Digi­vi­sio 2030 –hank­keen teema­ryh­mien työs­ken­tely käynnistyi

Digi­vi­sio 2030 -hank­keessa on siir­rytty työpa­ket­tei­hin perus­tu­vasta työs­ken­te­lystä moniam­ma­til­li­seen teema­ryh­mä­työs­ken­te­lyyn. Teema­ryh­miä on perus­tettu neljä: Data-teema­ryhmä, Ohjaus-teema­ryhmä, Ilmoit­tau­tu­mi­nen, hake­mi­nen ja maksa­mi­nen -teema­ryhmä sekä Koulutustarjonta-teemaryhmä.

Teema­ryh­mien toimin­nalle on asetettu seuraa­via tavoitteita:

  • yksin­ker­tais­te­taan osal­lis­tu­mis­ra­ken­netta ja välte­tään siiloja,
  • tuodaan korkea­kou­lut Digi­vi­sion palve­lu­jen kehit­tä­mis­työn keskiöön,
  • ketterä kehit­tä­mi­nen vaatii pitkä­jän­teistä osal­lis­tu­mista ja koko­nais­ku­van ymmär­tä­mistä, vähen­ne­tään piste­mäistä osal­lis­tu­mista, erote­taan toisis­taan yksi­suun­tai­nen tiedon­jako, yhtei­nen työs­tä­mi­nen sekä kommen­tointi ja validointi,
  • tiivis­te­tään eri ryhmien yhteis­työtä, mm. pilot­ti­kor­kea­kou­lu­jen, pilot­tien seuran­ta­ryh­mien ja muutos­koor­di­naat­to­rit­to­rien tärkeää tehdä tiivistä yhteistyötä.

Teema­ryh­mä­työs­ken­tely käyn­nis­tyi 17.2. kick-off -tilai­suu­della. Olen mukana Kare­lian edus­ta­jana Koulu­tus­tar­jonta-teema­ryh­mässä, joka keskit­tyy tarjot­ti­melle tuota­van koulu­tus­tar­jon­nan kehit­tä­mi­seen ja yhteis­työ­hön huomioi­den tekni­set, peda­go­gi­set ja opin­to­hal­lin­nol­li­set näkö­kul­mat. Koulu­tus­tar­jonta teema­ryh­mässä käsi­tel­lään esimer­kiksi tarjot­ti­melle tuota­van koulu­tus­tar­jon­nan teemoja ja kate­go­rioita sekä koulu­tus­tar­jon­nan peda­go­gista kehit­tä­mistä.  Tavoit­teena on tunnis­taa korkea­kou­luille yhtei­siä teemoja ja niiden roolia osana tarjo­tinta sekä tarjot­ti­melle vietä­vän koulu­tus­tar­jon­nan eri kate­go­rioita kuten avoin oppi­mi­nen, maahan­muut­ta­jien valmen­tava koulu­tus, erikois­tu­mis­kou­lu­tus, eril­li­so­pin­not jne. Myös digi­pe­da­go­gi­sia peli­sään­töjä ja laatu­kri­tee­rejä jatko­ke­hi­te­tään, jotta ne tuki­si­vat tarjon­nan kuvai­lua ja sisältöä.

Teema­ryh­mät tulevat kokoon­tu­maan neljästä kuuteen kertaan vuodessa ja kokoon­tu­mis­ten välillä työs­te­tään asioita eteen­päin. Eri teema­ryh­mien välistä työtä koor­di­noi­daan kolmesta neljään kertaan vuodessa järjes­tet­tä­villä Digi­vi­sio-päivillä. Teema­ryh­mät uutena työs­ken­te­ly­muo­tona hakevat vielä paik­kaansa ja muoto­aan, mutta kiin­nos­ta­vaa on päästä pohti­maan ja kehit­tä­mään yhdessä mm. koulu­tus­tar­jon­nan kuvai­luun ja kate­go­ri­soin­tiin sekä digi­taa­li­sen opin­to­tar­jon­nan tuotan­non kehit­tä­mi­seen liit­ty­viä seik­koja. Näihin teemoi­hin on kiin­ni­tetty erityistä huomiota myös Kare­liassa avoimen ammat­ti­kor­kea­koulu opin­to­jen kehit­tä­mi­sessä ja opin­to­tar­jon­nan esit­tä­mi­sessä. Teema­ryh­mässä nähtiin, että oppi­joi­den tarpei­den huomiointi on tärkeää säilyt­tää työs­ken­te­lyssä punai­sena lankana. Teema­ryh­män työs­ken­te­lyssä on nyt aito mahdol­li­suus merkit­tä­vään oppijakeskeisyyteen.

Kirjoit­taja Pälvi Malinen, Kare­lian Jatku­van oppi­mi­sen päällikkö

Lähteet:
Teema­ryh­mät – Digi­vi­sio 2030 – Eduuni-wiki