Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu kehit­tää opiskelijahyvinvointia

Korona-pande­mian seurauk­sena aiemmin toimi­neet opis­ke­li­jayh­tei­söt ovat muut­tu­neet voimak­kaasti etäope­tuk­sen lisään­ty­mi­sen ja kokoon­tu­mis­ra­joi­tus­ten takia. Tutkin­to­kou­lu­tuk­sen opin­to­suo­ri­tus­ten ja tutkin­to­jen määrät ovat kasva­neet ja alle 20 opin­to­pis­tettä vuodessa suorit­ta­nei­den määrä on vähen­ty­nyt. Tunnus­lu­ku­jen perus­teella asiat ovat hyvässä kunnossa, mutta korona-pande­mian pitkit­tyessä on erityi­sen tärkeää kiin­nit­tää huomiota opis­ke­li­joi­den hyvin­voin­tiin ja sen tukemiseen.

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa on ollut vuodesta 2013 alkaen käytössä Varhai­sen tuen toimin­ta­malli., jonka tavoit­teena on ollut vähen­tää opin­to­jen keskeyt­tä­mi­siä ja tukea aktii­vi­sesti opin­to­jen sujuvaa etene­mistä. Toimin­ta­mal­lin kolme pääe­le­ment­tiä ovat opin­to­jen etene­mi­sen seuran­taa tukevat tieto­jär­jes­tel­mät, yhtei­söl­li­sen toimin­ta­kult­tuu­rin ja välit­tä­mi­sen ilma­pii­rin vahvis­ta­mi­nen yhdessä opis­ke­li­ja­kunta POKAn kanssa sekä hyvin toimi­vat ja selkeästi rooli­te­tut opinto-ohjauk­sen käytännöt.

  • Korona-kriisin aikana henki­lö­koh­tai­sien yhteyk­sien merki­tys opin­to­jen etene­mi­sen ja opis­ke­lu­hy­vin­voin­nin kannalta on koros­tu­nut. Kare­liassa on otettu maalis­kuussa 2021 henki­lö­koh­tai­sesti yhteyttä kaik­kiin tutkinto-opis­ke­li­joi­hin. Yhtey­den­o­ton tavoit­teena on tukea opin­to­jen edis­ty­mistä, ennal­taeh­käistä syrjäy­ty­mistä sekä tarjota ja etsiä tarvit­taessa tukea opis­ke­lun ja elämän haas­tei­siin, kertoo vara­reh­tori Pekka Auvinen.

Kare­lian tuki­pal­ve­luita, esimer­kiksi opin­to­ku­raat­to­rin palve­lut on siir­retty verk­koon. Auvisen mukaan, Kare­liassa on parhail­laan käyn­nissä toisen opin­to­ku­raat­to­rin rekry­toin­ti­pro­sessi. Tehtä­vään haetaan henki­löä, jolla on myös erityi­so­pet­ta­jan päte­vyys. Erity­so­pet­ta­jao­saa­mi­sen tarve on kasva­nut viime vuosina selvästi. Lisäksi Kare­liassa tehos­te­taan vies­tin­tää vuoro­vai­ku­tusta tuke­vista verkko-opetuk­sen peli­sään­nöistä, keinoista ja työka­luista. Karelia ja opis­ke­li­ja­kunta POKAn ovat raken­ta­neet yhdessä uusia matalan kynnyk­sen yhtey­den­pi­don ja yhtei­söl­li­syy­den vahvis­ta­mi­sen tapoja. Kehit­tä­mis­työssä huomioi­daan kansain­vä­lis­ten tutkinto-opis­ke­li­joi­den tarpeet ja erilai­set kulttuuritaustat