Non-formaali koulu­tus – mitä ihmettä?

Jatku­van ja jous­ta­van oppi­mi­sen tarjot­ti­men raken­ta­mi­nen on alkanut ns. non-formaa­lin ja infor­maa­lin koulutuksen/tarjonnan pilo­tilla. Hämmen­nystä on herät­tä­nyt se, mitä tällä nimi­hir­viöllä tarkoi­te­taan ja millaista koulu­tus­tar­jon­taa käytän­nössä on tarjot­ti­melle tarkoi­tus viedä.

Monta mutkaa suoris­taen voidaan non-formaa­lia koulu­tusta kuvata yksin­ker­tai­sim­mil­laan näin. Kyseessä on suun­ni­teltu ja tavoit­teel­li­nen koulu­tus, joka ei johda tutkin­toon ja sitä ei mitata opin­to­pis­teillä. Tyypil­li­nen esimerkki voisi olla tunti­pe­rus­tai­nen täydennyskoulutus.

Infor­maali koulu­tus­tar­jonta puoles­taan ei sisällä järjes­tet­tyä opetusta, vaan se on vapaa­muo­toista tiedon ja taidon opis­ke­lua esimer­kiksi ystä­vien tai työka­ve­rei­den kanssa. Infor­maali koulu­tus­tar­jonta on tarkoi­tettu oppi­joi­den itseo­pis­ke­lun tueksi. Webi­naa­riin osal­lis­tu­mi­nen tai podcas­tin kuun­telu ovat infor­maa­li­sesta tarjon­nasta esimerkkejä.

Non-formaali ja infor­maali koulu­tus­tar­jonta jäävät helposti piiloon korkea­kou­luissa eikä niitä tähän mennessä ole tunnis­tettu osaksi jatku­vaa oppi­mista. Korkea­kou­luissa kuiten­kin järjes­te­tään paljon kaikille avoimia tapah­tu­mia, webi­naa­reja, tuote­taan ääni-, kuva- ja muuta mate­ri­aa­lia sekä julkai­suja, jotka edis­tä­vät tieto­jen ja taito­jen oppi­mista. Tällaista osaa­mista kehit­tä­vää tarjon­taa ei kuvata tai mitata opin­to­pis­teillä. Tämä tekee eron opin­to­pis­tey­tet­tyyn eli formaa­liin koulutustarjontaan.

Yksi konkreet­ti­nen esimerkki Kare­lian infor­maa­li­sesta koulu­tus­tar­jon­nasta on Muisti ja työ -hank­keessa tehty podcast-sarja, jonka ensim­mäi­sessä jaksossa pohdi­taan työi­käis­ten muistisairauksia.

Kirjoit­taja erikois­suun­nit­te­lija Mervi Lätti