Kump­pa­nit arvos­ta­vat yhteis­työtä Kare­lian kanssa

Kump­pa­nit arvos­ta­vat yhteis­työtä Kare­lian kanssa – osaa­mi­nen kehit­tyy ja uusia inno­vaa­tioita otetaan käyttöön

 

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa toteu­te­taan vuosit­tain asia­kas­pa­lau­te­ky­sely tutki­mus-, kehit­tä­mis- ja inno­vaa­tio­toi­min­nan (TKI) sekä palve­lu­lii­ke­toi­min­nan asiak­kaille. TKI-toimin­taa toteu­te­taan ammat­ti­kor­kea­kou­lussa erilai­sina projek­teina. Palve­lu­lii­ke­toi­min­taa ovat erilai­set asiak­kaille räätä­löi­dyt koulu­tus- ja asian­tun­ti­ja­pal­ve­lut. Palau­te­ky­se­lyssä kysy­myk­set jakau­tu­vat kolmen teeman alle. Nämä ovat toimin­nan laatu ja tunnet­tuus, yhteis­työ ja sen suju­vuus sekä hyödyl­li­syys ja vaikut­ta­vuus. Saimme helmi­kuussa 2020 toteu­tet­tuun kyse­lyyn 102 vastausta. Suurin osa kyse­lyyn vastaa­jista oli Pohjois-Karja­lan alueelta. Vastaa­jat ovat olleet joko mukana Kare­lian TKI-projek­teissa tai myytä­vien koulu­tus-/asian­tun­ti­ja­pal­ve­lui­den asiakkaina.

Palau­te­ky­se­lyn mukaan kump­pa­nit ja asiak­kaat kokevat Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun hyväksi yhteis­työ­kump­pa­niksi ja suurin osa vastaa­jista on tehnyt yhteis­työtä Kara­lian kanssa useiden vuosien ajan. Yhteis­työn seurauk­sena asiak­kaat kerto­vat tapah­tu­neen osaa­mi­sen kehit­ty­mistä sekä uusien inno­vaa­tioi­den tai toimin­ta­ta­po­jen kokei­lua ja käyt­töön­ot­toa omassa työssä tai organisaatiossa.

Tule­vista yhteis­työ­mah­dol­li­suuk­sista toivot­tiin näkyvää vies­tin­tää eri kana­vien kautta, lisäksi toivot­tiin yritys­koh­tai­sia ratkai­suja osaa­mi­sen kehit­tä­mis­tar­pei­siin. Yhteis­työtä Kare­lian kanssa toivo­taan myös projek­ti­tu­los­ten hyödyn­tä­mi­sessä ja käyt­töö­no­tossa omassa orga­ni­saa­tiossa. Projek­ti­tu­lok­set ovat tyypil­li­sesti uusia tuote- tai palve­luin­no­vaa­tioita tai uudis­tet­tuja toimin­ta­ta­poja, joita voidaan hyödyn­tää yrityk­sissä ja työorganisaatioissa.

Vuonna 2019 Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa oli meneil­lään 80 TKI-projek­tia Kare­lian osaa­mis­aloi­hin liit­tyen, näistä 11 toteu­tet­tiin kansain­vä­li­sessä yhteis­työssä. Projek­ti­toi­min­taa toteu­tet­tiin teknii­kan alalla mm. puura­ken­ta­mi­seen, ohjel­mis­to­ro­bo­tiik­kaan, ener­gia­rat­kai­sui­hin sekä tuotan­non auto­maa­tioon liit­tyen. Lisäksi projek­ti­toi­min­taa toteu­tet­tiin sosi­aali- ja tervey­sa­lalla mm. uniter­vey­teen, ikäys­tä­väl­li­siin palve­lui­hin, hyvin­voin­tiy­rit­tä­jyy­teen ja kuntou­tuk­sen uusiin tekno­lo­gioi­hin liit­tyen. Koulu­tus- ja asian­tun­ti­ja­pal­ve­lui­den kysyntä kasvoi edel­li­siin vuosiin verrat­tuna merkit­tä­västi. Kysyntä kasvoi erityi­sesti digi­tai­to­jen, johta­mi­sen, laadun­hal­lin­nan sekä palve­lui­den uudel­leen­muo­toi­lun osaa­mi­seen liittyen.