielentoiminnoista… 

  • Pian 10-vuotias Kare­lian kirjal­li­suus­piiri laajen­taa osal­lis­tu­jien kirjal­lista makua

    , ,

    Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lun henki­lö­kun­nan kirjal­li­suus­piiri on kokoon­tu­nut pian jo 10 vuoden ajan. Kirjal­li­suus­pii­rin vakio­kä­vi­jät kokevat piiriin osal­lis­tu­mi­sen laajen­ta­van omaa luke­mis­toa. Tutkija puoles­taan näkee, että kirjoja luke­villa on tarve kertoa muille ihmi­sille näke­myk­si­ään luke­mis­taan kirjoista.  Kirjal­li­suus­pii­rin konsepti Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lun kirjal­li­suus­piiri sai alkunsa henki­lö­kun­nan työhy­vin­voin­tia edis­tä­vän Iloa elämään -toimin­nan puit­teissa vuonna 2014. Kirjasto- ja tieto­pal­ve­lu­pääl­likkö Pekka Malvela peri kirjal­li­suus­pii­rin vetäjän… 

  • Sarja­kuva edistää muistitietoisuutta

    , ,

    Osuin Espan­jan matkal­lani sarja­ku­va­näyt­te­lyyn, jossa oli esillä espan­ja­lai­sen Paco Rocan (s. 1969) sarja­ku­via ja animaa­tioita. Näyt­te­lyn nimi ”Dibu­jante ambu­lante” on vapaasti kään­net­tynä liik­kuva tai vael­tava piir­täjä. Paco Rocan sarja­ku­vien ja animaa­tioi­den teemat liit­ty­vät ikään­ty­mi­seen ja muis­ti­pul­miin. Näyt­te­lye­sit­teessä kerro­taan, että Paco Roca on vierail­lut paljon vanhain­ko­deissa ja viet­tä­nyt aikaa vanho­jen ihmis­ten kanssa. Teokset henki­vät omakoh­tai­suutta. Näyttelyn… 

  • Syksyn 2023 mate­ma­tii­kan lähtö­ta­so­tes­tin tulok­sien tarkastelua

    , ,

    Toteu­timme syksyllä 2023 kaikille Kare­lian teknii­kan ja metsä­ta­lou­den aloit­ta­ville opis­ke­li­ja­ryh­mille mate­ma­tii­kan lähtö­ta­so­tes­tin. Testi oli sama kuin vuonna 2022 tehty testi (Kangas & Smolan­der 2022). Kaik­kien ryhmien tulos­ten tarkas­te­lua Tilas­tol­li­sessa testauk­sessa käytimme niin sanot­tuja para­met­ri­sia testejä, joiden lähtö­ole­tuk­sena on, että otokset ovat normaa­li­ja­kau­tu­neesta perus­jou­kosta. Ander­­son-Darling -normaa­li­suus­tes­tin nojalla voidaan olettaa, että kaikki ryhmät lukuun otta­matta IKNS23- ja MMNS23B-ryhmiä,…