Vierailimme kesäkuussa 2025 Tansaniassa Iringan yliopistossa Erasmus+ globaaliliikkuvuuden projektimme puitteissa. Tansania-yhteistyön (2023–2026) painopiste on yrittäjyyskoulutuksessa ja erityisesti tiimiakatemioiden yhteistyössä. Matkan aikana saimme runsaasti tietoa ja ymmärrystä Iringan tiimiakatemian ja koko yliopiston toiminnasta, tavoitteista ja haasteista. Ilmassa oli kiinnostusta laajentaa yhteistyötä myös muuhun koulutuksen kehittämiseen.
Iringan yliopisto on yksityinen, aktiivisesti koulutustaan kehittävä ja uudistamaan pyrkivä yliopisto. Se on Tansanian evankelisluterilaisen kirkon ylläpitämä, mutta opiskelijoissa ja henkilöstössä on paljon myös muihin uskontoihin kuuluvia. Iringan kaupunki sijaitsee vehreällä alueella Keski-Tansanian ylängöllä, ja helpoiten sinne pääsee Dar es Salaamista lentämällä noin 1,5 tunnin ajan yli vuorten, savannien ja pienten kylien. Iringan alueella maatalous on edelleen pääelinkeino. Läheinen Ruahan kansallispuisto houkuttelee jonkin verran matkailijoita.

Kansainvälisesti aktiivinen Iringan tiimiakatemia
Iringan yliopistossa toimii paljon Karelia-ammattikorkeakoulun Y-akatemiaa muistuttava tiimiakatemia, joka aloitti jo vuonna 2014 ja tarjoaa sieltä valmistuville Bachelor of Applied Marketing –tutkinnon ja jo koulutuksen aikana valmiudet oman yritystoiminnan perustamiseen ja kehittämiseen. Tiimiakatemian kotipesänä viihtyisällä kampuksella on Kiota Hub, Centre for Entrepreneurship and Innovation. Projektimme tavoitteena on löytää kestäviä yhteistyömuotoja Y-akatemian ja Iringan tiimiakatemian välille, jotta molempien opiskelijat saavat koulutukseensa konkreettista kansainvälistä näkökulmaa. Iringan tiimiakatemia on kansainvälisesti aktiivinen; sillä on suhteita tiimiakatemioihin ympäri maailmaa, se on mukana Rotterdamin Erasmus-yliopiston kapasiteetinvahvistamishankkeessa ja Evergreen State Universityn (USA) Global Development Hack –verkostossa. Tapasimme myös sveitsiläisen tiimiakatemian vaihto-opiskelijan, joka viihtyi hyvin Iringassa, ja Iringa on aloittamassa opiskelijavaihtoja myös tsekkiläisen Silesian Universityn kanssa.
Iringan tiimiakatemian erityispiirteitä
Iringan tiimiakatemiaan valitaan vuosittain 20-60 opiskelijaa ja opetus perustuu Suomessa kehitettyyn tiimioppimisen pedagogiikkaan kuten Karelian Y-akatemiassakin. Koska pedagogiikka poikkeaa selvästi perinteisestä, opiskelija aloittavat kuukauden kestävällä perehdyksellä tiimioppimiseen ja opetuskäytäntöihin. Jos opiskelija huomaa heti alussa, ettei tiimiakatemian oppimistyyli sovi hänelle, hän voi vielä vaihtaa johonkin toiseen ohjelmaan yliopiston sisällä.
Iringassa koko koulutus tapahtuu tiimiakatemiassa. Toisin kuin suomalaisissa tiimiakatemioissa, ohjelmaan kuuluu teoriaopetusta, esim. luentoja juridiikan ja kestävän kehityksen teemoista. Koulutuksessa on läsnäolovaatimus 75% ja oppimista arvioidaan monipuolisesti. Arviointi koostuu mm. tenteistä (reflective exams 60%) sekä jatkuvasta arvioinnista (40%: projektit, vuosittain jätettävät reflektioraportit koko vuoden toiminnasta sekä kirjaesseet). Opiskelijat myös tekevät harjoitteluja paikallisissa, eri kokoisissa yrityksissä opintojen eri vaiheissa oman tiiminsä yritystoiminnan lisäksi. Viime kädessä tiimin kanssa yhteistyössä oppiminen on kuitenkin tärkeintä.

Vierailut paikallisissa tiimiyrityksissä ja kumppaniorganisaatioissa
Monet Iringan opiskelijatiimien yritysideat tekivät meihin vaikutuksen. Niiden taustalla olivat huolellisesti laaditut SWOT-analyysit, visiot ja missiot. Perinteisen palkkatyön vähyys madaltaa yrittäjyyden kynnystä, ja toimintaympäristössä on tilaa ja tarvetta innovatiivisille toimijoille.
Valtaosa tiimien yrityksistä liittyi elintarviketuotantoon, ja tutustuimme maapähkinävoi-, tee-, hunaja- ja viiniyrityksiin. Parhaiten menestynyt, paikallisista raaka-aineista kuten ananaksesta, inkivääristä ja hibiskuksesta viiniä valmistava The Lordfather Company (Instagram: thelordfathercompany) oli saanut useita sertifikaatteja ja palkannut jo 9 työntekijää. Yrityksen keulahahmo Irene teki nyt jatko-opintoja ja toimi tiimiakatemian vapaaehtoisena valmentajana. Kaikilla yrityksillä ei mennyt yhtä hyvin, mutta sinnikäs yritteliäisyys oli silmiin pistävää.
Tuotannollisessa toiminnassa vaaditaan paljon ammatillista osaamista ja ihmettelimme hieman, miten opiskelijat saavat tarvittavan osaamisen toimintaansa. Tässä tärkeässä roolissa on Tansanian valtion ylläpitämä Small Industries Development Organisation (SIDO), joka tarjoaa kuukauden mittaisia ammatillisia kursseja käytännön taidoista, ja monet tiimiakatemian opiskelijat hyödyntävätkin kursseja osaamisensa kartuttamiseen.
Iringan yliopistossa oli muitakin Karelian näkökulmasta kiinnostavia koulutuksia, esim. Community Development ja Journalism. Iringan median opiskelijat pyörittävät Hope Radio –paikallisradiota, YouTube -kanavaa “UoI Digital” ja paikallisiin tapahtumiin keskittyvää verkkolehteä “The Campus Eye”, joka julkaistaan viikoittain ja leviää WhatsApp-ryhmien kautta. Mekin pääsimme radion haastateltaviksi.

Jatkosuunnitelmia ja mahdollisia haasteita
Erasmus+ globaaliliikkuvuuden projektimme aikana tiimiakatemioiden henkilöstö on tutustunut ja päässyt ideoimaan tulevaa. Projektin viimeiset henkilöstövaihdot molempiin suuntiin toteutuvat alkuvuodesta 2026.
Alkuperäinen tarkoitus oli saada opiskelijoita kiinteästi mukaan yhteistyöhön. Yllättäväksi haasteeksi suunnitelmille opiskelijatiimien välisestä virtuaalisesta yhteistyöstä paljastui Internet-yhteyksien hinta ja toimivuus. Tällä hetkellä yliopiston henkilökunta ja opiskelijat toimivat käytännössä henkilökohtaisilla Internet-liittymillä. Monilla opiskelijoilla on varaa maksaa ainoastaan sosiaalisen median mahdollistama rajallinen nettiliittymä, jonka kautta videokonferenssit, Teamsit ja Zoomit eivät kunnolla toimi. Niin kauan kuin yliopisto ei tarjoa toimivaa verkkoa opiskelijoille, virtuaalinen yhteistyö jää hyvin rajalliseksi. Keväällä 2025 Y-akatemia ja Iringan tiimiakatemia pilotoivat online-tapaamista, jossa opiskelijat esittelivät omia projektejaan. Tapaamisessa toimimattoman Internet-yhteyden ongelmat tulivat hyvin esiin ja kesken tapaamista yhteys jouduttiin vaihtamaan Teamsista Zoomiin.
Jatkoa ajatellen, keskustelimme myös opiskelijavaihdoista, ja niiden toteuttaminen olisi jo nyt Erasmus-rahoituksen puolesta mahdollista Suomesta Tansaniaan. Opiskelijoiden vaihdot voisivat olla joko lyhyitä monimuotovaihtoja tai pidempiä Erasmus-vaihtoja. Tansania soveltuisi myös Y-akatemian opiskelijoiden kansainvälisen projektin kohteeksi, ja iringalaiset toivottivat myös tältä osin opiskelijoita tervetulleeksi. Paras ajankohta opiskelijavaihdoille Tansanian kannalta on toinen lukukausi, joka kestää huhtikuun puolesta välistä kesäkuun puoleen väliin.
Tiimiakatemian pedagogiset valinnat mallina koko yliopiston kehittämiselle
Iringan yliopisto on nykyisen rehtorinsa johdolla erityisen kiinnostunut uudistamaan kaikkea koulutustaan ja kehittämään sitä osaamisperusteiseen suuntaan. Iringan rehtorin delegaatio vieraili Kareliassa ja muutamassa muussa kohteessa aiheen tiimoilta keväällä 2025. Pääsimme nyt kertomaan lisää aiheesta yliopiston johdolle. Jos kiinnostusta ja resursseja riittää, jatkossa lienee mahdollisuuksia yhteistyöhön tällä saralla sekä aivan uusien koulutusten rakentamisessa Iringan yliopistolle. Keskustelua näistä mahdollisuuksista jatketaan.
Kirjoittajat:
Katriina Korhonen, kv-suunnittelija, Erasmus+ koordinaattori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Kirsi Varis, lehtori, Y-akatemian valmentaja, Karelia-ammattikorkeakoulu

