Opis­ke­li­ja­vies­tin­tää uudis­tet­tiin Karelia-ammatti­kor­kea­kou­lussa


Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun opis­ke­li­ja­vies­tin­tää uudis­tet­tiin vuoden vaih­teessa, kun opis­ke­li­jaintra Pakki koki täydel­li­sen muodon­muu­tok­sen. Uudis­tuk­sessa halut­tiin huomioida erityi­sesti opis­ke­li­joi­den toiveet ja siksi kysyt­tiin opis­ke­li­joi­den mieli­pi­teitä opis­ke­li­ja­vies­tin­nän toteu­tu­mi­sesta Kareliassa. 

Kyselyn tavoit­teena oli saada tietoa siitä, millai­nen uusi opis­ke­li­jaintra tulisi olla sisäl­löl­tään ja toimin­noil­taan. Halusimme myös tietää, mitä Kare­lian vies­tin­tä­ka­na­via opis­ke­li­jat käyt­tä­vät tai haluai­si­vat käyttää. Kyse­lyssä oli tämän lisäksi mahdol­li­suus antaa muita opis­ke­li­ja­vies­tin­tään liit­ty­viä kehit­tä­mi­seh­do­tuk­sia. Palaut­tei­den pohjalta aloimme toteut­taa uutta opis­ke­li­jaint­raa, joka otet­tiin käyt­töön helmi­kuussa 2023.

Opis­ke­li­joi­den palaut­teista nousi esiin, että vies­tin­tä­ka­na­via tulisi vähen­tää.
Suurin osa opis­ke­li­joista myös koki, että sähkö­pos­tia tulee liikaa. Opis­ke­li­ja­vies­tin­nän pääka­na­viksi nousi­vat opis­ke­li­jaintra Pakki ja Tuudo. Tuudo on mobii­li­so­vel­lus, joka kerää tärkeim­mät opin­toi­hin liit­ty­vät palve­lut samaan sovel­luk­seen. Tuudosta löyty­vät omat opin­to­suo­ri­tuk­set, työjär­jes­tyk­set, uutiset ja tapah­tu­mat, opis­ke­li­ja­ra­vin­to­loi­den ruoka­lis­tat, julki­sen liiken­teen aika­tau­lut, sähköi­nen kirjas­to­kortti, kampus­ten kartat, työ- ja harjoit­te­lu­pai­kat sekä Karelia-amk:n keskei­set henkilö- ja palve­lu­ha­ke­mis­tot. Tuudoon on myöhem­min tulossa myös opiskelijakortti.

Uutta opis­ke­li­jaint­raa pyrit­tiin selkeyt­tä­mään siten, että myös saavu­tet­ta­vuu­den kritee­rit täyt­ty­vät. Intran käyt­tä­mi­nen onnis­tuu nyt jouhe­vasti myös mobii­lilla. Opis­ke­li­ja­vies­tin­nän uudis­ta­mi­sella halut­tiin nyky­ai­kais­taa opis­ke­li­joille kohden­tu­vaa vies­tin­tää ja tehdä siitä tehok­kaam­paa. Sillä halut­tiin myös helpot­taa opis­ke­luun liit­ty­vän infor­maa­tion löytä­mistä. Opis­ke­li­jaint­ran uudis­ta­mi­nen oli vain yksi osa opis­ke­li­ja­vies­tin­nän uudis­ta­mista ja kehit­tä­mis­työ jatkuu edelleen.

Vies­tintä on ollut aina haas­teel­lista. Osa opis­ke­li­joista kokee vies­tin­nän jopa ahdis­ta­vaksi, koska sitä tulee liikaa. Usein viestit menevät myös ohi, vaikka samaa tietoa on jaettu eri kana­vissa. Pyrki­mys on saada opis­ke­li­jat käyt­tä­mään uutta Pakkia ja luke­maan sitä joka päivä. On tärkeää, että saamme asial­lista palau­tetta ja kehit­tä­mi­seh­do­tuk­sia, jolloin voimme raken­taa entistä laaduk­kaam­paa vies­tin­tää, joka on myös kaikille mieluista.

Palau­tetta Pakista ja muusta opis­ke­li­ja­vies­tin­tään liit­ty­västä voi antaa osoit­tee­seen [email protected] ja [email protected]

Kirjoit­taja:

Suvi Paja­ri­nen, opin­toa­siain­suun­nit­te­lija, Karelia-ammattikorkeakoulu