Opiskelijoita tentissä

Opis­ke­li­jan arviointi edel­lyt­tää lain­sää­dän­nön tuntemista

Opis­ke­li­jan arviointi on tärkeä ja moniu­lot­tei­nen osa opet­ta­jan työtä. Arviointi on osa opetusta ja oikeu­del­li­sesti opetuk­sen katso­taan olevan tosia­sial­lista hallintotoimintaa. 

Arviointi jaetaan forma­tii­vi­seen ja summa­tii­vi­seen arvioin­tiin. Forma­tii­vi­seen arvioin­tiin kuulu­vat opis­ke­li­joi­den ohjaa­mi­nen, kannus­ta­mi­nen ja palaut­teen anta­mi­nen. Summa­tii­vi­sella arvioin­nilla arvioi­daan, miten opis­ke­lija on saavut­ta­nut opin­to­jak­son tavoit­teet. Summa­tii­vi­sessa arvioin­nissa käyte­tään arvioin­tias­teik­koa, jonka perus­teella arvo­sana määräy­tyy. Ammat­ti­kor­kea­kou­lussa tämä asteikko on normaa­listi 0-5.

Opin­to­jak­soa suun­ni­tel­les­saan opet­taja laatii opin­to­jak­solle osaa­mis­ta­voit­teita tukevat arvioin­ti­pe­rus­teet, joihin nojau­tuen opis­ke­li­joi­den suori­tuk­sia arvioi­daan. Opin­to­jak­son aikana opet­taja arvioi erilai­sia opis­ke­li­jan suori­tuk­sia kuten tent­tejä, oppi­mis­teh­tä­viä tai suul­li­sia esityk­siä. Opin­to­jak­son päät­teeksi opet­taja suorit­taa kokonaisarvioinnin.

Lailla ohja­taan ja rajoi­te­taan opet­ta­jan harkintavaltaa

Opet­ta­jalla on arvioin­nissa varsin laaja harkin­ta­valta, sillä arvo­sana perus­tuu viime kädessä opet­ta­jan näke­myk­seen siitä, kuinka hyvin opis­ke­li­jan suori­tuk­set täyt­tä­vät arvioin­ti­pe­rus­teissa asete­tut kritee­rit. Tästä huoli­matta arviointi on luon­teel­taan oikeu­del­lista toimin­taa, jota ohja­taan lain­sää­dän­nössä. Yleis­hal­lin­nol­li­sessa ja oppi­lai­tos­koh­tai­sessa lain­sää­dän­nössä on lukui­sia sään­nök­siä, joilla pyri­tään enna­kol­li­sesti varmis­ta­maan arvioin­nin oikeu­den­mu­kai­suus ja tasa­puo­li­suus. Lisäksi lain­sää­däntö mahdol­lis­taa opis­ke­li­jalle oikai­su­vaa­ti­muk­sen teke­mi­sen opet­ta­jan arvioinnista.

Ammat­ti­kor­kea­kou­lussa suori­tet­ta­vaa opin­to­suo­ri­tus­ten arvioin­tia on sään­nelty erityi­sesti ammat­ti­kor­kea­kou­lu­lain (932/2014) 37 §:ssä sekä arvioin­nin oikai­su­me­net­te­lystä 57 §:ssä. Lisäksi opet­ta­jien tekemää arvioin­tia ohjaa­vat ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen laati­mat säännöt ja ohjeis­tuk­set. Erityi­sesti tutkin­to­sään­nössä on annettu tarken­ta­via ohjeita opis­ke­li­joi­den arvioin­tiin liittyen.

Enna­kol­li­sesti arvioin­nin lail­li­suutta on pyritty takaa­maan siten, että opet­ta­jalla on velvol­li­suus julkaista arvioin­ti­pe­rus­teet ennen arvioin­tia. Opet­ta­jan on myös huoleh­dit­tava siitä, ettei hän suorita arvioin­tia esteel­li­senä. Opet­taja ei esimer­kiksi voi arvioida lapsensa, ystä­vänsä tai rakas­ta­jansa opin­to­suo­ri­tuk­sia. Opet­ta­jan tulee arvioin­ti­pe­rus­teita sovel­taes­saan huomioida harkin­ta­val­taa ohjaa­vat hallin­non oikeus­pe­ri­aat­teet. Näiden mukaan arvioin­nin pitää esimer­kiksi olla johdon­mu­kaista ja kaikille opis­ke­li­joille tasapuolista.

Opis­ke­li­jan käytössä erilai­sia oikeusturvakeinoja

Opis­ke­li­jan oikeus­turva on taattu siten, että opis­ke­li­jalla on aina oikeus tutus­tua omiin opin­to­suo­ri­tuk­siinsa ja niiden arvioin­tiin. Opis­ke­li­jalla on myös oikeus saada opet­ta­jalta perus­te­lut suori­tuk­sensa arvioin­nille. Jos opis­ke­lija ei ole tyyty­väi­nen opet­ta­jan arvioin­tiin, on opis­ke­li­jalla mahdol­li­suus hakea arvioin­tiin oikai­sua. Ensi­vai­heessa oikai­sua voidaan hakea suul­li­sesti tai kirjal­li­sesti opet­ta­jalta. Jos opis­ke­lija ei ole tyyty­väi­nen opet­ta­jan asiassa teke­mään päätök­seen, voi hän hakea oikai­sua ammat­ti­kor­kea­kou­lun tutkin­to­lau­ta­kun­nalta. Lauta­kunta voi pysyt­tää opet­ta­jan päätök­sen voimassa, palaut­taa asian uudel­leen käsi­tel­tä­väksi tai muuttaa opet­ta­jan päätöstä.

Jos opis­ke­lija kokee, että opet­taja on mene­tel­lyt arvioin­nissa virheel­li­sesti, voi opis­ke­lija tehdä asiasta myös hallin­to­kan­te­lun valvo­valle viran­omai­selle. Hallin­to­kan­telu ei ole muutok­sen­ha­ku­keino, eikä kante­lun käsit­te­li­jällä ole oikeutta muuttaa tai kumota tehtyjä päätök­siä. Kantelu voi johtaa esimer­kiksi huomau­tuk­sen anta­mi­seen lain­vas­tai­sesta menettelystä.

Tieto­suo­jan huomioi­mi­nen tärkeää

Opis­ke­li­jan arvioin­nissa tulee huoleh­tia siitä, että tieto­suo­jaan liit­ty­vät asiat on asian­mu­kai­sesti hoidettu. Opis­ke­li­jan henki­lö­tie­toja tulee käsi­tellä lain­mu­kai­sesti, asian­mu­kai­sesti ja läpi­nä­ky­västi. Henki­lö­tie­to­jen käsit­te­lyssä tulee noudat­taa yleisen tieto­suoja-asetuk­sen peri­aat­teita. Peri­aat­tei­den mukai­sesti arvioin­tia varten kerät­tyjä henki­lö­tie­toja tulee käyttää vain arvioin­nin teke­mi­seen, eikä niitä saa käyttää muihin tarkoi­tuk­siin. Arvioin­nissa ei saa käsi­tellä enempää opis­ke­li­jan henki­lö­tie­toja kuin on vält­tä­mä­töntä. Ylimää­räi­nen ja tarpee­ton opis­ke­li­jan henki­lö­tie­to­jen käsit­tely arvioin­nin yhtey­dessä on kielletty.

Lopuksi

Arvioin­nin teke­mi­nen on yksi opet­ta­jan tärkeim­mistä ja opis­ke­li­jalle näky­vim­mistä tehtä­vistä. Arvioin­nin tulee olla moni­puo­lista, läpi­nä­ky­vää, yhden­ver­taista ja kannus­ta­vaa. Opet­ta­jan osaa­mi­nen arvioin­nin oikeu­del­li­sista seikoista lisää arvioin­nin oikeu­den­mu­kai­suutta ja vähen­tää opin­to­suo­ri­tuk­sista tehtä­viä muutok­sen­ha­kuja. Opis­ke­li­jan arvioin­tiin liittyy lukui­sia oikeu­del­li­sia näkö­kul­mia, jotka jokai­sen opet­ta­jan olisi hyvä tietää. Näihin näkö­kul­miin on mahdol­lista tutus­tua tarkem­min juuri julkais­tussa kirjassa ”Hytti­nen, Mikko & Korte, Atte: Oppijan arvioin­nin oikeu­del­li­set perus­teet”.


Kirjoit­ta­jat:

Atte Korte, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Mikko Hytti­nen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kuva: Andy Barbour palve­lusta Pexels