Nainen selin kameraan tietokoneen ääressä, tietokoneen näytöllä koodia

Smar­tICT – koulu­tuk­sella älyk­kään auto­maa­tion ohjel­moin­tio­saa­jia Itä-Suomeen

Karelia – ja Savonia-ammat­ti­kor­kea­kou­lut sekä Itä-Suomen yliopisto (UEF) hakivat yhdessä ICT-alan yritys­ten kanssa opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riöltä erityi­sa­vus­tusta kooda­ri­pu­laan vastaa­mi­seksi vuoden 2018 syksyllä. Konsor­tio sai mielui­sen päätök­sen saman vuoden lopulla. Erityi­sa­vus­tus kohdis­tui ICT-alalle ja erityi­sesti digi­taa­li­suu­den kehit­tä­mi­seen Itä-Suomen alueella. Erityi­sa­vus­tus ”Smar­tICT – älyk­kään auto­maa­tion ohjel­moin­tio­saa­ja­kou­lu­tuk­siin” oli yhtensä hieman alle 1,5 miljoo­naa euroa, joten kyseessä oli alueen kannalta varsin merkit­tä­västä yhteis­kun­nan panos­tuk­sesta osaa­mi­sen kehittämiseen.

Erityi­sa­vus­tuk­sen turvin toteu­tet­tiin Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karja­lassa useita Kooda­ri­kou­lu­tuk­sia korkea­kou­lu­jen yhteis­työ­pro­jek­tina. Koulu­tus­ten aikana opis­ke­li­jat pystyi­vät suorit­ta­maan yhteis­työn piirissä olevia opin­to­jak­soja mukana olevista korkea­kou­luista. Koulu­tus­ten tavoit­teena oli täyden­tää ja syven­tää ohjel­mis­to­tek­nistä amma­til­lista osaa­mista web-ohjel­moin­tiin, mobii­lioh­jel­moin­tiin, ohjel­moin­ti­ra­ja­pin­toi­hin ja tieto­va­ras­toi­hin liit­tyen. Lisäksi ICT-alan ammat­ti­lai­set saivat lisää osaa­mista johta­mi­sen muutos­tar­peista digi­taa­li­sessa ja vuoro­vai­kut­tei­sessa liike­toi­min­taym­pä­ris­tössä. Koulu­tuk­sen laajuus vaih­teli opis­ke­li­jan valin­to­jen mukaan 30-60 opin­to­pis­teen välillä. Kooda­ri­kou­lu­tus­ten opinnot sisäl­tyi­vät korkea­kou­lu­jen tutkin­toon johta­viin koulu­tuk­siin, joten opis­ke­li­jat voivat hyödyn­tää suori­tet­tuja opin­to­pis­teitä myöhem­min myös tutkinto-opiskelijana.

Karelia oli toteut­ta­massa kolmea Kooda­ri­kou­lu­tusta Pohjois-Karja­lassa. Kooda­ri­kou­lu­tuk­sen viimei­nen ryhmä opis­ke­lee kevään 2022 loppuun saakka. SmartICT:n järjes­tä­miin Kooda­ri­kou­lu­tuk­sissa on osal­lis­tu­nut lähes 100 opis­ke­li­jaa, joista suurin osa on ollut työssä olevia.

Koulu­tusta yritys­ten tarpeisiin

SmartICT:n erityi­sa­vus­tuk­sen turvin on kehi­tetty myös kahden suuren suoma­lai­sen yrityk­sen digi­taa­lista syvä­osaa­mista. Sekä Oras Group että Abloy Oy olivat huoman­neet, että digi­taa­li­sen osaa­mi­sen lisää­mi­selle on yrityk­sissä tarvetta.

Koulu­tuk­set räätä­löi­tiin Oras Grou­pille ja Ablo­ylle yritys­ten tarpei­den mukaan. Koulu­tuk­siin sisäl­tyi osia Kare­lian tieto­jen­kä­sit­te­lyn tutkin­nosta. Yritys­ten henki­lös­tö­hal­lin­not olivat aktii­vi­sesti mukana koulu­tus­ten raken­ta­mi­sessa ja osal­lis­tu­jien valin­nassa, joten ryhmän ja koulu­tuk­sen muotou­tu­mi­seen vaikut­ti­vat sekä yrityk­sen tarve ja näkö­kulma, että osal­lis­tu­jien motivaatio.

– Oraksen ryhmästä tuli suhteel­li­sen pieni. Ryhmä oli tiivis ja se näkyi erin­omai­sina tulok­sina. Abloyn ryhmä oli huomat­ta­vasti suurempi ja koulu­tuk­sen alussa osa opis­ke­li­joista jättäy­tyi opin­noista pois, kertoo lehtori Jyri Roihu­vuo Kareliasta.

Oraksen tarpei­siin räätä­löi­tiin kaksi linjaa: Ohjel­mointi ja käyt­tö­liit­tymä sekä Digi­taa­li­nen liike­toi­minta. Oras-ryhmään vali­koi­tui kaik­ki­aan 14 opis­ke­li­jaa, jotka suorit­ti­vat opin­toja tiiviisti avoimen amk:n tai Kare­lian tutkinto-opis­ke­li­joi­den mukana.

– Joiden­kin osalta tulok­set kahden vuoden opis­ke­lun jälkeen olivat suoras­taan hämmen­tä­vän hyviä. Parhaat Oras-ryhmä­läi­set suorit­ti­vat oman työnsä ohessa opin­to­pis­teitä lähes samaa tahtia kuin koko­päi­väi­set tutkinto-opis­ke­li­jat, sanoo Smar­tICT-koulu­tuk­sen projek­ti­pääl­likkö Petri Laiti­nen.

Laiti­nen kuvaa koko Oraksen ryhmää motivoituneeksi:

– Toki välillä työt vaati­vat enemmän aikaa, joten opin­noissa saattoi välillä tulla keskey­tyk­siä, mutta kaik­ki­aan ihan huippuryhmä!

Moni­puo­lista osaa­mista ja tule­vai­suu­den taitoja

Jari Aro-Heinilä Oras Grou­pilta kokee saaneensa koulu­tuk­sesta paljon uutta osaamista:

– Smar­tICT-koulu­tuk­sessa olen oppinut koodaa­mi­sen lisäksi ongel­man­rat­kai­su­ky­kyä ja loogista päät­te­ly­ky­kyä, jotka ovat molem­mat vangit­se­via. Olen tullut myös tarkem­maksi – koodaa­mi­sessa jokai­sella merkillä on merki­tystä. Lisäksi yleis­si­vis­tyk­seni on lisään­ty­nyt valta­vasti ja maail­man­ku­vani IT-alan suhteen on avar­tu­nut. Tiedän mitä tule­vai­suu­dessa odottaa ja mihin varau­tua, Aro-Heinilä kommentoi.

Minna-Mari Simonen työs­ken­te­lee Ablo­ylla, ja tarttui innok­kaasti mahdol­li­suu­teen kehit­tää IT-taito­jaan Smar­tICT-koulu­tuk­sen kautta.

– Tajusin että tässä on nyt mahdol­li­suu­teni kehit­tyä ja pysyä mukana digi­taa­li­sen murrok­sen pyör­teissä. IT-puolen taidoista on aina hyötyä, vaikkei IT-puolella varsi­nai­sesti olisi­kaan töissä. Aluksi tavoite oli käydä muutama kurssi mutta ahneus kasvoi kokoa­jan, joten lopulta tavoite olisi saada suori­tet­tua diplomi, toteaa Minna-Mari Simonen.

SmartICT:n erityis­ra­hoi­tuk­sen turvin toteu­tu­neet koulu­tuk­set ovat tuoneet uutta osaa­mista myös Kare­lian tieto­jen­kä­sit­te­lyn koulu­tus­oh­jel­maan mm. uusien rekry­toin­tien kautta. Etenkin Azure-pilvi­pal­ve­luo­saa­mi­nen on noussut uudelle tasolle.

– Smar­tICT on ollut merkit­tävä koko­nai­suus niin Kare­lian kuin yritys­ten­kin digi­taa­li­suu­den kehit­ty­mi­sen kannalta, kiteyt­tää Kare­lian koulu­tus­pääl­likkö Mervi Heik­ki­nen.


Kirjoit­taja:

Harri Mikko­nen, palve­lu­lii­ke­toi­min­nan pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. 2021. Smar­tICT – älyk­kään auto­maa­tion ohjel­moin­tio­saaja https://www.karelia.fi/smartict/

Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö. 2018. Erityi­sa­vus­tus korkea­kou­luille osaa­ja­pu­laan vastaa­mi­seksi nopea­vai­kut­teis­ten toimen­pi­tei­den kautta. https://okm.fi/-/erityisavustus-korkeakouluille-osaajapulaan-vastaamiseksi-nopeavaikutteisten-toimenpiteiden-kautta

Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö. 2018. Korkea­kou­lu­tuk­siin myön­ne­tyt avus­tuk­set kooda­ri­pu­laan vastaamiseksi.

Artik­ke­li­kuva: Thisi­sEn­gi­nee­ring RAEng / Unsplash