Help­poja noppia vai laaduk­kaita toteutuksia?

Digivisio2030 -hank­keen tulok­sena Suomeen on synty­mässä uuden­lai­nen oppi­mi­sen ekosys­teemi. Konkreet­ti­sesti se tulee näky­mään oppi­jalle tarjot­ti­mena, jonka kautta hänelle avautuu moni­puo­li­nen ja toivot­ta­vasti laadu­kas digi­taa­li­nen opin­to­tar­jonta. Jatkossa asuin­paikka ja opis­ke­luun käytet­tä­vissä oleva ajan­kohta ovat aiempaa pienem­piä rajoit­teita. Eri oppi­lai­tok­sissa ja eri ajan­jak­soina tuotet­tu­jen opin­to­jen pitäisi siirtyä suju­vasti opis­ke­li­jan omiin tietoi­hin. Näitä tietoja opis­ke­lija voi halu­tes­saan hyödyn­tää ja jakaa hakeu­tues­saan opin­toi­hin tai työhön. Korkea­kou­luille tarjo­tin tuo uuden mark­ki­noin­ti­ka­na­van ja alustan korkea­kou­lu­jen välisen yhteis­tar­jon­nalle ja miksei myös työn­jaolle. Kansain­vä­li­sesti tarkas­tel­tuna ekosys­teemi luo meille kilpai­lue­tua, jolla voi olla suuri­kin merki­tys niin yksit­täi­sille korkea­kou­luille kuin Suomellekin.

No, tämä ei tieten­kään tapahdu itses­tään. Hank­keen käyn­nis­tys­vai­hee­sessa saama merkit­tävä rahoi­tus luo hyvät edel­ly­tyk­set tarjot­ti­men raken­ta­mi­seen. Se millai­sia opin­toja tarjot­ti­melle tuodaan, riippuu tietysti meistä mukana olevista korkea­kou­luista ja meidän henkilöstöstämme.

Digivisio2030 -hanke muuttaa työtämme, mutta toisaalta työ muut­tuisi joka tapauk­sessa. Opet­ta­jista yhä useampi tuottaa jatkossa digi­taa­li­sia sisäl­töjä ja verkossa toteu­tu­via opin­toja. Jotta voimme pyörit­tää opin­toja suuril­le­kin opis­ke­li­ja­ryh­mille, usein non-stop-toteu­tuk­sina, on tärkeää panos­taa suun­nit­te­lu­vai­hee­seen. Millai­nen toteu­tus on opis­ke­li­jalle sujuva, moti­voiva ja osaa­mista loogi­sesti raken­tava? Millai­nen toteu­tus vaatii opet­ta­jalta toteu­tus­vai­heessa vain kohtuul­li­sen määrän resurs­sia? Miten varmis­te­taan, että opinnot ovat laaduk­kaita eivätkä vain help­poja noppia.

Digivisio2030 -hank­keessa raken­teilla olevat tarjot­ti­men yhtei­set peli­sään­nöt ja työn alla olevat laatu­kri­tee­rit ovat hyviä ohje­nuo­ria opin­toja suun­nit­te­le­ville. Kare­lian peda­go­gi­nen tuki­hen­ki­löstö (moni­muo­to­pe­da­go­gii­kan suun­nit­te­li­jat ja digi­men­to­rit) ja jatku­van oppi­mi­sen toimi­jat tukevat myös osal­taan opin­to­jen kehittämistä.

Samalla, kun raken­namme opin­toja Digi­vi­sion tarjot­ti­melle, on tärkeää pohtia sitä, mitä teemme Kare­lian kampuk­silla ja miten tuemme opis­ke­li­jan oppi­mista ja verkos­toi­tu­mista omassa korkea­kou­lu­yh­tei­sös­sämme. Uskon, että ohjauk­sen ja ryhmissä tapah­tu­van oppi­mi­sen merki­tys koros­tuu samalla, kun itse­näi­sen opis­ke­lun vaih­toeh­dot lisään­ty­vät. Kun yhteistä aikaa kasvo­tus­ten on usein entistä vähem­män, on sitäkin tärkeäm­pää pohtia, mitä sillä ajalla teemme? Mitä opis­kel­laan itse­näi­sesti, mitä opitaan parhai­ten yhdessä? Kenelle itse­näi­nen opis­kelu sopii ja kuka hyötyy lähitoteutuksesta?

Digi­vi­sio tarjoaa meille ja oppi­joille uusia ovia. Samalla on kuiten­kin tärkeää pohtia myös sitä, miten kehi­tämme toimin­taamme täällä Kare­liassa osin uudis­tu­vassa toimin­taym­pä­ris­tössä. Molempi parempi, sanoisin.

Kirjoit­taja Marjo Nenonen, koulu­tuk­sen kehittämispäällikkö