IkäNYT! – Tuoretta tietoa ikä- ja muistiystävällisyydestä

IkäNYT! on Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun julkai­sema ikäosaa­mi­sen verk­ko­jul­kaisu. IkäNYT! välit­tää tietoa ja koke­muk­sia ikäosaa­mi­sen kehit­tä­mis­työstä ja käytän­nöstä sekä koulu­tuk­sesta. Lehti avaa näkö­aloja ikään­ty­mi­sen moni­nai­siin kysy­myk­siin, ikäih­mis­ten hyvin­voin­tiin ja ikään­ty­vään yhteis­kun­taan. Ikäosaa­mi­nen on vahvasti moniam­ma­til­lista, monia­laista ja moni­toi­mi­jaista osaamista.

IkäNYT!-verkkojulkaisu 2/2021 on nyt ilmes­ty­nyt. Nume­rossa ikä- ja muis­tiys­tä­väl­li­syy­den merki­tystä pohdi­taan sekä artik­ke­leissa että kirja- ja elokuvaesittelyissä.

Ikäys­tä­väl­li­syy­den vahvis­ta­mi­nen edel­lyt­tää ymmär­rystä siitä, miten ikäih­mi­set kokevat elämänsä ja elinym­pä­ris­tönsä, ja miten ikäys­tä­väl­li­syyttä tulisi heidän mieles­tään ihan ensim­mäi­senä kehit­tää. Kare­liassa osana KAFS-osaa­mi­syh­tei­sön (Karelia Centre for Age-friendly Society) valmis­te­lua on haas­ta­teltu ikäih­mi­siä heidän koke­muk­sis­taan ikään­ty­mi­sestä maaseu­dulla. Yliopet­taja Terhi Myller kuvaa havain­to­jaan ja pohdin­to­jaan IKÄNYT!:n artikkelissa.

Pohjois-Karja­lan Muisti ry:n ryhmä­toi­min­toi­hin osal­lis­tu­vat henki­löt ovat puoles­taan haas­ta­tel­leet toisi­aan sekä arjesta että kehit­tä­mi­sen tarpeessa olevista asioista. Kehit­tä­mis­asian­tun­tija Arja Jämsén on pohjus­ta­nut vertais­haas­tat­te­luja ja kuvaa artik­ke­lis­saan tämän tiedon­tuo­tan­non erityispiirteitä.

Hanke­suun­nit­te­lija Jaana Paaso­nen kirjoit­taa ikään­ty­nei­den näkö­vam­mais­ten henki­löi­den terveys­käyt­täy­ty­mi­sestä erityi­sesti aivo­ter­vey­den näkökulmasta.

Yliopet­taja Terhi Myller ja lehtori Jonna Puus­ti­nen kerto­vat artik­ke­lis­saan Kare­lian uuden Gero­nomi (AMK) -koulu­tuk­sen arvoista ja siitä, miten arvot näkyvät koulu­tuk­sen sisäl­löissä ja toteutuksessa.

Hanke­koor­di­naat­tori Sanna Kososen ja Raija Kuisman artik­ke­lissa kuva­taan ja vertail­laan ikäih­mis­ten perhe­hoi­don käytän­töjä Pohjois­maissa sekä pohdi­taan perhe­hoi­ta­jien osaamistarpeita.