Nainen työskentelee tietokoneella

Koke­muk­sia koulu­tus­suun­nit­te­li­jana työs­ken­te­lystä Kareliassa

Olen työs­ken­nel­lyt Kare­liassa syksyllä 2022 neljän kuukau­den ajan koulu­tus­suun­nit­te­li­jana. Kuvaan tässä artik­ke­lissa työteh­tä­viäni, työssä oppi­miani asioita ja koke­muk­siani Kare­liassa työskentelystä.

Taus­tas­tani sen verran, että olen koulu­tuk­sel­tani kasva­tus­tie­teen mais­teri ja opis­ke­lin pääai­nee­nani erityis­pe­da­go­giik­kaa Turun yliopis­tossa. Jo opis­ke­luai­kana minua alkoi­vat kiin­nos­taa opin­to­hal­lin­to­työ sekä työs­ken­tely korkea­kou­lussa. Osal­lis­tuin opin­to­jeni aikana vapaa­eh­toi­selle työelä­mä­opin­to­jak­solle, jossa jo työelä­mässä olevat ammat­ti­lai­set kertoi­vat omista urapo­luis­taan. Eräs henkilö kertoi työs­tään opin­to­hal­lin­nossa, ja tästä urapol­ku­ta­ri­nasta kiin­nos­tuk­seni heräsi. Olinkin erit­täin innois­sani, kun sain tämän mahdol­li­suu­den työs­ken­nellä Kare­lialla tänä syksynä.

Opetus­suun­ni­tel­mia ja opintojaksoja

Ensi­si­jai­sena tehtä­vä­näni on ollut käydä kolmen Kare­lian koulu­tusa­lan (Industrial Mana­ge­ment, Inter­na­tio­nal Busi­ness ja kone­tek­niikka) uudet sekä vanhat opetus­suun­ni­tel­mat ja niiden sisäl­tä­mät opin­to­jak­sot läpi. Tarkoi­tuk­sena on, että opin­to­jak­so­jen kuvauk­set olisi kirjoi­tettu Peppi-opin­to­jär­jes­tel­mään syste­maat­ti­sesti samalla tavalla kunkin koulu­tusa­lan opetus­suun­ni­tel­man kaikissa opintojaksoissa.

Opin­to­jak­son kuvauk­silla tarkoi­te­taan opin­to­jak­son tavoit­teita ja sisäl­töä Pepissä. Nämä kuvauk­set näkyvät myös opis­ke­li­joille opinto-oppaan puolella. On tärkeää, että opin­to­jak­son kuvauk­set ovat esillä, selkeästi kirjoi­tettu ja ajan­ta­sais­tettu opin­to­suun­ni­tel­man sisäl­tö­jen mukai­sesti. Omaa tulevaa opis­kelu- ja urapol­kua pohties­sani tutus­tuin yksi­tyis­koh­tai­sesti eri korkea­kou­lu­jen koulu­tus­aloi­hin sekä kävin tarkasti läpi koulu­tuk­sien opetus­suun­ni­tel­mia ja opin­to­jak­so­jen sisäl­töjä. Näistä opis­ke­lija tai mahdol­li­nen hakija saavat tärkeää ja konkreet­tista tietoa siitä, mitä koulu­tus oikeasti pitää sisällään.

Moni­paik­ka­työtä ja oman työn johtamista

Työ on ollut osit­tain projek­ti­luon­toista siinä mielessä, että työteh­tä­vik­seni määri­tel­lyt asiat saatai­siin sijai­suu­teni aikana valmiiksi.Työskentely on ollut varsin itse­näistä ja oman työn johta­mi­nen sekä aika­tau­lut­ta­mi­nen ovat olleet tässä tehtä­vässä tärkeitä taitoja hallita. Työssä koros­tu­vat erityi­sesti orga­ni­soin­ti­tai­dot, laajo­jen koko­nai­suuk­sien ymmär­tä­mi­nen, vuoro­vai­ku­tus- ja vies­ti­mis­tai­dot sekä itse­näi­nen työs­ken­te­ly­ote. Olen päässyt työs­ken­te­le­mään myös englan­nin kielellä, sillä kaksi koulu­tuk­sista on kansain­vä­li­siä. Teknii­kan alan englan­nin­kie­li­set termit ovatkin tulleet hyvin tutuiksi tämän syksyn aikana.

Pääasiassa vies­tintä ja yhtey­den­pito opet­ta­jiin ja muuhun työyh­tei­söön on hoidettu sähkö­pos­titse ja osa tarkem­paa vuoro­vai­ku­tusta ja asioi­den käytän­nön toteu­tusta on ollut helpompi hoitaa kasvo­tus­ten. Vies­ti­mi­nen sähkö­pos­titse, Peppiin ja opin­to­jak­so­jen kuvauk­siin liit­ty­vien ohjeis­tuk­sien anta­mi­nen, opet­ta­jien kanssa työs­ken­tely sekä opin­to­jak­so­jen kuvauk­sien läpi­käy­mi­nen ja tarvit­taessa niiden muok­kaa­mi­nen ovat olleet tämän työn keskiössä.

Työ on lyhyen­kin sijai­suus­jak­son jälkeen kehit­tä­nyt vahvuuk­siani ja opet­ta­nut paljon uutta. Esimer­kiksi Peppi-järjes­tel­män käytön hallit­se­mi­nen on erit­täin tärkeä osa opin­to­hal­lin­to­työtä. Olen osal­lis­tu­nut myös koulu­tusa­lo­jen kuukausit­tai­siin kokouk­siin, jotka ovat toimi­neet erin­omai­sina pereh­dyt­tä­jinä työhöni. Kokouk­sissa koulu­tusa­lo­jen opet­ta­jat ovat tulleet tutuiksi ja olen saanut paljon ajan­koh­taista tietoa siitä, mitä kulla­kin koulu­tusa­lalla on meneillään. 

Kare­lialla on mahdol­li­suus moni­paik­ka­työ­hön ja myös minä olen tätä mahdol­li­suutta hyödyn­tä­nyt. Aikai­sem­masta koke­muk­sesta voin todeta, että jatkuva etätyö ei itsel­leni oikein sovi. Omalla kohdal­lani toimii parhai­ten se, että työs­ken­te­len osan viikosta etänä ja osan teen kampuk­sella. Tämä tuo työpäi­viin mukavaa vaih­te­lua, jonka moni­paik­ka­työ erin­omai­sesti mahdol­lis­taa. Varsin­kin uutena työn­te­ki­jänä koin tärkeäksi orien­toi­tua uuden työym­pä­ris­tön tapoi­hin ja toimin­ta­kult­tuu­riin, tutus­tua fyysi­seen työym­pä­ris­töön sekä muihin työntekijöihin.

Korkea­kou­lussa työs­ken­tely innostaa

Tämä sijai­suus­jakso on ollut avar­tava ja opet­tava. On ollut mielen­kiin­toista nähdä korkea­kou­lu­maa­il­maa työn­te­ki­jän näkö­kul­masta monien opis­ke­lu­vuo­sien jälkeen. Iloa työs­ken­te­lyn lomassa on tuonut myös tutus­tu­mi­nen työhuo­ne­ka­ve­rei­hini Wärt­si­län D-talossa sijait­se­vassa työhuo­neessa. Heiltä olen saanut paljon ohjeita ja neuvoja liit­tyen talon käytän­töi­hin ja työs­ken­te­lyyn Kareliassa.

Työko­ke­mus Kare­liassa vahvisti myös tunnetta siitä, että haluan tule­vai­suu­des­sa­kin jatkaa uraani opin­to­hal­lin­non töissä tai mahdol­li­sesti erilai­sissa hank­keissa. Korkea­kou­lussa työs­ken­tely on siis osoit­tau­tu­nut mielek­kääksi. Työn saralla minua kiin­nos­ta­vat opin­to­hal­lin­to­työn lisäksi mm. koulu­tuk­sen kehit­tä­mi­nen, jatkuva oppi­mi­nen, moniam­ma­til­li­nen yhteis­työ, opis­ke­li­ja­hy­vin­vointi sekä opis­ke­lun tuki.


Kirjoit­taja:

Niina Laati­kai­nen, koulu­tus­suun­nit­te­lija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: Chris­tina Morillo