älykästuotanto

Uuden digi­pal­ve­lun tunnet­tuutta edistämässä

Korkea­kou­lu­jen yhtei­nen opin­toja tarjoava Opin.fi -digi­pal­velu lähes­tyy lansee­raus­vai­hetta. joten kulu­vana vuonna isossa roolissa tulee olemaan vies­tin­nän ja mark­ki­noin­nin toimen­pi­tei­den suun­nit­telu, mukaan lukien vies­tintä- ja mediasuunnitelmat.

Opin.fi -palvelu on uusi palvelu, joten se tullaan lansee­raa­maan vaiheit­tain ennen suurelle ylei­sölle avaa­mista. Lansee­rauk­sen eri vaiheita suun­ni­tel­laan ja toteu­te­taan oppi­joi­den, korkea­kou­lu­jen käyt­töön­ot­to­jen ja palve­lu­ke­hi­tyk­sen näkö­kul­mista. Lansee­rauk­sen suun­ni­tel­massa syven­ny­tään tarkem­min korkea­kou­lu­jen käyt­töön­ot­toi­hin sekä lansee­rauk­sen mark­ki­noin­nil­li­siin ja vies­tin­näl­li­siin toimenpiteisiin.

Hanke tuottaa korkea­kou­lu­jen vies­tin­tään moni­ka­na­vai­sia sisäl­töjä, vies­tin­tä­pa­ket­teja sekä tuki­ma­te­ri­aa­leja muutos­vies­tin­tään. Hanke pyrkii tuomaan aktii­vi­sesti esille sekä hank­keen omia että korkea­kou­lu­jen onnis­tu­mi­sia ja aikaan­saan­nok­sia. Onnis­tu­mis­ta­ri­noilla pyri­tään luomaan posi­tii­vista tunnetta ja inspi­raa­tiota korkea­kou­luille. Hank­keesta ja palve­lui­den raken­tu­mi­sesta vies­ti­tään sekä korkea­kou­luille että sidosryhmille.

Työn alla ovat muun muassa Opin.fi – brändi nimen ja element­tien pilo­tointi ja viimeis­tely, kohde­ryh­mä­koh­tai­set päävies­tit, kieli­ky­sy­myk­set, visu­aa­li­suus ja kuvitus ja vies­tin­tä­ma­te­ri­aa­lit. Myös Opin.fi -nimellä avat­ta­vat vies­tin­tä­ka­na­vat alkavat olla ajan­koh­tai­sia, esimer­kiksi sosi­aa­li­nen media.

Vuoden 2024 tavoit­teena onkin, että Digi­vi­sio-hank­keen vies­tintä tukee korkea­kou­luja Opin.fi-palvelun käyt­töö­no­toissa vies­tin­nän keinoin. Yhtei­senä tavoit­teena on edistää hank­keen tunnet­tuutta sekä tukea korkea­kou­luja muutok­sessa ja sisäi­sessä viestinnässä.

Kirjoit­taja: Eija Pyykkö, viestintäasiantuntija