Karelia hakee uusia asian­tun­ti­joita osaajapooliin

Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu on perus­ta­nut osaa­ja­poo­lin ja etsii siihen lisää asian­tun­ti­joita. Osaa­ja­poo­liin haetaan uusia työelä­män erityis­asian­tun­ti­joita jaka­maan näke­myk­siä ja osaa­mista opis­ke­li­joille. Pooli­lai­silla on mahdol­li­suus päästä tuot­ta­maan ja kehit­tä­mään opin­toja ja palve­luja sekä paran­taa samalla omaa osaa­mis­taan ja saada opetuskokemusta.

– Osaa­ja­poo­lin toiminta on lähte­nyt vauh­dilla käyn­tiin, sillä jo nyt alku­vai­heessa olemme saaneet mukaan 43 asian­tun­ti­jaa eri puolilta Suomea. Pidimme ensim­mäi­sen yhtei­sen kokoon­tu­mi­sen ja samalla pooli­lai­set pääsi­vät verkos­toi­tu­maan keske­nään. Pohdimme myös syksyllä aloi­tet­ta­via avoimia asian­tun­ti­ja­luen­toja, kertoo jatku­van oppi­mi­sen suun­nit­te­lija Maarita Manne­lin Karelialta.

– Tule­vai­suu­dessa jokai­sella suoma­lai­sella on oltava mahdol­li­suus päivit­tää osaa­mis­taan työuran aikana. Työn­teon, opis­ke­lun ja osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen tulee tapah­tua nykyistä saumat­to­mam­min. Sen onnis­tu­mi­seen tarvi­taan jous­ta­vaa yhteis­työtä työelä­män ja korkea­kou­lu­jen välillä.

Jous­tava työn ja opet­ta­mi­sen yhdistelmä

Projek­ti­pääl­likkö Niko Hell­berg Gran­lun­dilta on tehnyt yhteis­työtä Kare­lian kanssa jo 2 000-luvun alusta alkaen, jolloin hän aloitti oman työnsä ohella sähkö­suun­nit­te­lun opet­ta­mi­sen. Nikoa voidaan kutsua Kare­lian asian­tun­ti­jayh­teis­työn konkariksi.

Niko kertoo, että oman työn ja opet­ta­mi­sen yhdis­tä­mi­nen on ollut jous­ta­vaa. Hän on voinut sopia opet­ta­mi­sen ajan­koh­dat itselle parhaaksi katso­mal­leen ajan­koh­dalle. Ylei­sem­min hän on pitänyt tunteja oman työpäi­vän päät­teeksi iltao­pe­tuk­sena. Näin oma päivä­työ ei ole vaati­nut erityis­jär­jes­te­lyjä. Niko on nähnyt yhteis­työn erit­täin hyödyllisenä.

– Opet­ta­jan työssä olen saanut esiin­ty­mis­ko­ke­musta ja lisäksi opet­ta­jana pystyy näke­mään poten­ti­aa­li­sia uusia työn­te­ki­jöitä. Tämä on työnan­ta­jan näkö­kul­masta erit­täin tärkeää tule­vai­suutta ajatel­len, Niko kertoo.

Moni Hell­ber­gin opetuk­sessa olleista opis­ke­li­joita on tullut Gran­lun­dille ensin työhar­joit­te­luun opis­ke­lu­jen aikana ja tehnyt myös opin­näy­te­työnsä heille. Gran­lun­dille onkin rekry­toitu useita nuoria suun­nit­te­li­joita tätä kautta, vinkkaa Niko toimin­ta­ta­vasta muil­le­kin yrityksille.

Niko rohkai­see muita­kin liit­ty­mään rohkeasti mukaan Kare­lian osaa­ja­poo­liin. Hän koros­taa, että työelä­män näke­myk­set ja tietous sekä opet­ta­jan erityis­osaa­mi­nen ovat tärkeitä opis­ke­li­joi­den oppi­mi­selle ja heidän opis­ke­lu­mo­ti­vaa­tiolle. Oppi­mista tapah­tuu puolin ja toisin, toteaa Niko lopuksi.