Joukko ihmisiä tilassa jossa esittelypöytiä, osa keskustelemassa keskenään

Lieksan matkai­lu­foo­rumi katsoi kauas ja lähelle tulevaisuuteen

Kolilla järjes­tetty Lieksan matkai­lu­foo­rumi ravis­teli koli­lai­sia matkai­lu­yrit­tä­jiä kehit­tä­mään palve­lui­taan ennen kaik­kien aikojen koli­laista matkai­lu­ke­sää. Co-Fast -hank­keelle foorumi oli mainio paikka luoda yhteis­työtä alueen matkai­lu­toi­mi­joi­den kanssa

Lieksan matkai­lu­foo­rumi järjes­tet­tiin Kolilla perjan­taina 9.12.2022. Lieksan Kehitys Oy:n toteut­tama Invest In Lieksa -hanke oli kutsu­nut fooru­miin matkai­lun parissa toimi­via yrit­tä­jiä, ammat­ti­lai­sia, asian­tun­ti­joita sekä Kolin ja Lieksan matkai­lua­lu­een kehit­ty­mi­sestä tai kehit­tä­mi­sestä kiin­nos­tu­neita henki­löitä. Päivän mittai­nen tapah­tuma oli jaettu sisäl­löl­li­sesti kahteen osaan. Aamu­päi­västä kuul­tiin matkai­lua käsit­te­le­viä asian­tun­ti­ja­pu­heen­vuo­roja ja ilta­päi­vällä järjes­tetty matkai­lu­tori oli tarkoi­tettu matkai­lua parissa työs­ken­te­le­vien tai siitä kiin­nos­tu­nei­den ihmis­ten kohtaamisille.

Fooru­min avaus­pu­heen­vuo­ron pitänyt Lieksan kaupun­gin elin­kei­no­joh­taja Susanna Saas­ta­moi­nen korosti matkai­lun olevan tule­vai­suu­des­sa­kin yksi paik­ka­kun­nan voima­va­roja. Kaupunki on toteut­ta­nut ja tulee toteut­ta­maan toimen­pi­teitä, jotka mahdol­lis­ta­vat yritys- ja yrit­tä­jä­läh­töi­sen matkai­lu­lii­ke­toi­min­nan kehit­tä­mi­sen. Iso inves­tointi alueen matkai­lun kehit­ty­mi­sessä saadaan valmiiksi kesällä 2023, kun Pohjois-Karja­lan Osuus­kaup­paa avaa Kolin kylälle uuden hotel­lin. Uuden hotel­lin 400 vuode­paik­kaa kasvat­ta­vat merkit­tä­västi alueen majoi­tus­ka­pa­si­teet­tia. Huomio­nar­voista on se, että kapa­si­teetti lisään­tyy Kolin kylällä, jossa matkai­li­jan äärellä ovat alueen moni­nai­set retkei­ly­rei­tit sekä Kolin kansallismaisema.

Tule­vai­suu­dessa kaikkea tarvi­taan enemmän

Uuden hotel­lin vaiku­tuk­sia Kolin matkai­lu­lii­ke­toi­mi­naan valotti fooru­missa PKO:n matkailu- ja myyn­ti­joh­taja Tiina Kanni­nen. Alueen matkai­li­ja­mää­rien kasvaessa ja matkai­lun kehit­ty­mi­seksi kaikkea tullaan tarvit­se­maan enemmän. Tässä tapauk­sessa ”kaikkea” tarkoit­taa ainakin matkai­lu­pal­ve­luita tuot­ta­via yrityk­siä ja työn­te­ki­jöitä, mutta myös asun­toja, yhteis­mark­ki­noin­tia tai matkai­lu­lii­ke­toi­min­taa kehit­tä­viä hank­keita. Hieno esimerkki alueen kehit­ty­mi­sen edel­lyt­tä­mästä osaa­mi­sen lisää­mi­sestä ovat tänä vuonna Rive­rian Kolilla aloit­ta­mat matkai­lua­lan moni­muoto- sekä luonto- ja eräopas­kou­lu­tuk­set. Tämä toivot­ta­vasti helpot­taa uusien työn­te­ki­jöi­den rekry­toin­nissa, joita lisään­ty­vät matkai­li­ja­mää­rät edellyttävät.

Kolin pitkä­jän­tei­selle kehit­tä­mi­selle suuntaa määrit­tää Kolin matkai­lu­vi­sio 2050. Visioon asete­tun tavoit­teen mukaan matkai­lu­vo­lyymi kymmen­ker­tais­tuisi tule­vien vuosi­kym­men­ten aikana. Vaikka matkai­li­ja­mää­rää ja matkai­lusta saata­vaa liike­vaih­toa halu­taan kasvat­taa, on kasvun oltava hallit­tua sekä kestä­vää. Visio määrit­tää Kolin alueesta vastuul­li­sen matkai­lun valta­kun­nal­li­sen kärki­koh­teen, jonka tunte­vat suoma­lais­ten lisäksi myös kansain­vä­li­set matkai­li­jat. Matkai­lun kehit­tä­mi­nen kestä­västi koros­taa Kolin veto­voi­ma­te­ki­jän eli pohjois­kar­ja­lai­sen luonnon merkit­tä­vyyttä. Myös Kolin matkai­lu­foo­ru­missa Villi Pohjola Oy:n Järvi-Suomen kohde­pääl­likkö Sisko Hirvo­nen muis­tutti puheen­vuo­ros­saan, että globaa­lissa vertai­lussa Järvi-Suomen alue ei tarjoa ainut­laa­tui­sia mahdol­li­suuk­sia lasket­te­luun, eikä sen kaupun­geissa tai ostos­mah­dol­li­suuk­sissa ole mitään sellaista, mitä josta­kin muualta ei löydä. Alueen luonto kuiten­kin erottuu edukseen.

Luminen maisema Kolin kansallispuistosta
Matkai­lu­lii­ke­toi­minta halu­taan tuottaa Kolilla vastuul­li­sen matkai­lun peri­aat­tei­den mukai­sesti, että alue olisi luon­nol­taan mahdol­li­sim­man muut­tu­ma­ton myös tule­vai­suu­dessa. Kuva: Hendrik Morkel / Unsplash
 

Kaik­kien aikojen mahdol­li­suus pienille yrityksille 

Kolin kylälle kohoava uusi hotelli on vain yksi, vaik­ka­kin merkit­tävä inves­tointi Kolin alueen kiin­nos­ta­vuu­den lisää­mi­seksi. Matkai­li­joi­den saami­seksi ensi kesäksi Kolille on tehty ja tullaan teke­mään merkit­tä­viä mark­ki­noin­ti­toi­men­pi­teitä, Erilais­ten matkai­li­joille tarjot­ta­vien tuot­tei­den ja palve­lui­den kysyntä tulee olemaan suurem­paa kuin koskaan aikai­sem­min. Tämä on mahdol­li­suus alueen kaiken kokoi­sille yrityk­sille ja siksi matkai­li­joille suun­nat­ta­vien palve­lui­den sisäl­löt, hinnoit­telu ja mark­ki­nointi on tärkeää tarkis­taa tässä vaiheessa tulevan kesän kysyn­tää varten. Uusi hotelli kiin­nos­taa matkai­li­joita vain kerran, joten paikal­lis­ten matkai­lu­yrit­tä­jien laaduk­kaasti tuote­tut palve­lut kasvat­ta­vat toden­nä­köi­syyttä matkai­li­joi­den saapu­mi­sesta Kolille myös ensi kesän jälkei­sinä sesonkeina.

Yritys­ten tuke­mi­nen muut­tu­vassa mark­ki­na­ti­lan­teessa oli Co-Fast -hank­keelle yksi syy osal­lis­tua Lieksan matkai­lu­foo­ru­miin. Hanke on toteut­ta­massa mikro- ja pk-yrityk­sille digi­taa­li­sen palve­lu­po­lun käyt­tä­jä­tes­tauk­sia, joissa muun muassa yritys­ten verk­ko­si­vu­jen haku­ko­ne­nä­ky­vyyttä, sivuilta löyty­vän tiedon löydet­tä­vyyttä ja käytön suju­vuutta havain­noi­daan asia­kas­läh­töi­sesti. Tapah­tu­man yhtey­dessä järjes­tetty Matkai­lu­tori oli erin­omai­nen mahdol­li­suus kohdata alueen yrit­tä­jiä sekä kertoa heille hank­keesta ja yrityk­sille suun­nat­ta­vista toime­pi­teistä, jotka toivot­ta­vasti autta­vat yrityk­siä oival­ta­maan, mikä digi­taa­li­sia kanavia käyt­tä­välle asiak­kaalle on tärkeää. Kolin ja koko Pohjois-Karja­lan matkai­lun kehit­tä­mi­seksi tarvi­taan yritys­ten sekä maakun­nan kehit­tä­jä­or­ga­ni­saa­tioi­den yhteistyötä.


Kirjoit­taja:

Paavo Raap­pana, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kirjoit­taja on Co-Fast -hank­keen projek­ti­pääl­likkö, jonka mielestä yhdessä kehit­tä­mi­nen yritys­ten kanssa on hanke­työn parhaita asioita.