Kare­lian ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mi­sessä on 4 painopistettä

Kare­lian 2030 -stra­te­gian toimeen­pa­non yhtenä osapro­jek­tina Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu kehit­tää KAFS-osaa­mi­syh­tei­söä (Karelia Centre for Age-Friendly Society) yhdessä ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mi­sestä innos­tu­nei­den toimi­joi­den kanssa.

KAFS tulee vahvis­ta­maan ikäys­tä­väl­listä yhteis­kun­taa sekä kokoa­maan ja teke­mään näky­väksi ikäys­tä­väl­li­syy­teen liit­ty­vää osaa­mista. Tässä artik­ke­lissa KAFS-työryhmä esit­te­lee lyhyesti KAFS-työn sisäl­löl­li­set painopisteet.

Olemme KAFS-työryh­mässä pohti­neet ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mi­sen pain­opis­teitä Kare­liassa: Mihin meidän tulisi keskit­tyä, mikä olisi toimin­taym­pä­ris­tös­sämme tärkeintä ja mitkä ovat meidän osaa­mi­semme vahvuu­det – ja toisaalta minkä­laista osaa­mista meidän tulisi vahvis­taa. Tausta-aineis­toksi hankimme tietoa kump­pa­nei­demme näke­myk­sistä sekä TKI-toimin­nan ja koulu­tuk­sen tilan­teesta ikäys­tä­väl­li­syy­den näkökulmasta.

Kesi­kössä merki­tyk­sel­li­nen elämä, voima­va­rat ja osaaminen

Ensim­mäi­seksi pohdimme toimin­tamme tarkoi­tusta: minkä vuoksi edis­tämme ikäys­tä­väl­li­syyttä, mitkä asiat on tärkeää pitää mielessä.

Päädyimme siihen, että ikäih­mis­ten merki­tyk­sel­li­nen elämä on kaikissa tilan­teissa tärkeä tavoite. Osal­li­suus, toimi­juus, koettu elämän­laatu, yksi­löl­li­syys ja auto­no­mia mahdol­lis­ta­vat merki­tyk­sel­listä elämää.

Ikään­ty­mi­sen voima­va­roja jäsen­simme hyvin­voin­tiin, tervey­teen ja toimin­ta­ky­kyyn sekä turval­li­suu­teen. Aktii­vi­nen ikään­ty­mi­nen perus­tuu voima­va­roi­hin ja myös puoles­taan yllä­pi­tää voimavaroja.

Kolmas tärkeä näkö­kulma löytyi osaa­mi­sesta: muis­tam­me­ko­han tarpeeksi kiin­nit­tää huomiota ikään­ty­vien ja ikäih­mis­ten osaa­mi­seen ja sen kehit­tä­mi­seen. Oppi­mi­nen on elini­käi­nen prosessi ja oikeus kaikille. Toimin­tamme tarkoi­tus on esitetty kuvion vasem­massa laidassa.

Kuvio 1. Ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mi­sen pain­opis­teet (KAFS-työryhmä 2020)

Ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mi­sessä keski­tymme kuviossa esitet­tyi­hin pain­opis­tei­siin: asia­kas­läh­töi­set palve­lut ja ratkai­sut, ikäys­tä­väl­li­set elinym­pä­ris­töt, muis­tiys­tä­väl­li­nen yhteis­kunta sekä ikäys­tä­väl­li­nen työelämä.

Pain­opis­tea­luei­den kehit­tä­mi­nen edel­lyt­tää moniam­ma­til­lista ja monia­laista otetta, ja esimer­kiksi ikäys­tä­väl­lis­ten elinym­pä­ris­tö­jen kehit­tä­mi­sessä tarvi­taan laaja-alai­sesti eri alojen osaamista.

Pain­opis­teet ovat kytkök­sissä toisiinsa. Esimer­kiksi muis­tiys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan kehit­tä­mi­nen edel­lyt­tää asia­kas­läh­töi­siä palve­luja ja ratkaisuja.

KAFS-osaa­mi­syh­tei­söä kehit­täes­sämme pidämme mielessä toimin­tamme tarkoi­tuk­sen ja keski­tymme valit­tui­hin pain­opis­tei­siin. Nämä ohjaa­vat ikäys­tä­väl­li­syy­den vahvis­ta­mista sekä TKI-toimin­nas­samme että tutkin­toon johta­vassa koulu­tuk­sessa ja jatku­van oppi­mi­sen palveluissa. 

Ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mi­sen pain­opis­teistä sanottua:

“Ikään­ty­neet asiak­kaat ovat hyvin hete­ro­gee­ni­nen ryhmä. Tähän suureen kulut­ta­ja­ryh­mään voitai­siin kiin­nit­tää paljon enemmän arvos­tusta, mielen­kiin­toa ja huomiota. Haluan olla ikäys­tä­väl­li­sempi toimija ja vaikut­taa asen­tei­siin ja tietoon valmen­taes­sani mark­ki­noin­nin ja myynnin osaajia.”

Ulla Kärnä, mark­ki­noin­nin lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

”Muis­tiys­tä­väl­li­nen yhteis­kunta on hyvä paikka elää oman­nä­köistä elämää ja merki­tyk­sel­listä ja turval­lista arkea. Muis­ti­sai­rauk­sien ennal­taeh­käisy ja tunnis­ta­mi­nen ajoissa kannat­taa aina. Vuosit­tain muis­ti­sai­rauk­siin sairas­tuu Suomessa 14 500 ihmistä.” 

Arja Jämsén, tieto­kir­jai­lija & ulko­puo­li­nen asian­tun­tija, EAFS-hanke, Karelia-ammattikorkeakoulu

”Jokai­nen meistä on yksilö – myös ikään­ty­neenä. Mutta onko meidän mahdol­lista elää oman­nä­köis­tämme elämää – myös ikään­ty­neenä? Ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mi­sen pain­opis­tei­den kautta tavoit­te­lemme ikään­ty­nei­den merki­tyk­sel­li­sen elämän, voima­va­ro­jen ja osaa­mi­sen tunnis­ta­mista sekä edis­tä­mistä. Asia on tärkeä ja kosket­taa meitä kaikkia.”

Jonna Puus­ti­nen, ikäosaa­mi­sen lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

”Ikään­ty­mi­selle voi olla ominaista tais­telu luovuu­den ja pysäh­ty­nei­syy­den välillä (vapaasti muotoiltu Erik H. Erikson 1902-1994), ikäys­tä­väl­li­nen työyh­teisö tukee ikään­ty­vän luovuutta ja estää pysähtyneisyyttä.”

Raija Kuisma, yliopet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

”EU:n matkai­lu­po­li­tii­kan tavoit­tei­den mukai­sesti on edis­tet­tävä kestä­vää, vastuul­lista ja laadu­kasta matkai­lua. Senio­ri­mat­kai­lun määrä tulee kasva­maan voimak­kaasti lähi­tu­le­vai­suu­dessa, joten heissä on mahtava mark­ki­noin­ti­po­ten­ti­aali. Laatu ja asian­mu­kai­sesti koulu­tettu henki­lö­kunta on ikäys­tä­väl­li­sen matkai­lun kehit­tä­mi­sessä avainasemassa.”

Tuija Kainu­lai­nen, matkai­lun lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

”Tässä ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan kehit­tä­mi­sessä on parasta sen moniam­ma­til­li­suus ja se, että sitä tarkas­tel­laan koko­nais­val­tai­sesti. Ei pelkäs­tään esimer­kiksi sote-näkö­kul­masta. On hienoa, että ikäih­mi­set pääse­vät itse ääneen ja saadaan todel­lista koke­muk­sel­lista tietoa esimer­kiksi ikäih­mi­set ja elinym­pä­ristö -teemasta. Uuden­lais­ten tekno­lo­gioi­den käytet­tä­vyys­ko­kei­lut ikäih­mis­ten palve­luissa on todella tärkeää. Erilai­sista tekno­lo­gioista saadaan uuden­laista tietoa, mutta niiden viemi­nen todel­li­siin käytän­nön proses­sei­hin vaatii vielä työtä.”

Elina Nevala, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

”Ikäys­tä­väl­li­syys tarkoit­taa herk­kyyttä tunnis­taa eri-ikäis­ten ihmis­ten mahdol­li­suuk­sia ja tarpeita. Lisäksi se tarkoit­taa näiden asioi­den huomioi­mista palve­lui­den suun­nit­te­lussa ja toteut­ta­mi­sessa. Hyvin­voin­tia lisäävä ikäys­tä­väl­li­syy­den näkö­kulma on laajasti hyödyn­net­tä­vissä eri aloilla. Esimer­kiksi uuden oppi­mi­seen ja opis­ke­luun on mahdol­li­suuk­sia iästä riip­pu­matta: elini­käi­nen oppi­mi­nen voidaan nähdä voima­va­ra­te­ki­jänä, josta on mahdol­lista ammen­taa toimin­ta­ky­kyä ja hyvinvointia.” 

Anne Airak­si­nen, tuntio­pet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

”Ikäys­tä­väl­lis­ten elinym­pä­ris­tö­jen määrit­tely on tois­tai­seksi jäänyt vähem­mälle huomiolle erityi­sesti väljästi asut­tu­jen maaseu­tua­luei­den näkö­kul­masta. Tämä asia on tärkeää tule­vai­suu­den kannalta, jotta esimer­kiksi erilai­set luonto-, muis­tiys­tä­väl­li­set- ja näkö­kul­mat tuli­si­vat esille osana ikäih­mis­ten asumista. Ikäys­tä­väl­li­set elinym­pä­ris­töt voidaan ymmär­tää ikäosaa­mi­sen konteks­tissa laajana katto­kä­sit­teenä. Ikäys­tä­väl­li­set elinym­pä­ris­töt pitävät sisäl­lään ikäih­mi­sille merki­tyk­sel­li­siä asioita. Tämä koke­mus­tie­toon perus­tuva asian­tun­ti­juus tulisi huomioida entistä parem­min muun muassa päätök­sen­teossa. Ikäys­tä­väl­listä asumista ja elinym­pä­ris­töjä voidaan tarkas­tella esimer­kiksi esteet­tö­myy­den ja saavu­tet­ta­vuu­den, mutta myös esteet­ti­syy­den näkö­kul­masta. Näiden erilais­ten näkö­kul­mien yhdis­tä­mi­nen ja huomioi­mi­nen asui­nym­pä­ris­tö­jen suun­nit­te­lussa tukisi ja edis­täisi uusia inno­vaa­tioita ja ikäih­mis­ten yksi­löl­li­siä tilanteita.”

Terhi Myller, yliopet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

”Jokai­sen työpa­nos on yhteis­kun­nalle ja hyvin­voin­nil­lemme tärkeä – kaikissa työuran vaiheissa. Lisää luovuutta, tehok­kuutta ja työn imua syntyy, kun saamme muokata työtä oman­nä­köi­sek­semme, voimme vaikut­taa meitä koske­viin päätök­siin ja tehdä arvo­jemme mukai­sia valin­toja. Kun saamme käyttää moni­puo­li­sesti vahvuuk­siamme ja kehit­tää osaa­mis­tamme siihen tukea saaden, syntyy vahvoja voima­va­roja, jotka kanta­vat vaikeis­sa­kin paikoissa. Ja jos vielä tunnis­tamme työmme merki­tyk­sen myös muille, kaikki – ihan kaikki – hyötyvät.”

Päivi Frans­sila, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kirjoit­ta­jat:
Tuula Kukko­nen, yliopet­taja, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Ulla Kärnä, mark­ki­noin­nin lehtori, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Arja Jämsén, tieto­kir­jai­lija & ulko­puo­li­nen asian­tun­tija, EAFS-hanke, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Jonna Puus­ti­nen, ikäosaa­mi­sen lehtori, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Raija Kuisma, yliopet­taja, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Tuija Kainu­lai­nen, matkai­lun lehtori, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Elina Nevala, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Anne Airak­si­nen, tuntio­pet­taja, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Terhi Myller, yliopet­taja, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Päivi Frans­sila, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu