Osaa­ja­kort­tien kautta tule­vai­suu­den osaa­mista teknologiateollisuuteen

Yhtenä UpTech – Tule­vai­suu­den osaajia Itä-Suomeen -hank­keen toimen­pi­teenä on toteut­taa jatku­vaan oppi­mi­seen sovel­tu­via teknii­kan korkea­kou­lu­tus­mo­duu­leja. Tavoit­teena on, että jatku­van oppi­mi­sen koulu­tus­tar­jon­nan kautta jokai­nen voi päivit­tää omaa osaa­mis­taan työelä­män tarpeita vastaa­vaksi työuran eri vaiheissa. UpTech-hank­keessa tätä asiaa lähdet­tiin tarkas­te­le­maan osaa­ja­kort­tien kautta.

Osaa­mis­tar­pei­den kartoit­ta­mi­sesta liikkeelle

Koska koulu­tus­tar­jon­nan tulisi vastata erityi­sesti itäsuo­ma­lai­sen työelä­män tarpei­siin, tuli ensim­mäi­senä löytää vastaus siihen, minkä­lai­sia osaajia tekno­lo­gia­teol­li­suus tarvit­see nyt ja tule­vai­suu­dessa? Hank­keessa on toteu­tettu laajaa yrity­syh­teis­työtä itäsuo­ma­lais­ten tekno­lo­gia­teol­li­suus­yri­tys­ten kanssa ja tämän kautta on saatu koottua näke­mystä osaamistarpeista.

Tämän ohella asiaa on selvit­tä­nyt valta­kun­nal­li­sesti Tekno­lo­gia­teol­li­suus ry, jonka toteut­ta­massa Osaa­mis­pulssi -selvi­tyk­sessä todet­tiin, että tekno­lo­gia­teol­li­suus Suomessa tarvit­see 130 000 uutta osaajaa seuraa­van kymme­nen vuoden aikana. Osaa­mis­tar­peissa koros­tu­vat muun muassa tekoäly, ohjel­mis­to­ro­bo­tiikka, pilvi­pal­ve­lut, IT-palve­lui­den hallinta, ohjel­mis­to­ke­hi­tys ja -suun­nit­telu, data, kier­to­ta­lous, vähä­hii­li­syys, myynti, suun­nit­te­luo­saa­mi­nen, kone- ja tuotan­to­tek­nii­kan osaa­mi­nen, teol­li­suu­den auto­maa­tio ja ihmis­ten johta­mi­nen. Voit lukea tarkem­min Osaa­mis­puls­sin osaa­mis­tar­peista täältä.

Koulu­tus­tar­jon­nan kartoittaminen

Seuraa­vana UpTech-hank­keen toteut­ta­jaor­ga­ni­saa­tiot Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu, Savonia-ammat­ti­kor­kea­koulu ja Itä-Suomen yliopisto kartoit­ti­vat oman tutkin­toon johta­van ja avoimen puolen koulu­tus­tar­jon­tansa. Tässä työssä havait­tiin, että eri korkea­kou­luilla on hyvin toisi­aan tukevaa koulu­tusta jo tarjolla, mutta peila­tessa tarjon­taa osaa­mis­tar­pei­siin, havait­tiin myös selkeitä aukkoja, joiden paik­kaa­mi­seksi suun­ni­tel­laan ja pilo­toi­daan uusia opintojaksoja.

Osaa­mis­taan päivit­tä­välle työelä­män ammat­ti­lai­selle on kolmen korkea­kou­lun tarjon­nan läpi­kah­laa­mi­nen työlästä, joten päädyimme laati­maan osaa­ja­kort­teja, jotka kokoa­vat teemoit­tain kaik­kien kolmen korkea­kou­lun tarjon­nan. Näin jatku­van oppi­mi­sen koulu­tus­mo­duu­lit toimi­vat yli korkea­kou­lu­ra­jo­jen ja mahdol­lis­ta­vat osaa­mi­sen kette­rän päivittämisen.

Osaa­ja­kor­tit vastauk­sena muut­tu­vaan työelämään

Osaa­ja­kor­tit on suun­ni­teltu toteu­tet­ta­vaksi töiden ohessa ja niihin on koottu tunnis­tet­tuja osaa­mis­tar­peita vastaava koulu­tus­si­sältö, joka mahdol­lis­taa osaa­mi­sen päivit­tä­mi­sen vastaa­maan nykyi­siä ja tule­vai­suu­den tarpeita. Osaa­ja­kor­tit on tarkoi­tettu erityi­sesti asian­tun­tija-, kehit­tä­mis- tai johto­teh­tä­vissä toimi­ville henki­löille, joilla on insi­nöö­ri­tut­kinto taus­tal­laan. Tällä hetkellä osaa­ja­kor­teista löytyy neljä koulu­tus­ko­ko­nai­suutta ja lisää kehitetään.

Kestä­vän kasvun osaa­ja­kortti etsii keinoja ilmas­ton­muu­tok­sen hillit­se­miksi sekä kestä­vän kehi­tyk­sen näkö­kul­mien huomioi­mi­seksi. Tämän ohella osaa­ja­kor­tissa paneu­du­taan kier­to­ta­lou­teen. Tässä opin­to­ko­ko­nai­suu­dessa on mukana myös kestä­vän liike­toi­min­nan ja johta­mi­sen näkökulmat.

Tekni­sen myynnin osaa­ja­kortti paneu­tuu myynnin ja mark­ki­noin­nin työka­lui­hin sekä päätök­sen­teon pohjaksi tarvit­ta­viin analyy­sei­hin. Tämän ohella opitaan aset­ta­maan mark­ki­noin­ti­ta­voit­teita ja toteut­ta­maan toimi­vaa asiakasviestintää.

Data-analy­tii­kan osaa­ja­kortti koostuu datan kerää­mi­sen ja analy­soin­nin perus­teista sekä tilas­tol­li­sen aineis­ton graa­fi­sesta kuvaa­mi­sesta. Tämän ohella tarkas­tel­laan myös data-analy­tii­kan sovel­ta­mista liike­toi­min­nan kehit­tä­mi­sessä erilais­ten työka­lu­jen avulla.

Teko­ä­ly­asian­tun­tija osaa­ja­kortti paneu­tuu ohjel­moin­nin perus­ra­ken­tei­siin ja niiden käyt­töön, koneop­pi­mi­seen, auto­ma­ti­soin­tiin sekä ohjelmistorobotiikkaan.

Tämän ohella hank­keessa on kehi­tetty Osaa­jasta DI-ohjel­maan polkuo­pis­ke­lu­mah­dol­li­suus, jonka kautta on mahdol­lista suorit­taa Tampe­reen yliopis­ton ja Itä-Suomen yliopis­ton yhteis­työssä toteut­ta­maan itäsuo­ma­lai­seen auto­maa­tio­tek­nii­kan DI-koulu­tuk­seen sisäl­ty­viä opin­to­jak­soja jo etukä­teen ja saada lisä­pis­teitä hakuvaiheessa.

Kuinka mukaan?

Osaa­ja­kort­tien koulu­tus­tar­jon­taan hakeu­du­taan mukana olevien korkea­kou­lu­jen avoimen amk:n/yliopiston kautta. Tutustu kort­tei­hin ja niiden tarjon­taan edellä ollei­den link­kien kautta. Alla olevassa kaavio­ku­vassa on osoi­tet­tuna oppi­mis­kort­tien etenemisperiaate.

Tutustua tarjontaan, etsi itsellesi sopivat opintojaksot, ilmoittaudu organisaatiokohtaisesti opintojaksoille, suorita opinnot, anna palautetta

UpTech – Tule­vai­suu­den osaa­mista Itä-Suomeen -hanketta rahoi­te­taan Euroo­pan sosi­aa­li­ra­has­ton ESR 2014-2020 -rahoi­tus­oh­jel­man kautta. Hank­keen toteut­ta­jaor­ga­ni­saa­tiot ovat Savonia-ammat­ti­kor­kea­koulu, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu ja Itä-Suomen yliopisto.


Kirjoit­ta­jat:

Anniina Kontio­korpi, lehtori, energia- ja ympä­ris­tö­tek­niikka, Karelia-ammattikorkeakoulu

Jarno Merta­nen, lehtori, kone­tek­niikka, Karelia-ammattikorkeakoulu

Marko Tiainen, lehtori, kone­tek­niikka, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Tekno­lo­gia­teol­li­suus ry. 2021. Osaa­mis­pulssi. https://osaamispulssi.fi/. 19.1.2022.

Uptech-hankkeen rahoittajan logot: Euroopan sosiaalirahasto