Peda­go­gi­sen osaa­mi­sen kehit­tä­mistä Digi­vi­sion ja Tule­vai­suu­den työn yhteistyönä

Digi­vi­sion yhtenä tavoit­teena on kehit­tää opet­ta­jien peda­go­gista osaa­mista. Sama tavoite on myös Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun Tule­vai­suu­den työ -hakkeella. Hank­kei­den yhteis­työnä luotiin Kare­lian henki­lös­tölle suun­nattu Peda­go­gi­sen osaa­mi­sen valmen­nus, joka toteu­te­taan kevään 2023 aikana. Valmen­nus­ko­ko­nai­suu­den sisäl­lön suun­nit­telu pohjau­tuu keväällä 2022 Tule­vai­suu­den työ ESR -hank­keen toteut­ta­maan kyse­lyyn, jossa selvi­tet­tiin Kare­lian opet­ta­jien ja TKI-henki­lös­tön koke­muk­sista erilais­ten opetus­tek­no­lo­gioi­den käytöstä sekä digi­pe­da­go­gi­sen osaa­mi­sen kehittämistarpeista.

Valmen­nus koostuu työpa­joista, digi­aa­mu­kah­veista ja itse­näi­sestä työs­ken­te­lystä. Valmen­nuk­sen osal­lis­tuja voi itse valita oman aika­tau­lun ja osaa­mi­sen kehit­tä­mis­suun­ni­tel­man mukaan osal­lis­tu­mis­ta­van. Työpa­joissa työs­te­tään ja kokeil­laan konkreet­ti­sesti ajan­koh­tai­sia peda­go­gi­sia teemoja. Kevään valmen­nuk­sen teemat ovat oppi­mis­muo­toilu, työelä­mäyh­teis­työn kehit­tä­mi­nen, digi­taa­li­nen fasi­li­tointi sekä tekno­lo­gian peda­go­gi­nen hyödyn­tä­mi­nen ja sisäl­lön­tuo­tanto (video, VR/AR, podcast, skenaa­rio­työ­ka­lut). Oppi­mi­sa­lus­tana käyte­tään Hows­pace-verk­ko­ym­pä­ris­töä, jonne kootaan teemoi­hin liit­ty­vää ajan­koh­taista sisäl­töä, tehtä­viä ja yhteistä keskus­te­lua akti­voi­via kysy­myk­siä sekä työpa­joissa ja digi­aa­mu­kah­veilla käsi­tel­tyjä aineis­toja. Tämä mahdol­lis­taa itse­näi­sen oppi­mi­sen ilman, että osal­lis­tuu aika­tau­lu­tet­tui­hin tilaisuuksiin.

Kuva Risto Salmi­nen. Peda­go­gi­sen valmen­nuk­sen osa-alueet

Digi­aa­mu­kah­vit ovat Tule­vai­suu­den työn ja Digi­vi­sion järjes­tä­miä kuukausit­tain pidet­tä­viä keskus­te­lu­tuo­kioita. Ne järjes­te­tään Team­sissa, ja niissä käydään läpi ajan­koh­tai­sia Kare­lian peda­go­gii­kan kehit­tä­mi­seen liit­ty­viä asioita. Tilai­suuk­sissa on lyhyitä alus­tuk­sia, joiden jälkeen keskus­tel­laan ja pohdi­taan teemaa yhdessä. Ensim­mäi­sillä Digi­aa­mu­kah­veilla keskus­tel­tiin digi­pe­da­go­gii­kasta ja tutus­tut­tiin valmen­nuk­sen eri osioi­hin. Ajan­koh­tai­sena keskus­te­lun teemana nousi esille ChatGPT-teko­ä­ly­botti ja sen lisään­ty­vään käyt­töön liit­ty­vät peda­go­gi­set ja eetti­set kysymykset. 

Helmi­kuun Digi­aa­mu­kah­vien teemana on Digi­vi­sion pilotit Kare­liassa. Kevään muina teemoina ovat opis­ke­lun ja oppi­mi­sen järjes­tel­mät ja verk­ko­ym­pä­ris­töt sekä uusien oppi­mi­sym­pä­ris­tö­jen peda­go­gi­nen hyödyn­tä­mi­nen. Uusia oppi­mi­sym­pä­ris­töjä on raken­nettu viimei­sen kahden vuoden aikana osana Tule­vai­suu­den työ -hanketta. Niitä ovat esimer­kiksi Telepree­sens-luokat, digi­taa­li­nen canvas sekä XR-tekno­lo­gian käyt­tö­ti­lat sekä yhteis­suun­nit­te­lu­ti­lat molem­milla Kare­lian kampuk­sella. Tiloja voidaan hyödyn­tää jous­ta­vasti hybri­dio­pe­tuk­seen, yhteis­ke­hit­tä­mi­seen inte­rak­tii­vi­seen työs­ken­te­lyyn sekä oppi­mis­ko­ke­muk­sen immer­sii­vi­syy­den lisää­mi­seen.  Näin ollen Tule­vai­suu­den työ -hank­keen kehit­tä­mis­työssä on ollut luon­te­vaa tehdä yhteis­työtä Digi­vi­sion kanssa. Molem­mat hank­keet tukevat tule­vai­suu­den oppi­joita ja heidän vaikut­ta­vam­paa oppi­mista palve­le­vaa (digi)pedagogista kehittämistyötä.

Kirjoit­ta­jat: Risto Salmi­nen ja Päivi Sihvo

Tule­vai­suu­den työ ESR hank­keen (1.10.2020-31.8.2023) rahoit­ta­jina toimi­vat Euroo­pan sosi­aa­li­ra­hasto ja Etelä-Savon ELY-keskus ja Tule­vai­suu­den työ inves­tointi hank­keen (1.10.2020-31.12.2023) rahoit­ta­jina Euroo­pan alue­ke­hi­tys­ra­hasto ja Pohjois-Karja­lan maakun­ta­liitto sekä Karelia-ammattikorkeakoulu.