Veden äärellä vanhoja tiilirakennuksia ja kirkko

Opin­to­matka Itäval­taan avasi ovea Euroo­pan liike­toi­min­ta­ken­tälle ja loi uusia ystävyyssuhteita

Mikä tekee yrityk­sestä menes­ty­vän kansain­vä­li­sillä mark­ki­noilla? Touko­kuussa 2022 lähdimme Kare­lian opis­ke­li­joi­den kanssa Itäval­taan selvit­tä­mään vastausta tähän kysy­myk­seen ja tutus­tu­maan Keski-Euroo­pan liike­toi­min­taym­pä­ris­töön. Matka toteu­tui osana Eras­muk­sen Blended Inten­sive Programme -toteu­tusta, joka sisälsi verkko-opin­toja, opin­to­mat­kan ja oppimistehtäviä.

Yhtei­nen matka alkaa

Kansain­vä­li­set yritys­kump­pa­nit ja globaali liike­toi­min­taym­pä­ristö ovat merkit­tävä osa yritys­ten toimin­taa myös Suomessa. Opis­ke­lu­jen aikana niihin tutus­tu­taan usein koulun seinien sisällä tai vierai­le­malla paikal­li­sissa yrityk­sissä. Moni opis­ke­lija ei ole päässyt mukaan ulko­maille suun­tau­tu­ville opin­to­mat­koille niiden vähen­tyessä koronan vuoksi, tai heillä ei ole ollut mahdol­li­suutta lähteä pidem­pään luku­kausi­vaih­toon. Siksi olim­me­kin innois­samme, kun Erasmus-ohjel­man kautta tarjou­tui uusi mahdol­li­suus lähteä raken­ta­maan yhteistä kansain­vä­li­sen liike-elämän opin­to­jak­soa kahden part­ne­ri­kor­kea­kou­lumme, Itäval­lan Upper Austria UAS:n ja Belgian Artewelde UAS:n, kanssa. Opin­to­jakso sisälsi verkko-opin­toja sekä opin­to­mat­kan, jonka kohteeksi vali­koi­tui Itäval­lan kuvan­kau­nis Steyrin alue, joka kätkee Alppien laak­soi­hin useita menes­ty­viä pieny­ri­tyk­siä ja teollisuutta.

Teemana yritys­ten menestystekijät

Opin­to­jakso toteu­tet­tiin Erasmus+ Blended Inten­sive -ohjel­man (BIP) kautta.  Syksyllä 2021 suun­nit­te­limme opin­to­jak­son teeman ja ydin­si­säl­lön part­ne­ri­kou­lu­jemme kanssa. Teemaksi vali­koi­tui Hidden Busi­ness Cham­pions. Kanta­vana ajatuk­sena oli tutus­tut­taa opis­ke­li­jat DACH-alueen (saksan­kie­li­nen Eurooppa ja Benelux-maat) liike­toi­min­taym­pä­ris­töön ja kartoit­taa paikal­lis­ten yritys­ten menes­tys­te­ki­jöitä. Itäval­lassa on useita lois­ta­via, kansain­vä­li­siä yrityk­siä, jotka toimi­vat B2B-sekto­rilla, mutta eivät brän­deinä ole tuttuja meille kulut­ta­jille. Miten nämä pieny­ri­tyk­set ovat onnis­tu­neet luomaan vakaan kasvun ja jalan­si­jan useilla maail­man mark­kina-alueilla? Teeman ympä­rille raken­net­tiin ennak­ko­teh­tä­vät ja oppi­ma­te­ri­aali, verk­ko­luento sekä viikon mittai­nen opin­to­matka DACH-alueen yritys­ten synty­si­joille. Mukaan lähti n. 35 innos­tu­nutta opis­ke­li­jaa kolmesta järjes­tä­jä­kor­kea­kou­lusta, joista 11 Kare­lian Inter­na­tio­nal Busi­ness -, Industrial Mana­ge­ment – sekä liike­ta­lou­den johta­mi­nen & liike­toi­min­tao­saa­mi­sen (YAMK) koulutuksista.

Ryhmäkuva henkilöistä alppimaiseman keskellä
Kuva 1. Yhteis­kuva opis­ke­li­joista vierail­les­samme Alppien matkai­lun sydämessä.

Opin­to­mat­kalla tutus­tut­tiin yrityk­siin ja kehi­tet­tiin omia yritysideoita

Viikko aloi­tet­tiin Upper Austrian kampuk­sella tutus­tu­malla DACH-alueen liike­toi­min­taym­pä­ris­töön. Opin­to­jak­son teema Hidden Busi­ness Cham­pions alkoi toden teolla hahmot­tua kuul­les­samme lois­ta­valta profes­sori Andreas Zehet­ne­riltä, että yli 60 % DACH-alueen työn­te­ki­jöistä on töissä perhey­ri­tyk­sissä ja Itäval­lassa jopa 99 % yrityk­sistä on pieniä tai keski­ko­koi­sia. Keski-Euroo­pan alueella laaduk­kaat tuot­teet ja toimi­vat palve­lut ovat arvos­tet­tuja ja pääsim­me­kin tutus­tu­maan laatuun satsaa­viin paikal­li­siin yrityk­siin. Yksi näistä oli maail­man johtava palon­tor­junta- ja palo­lait­teita valmis­tava Rosen­bauer. Tämäkin vuonna 1866 perus­tettu, 150 maassa toimiva 4000 työn­te­ki­jän yritys on edel­leen perus­ta­ja­per­heen omis­tuk­sessa. Pääsimme näke­mään käytän­nössä uusinta tekno­lo­giaa hyödyn­tä­vän, kaupun­kei­hin suun­ni­tel­lun sähköi­sen paloau­ton, joka pystyi liik­ku­maan sivut­tain ja siten kään­ty­mään pienil­lä­kin kujilla käte­västi. Myös alueen pieny­ri­tyk­sis­sä­kin oli tekno­lo­giaa ja mate­ri­aa­lien mahdol­li­suuk­sia hyödyn­netty innovatiivisesti.

Näistä yritys­mal­leista inspi­roi­tu­neina opis­ke­li­jat kehit­ti­vät opin­to­mat­kan työpa­joissa oman yritys­idean, jonka he viikon päät­teeksi esit­te­li­vät pitc­haus eli myyn­ti­puhe -teknii­kalla. Esityk­sistä syntyi hienoja keskus­te­luja eri ratkai­suista meitä kaikkia askar­rut­ta­viin ongel­miin, esimer­kiksi puhtaan veden saantiin.

Kuva 2. Upper Austria UAS:n Steyrin kampus toimi tuki­koh­ta­namme opin­to­mat­kan aikana.

Opis­ke­li­jat jakoi­vat koke­muk­si­aan somessa

Eri maista saapu­neet opis­ke­li­jat olivat tutus­tu­neet jo opin­to­jak­son etäosion aikana verkossa ja saivat yhtei­sestä jutusta kiinni nopeasti. Bussin täytti jo saapu­mis­päi­vän Wienin kaupun­ki­kier­rok­sen aikana iloinen puheen­so­rina! Viikko sujui hyvässä yhteis­työssä ja välillä pidet­tiin hauskaa mm. eri pelejä ja akti­vi­teet­teja hyödyn­täen. Kaikki tuntui­vat naut­ti­van ja viimei­sellä illal­li­sella tunnel­man haikeus oli käsinkosketeltavaa.

Perin­tei­sen matka­ra­por­tin sijaan pyysimme opis­ke­li­joita julkai­se­maan matkasta englan­nin kielellä koke­muk­sia Linke­dI­nissa, Insta­gram stories -osiossa, blogissa tai muussa sosi­aa­li­sen median julki­sessa kana­vassa. Näistä syntyi hienoja reis­su­ta­ri­noita, joista tässä muutama nosto:

“Rosen­bauer is the one that made me really impres­sed.  I had a chance to see how they assembled every part of the fire trucks. The engi­neer is also a fireman who took their new elect­ric fire truck for a test drive to show us the diffe­rence from the regular truck. It was an amazing performance!”

“I enjoyed every detail from this study trip! it’s always nice to expe­rience new stuff and meet new people!”

“Lectu­res, company visits and also the night-outs with the copar­tici­pants made the trip an unfor­get­table experience.”

 “I defi­ni­tely encou­rage every­one who have a chance to, if not to go for a whole semes­ter long exchange, to partici­pate in a shorter inten­sive program! If you can make life­long memo­ries in a week, what is possible during a lifetime? :)”

Joukko ihmisiä seisoo viljeysalueen keskellä, matalia puita.
Kuva 3. Vierailu Kern­Ho­fin luomu­has­sel­päh­ki­nä­far­milla, joka raken­taa uutta yrity­si­deaa vastuullisesti

Matka jatkuu – seuraa­vana Pohjois-Karjala!

Touko­kuussa 2023 toteu­tamme samalla idealla Hidden Busi­ness Cham­pions -opin­to­mat­kan Pohjois-Karja­laan. Saamme vuoros­tamme vieraak­semme Kare­li­aan kansain­vä­li­sen joukon Belgiasta ja Itäval­lasta, ja aiomme yhdessä tutus­tua alueen kansain­vä­li­siin, mutta ehkä ei niin maail­malla tunnet­tui­hin menes­tys­yri­tyk­siin. Toimin­nal­li­sen ohjel­man raken­ta­mi­nen alkaa jo nyt syksyllä ja haet­ta­vaksi tulee 15 paikkaa myös Kare­lian opis­ke­li­joille. Tämä on opis­ke­li­joille lois­tava mahdol­li­suus raken­taa omia, kansain­vä­li­siä verkos­toja ja kehit­tää liike­toi­min­nan kentällä niin tärkeää kieli­tai­toa: ainakin saksaa, ranskaa ja englan­tia puhumme vuoren­var­masti! Lait­ta­kaa sana kier­tä­mään, toivo­tamme opis­ke­li­jat lämpi­mästi terve­tul­leiksi mukaan. Iloista menoa ja meinin­kiä tulee takuulla riit­tä­mään – ja niitä elämän­mit­tai­sia muistoja!


Kirjoit­taja ja kuvaaja:

Varpu­ma­ria Jeska­nen, lehtori, Inter­na­tio­nal Busi­ness -koulu­tus, Karelia-ammattikorkeakoulu