Kokemuksia Opin.fi -palvelusta

Valtakunnallisessa Digivisio-hankkeessa kehitetty Opin.fi- palvelu on yhdistänyt Suomen korkeakoulut yhteen osoitteeseen. Opin.fi -palvelu on suunniteltu vastaamaan nykypäivän jatkuvan oppimisen haasteisiin tarjoten mahdollisuuden opiskella korkeakouluopintoja missä ja milloin tahansa.

Palvelu avattiin käyttäjille huhtikuussa 2025, ja sen markkinointi käynnistyi samoihin aikoihin. Näyttävä valtakunnallinen markkinointikampanja näkyi ja kuului monikanavaisesti tehden uutta palvelua tunnetuksi jatkuvan oppimisen kohderyhmille.

Kuluneiden kuukausien aikana palvelusta on kertynyt kokemuksia niin käyttäjille kuin korkeakouluille. Tähän blogitekstiin on koottu Karelian Digivisio-ydintiimin näkemyksiä ja kokemuksia.

Ydintiimi mielestä positiivista on ollut se, että kaikki korkeakoulujen avoimet opinnot löytyvät yhdestä palvelusta, mikä helpottaa opintojen vertailua ja valintaa. Karelia on saanut valtakunnallista näkyvyyttä avoimen opinnoilleen. Palvelusta löytyy monipuoliset hakutoiminnot, joiden avulla oppijan on mahdollisuus hakea itseään kiinnostavia opintoja sanahaulla, teemoittain tai koulutusalalla.

Kuluneen vuoden aikana Kareliassa on kiinnitetty aiempaa enemmän huomiota opintojen kuvaustietojen kirjoittamiseen. Opettajat ovat muokanneet ja täydentäneet opintojen sisältöjä, tavoitteita ja toteutustapoja, jolloin oppijoilla on ollut mahdollisuus saada parempi käsitys opinnoista jo ilmoittautumisvaiheessa. Lisäksi jatkuvan oppimisen ja TKI-henkilöstön yhteistyö on lisääntynyt. Karelian hankkeissa tuotettuja materiaaleja eli ei-opintopisteytettyjä opintoja ja mikro-opintoja on tehty näkyväksi.

Haasteita ja kehitettävääkin löytyy. Vaikka palvelun hakutoiminto on todettu monipuoliseksi, sen käytettävyys on kuitenkin mietityttänyt. Toimivatko teemaluokittelu ja hakuominaisuudet oppijoita parhaalla mahdollisella tavalla palvellen? Lisäksi palveluun toivottaisiin yhtenäisiä ja kiinnostavia opintojaksokuvauksia, jotta oppijoilla olisi mahdollisuus tehdä realistisia valintoja.

Karelian näkökulmasta katsottuna Opin.fi-palvelun käyttöönotto on kuitenkin sujunut erittäin hyvin. Karelian opintotarjonta Opin.fi-palvelussa on ollut runsasta ja monipuolisesta. Palvelu on lisännyt Kareliassa keskustelua opintojen laadusta ja verkkopedagogiikasta. Tässä vaiheessa on vielä haastavaa arvioida palvelun vaikutusta jatkuvan oppimisen opiskelijamäärään tai maantieteelliseen sijaintiin. Kareliassa on tarjolla yksittäisten opintojen lisäksi myös osaamiskokonaisuuksia, joten toiveena olisi saada myös osaamiskokonaisuudet osaksi Opin.fi -palvelua ensi vuoden aikana.

Mutta miten Karelia voisi erottua paremmin Opin.fi-palvelussa? Tätä varmasti pohdimme Kareliassa ensi vuoden aikana.

Kirjoittaja: Eija Pyykkö, viestintäasiantuntija