Työpöytä josa tietokone jonka ruudulla erilaisia kuvaajia

Perso­noi­tua tieto­tuo­tan­toa johta­mi­sen tueksi

Kare­lian tavoit­teena on olla edel­lä­kä­vijä tiedolla johta­mi­sen työka­lu­jen kehit­tä­mi­sessä sekä niiden hyödyn­tä­mi­sessä. Viime vuosina Kare­liassa on keski­tytty tiedon saata­vuu­den ja sen käytet­tä­vyy­den kehit­tä­mi­seen. Tämä kehit­tä­mis­työ kytkey­tyy hyvin Karelia 2030 –stra­te­gian valin­taan “Älykästä tuotan­toa ja palve­luja” sekä tukee Kare­lian arvoa “Edel­lä­kä­vi­jyys”. Kare­lian tieto­tuo­tan­non tiimillä on keskei­nen rooli sisäis­ten tiedolla johta­mi­sen työka­lu­jen kehit­tä­mi­sessä ja yllä­pi­dossa. Tieto­tuo­tan­non tiimi vastaa siitä, että johta­mi­sessa tarvit­tava tieto on saavu­tet­ta­vuu­del­taan sekä käytet­tä­vyy­del­tään kunnossa.

Koulu­tus­pääl­li­köille työkalu toimin­nan tulos­ten seurantaan

Vuoden 2022 aikana yksi tieto­tuo­tan­non tiimin keskei­nen tavoite oli kehit­tää Kare­lian koulu­tus­pääl­li­köille uusi tulos­ten ja resurs­sien käytön seuran­taa helpot­tava työkalu. Kare­lian koulu­tus­pääl­li­köillä on keskei­nen rooli toimin­nan tulok­sel­li­suu­den varmis­ta­mi­sessa. He vastaa­vat koulu­tus­toi­min­nasta, jonka keskei­siä tulos­mit­ta­reita ovat tutkin­to­jen määrät sekä jatku­van oppi­mi­sen koko­nai­suu­dessa suori­te­tut opin­to­pis­teet. Lisäksi koulu­tus­pääl­li­köillä on vastuu TKI-toimin­nan ja liike­toi­min­nan projek­teista, joihin on asetettu ulkoi­sen rahoi­tuk­sen tavoit­teet. Vastuu­aluei­den tulos­ta­voit­tei­den toteu­tu­mi­sen seuranta on ollut hanka­laa, sillä tieto on jakau­tu­nut useaan eri järjestelmään.

Kehit­tä­mis­työn tulok­sena syntyi työkalu, joka kokoaa dataa toimin­nan ohjauk­sen kannalta keskei­sistä tieto­jär­jes­tel­mistä. Micro­sof­tin PowerBI-työka­lulla luotu kerran vuoro­kau­dessa päivit­tyvä visu­aa­li­nen raportti kokoaa koulu­tus­pääl­li­kön vastuu­aluei­den keskei­set tunnus­lu­vut tulok­sista, talou­desta ja henki­lös­töstä samalle rapor­tille. Koulu­tus­pääl­likkö saa yhdestä näky­mästä koko­nais­ku­van hänelle asetet­tu­jen tulos­ta­voit­tei­den toteu­tu­mi­sesta. Rapor­tin vahvuu­tena on tulok­sien peilaa­mi­nen edel­lis­ten vuosien tilan­tee­seen. Koulu­tus­pääl­likkö vastaa koulu­tus­vas­tui­densa talou­desta sekä henki­lös­tö­re­surs­sien suun­nit­te­lusta. Talou­den näky­mästä koulu­tus­pääl­likkö voi seurata toteu­tu­neen ja resurs­soi­dun työajan suhdetta sekä henki­lös­tö­ku­lu­jen toteu­man suhdetta budjet­tiin. Henki­lös­tö­nä­ky­män kautta koulu­tus­pääl­likkö näkee oman henki­lös­tönsä suun­ni­tel­tu­jen ja toteu­tu­nei­den tuntien toteuman.

Tiedot nopeasti yhdestä paikasta

Koulu­tus­pääl­li­köi­den koke­muk­set kehi­te­tystä työka­lusta ovat olleet pääsään­töi­sesti posi­tii­vi­sia. Palau­tetta on annettu mm. seuraa­vin sanoin:

“Tosi hyvä työvä­line oman työn tueksi ja arjen toimin­nan seuraa­mi­seen ja kehittämiseen”

“Oman koulu­tuk­sen tulos­ten seuraa­mi­nen helppoa ja selkeää, paljon tietoa samaassa paikassa eikä tarvitse etsiä monesta paikasta”         

“Hyvä visu­aa­li­nen tapa esittää tärkeitä mitta­reita ja lukuja”

“Erityi­sesti koulu­tuk­sen tulos­ten osalta käytössä lähes päivit­täin. Seuraan tutkin­toja ja avoimen pisteitä ja niistä saa nopeasti tiedon. Tämä on selvä edistysaskel!”

“Näet nopeasti ja selkeästi missä mennään.”

Kehit­tä­mis­koh­teeksi nousi opas­tuk­sen lisää­mi­nen työka­lun käytössä ja sisäl­lön tulkit­se­mi­sessa. Tämä on mieles­tämme erit­täin tärkeä huomio, sillä tiedolla johta­mi­sen työka­lut vaati­vat aktii­vista käyttöä, jotta niiden tuot­ta­maa tietoa voidaan hyödyn­tää johta­mi­sessa. Jatkossa tulemme panos­ta­maan kehit­tä­miemme työvä­li­nei­den käytön ohjauk­seen ja tukemiseen.

TIeto­tuo­tan­non tiimin näkö­kul­masta kehit­tä­mis­pro­jekti onnis­tui hyvin ja sille asete­tut tavoit­teet saavu­tet­tiin. Käyt­tä­jien palaute oli pääsään­töi­sesti posi­tii­vista ja työkalu koet­tiin hyödyl­li­seksi. Vastaa­van­lai­selle  perso­noi­dulle dash­bord-työka­lulle on koettu tarvetta myös opetus­hen­ki­lös­tön osalta. Työkalu mahdol­lis­taisi opet­ta­jalle hänen työnsä tulok­sien ja resurs­sien käytön seuran­nan ja suun­nit­te­lun ja tekisi opet­ta­jalle näky­väksi hänen tärkeän roolinsa Kare­lian stra­te­gis­ten tavoit­tei­den toteu­tu­mi­sessa. Uskomme, että tieto oman työn vaiku­tuk­sesta koko orga­ni­saa­tion toimin­taan motivoi ja sitout­taa työn­te­ki­jää hyviin suorituksiin.


Kirjoit­ta­jat:

Mikko Pent­ti­nen, tieto­tuo­tan­non asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Lauri Hänni­nen, tieto­tuo­tan­non asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: fauxels