Kuljetuskontteja

Simu­laa­tio­peli toimi­tus­ket­jui­hin liit­ty­vien ilmiöi­den havainnollistamiseen

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun Tule­vai­suu­den työ -hanke hankki Kare­lian käyt­töön Lean-simu­laa­tioi­hin liit­ty­viä tarvik­keita. Yksi näistä hankin­noista on Supply chain mana­ge­ment game. Tätä simu­laa­tio­pe­liä voidaan hyödyn­tää tuotaessa esille toimi­tus­ket­jui­hin liit­ty­viä asioita ja ilmiöitä.

Supply chain mana­ge­ment game -simu­laa­tio­pe­liä on pelattu jo useam­man opis­ke­li­ja­ryh­män kanssa. Industrial mana­ge­ment -koulu­tuk­sen opis­ke­li­joi­den kanssa Lean green belt -opin­to­jak­solla ja Inter­na­tio­nal busi­ness -koulu­tuk­sen opis­ke­li­joi­den kanssa Lean in busi­ness proces­ses -opin­to­jak­solla. Opin­to­jak­so­jen aikana on ensin katsottu lyhyesti teoriaa ja sen jälkeen heti simu­laa­tio­pe­liä hyödyn­täen otettu havain­nol­li­sesti simu­laa­tio­pe­lin avulla oppi käytäntöön.

Simu­laa­tio­pe­lin eteneminen

Simu­laa­tio­pe­lissä tulee esille leanin peri­aat­tei­siin ja toimi­tus­ket­juun liit­ty­viä ilmiöitä ja mene­tel­miä. Simu­laa­tio­pe­lissä hyödyn­ne­tään keskus­te­luja ja pelin aikana suori­tet­tua toimin­taa asioi­den oppi­seksi. Simu­laa­tio­peli on jaettu peli­kier­rok­siin. Jokai­nen kierros toteu­te­taan ohja­tusti annet­tu­jen ohjei­den mukai­sesti. Jokai­sen peli­kier­rok­sen lopuksi käydään läpi peli­kier­rok­sen tavoit­teet, sovel­le­tut työka­lut, oppi­mis­koh­teet ja palau­te­kes­kus­telu tapah­tu­mista. Lisäksi tarkas­tel­laan vielä kevyen excel-taulu­kon avulla toimin­nan tulok­set ja niiden kehit­ty­mi­nen. Simu­loin­ti­pe­lissä on kolme suun­ni­tel­tua peli­kier­rosta. Peli­kier­rok­set ovat tiivis­ryt­mi­siä ja ainakin ensim­mäi­selle peli­kier­rok­selle tarvi­taan harjoit­te­lun vuoksi parin tilauk­sen läpi­vie­mi­nen, jotta osal­lis­tu­jat pääse­vät peliin parem­min kiinni. Peliä varten on käytössä myös ajas­tettu diasarja, jonka avulla pelin ohjaa­mi­nen ajas­te­tusti onnis­tuu helposti.

Kaksi legopalikoista tehtyä lauttaa
Kuva 1. Supply chain mana­ge­ment game -pelin lautta.

Pelin aluksi menee aikaa pelin esit­te­lyyn, toimin­nan selos­ta­mi­seen ja roolien ja työteh­tä­vien jaka­mi­seen vähin­tään 15 minuuttia.

Ensim­mäi­sellä peli­kier­rok­sella valmis­te­taan laut­toja perin­tei­sellä toimi­tus­ket­ju­pro­ses­silla viik­ko­toi­mi­tuk­sin ja viikoit­tai­sin tilauk­sin ja suun­ni­tel­min. Kier­rok­sen kesto on vähän yli 30 minuut­tia. Tämän peli­kier­rok­sen tavoit­teena ja sovel­let­ta­vina asioina on perin­tei­sen toimi­tus­ket­jun ongelmat.

Toisella peli­kier­rok­sella muute­taan raaka-aineen hankinta viik­ko­ryt­mistä päivit­täi­siin toimi­tuk­siin toimit­ta­jan ja tehtaan välille. Lisäksi osto­ti­lauk­sille on perus­tettu KANBAN-systeemi. Tämän­kin peli­kier­rok­sen kesto on noin 30 minuut­tia. Kier­rok­sen tavoit­teena ja sovel­let­ta­vina asioina ovat virtaus toimi­tus­ket­jussa ja KANBAN-systeemi.

Läpinäkyvä pussi jonka sisällä legopalikoita ja lappu jossa lukee KANBAN
Kuva 2. Kanban-toimitus.

Kolman­nella peli­kier­rok­sella muute­taan raaka-aineen hankinta toimit­ta­jan hallin­noi­maksi varas­toksi ja valmii­den tuot­tei­den varas­toon asete­taan visu­aa­li­nen tuotannon/toiminnan ohjaus. Kier­rok­sen kesto on tässä­kin noin 30 minuut­tia. Tavoit­teena ja sovel­let­ta­vina asioina ovat visu­aa­li­nen toimin­nan ohjaa­mi­nen ja toimit­ta­jan hallin­noima varasto.

Legopalikoita
Kuva 3. VMI-systeemi ja FGS-varasto.

Simu­laa­tio­pe­li­kier­ros­ten välillä suori­te­taan tulos­ten lasken­taa ja tarkas­te­lua käyden keskus­te­lua havain­noista ja siitä mitä voitai­siin kehit­tää. Tulos­ten tarkas­te­lua varten on käytössä excel-taulukko, johon voidaan syöttää peli­kier­ros­ten tulok­set. Taulu­kon avulla saadaan myös kuvaa­jat toimin­nan kehit­ty­mi­sen tuloksista.

Taulukko johon voidaan merkitä kolmen pelikierroksen tulokset.
Kuva 4. Tulos­tau­lukko ja tuloskuvaaja.
Taulukko
Kuva 5. Excel-taulu­kon mukai­nen talouslaskelma.

Simu­laa­tio­peli oppi­mi­sen tukena

Simu­laa­tio­pe­lin aikana opis­ke­li­jat ja koulu­tet­ta­vat pääse­vät konkreet­ti­sesti yksin­ker­tai­sessa ympä­ris­tössä näke­mään miten muuta­man toimi­tus­ket­jui­hin liit­ty­vät ilmiöt toimi­vat ja vaikut­ta­vat toimin­taan. Erot simu­laa­tio­pe­li­kier­ros­ten välillä ovat nähtä­vissä selkeästi ilman tarkem­pia laskel­mia­kin. Excel-taulu­kon laske­mat ovat hyvänä tukena, kun tarkas­tel­laan miten toimi­tus­ket­jussa esiin­ty­vät ilmiöt voivat vaikut­taa toimin­nan tulok­siin ja teke­mi­seen käytännössä.


Kirjoit­taja:

Jarno Merta­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu 


Logot: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, ESR/EAKR ja Vipuvoimaa EU:lta
Artik­ke­lissa käsi­tel­tävä tekno­lo­gia on hankittu Tule­vai­suu­den työ -inves­tointi (EAKR) hank­keessa. Artik­keli kuvaa miten hankit­tuja inves­toin­teja on kokeiltu tai otettu käyt­töön Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa. Tule­vai­suu­den työ -inves­tointi hank­keen päära­hoit­ta­jana toimii Pohjois-Karja­lan Maakun­ta­liitto Euroo­pan unionin EAKR-ohjelmasta. 

Artik­ke­li­kuva: Chanaka / Pexels