Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu sai tunnus­tusta tutki­muk­sen avoimuudesta

Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu sai tunnus­tusta tutki­muk­sen avoimuudesta

Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu on yksi parhai­ten menes­ty­neistä korkea­kou­luista opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön juuri julkais­tussa selvi­tyk­sessä, jossa kartoi­tet­tiin suoma­lai­sen tiedeyh­tei­sön toimin­ta­kult­tuu­rin avoi­muutta. Kare­lian tutki­mus-, kehit­tä­mis- ja inno­vaa­tio­toi­min­nan (TKI) käytän­tö­jen arvioi­tiin edis­tä­vän avointa tiedon tuot­ta­mista ja hyödyn­net­tä­vyyttä erin­omai­sesti. Karelia saavutti avoi­muu­den korkeim­man, eli viiden­nen tason ja oli ammat­ti­kor­kea­kou­luista toiseksi paras. 

Avoimen toimin­ta­kult­tuu­rin tavoit­teena on tutki­mus­tu­los­ten parempi ja laajempi hyödyn­net­tä­vyys eri tahoilla: yhteis­kun­nal­li­sessa päätök­sen­teossa, yritys- ja elin­kei­noe­lä­mässä sekä kansa­lais­ten kiin­nos­tuk­sen kohteena. 

– Parhaim­mil­laan julki­sella tutki­mus­ra­hoi­tuk­sella tuotet­tua tietoa hyödyn­ne­tään laajasti myös tutki­musor­ga­ni­saa­tion ulko­puo­lella ja sen tulok­sena syntyy uutta liike­toi­min­taa, käytän­töjä ja sovel­luk­sia. Tämä saavu­te­taan sillä, että tutki­musai­neis­tot ja -tulok­set julkais­taan avoi­mesti saata­ville ja mahdol­lis­te­taan ne kaik­kien haluk­kait­ten käyt­töön, kertoo tutki­mus- ja kehit­tä­mis­joh­taja Anne Ilvonen Karelia-ammattikorkeakoulusta. 

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa tuotettu tieto ja osaa­mi­nen tuodaan näky­väksi julkai­se­malla tutki­mus­tu­lok­sia selko­kie­li­sesti eri kana­vissa (artik­ke­lit, rapor­tit, esityk­set, sosi­aa­li­nen media). Ajan­koh­taista tutki­mus­tie­toa on jaettu mm. nykyi­sin suosit­tu­jen podcas­tien muodossa. Tutki­musai­neis­toja ja käytet­tyjä mene­tel­miä on avattu myös korkea­kou­lun ulko­puo­li­sille tahoille jatko­hyö­dyn­net­tä­väksi. Parhail­laan on käyn­nissä Kare­lian oppimis- ja palve­lu­ym­pä­ris­töissä synty­vän tiedon avaa­mi­nen parem­min yleisön saata­ville. Kuvai­lu­tie­dot Kare­lian tutki­mus­toi­min­nassa synty­neistä avoi­mista aineis­toista on jo saata­villa julki­sesti verkkosivuilla. 

– Yksi erin­omai­nen esimerkki avatusta aineis­tosta on osana Kare­lian tutki­mus­han­ketta synty­nyt pelto­jen eroo­sio­herk­kyys­kartta, joka on nyt alan yritys­ten ja toimi­joi­den hyödyn­net­tä­vissä avoi­mesti kansal­lis­ten Fair­data-palve­lui­den kautta. Kartan perus­teella pysty­tään esimer­kiksi vähen­tä­mään lannoi­tuk­sen rehe­vöit­tä­viä vaiku­tuk­sia vesis­töi­hin, Ilvonen jatkaa. 

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa ensim­mäi­set aske­leet avoimen tieteen ja tutki­muk­sen tietoi­seen edis­tä­mi­seen otet­tiin vuonna 2015. Tuol­loin asetet­tiin tavoite nousta Suomen kärki­ta­solle avoi­muu­dessa vuoteen 2020 mennessä, ja aloi­tet­tiin henki­lös­tön sitout­ta­mi­nen ja koulut­ta­mi­nen avoi­miin toimin­ta­ta­poi­hin. Kare­liassa on panos­tettu tiedon jaka­mi­seen henki­lös­tölle ja opis­ke­li­joille infojen ja klini­koi­den, avoi­muu­den aamu­puu­ro­jen, sekä aktii­vi­sen tiedot­ta­mi­sen ja julkai­se­mi­sen muodossa. Tuoreim­pana ovat synty­neet visu­aa­li­sesti helposti hahmo­tet­ta­vat info­gra­fii­kat, joihin on koottu keskei­set avoi­muu­teen liit­ty­vät näkö­kul­mat niin TKI-henki­lös­tölle, opet­ta­jille, opis­ke­li­joille kuin kump­pa­neil­le­kin. Karelia on osal­lis­tu­nut aktii­vi­sesti myös kansal­li­seen ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen yhteis­työ­hön avoi­muu­den kehittämisessä. 

OKM:n selvi­tys on luet­ta­vissa osoit­teessa https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161990

Lisä­tie­toja: www.karelia.fi/ATT Tutki­mus- ja kehit­tä­mis­joh­taja Anne Ilvonen, [email protected], p. 050 311 6314 Projek­ti­pääl­likkö Helena Puhakka-Tarvai­nen, [email protected] p. 050 430 2418