Visit­Ka­re­lian ja Karelia-amk:n Boostcamp -mark­ki­noin­ti­kil­pai­lun voit­taja on löytynyt

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun resto­no­mio­pis­ke­li­jat kisai­li­vat kevään aikana Visit­Ka­re­lia Boostcamp -mark­ki­noin­ti­kil­pai­lussa.  Voit­ta­jaksi julis­tet­tiin Team Alpot, johon kuului­vat matkailu ja palve­lu­lii­ke­toi­min­nan koulu­tus­oh­jel­man kolman­nen vuosi­kurs­sin opis­ke­li­jat Susanna Keränen, Tiina Paka­ri­nen ja Saara Korho­nen. Heidän aihee­naan oli pääkau­pun­ki­seu­dulta tule­valle paris­kun­nalle luonto- ja mökki­loma lemmi­kin kanssa Kolilla. Tuoma­risto kiit­teli erityi­sesti Team Alpon tekemän suun­ni­tel­man inno­va­tii­vi­suutta sekä tehtä­vän­an­non huolel­lista noudattamista.

Team Alpot kertoi, että kilpai­luun osal­lis­tu­mi­nen oli kiin­nos­tava jatkumo opin­to­jen sisäl­töi­hin. Kilpai­lun ohjeis­tus oli selkeä ja aihe oli kiin­nos­tava, koska mark­ki­noin­ti­suun­ni­telma myös toteu­te­taan. Idean aihe lähti jouk­ku­een mukaan ihan aivo­pie­rusta, mutta kun sitä jouk­ku­eessa yhdessä pähkäil­tiin, idea alkoi vaikut­taa toteut­ta­mis­kel­poi­selta. Idean kirkas­tu­mi­sen kautta tuli innos­tu­mi­nen ja selkeä ohjeis­tus helpotti ajan­käyt­töä. Team Alpot osal­lis­tui viikoit­tain tarjot­tuun spar­rauk­seen vain ensim­mäi­sellä kerralla, koska kampan­jan suun­nit­telu tuntui muuten selkeältä. Team Alpot pitivät voittoa tärkeänä monesta eri näkö­kul­masta. Muun muassa usko omaan osaa­mi­seen lisään­tyi ja muutkin oppi­mu­ruset nouse­vat varmasti vielä myöhem­min esille. He kannus­ta­vat opis­ke­li­joita osal­lis­tu­maan kilpai­luun syksyllä 2022, koska osal­lis­tu­malla ja panos­ta­malla voi yllät­tää jopa itsensä ja voittaa.

Suun­ni­tel­massa Team Alpon ideana on katsoa annet­tua kampanja-aihetta ja kohde­ryh­mää ihan toisen­lai­sesta pers­pek­tii­vistä. Enempää ei tässä vaiheessa Team Alpot halua kampan­jasta kertoa, vaan he kannus­ta­vat kiin­nos­tu­neita seuraa­maan Visit­Ka­re­lian syksyn kampan­joita. Tällä hetkellä joukkue työstää suun­ni­tel­maa toteu­tuk­seen Anne Kokko­sen kanssa. Palkin­noksi Team Alpot valitsi vesi­jet­ti­sa­fa­rin Bomballa.

Visit­Ka­re­lia Boostcamp-mark­ki­noin­ti­kil­pai­lun idea lähti liik­keelle tammi­kuussa 2021, kun Visit­Ka­re­lian mark­ki­noin­ti­koor­di­naat­tori Anne Kokko­nen otti yhteyttä matkai­lun palve­lu­lii­ke­toi­min­nan koulu­tuk­seen ja heitti idean matkai­lun opet­taja Hanna Vieno­selle. Yhtei­sen suun­nit­te­lu­ru­pea­man jälkeen kilpailu käyn­nis­tet­tiin helmi­kuussa. Opis­ke­li­joita ilmoit­tau­tui mukaan 79 ja he jakau­tui­vat 20 jouk­ku­ee­seen. Jouk­ku­eet saivat valita suun­ni­tel­man pohjaksi kohde­ryh­män ja kampanja-aiheen tarjolla olleista Visit­Ka­re­lian määrit­te­le­mistä vaihtoehdoista.

Kilpai­lun tuoma­ris­toon kuului­vat Anne Kokko­nen Visit­Ka­re­lialta, Tarja Kupiai­nen Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lusta sekä yrit­täjä, indie­kir­jai­lija Terhi Ilosaari. Kilpai­lun arvioin­ti­kri­tee­reissä paino­tet­tiin erityi­sesti inno­va­tii­vi­suutta, kustan­nusar­vion realis­ti­suutta sekä tarinan ja teemal­li­suu­den huomioi­mista. Jouk­kueilla oli kampan­ja­suun­ni­tel­man tekoon aikaa 6,5 viikkoa. Tuoma­risto antoi jokai­selle jouk­ku­eelle kirjal­li­sen palaut­teen ja valitsi finaa­liin viisi jouk­kuetta. Fina­lis­teilla oli mahdol­li­suus päivit­tää suun­ni­tel­maansa annetun palaut­teen perus­teella, jonka jälkeen tuoma­risto kokoon­tui uudel­leen valit­se­maan kilpai­lun voittajan.

Visit­Ka­re­lialle yhteis­työ antoi uuden­laista näke­mystä syksyn kampan­jan toteut­ta­mi­seen ja etenkin fina­lis­tien ideat olivat monilta osin toteut­ta­mis­kel­poi­sia. Visit­Ka­re­lia Boostcamp jatkuu syksyllä 2022, jolloin mukaan kutsu­taan matkai­lun ohella myös muiden koulu­tus­oh­jel­mien opis­ke­li­joita. Useam­man koulu­tus­oh­jel­man muka­nao­lon tarkoi­tuk­sena on mahdol­lis­taa opis­ke­li­joi­den moniam­ma­til­li­set jouk­ku­eet ja moni­puo­li­sempi näkemys kampan­ja­suun­nit­te­lun eri osa-aluei­siin. Seuraa­van kerran Visit­Ka­re­lia Boostcamp kisa­taan syksyllä 2022.