Kaksi henkilöä istuu pöydän ääressä

Kare­lian kansain­vä­li­set opis­ke­li­jat harjoit­te­li­vat suoma­laista työhaas­tat­te­lua hyvin tuloksin

Pohjois-Karja­lan maakun­nan kehi­tyk­sen kannalta keskei­nen väes­tö­haaste on, miten turva­taan jatkossa osaavan työvoi­man riit­tä­vyys alueella. Yhtenä ratkai­suna alueen elin­voi­man takaa­mi­seksi nähdään työ- ja koulu­tus­pe­räi­nen maahan­muutto. Kaksi­vuo­ti­sessa Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun Kansain­vä­li­nen uraoh­jaamo -hank­keessa (ESR-React) yksi tärkeim­mistä tavoit­teista on kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den työl­lis­ty­mi­sen edistäminen. 

Kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den taustat vaih­te­le­vat paljon. Osalla opis­ke­li­joista on pitkä aiempi työko­ke­mus omasta koti­maas­taan ja myös Suomesta, kun taas toiset tulevat opis­ke­le­maan Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­luun suoraan koulusta ja ilman minkään­laista työko­ke­musta. Kansain­vä­li­nen uraoh­jaamo -hank­keessa kehi­te­tään ja pilo­toi­daan erilai­sia keinoja kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den työn­ha­ku­tai­to­jen lisää­mi­seksi suoma­lai­sessa ympä­ris­tössä. Kaikki kansain­vä­li­set opis­ke­li­jat tarvit­se­vat joka tapauk­sessa tietoa alueemme työmark­ki­noista sekä suoma­lai­sesta työelä­mästä ja -kult­tuu­rista. Myös työka­lut työn­ha­kuun ovat tarpeen. 

Kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den Working in Finland -opin­to­jakso madal­taa työllistymiskynnystä

Kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den työl­lis­ty­mi­sen haas­teet on tunnis­tettu Kare­lian kahden englan­nin­kie­li­sen koulu­tus­vas­tuun opetus­suun­ni­tel­missa. Muualta tänne tulleet lähte­vät monesti työn­ha­kuun uudessa ympä­ris­tössä suoma­lais­ten rinnalla taka­mat­kalta. Inter­na­tio­nal Busi­ness –koulu­tuk­sen toisen vuoden ja Industrial Mana­ge­ment –koulu­tuk­sen ensim­mäi­sen vuoden opetus­suun­ni­tel­massa onkin Working in Finland –opin­to­jakso.

Opin­to­jak­son tavoit­teena on opis­ke­lija- ja uraoh­jauk­sen rinnalla madal­taa nime­no­maan muualta tullei­den opis­ke­li­joi­den työl­lis­ty­mis­kyn­nystä. Opin­to­jakso sijoit­tuu kevät­lu­ku­kau­delle ja on viiden opin­to­pis­teen mittai­nen. Sen aikana esitel­lään kotou­tu­mis­tar­koi­tuk­sessa Suomea yhteis­kun­tana, Pohjois-Karja­laa asui­na­lu­eena, suoma­laista työelä­mä­kult­tuu­ria ja lain­sää­dän­töä. Opis­ke­li­jat pereh­ty­vät opin­to­jak­solla työl­lis­ty­mis­mah­dol­li­suuk­siin ja työn­ha­kuun suoma­lai­sessa ympä­ris­tössä. Heidän verkos­toi­tu­mis­taan tuetaan tehtä­villä, joissa he itse ottavat yhteyttä valmis­tu­nei­siin opis­ke­li­joi­hin ja kv-taus­tai­siin yrit­tä­jiin. Ennen koronaa opis­ke­li­jat suorit­ti­vat myös parin päivän Job Shadowing -kokei­lun, jossa he seura­si­vat itse etsi­mil­lään työpai­koilla tapa- ja vies­tin­tä­kult­tuu­ria käytännössä.

Työhaas­tat­te­lusi­mu­laa­tiot tarjo­si­vat käytän­nön harjoi­tusta ja vinkkejä

Kansain­vä­li­nen uraoh­jaamo –hank­keessa Kare­lian koulu­tuk­silta kerät­tiin tietoa kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den tarpeista. Koulu­tuk­sista esitet­tiin toive työn­ha­ku­tai­to­jen lisää­mi­sestä. Työn­ha­ku­tai­to­jen koko­nai­suutta suun­ni­tel­taessa yhdeksi kokei­lun kohteeksi vali­koi­tui työhaas­tat­te­lusi­mu­laa­tio, jota päätet­tiin pilo­toida osana Working in Finland -opin­to­jak­soa. Sen lisäksi, että opin­to­jak­solla opis­ke­li­jat tutus­tu­vat suoma­lai­seen rekry­toin­ti­pro­ses­siin, heille halut­tiin tarjota myös mahdol­li­suus päästä käytän­nössä harjoit­te­le­maan työhaastattelutilannetta.

Opin­to­jak­son vastuu­opet­taja ja hanke­hen­ki­löstö suun­nit­te­li­vat ja toteut­ti­vat englan­nin­kie­li­sen simu­laa­tion yhteis­työnä. Opis­ke­li­joille laadit­tiin oman alan harjoit­te­lu­paik­kail­moi­tuk­set; heille myös kuvat­tiin lyhyt video, jossa annet­tiin käytän­nön vink­kejä työhaas­tat­te­luun valmis­tau­tu­mi­seen. Opis­ke­li­jat vara­si­vat kukin itsel­leen 15 minuu­tin tapaa­mi­sen, jossa Kansain­vä­li­nen uraoh­jaamo -hank­keen työn­te­ki­jät haas­tat­te­li­vat heitä. Simu­laa­tioon valit­tiin tyypil­li­sim­piä työhaas­tat­te­lu­ky­sy­myk­siä. Opis­ke­li­joita pyydet­tiin kerto­maan muun muassa itses­tään, osaa­mi­ses­taan ja moti­vaa­tios­taan. Jokai­nen opis­ke­lija sai haas­tat­te­lun jälkeen henki­lö­koh­taista palau­tetta ja vink­kejä jatkoa varten.

Osalle opis­ke­li­joista haas­tat­te­lu­ti­lanne oli uusi kokemus ja erityi­sesti omasta osaa­mi­sesta kerto­mi­nen oli vierasta. Toisaalta jotkut sanoit­ti­vat osaa­mis­taan niin vakuut­ta­vasti, että haas­tat­te­li­jat olisi­vat voineet palkata heidät töihin samalta istu­malta. Jokai­nen voi kuiten­kin aina paran­taa valmiuk­si­aan työhaas­tat­te­lussa suoriutumiseksi.

Kaksi henkilöä istuu vastakkain pöydän ääressä
Projek­ti­asian­tun­tija Sanna Jeska­nen haas­tat­teli Inter­na­tio­nal Busi­ness -koulu­tuk­sessa opis­ke­le­vaa Emeka Ogoc­hukwua. Kuva: Riitta Hyttinen.

Koulu­tuk­sen ja hank­keen yhteis­työ jatkuu – uusi työn­ha­ku­tai­to­jen opin­to­jakso tulee keväällä 2023

Työhaas­tat­te­luja simu­loiva kokeilu oli kaik­kien osapuol­ten näkö­kul­masta onnis­tu­nut ja tarpeel­li­nen. Eräällä opis­ke­li­jalla oli samana ilta­päi­vänä oikea haas­tat­telu työhar­joit­te­lua varten, ja hän koki, että simu­laa­tio auttoi lievit­tä­mään jänni­tystä. Kokei­lu­han oli autent­ti­nen, kun haas­tat­te­li­jana ei ollut opis­ke­li­joille tuttu opet­taja vaan aivan uudet henki­löt. Opis­ke­li­joi­den mielestä haas­tat­te­li­jat olivat kuiten­kin mukavia, eikä tilanne stres­san­nut liikaa.

Working in Finland -opin­to­jak­solle kokeilu toi lisä­re­surs­sia, kun henki­lö­koh­tai­set haas­tat­te­lut voitiin toteut­taa kolmen hanke­työn­te­ki­jän voimin lähes kolmel­le­kym­me­nelle opis­ke­li­jalle. Kansain­vä­li­nen uraoh­jaamo -hank­keen näkö­kul­masta kokeilu vahvisti ajatusta siitä, että kehit­tä­mis­toi­men­pi­teet on valittu oikein ja niille on aito tarve. Kokeilu tarjosi hank­keelle arvok­kaan mahdol­li­suu­den pilo­toida varhai­sessa vaiheessa toimin­toa, joka jatkossa otetaan käyt­töön koulutuksessa. 

Hank­keen ja opin­to­jak­son yhteis­työ jatkuu myös tästä eteen­päin. Jatkossa Working in Finland -opin­to­jakso ja uusi, Kansain­vä­li­nen uraoh­jaamo- hank­keessa kehi­tet­tävä työn­ha­ku­tai­to­jen opin­to­jakso tukevat ja täyden­tä­vät toisi­aan sisäl­löl­li­sesti. Working in Finland –opin­to­jakso sisäl­tyy myös jatkossa IB- ja IM-opin­toi­hin, tosin hiukan lyhyem­pinä toteu­tuk­sina. Englan­nin­kie­li­nen työn­ha­ku­tai­to­jen opin­to­jakso, jolla simu­loi­daan suoma­laista rekry­toin­ti­pro­ses­sia työn­ha­ki­jan näkö­kul­masta, tulee tarjolle täyden­tä­vän osaa­mi­sen opin­toina keväällä 2023. Pohdin­nassa on myös opin­to­jak­son tarjoa­mi­nen avoimen ammat­ti­kor­kea­kou­lun opintoina.


Kirjoit­ta­jat:

Riitta Hytti­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Taru Väisä­nen, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu