Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu ja Pohjois-Karja­lan koulu­tus­kun­tayh­tymä Riveria palkit­tiin Opetusa­lan turvallisuuspalkinnolla

Palkinto myön­net­tiin ansiok­kaasta ja esimer­kil­li­sestä oppi­lai­tos­ten väli­sestä yhteis­työstä maakun­nan oppi­lai­tos­tur­val­li­suu­den kehit­tä­mi­seksi. Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu sekä Riveria ovat kehit­tä­neet ja toteut­ta­neet turval­li­suus­joh­ta­mista sekä arjen turval­li­suu­den käytän­töjä yhteis­työssä useiden vuosien ajan. Kehit­tä­mis­työn tavoit­teena on ollut molem­pien oppi­lai­to­syh­tei­sö­jen turval­li­suus­osaa­mi­sen vahvis­ta­mi­nen, mahdol­lis­ten turval­li­suus­ris­kien enna­kointi ja onnet­to­muuk­sien ehkäisy, sekä syste­maat­tis­ten ja suju­vien turval­li­suus­joh­ta­mi­sen käytän­tö­jen rakentaminen.

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun ja Rive­rian oppi­lai­tos­tur­val­li­suu­den tärkein tehtävä on varmis­taa opis­ke­li­joi­den, henki­lös­tön, vierai­li­joi­den ja muiden kampuk­silla toimi­vien turval­li­suus sekä oppi­lai­tok­sen häiriö­tön toiminta.

Oppi­lai­tos­tur­val­li­suus­työ on ennal­taeh­käi­se­vää ja turval­li­suu­den tunnetta vahvis­ta­vaa, mutta myös pahim­piin skenaa­rioi­hin on varau­dut­tava. Häiriö­ti­lan­teessa oppi­lai­tok­silla tulee olla valmiu­det toimia vahin­koja rajoit­ta­valla tavalla ja toipua haital­li­sesta häiriö­ti­lan­teesta mahdol­li­sim­man nopeasti. 

Yhteis­työn ansioista oppi­lai­tos­tur­val­li­suutta on kehi­tetty koko Pohjois-Karja­lassa ja hyviä malleja on levin­nyt myös muihin oppi­lai­tok­siin alueella ja valtakunnallisesti. 

Yhteis­työ arjen toiminnassa

Oppi­lai­tos­ten turval­li­suus­pääl­li­köt Jouni Varis (Karelia) ja Tapani Temi­sevä (Riveria) ovat lähes viikoit­tain yhtey­dessä arjen turval­li­suus­asioissa, turval­li­suu­den tilan­ne­ku­van ja hyvien käytän­tei­den jaka­mi­sessa. Yhteis­työ tuo uusia ideoita ja näkö­kul­mia Kare­lian ja Rive­rian koko­nais­tur­val­li­suu­teen.

Oppi­lai­tos­tur­val­li­suusyh­teis­työn seurauk­sena turval­li­suus­käy­tän­nöt ovat yhä kiin­teämpi osa henki­lös­tön, opis­ke­li­joi­den ja muiden kampus­ten toimi­joi­den arkea. Yhteis­työ on näkynyt käytän­nössä esimer­kiksi siten, että turval­li­suus­pe­reh­dy­tyk­siä, -koulu­tuk­sia ja -käve­lyitä on kehi­tetty yhdessä. Viimei­sin yhteis­työn tulos on Kare­lian ja Rive­rian turval­li­suus­pääl­li­köi­den yhdessä kehit­tämä tilan­ne­har­joi­tus­kou­lu­tus, jota on jo toteu­tettu henki­lös­tön uhka­ti­lan­ne­kou­lu­tuk­sissa Kare­liassa ja turval­li­suu­den tilan­ne­joh­to­har­joi­tuk­sessa Rive­riassa.

Vuodesta 2005 jaetun ja opetusa­lan turval­li­suus­toi­min­nan edis­tä­mi­seksi perus­te­tun palkin­non taus­talla ovat Opetus­hal­li­tus, alue­hal­lin­to­vi­ras­tot, Opetusa­lan ammat­ti­jär­jestö OAJ, Suomen Rehto­rit ry, Kunta­liitto, Pelas­tus­opisto, Helsin­gin pelas­tus­koulu, Suomen Palo­pääl­lys­tö­liitto ja SPEK-ryhmä.