Y-akate­mian opis­ke­li­ja­tii­min huip­pu­leiri Espanjaan

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun Y-akate­mian opinnot huipen­tu­vat kuuden opin­to­pis­teen huip­pu­leiri-projek­tiin yhteis­työ­op­pi­lai­tok­seen. Huip­pu­leiri suun­tau­tuu tiimi­pe­da­go­gi­sella mene­tel­mällä toimi­vaan kump­pa­niop­pi­lai­tok­seen. Aiemmin Y-akate­mian opis­ke­li­joi­den huip­pu­lei­rit ovat suun­tau­tu­neet mm. Tšek­kiin, Alan­ko­mai­hin, Sveit­siin ja Espan­jaan. Huip­pu­lei­rin tavoit­teena on, että jokai­nen Y-akate­mian opis­ke­li­ja­tiimi matkus­taa huip­pu­lei­ril­lään jonne­kin päin maail­maa luomaan uusia kansain­vä­li­siä verkos­toja ja mahdol­li­suuk­sien mukaan teke­mään kansain­vä­listä liike­toi­min­taa. Huip­pu­lei­riin kuuluu paljon suun­nit­te­lua, itse huip­pu­leiri ja leirin jälkei­nen reflek­tointi opituista asioista. Opis­ke­li­ja­tiimi matkus­taa maail­malle teke­mään tätä yhteistä projek­tia ja käyt­tä­mään Y-akate­mian ja perus­o­pin­to­jen aikana saami­aan oppeja.

Y-akate­mia pähkinänkuoressa

Y-akate­mia on Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun monia­lai­nen oppi­mi­sym­pä­ristö, jossa keskiössä ovat kansain­vä­li­syys, monia­lai­suus ja tiimi­pe­da­go­giikka. Y-akate­miassa opis­kel­laan opis­ke­li­ja­tii­meissä ja jokai­sella aloit­ta­valla opis­ke­li­ja­tii­millä on mahdol­li­suus saada Y-akate­miasta valmis­tu­valta opis­ke­li­ja­tii­miltä perin­tönä osuus­kun­tay­ri­tys tai sitten aloit­tava tiimi perus­taa NYT-yrityk­sen. Osuus­kunta- tai NYT-yrityk­sel­lään opis­ke­li­ja­tiimi voi laskut­taa osuus­kun­nal­laan asiak­kai­taan teke­mis­tään projek­teista. Projek­tit voivat vali­koi­tua Y-akate­mian opetus­suun­ni­tel­man mukai­sista opin­to­tee­moista aina 3 opin­to­pis­teestä 20 opin­to­pis­tee­seen. Y-akate­mian opetus­suun­ni­tel­maan voi tutus­tua tästä linkistä.  

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa opis­ke­li­jat voivat valita opis­ke­lu­vaih­toeh­doista vain hyviä vaih­toeh­toja. Monia­lai­nen Y-akate­mia on yksi hyvä vaih­toehto 1,5 vuoden opis­ke­li­jan perus­o­pin­to­jen jälkeen. Meiltä Y-akate­miasta valmis­tu­neet opis­ke­li­jat ovat työl­lis­ty­neet mitä erilai­sim­piin työteh­tä­viin mm. talous­pääl­li­kön, asiak­kuusa­na­lyy­ti­kon, asiak­kuusas­sis­ten­tin, toimi­tus­joh­ta­jan ja yrit­tä­jän työteh­tä­viin. Y-akate­miassa opis­ke­lun ei tarvitse tarkoit­taa sitä, että opin­to­jen jälkeen opis­ke­li­jan tulisi ryhtyä päätoi­mi­seksi yrit­tä­jäksi. Toki meiltä Y-akate­miasta saa paljon valmiuk­sia toimia yrity­se­lä­mässä ja yrit­tä­jänä, mutta myös monia valmiuk­sia toimia palk­ka­työssä monen­lai­sissa asian­tun­ti­jan työtehtävissä.

Huip­pu­lei­rit Y-akatemiassa

Huip­pu­leiri on yksi tiimin yhtei­nen pääta­voite Y-akate­miassa ja Jokai­nen Y-akate­mian tiimi suun­nit­te­lee, rahoit­taa ja toteut­taa itse oman huip­pu­lei­rinsä. Katzen­bac­hin ja Smithin (1993, 64-69) mukaan tiimin yhtei­nen ja miele­käs päämäärä antaa tiimin pyrki­myk­sille suunnan. Tällä kertaa Y-akate­mian Luoma Crea­tive osuus­kun­nan opis­ke­li­joi­den huip­pu­leiri suun­tau­tui Espan­jaan Barce­lo­naan ja Bilbao­hon. Luoma Crea­ti­ven opis­ke­li­ja­tiimi aloitti opinnot Martha Bale­ri­nan ja Daniel Båge­ber­gin valmen­nuk­sessa vuonna 2021 ja opis­ke­li­ja­tiimi sai kerry­tet­tyä liike­vaih­toa noin 50 000 euroa Y-akate­mian opin­to­jensa aikana. Liike­vaihto kuvaa yritys­toi­min­nan laajuutta ja liike­vaihto kuvaa yrityk­sen stra­te­gian onnis­tu­mista (Kaisan­lahti ym. 2017, 104). Liike­vaih­dosta kerty­neellä liike­voi­tolla opis­ke­li­ja­tiimi kustansi itsel­leen huip­pu­lei­rin Espan­jaan. Liike­voitto kertoo tila­kau­den tulok­sen ja kannat­ta­vuu­den (Neilimo, K. ja Uusi-Rauva, E. 2017, 276-277). Luoma Crea­ti­ven huip­pu­lei­rille osal­lis­tui tiimi­val­men­taja Daniel Bågeberg.

Ryhmäkuva jossa kahdeksan opiskelijaa
Yhteistä illan­viet­toa Barce­lo­nassa y-akate­mia­lais­ten kanssa.

Y-akate­mian valmen­taja tai valmen­ta­ja­pari osal­lis­tuu opis­ke­li­joi­den järjes­tä­mälle huip­pu­lei­rille. Tällä hetkellä Y-akate­miassa valmen­ta­vat Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun Martha Bale­rina, Riikka Räsänen, Kirsi Varis, Mikko Lahti ja Daniel Båge­berg. Valmen­ta­jan osal­lis­tu­mi­nen opis­ke­li­joi­den huip­pu­lei­rille toteu­te­taan Erasmus + -apura­haa hyödyn­täen ja osal­lis­tu­mi­nen huip­pu­lei­rille on yleensä muuta­man työpäi­vän pitui­nen.  Myös tutus­tu­mi­set ja vierai­lut muissa tiimia­ka­te­mioissa kuulu­vat keskei­sesti valmen­ta­jan huip­pu­lei­ri­mat­kan kohokohtiin.

Kansain­vä­lis­ten suhtei­den luomi­sen kannalta valmen­ta­jan osal­lis­tu­mi­nen huip­pu­lei­rille on tärkeää ja erityi­sesti myös siksi, että huip­pu­lei­rin päät­teeksi valmen­net­tava tiimi osal­lis­tuu jälki­mo­to­rola-dialo­giin, jossa pohdi­taan valmen­ta­jan fasi­li­toi­mana vastauk­sia seuraa­viin kysy­myk­siin (mukail­len Johan­nes Parta­sen (2018) teosta Tiimi­val­men­ta­jan parhaat työkalut)

  • Mikä tiimillä ja tiimi­läi­sellä on mennyt hyvin Y-akate­mian aikana?
  • Mikä tiimillä ja tiimi­läi­sellä on mennyt huonosti Y-akate­mian aikana?
  • Mitä tiimi ja tiimi­läi­nen on oppinut Y-akate­mian aikana?
  • Mitä tiimi ja tiimi­läi­nen vie käytän­töön Y-akate­mian jälkeen?

Uutta Y-akate­miassa

Uutena pilot­tina Y-akate­miassa aloitti syksyllä 2023 sote-tiimi, joka koostuu sosi­aali- ja tervey­sa­lan opis­ke­li­joista. Y-akate­mian sote-tiimi käyn­nis­tyy joka vuoden syys­kuussa ja opis­ke­li­jat tulevat neljän­nen tai viiden­nen luku­kau­den aikana riip­puen siitä, ovatko he aloit­ta­neet perus­o­pin­tonsa tammi­kuussa vai elokuussa. Uusi sote-tiimi mahdol­lis­taa sosi­aali- ja tervey­sa­lan opis­ke­li­joille jous­ta­vam­man ja helpom­man tavan yhdis­tää pakol­li­sia, laki­sää­tei­siä opetus­suun­ni­tel­man mukai­sia opin­toja Y-akate­mian arkeen. Lisäksi olemme aloit­ta­neet yhteis­työn Nuorten yrit­tä­jyys ja talous NYT -orga­ni­saa­tion kanssa ja näin ollen Y-akate­miassa mahdol­lis­tuu myös NYT-yrit­tä­jyys. ”Uusi Nuorten yrit­tä­jyys ja talous NYT tarjoaa työelämä-, yrit­tä­jyys- ja talous­tai­toja tukevia palve­luita ja oppi­mis­ko­ko­nai­suuk­sia kouluille, oppi­lai­tok­sille ja kunnille. Palve­lu­pol­kumme kattaa oppi­mis­ko­ko­nai­suuk­sia kaikille kouluas­teille.” (NYT 2023) Uusi Y-akate­mian sote-tiimi päätti aloit­taa yrit­tä­jyy­den NYT-yrityksenä.


Kirjoit­taja:

Daniel Båge­berg, lehtori, tiimi­val­men­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Kaisan­lahti, T., Leppi­niemi, J. & Leppi­niemi, R. 2017. Tilin­pää­tök­sen tulkinta. Helsinki: Alma Talent Oy.

Katzen­bach, J. R. & Smith, D. K. 1993. Tiimit ja tulok­se­kas yritys. Porvoo: WSOY.

Neilimo, K., Uusi-Rauva, E. 2017. Johdon lasken­ta­toimi. Keuruu: Otavan Kirja­paino Oy.

Nuorten yrit­tä­jyys ja talous NYT (8.11.2023). NYT-yrit­tä­jyys. https://nuortennyt.fi/mika-nyt/ 

Parta­nen, J. 2018 Tiimi­val­men­ta­jan parhaat työka­lut. Partus.

Artik­ke­li­kuva: Free Stock photos by Vecteezy