Syyskuun lopussa vierailin Turun AMK:n BisnesAkatemiassa kolmen päivän ajan. Vierailun tavoitteena oli tutustua BisnesAkatemian toimintamalleihin, valmentajafilosofioihin sekä tiimien arkeen ja projekteihin. Projektiteemat vaihtelevat opiskelijabileistä ja tapahtumien järjestämisestä aina pop-up-kahviloihin ja nettisivujen tekoon.

Vierailu alkoi valkkutuokiolla, jossa pääsin tutustumaan BisnesAkatemian valmentajiin ja heidän käytäntöihinsä. Keskustelussa nousivat esiin yhteiset haasteet, kuten resurssien käyttäminen ja tilojen hajauttaminen. Kokemuksien vaihto samoista haasteista helpotti omaa työskentelyä, kun sain hyviä vinkkejä, miten toiset tasapainottavat omia työtehtäviä. Huomasimme myös miten eri tavalla akatemiamme toimivat. Eroavaisuuksia akatemioissamme ovat esimerkiksi: BisnesAkatemiassa toimii yhden valmentajan mallilla, jossa yksi tiimi on kerrallaan valmennettavana. Tämä eroaa Y-akatemiasta, sillä meillä on käytössä valmentajaparit. Y-akatemiassa voi olla parhaillaan kaksi tiimiä samaan aikaan valmennettavana, yksi uusi ja yksi jatkava – kun taas BisnesAkatemiassa yksi valmentaja valmentaa vain yhtä tiimiä kerrallaan.
Toinen iso eroavaisuus on, että BisnesAkatemiassa aloitetaan syksyllä, kun Y-akatemiassa aloitetaan tammikuussa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että BisnesAkatemiassa opiskelijat toimivat puoli vuotta pidempään tiiminsä kanssa. Viimeisin iso eroavaisuus on, että heidän tiiminsä koostuvat ainoastaan tradenomeista, kun Y-akatemiassa tiimissä voi olla opiskelijoita monialaisesti eri koulutusohjelmista (esim. tradenomi, restonomi, medianomi, IB, fysioterapeutti, sosionomi, terveydenhoitaja, sairaanhoitaja, toimintaterapeutti tai geronomi).

Dialogiharjoituksia ja projektisparrausta tiimeille
Iltapäivän aikana pidin jatkavalle syksyllä 2024 aloittaneelle tiimille dialogiharjoituksen asiakasymmärryksestä. Tiimi oli aktiivinen ja projekteja oli käynnissä useita, mikä mahdollisti dialogin kytkemisen käytännön tekemiseen. Osallistujia oli noin tusina, ja tiimidynamiikka oli samankaltainen kuin Y-akatemiassa: osa oli äänessä enemmän, osa vähemmän. Yleisvaikutelma tiimistä oli hyvä: toiminnallinen porukka, joka heittäytyy projekteihin innolla.
Toisen päivän aamuna osallistuin tiimivetoiseen dialogiharjoitukseen, jonka aiheena oli myyntipsykologia. Kyseinen tiimi oli tuore tiimi, sillä he olivat juuri aloittaneet BisnesAkatemiassa syksyllä 2025. Esitysmateriaalissa hyödynnettiin tekoälyä, mikä herätti vilkasta keskustelua osallistujien kesken ja pohdittiin porukassa, miten tekoälyä sekä käytettyjä prompteja pitäisi ilmoittaa. Hauska oli huomata, miten aloittavan tiimin kohteliaisuus oli hyvin samanlaista kuin Y-akatemiassakin.

Iltapäivällä projektisparrasin toiselle jatkavalle tiimille heidän kahvikojuprojektiaan. Sparraukseen osallistui alussa koko tiimi, mutta sparrauksen lopussa vain projektissa olevat henkilöt. Sparrauksessa opiskelijat saivat konkreettista apua projektin edistämiseen, kuten asiakasmielipiteen keräämiseen ja tulotavoitteiden laskemiseen. Opiskelijat kokivat käytännönläheisen työskentelyn erittäin hyödylliseksi ja toivoivatkin, että voisivat ottaa samankaltaista sparrausta käyttöön jatkossa.

Kolmantena päivänä vedin dialogiharjoituksen toiselle aloittavalle tiimille myös asiakasymmärryksestä. Oli hienoa havaita miten saman sisältöinen dialogi voi saada täysin erilaisen vastaanoton, kun vetää jatkavalle vs. aloittavalle tiimille. Tiimit keskittyivät aivan eri asioihin ja keskustelu oli vilkkaampaa eri kohdissa. Aloittava tiimi keskittyi enemmän omiin ajatuksiin, kun taas jatkava tiimi osasi reflektoida aiempia projekteja ja konkreettisiin asiakaskohtaamisiin. Opiskelijat pääsivät dialogitreenin aikana haastattelemaan muita Turun AMK:n opiskelijoita, mikä jännitti heitä alkuun valtavasti, mutta lopulta opiskelijat tykkäsivät toiminnallisesta osasta. Tämä auttoi tiimiä hahmottamaan omia projektejaan paremmin.
Päivän päätteeksi järjestettiin avoin vastaanotto, jossa opiskelijat ja valmentajat saivat vapaasti tulla keskustelemaan, sparraamaan ja vaihtamaan ideoita.

Yhteistyö jatkuu
Vierailuni koettiin BisnesAkatemiassa erittäin positiivisena. Tiimit kokivat saavansa minulta uusia näkökulmia ja ajatuksia toimintaansa. Esimerkiksi fasilitoimani projektisparraus oli kokemus, minkä tiimi toivoi ottavan jatkossakin käyttöön osana heidän opintojaan. Sain myös itse paljon vierailusta. Oli ilo nähdä miten motivoituneita ja toimeentulevia tiimit ja valmentajat olivat. Vierailu myös vahvisti mikä vahvuus Y-akatemian tiimeillä on, kun tiimit koostuvat monialaisista opiskelijoista. Kiinnostusta yhteistyön jatkamiseen Y-akatemian kanssa ilmeni, ja mahdollisia jatkotoimia pohditaan Turun vierailulle Joensuussa. Suurkiitos koko BisnesAkatemian porukalle; valmentajat Janne, Marita, Päivi ja Jenni, sekä osuuskunnat Baxup, Elition, Valar ja Bonico.

Kirjoittaja & kuvat:
Riikka Räsänen, tiimivalmentaja & lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Artikkelin kirjoittamisessa hyödynnettiin ChatGTP 5.1 ja Copilot -tekoälyjä lauserakenteiden kehittämisessä, kielentarkastuksessa sekä sisällön rakenteen selkeyttämisessä.

