Educa­tion as a service – Jatku­van oppi­mi­sen palve­lu­por­taa­lin kehittäminen

Työelä­mä­läh­töi­nen kyvyk­kyyk­sien johta­mi­nen ja kehit­tä­mi­nen -hank­keessa (Kyvyk­kyys-hanke) kehi­te­tään jatku­van oppi­mi­sen palve­lu­por­taa­lia, joka tukee yrityk­siä työelä­män nopeasti muut­tu­vissa osaa­mi­sen tarpeissa. Jatku­van oppi­mi­sen koulu­tus­tar­jon­nan ollessa usein tarjon­ta­läh­töistä pyrimme kehit­tä­mään tarve­läh­töistä portaa­lia tuke­maan orga­ni­saa­tioi­den digikyvykkyyttä.

Mitä on Educa­tion as a service (EaaS)?

“As a Service” on ohjel­mis­to­ke­hit­tä­jien tunnis­tama tarve kette­rään kehit­tä­mi­seen yhteis­työssä asiak­kai­den kanssa. Tämä ei perustu suoraan tehtyyn tilauk­seen ja valmiin tuot­teen tarjoa­mi­seen, vaan palve­luun, jota muotoil­laan jatkuvasti.

Työelä­mässä vaadi­taan osaa­mista, jota pitkät tutkin­not eivät voi täyttää. Koulu­tus palve­luna tarjoaa vaih­toeh­toi­sen tai täyden­tä­vän mahdol­li­suu­den tutkin­to­kou­lu­tuk­seen. Se mahdol­lis­taa myös oppi­ja­läh­töi­sen kette­rän tavan räätä­löi­tyyn oppi­mi­seen, joita voidaan mikro­muo­toilla jatku­vasti. Yksi­löl­li­sesti muovau­tu­vat oppi­mis­po­lut tarjoa­vat työelä­mään nopeasti kohden­net­tua, tarpee­seen vastaa­vaa koulu­tusta, sekä yksilön oman mielen­kiin­non mukai­sia aiheita.

Orga­ni­saa­tio voi ostaa räätä­löi­dyn koulu­tus­pa­ke­tin lisä­täk­seen tietyn työn­te­ki­jä­ryh­män osaa­mista.  Koulu­tusta voidaan räätä­löidä esimer­kiksi uusille työn­te­ki­jöille, tai hankkia koulu­tusta uusista tekno­lo­gioista pito­voi­man lisää­mi­seksi. Korkea­koulu voi reagoida nopeasti muut­tu­viin osaa­mis­tar­pei­siin ja madal­taa kynnystä osal­lis­tua koulu­tuk­seen, sekä lisätä koulu­tuk­seen hakeu­tu­vien määrää. Verkossa tapah­tu­vaan koulu­tuk­seen korkea­koulu voi liittää helposti myös muita lisä­pal­ve­luita, kuten ohjausta ja mento­roin­tia, palve­lui­den arvioin­tia, palaut­teen anta­mista, sekä rapor­toin­tia ja mark­ki­noin­tia. Yksi­lölle EaaS tarjoaa nopean ja helposti saavu­tet­ta­van reitin osaa­mi­sen lisää­mi­seen edullisesti.

EaaS:n (Educa­tion as a Service) hyödyt verrat­tuna perin­tei­seen tutkintokoulutukseen:

  • Työelä­män tarpeista nouse­vat osaamisvaatimukset.
  • Työelä­män nopeasti muut­tu­via vaati­muk­sia vastaa­vien spesi­fien taito­jen oppiminen. 
  • Jous­tava, jatku­vasti muut­tuva ja täyden­tyvä tarve­läh­töi­nen oppiminen. 
  • 24/7 online-palvelu. 
  • Ketterä, jatkuva koulu­tus­pal­ve­lun kehit­tä­mi­nen muut­tu­vien vaati­mus­ten mukai­sesti, mikro-oppi­mi­nen (micro-creden­tials). 
  • Oppija- / työelämälähtöinen.
  • Korkea­kou­lu­ta­soi­nen opetus, joka mahdol­lis­taa tarvit­taessa opin­to­jen liit­tä­mi­sen osaksi kk-tutkintoa.
  • Jatku­vaan oppi­mis­asiak­kuu­teen sitouttaminen. 
  • Jatkuva oppi­mi­nen työn lomassa.
  • Rekry­toin­nin perus­teena osoi­tettu osaaminen.

Digi­ky­vyk­kyyk­sien tunnis­ta­mi­nen organisaatiossa

Ennen kuin voidaan tunnis­taa orga­ni­saa­tion tai ihmisen kyvyk­kyyttä, on ymmär­ret­tävä, mitä kyvyk­kyys tarkoit­taa. Orga­ni­saa­tion kyvyk­kyys tarkoit­taa sen kykyä hoitaa tehtä­vät ja tuottaa palve­lut tarkoi­tuk­sen­mu­kai­sella tavalla. Kyvyk­kyys koostuu kaikista teki­jöistä, joita tarvi­taan menes­tyk­sel­li­seen ja asiak­kaille arvoa tuovan palve­lun tuot­ta­mi­seen. Digi­ky­vyk­kyys taas koostuu esimer­kiksi orga­ni­saa­tion digi­taa­li­sista toimin­ta­mal­leista, proses­seista, järjes­tel­mistä, tekno­lo­gioista, tieto­va­ran­noista ja rahoi­tuk­sesta. Ihmisen kyvyk­kyys koostuu osaa­mi­sesta, moti­vaa­tiosta, fokuk­sesta, ymmär­ryk­sestä, arvoista ja tuesta.

Kuinka sitten orga­ni­saa­tio voi tunnis­taa oman digi­ky­vyk­kyy­tensä ja vahvis­taa sitä? Orga­ni­saa­tio voi tarkas­tella omia toimin­ta­mal­le­jaan, proses­seja ja tekno­lo­gioita, sekä löytää orga­ni­saa­tion sisäi­siä pullon­kau­loja. Niiden kehit­tä­mi­seen kannat­taa palkata orga­ni­saa­tion ulko­puo­li­nen taho, joka voi katsoa asiaa puolu­eet­to­mana. Kyvyk­kyys -hank­keessa pyrimme luomaan orga­ni­saa­tioille digi­ky­vyk­kyys­kar­toi­tuk­sen, jonka avulla on mahdol­lista tunnis­taa orga­ni­saa­tion digi­taa­li­sia haas­teita ja tarjota niihin ratkaisuja.

Mikro-oppi­mi­nen osana jatku­van oppi­mi­sen palveluportaalia

Jatku­valla oppi­mi­sella tarkoi­te­taan sitä, että oppi­mi­nen jatkuu myös tutkin­non suorit­ta­mi­sen jälkeen. Työssä tarvi­taan jatku­vaa oppi­mista, jotta voidaan tukea esimer­kiksi jatku­vaa digi­ta­li­saa­tion uudis­tu­mista. Jos työn­te­kijä ei opi jatku­vasti muut­tu­vien sovel­luk­sien tai ympä­ris­tö­jen käyttöä, vähenee hänen tuot­ta­mansa arvo yrityk­sessä ja työn­teko voi muuttua vaikeammaksi.

Mikro-oppi­mi­nen on tuore termi, jolle ei ole vielä olemassa yhtä vakiin­tu­nutta määri­tel­mää. Orga­ni­saa­tion mikro-oppi­mis­tar­peet voivat olla hyvin erilai­sia kuin yksit­täi­sen henki­lön mikro-oppi­mis­tarve. Orga­ni­saa­tio usein ajat­te­lee mikro-oppi­mi­sen lyhyenä orga­ni­saa­tiota tuke­vana opin­tona, kun taas yksit­täi­nen henkilö useim­mi­ten mikro-oppii asioita, jotka häntä kiin­nos­ta­vat, tai joihin hän tarvit­see väli­töntä apua. Esimerkki yksilön mikro-oppi­mi­sesta: henkilö haluaa keittää riisiä, mutta ei ole ennen sitä tehnyt, eikä tiedä miten se tapah­tuu, joten hän katsoo lyhyen YouTube videon siitä, kuinka keittää riisiä.

Vaikka mikro-oppi­mi­sessa on hyvin paljon samaa kuin normaa­lissa opis­ke­lussa, on siinä kuiten­kin muuta­mia selkeitä eroja. Mikro-opin­nossa ei vält­tä­mättä tähdätä mihin­kään suurem­paan koko­nai­suu­teen ja se on ylei­sesti välit­tö­män tarve­läh­töistä. Mikro-opin­noista voi kuiten­kin koostaa halu­tes­saan isomman koko­nai­suu­den. Isomman oppi­mis­ko­ko­nai­suu­den voi pilkkoa pienem­piin oppi­mis­mo­duu­lei­hin, joita voidaan kutsua mikro-opin­noiksi. Mikro-opinnon kesto on lyhyt, mikä mahdol­lis­taa sen, että henkilö voi hakea oppia juuri silloin, kun sitä eniten tarvit­see ja myös kertaa­mi­sesta tulee erit­täin helppoa.

Kyvyk­kyys-hank­keessa pyrimme liit­tä­mään mikro-opin­toja palve­lu­por­taa­liin juuri jatku­van työelä­mä­läh­töi­sen tarpeen takia. On jo selvää, että mikro-opin­toja tarvi­taan lisää ja työelämä kaipaa niitä. Palve­lu­por­taa­liin pyri­tään liit­tä­mään mahdol­li­sim­man laaja mikro-opin­to­tar­jonta jonka tarkoi­tuk­sena on tukea orga­ni­saa­tioi­den digi­ky­vyk­kyyttä. Orga­ni­saa­tioilla ei aina ole mahdol­li­suutta antaa paljon­kaan aikaa työn­te­ki­jöi­den opis­ke­luun, joten mikro-opinnot ovat oiva tapa mahdol­lis­taa oppi­mista ilman suurem­paa ajal­lista vaatimusta.


Kirjoit­ta­jat:

Kevin Musto­nen, projek­ti­työn­te­kijä, Karelia-ammattikorkeakoulu

Tuomas Marti­kai­nen, projek­ti­työn­te­kijä, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kirjoit­ta­jat työs­ken­te­le­vät Työelä­mä­läh­töi­nen kyvyk­kyyk­sien johta­mi­nen ja kehit­tä­mi­nen – hankkeessa.

Artik­ke­li­kuva: Pixabay