Kestä­vän kehi­tyk­sen yhtei­set osaa­mi­set ja niiden arviointi ammattikorkeakoulussa

Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen rehto­ri­neu­vosto Arene ry:n Kestävä kehitys ja vastuul­li­suus -ryhmän koulu­tus­työ­ryhmä järjesti syksyn 2021 aikana webi­naa­ri­sar­jan, jonka tarkoi­tuk­sena oli tukea yhtei­sen Kestävä, vastuul­li­nen ja hiili­neut­raali ammat­ti­kor­kea­koulu -ohjel­man toteut­ta­mista. Metro­po­lia ja Karelia järjes­ti­vät 3.12. webi­naa­ri­sar­jan päätös­ti­lai­suu­den, jonka tavoit­teena oli tarjota tietoa uusista Arenen määrit­te­le­mistä yhtei­sistä osaa­mi­sista, keskit­tyen erityi­sesti kestä­vän kehi­tyk­sen osaa­mi­seen ammat­ti­kor­kea­kou­luo­pin­noissa ja -työssä. Metro­po­lian osal­lis­ta­van proses­sis­par­rauk­sen Parru-tiimin fasi­li­toi­massa tilai­suu­dessa käsi­tel­tiin esimerk­kien avulla kestä­vän kehi­tyk­sen osaa­mi­sen edis­tä­mistä amk-koulutuksessa.

Arenen koulu­tus­työ­ryhmä laati vuoden 2021 aikana kestä­vän kehi­tyk­sen osaa­mi­sen määrit­te­lyn osaksi ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen yhtei­siä osaa­mi­sia. Kestä­vän kehi­tyk­sen yhtei­seen osaa­mi­seen liit­ty­vät mm. systee­mio­saa­mi­nen, kriit­ti­nen ajat­telu, yhteis­työ, eetti­nen osaa­mi­nen, stra­te­gi­nen osaa­mi­nen ja integroitu ongel­man­rat­kaisu. Yhtei­sen osaa­mi­sen määrit­te­lyn taus­tana käytet­tiin mm. Unescon (2017) laati­maa kestä­vän kehi­tyk­sen kompe­tens­sin määrit­te­lyä sekä eri ammat­ti­kor­kea­kou­luissa käytössä olevia määrittelyjä.

Alku­vuonna 2021 ammat­ti­kor­kea­kou­lu­yh­tei­sölle järjes­te­tyssä henki­lös­tö­ky­se­lyssä selvi­tet­tiin myös henki­lös­tön näke­myk­siä kestä­vän kehi­tyk­sen eri osaa­mis­ten tärkey­destä: yhteis­työ- ja eetti­nen osaa­mi­nen koet­tiin tärkeim­miksi. Osin vaikeam­min hahmo­tet­ta­vat systee­mio­saa­mi­nen, stra­te­gi­nen osaa­mi­nen ja integroitu ongel­man­rat­kaisu koet­tiin vähem­män merkit­tä­viksi. Nämä osaa­mi­set ovat Unescon määrit­te­lyssä globaa­lien kestä­vyys­haas­tei­den ratkai­se­mi­seksi hyvin keskei­siä ja siten niitä halut­tiin webi­naa­rissa avata tarkem­min ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen näkökulmasta.

Arenen yhteis­työ­hön kuului vuoden 2021 aikana myös ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen yhteis­ten osaa­mis­ten koko­nais­päi­vi­tys. Työ eteni Kare­lian vara­reh­to­rin Pekka Auvisen johdolla. Viimeis­te­ly­vai­hee­seen asti edennyt ja joulu­kuussa 2021 hyväk­sytty yhtei­sen osaa­mis­ten koko­nai­suus, mukaan lukien uusi kestä­vän kehi­tyk­sen osaa­mi­nen, esitel­tiin 3.12. webinaarissa.

Kestä­vän kehi­tyk­sen yhtei­nen osaaminen

Metro­po­lian kestä­vän kehi­tyk­sen pääl­likkö Elli Ojala esit­teli webi­naa­rin johdan­tona kestä­vää kehi­tystä systee­mi­senä osaa­mi­sena. Ojala jäsensi YK:n kestä­vän kehi­tyk­sen tavoit­teita sisäk­käi­sinä: talou­den ja yhteis­kun­nan osata­voit­teet sijoit­tu­vat biosfää­rin osata­voit­tei­den sisälle ja yhteis­työn osata­voite toimii kaikkia yhdis­tä­vänä akse­lina. Ojala esit­teli myös Metro­po­lian kestä­vän kehi­tyk­sen työn oman toimin­nan vaikut­ta­vuu­tena, jatku­vana oppi­mi­sena 17 000 henki­lön yhtei­sössä sekä yhteis­kun­nal­lis­ten ratkai­su­jen tarjoa­mi­sena. Esityk­sessä näyt­täy­tyi amk-sekto­rin laaja ja moni­puo­li­nen rooli kestävyystyössä.

Kestä­vän kehi­tyk­sen tavoit­tei­den “hääkakku”, jossa koros­tuu systee­mien yhteen­liit­ty­vyys ja biosfääri kaiken ihmisen toimin­nan perus­tana. (Azote for Stock­holm Resi­lience Centre, Stock­holm Univer­sity, CC BY 4.0)

Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen yhteis­ten kompe­tens­sien päivi­tyk­sestä vastan­nut työryhmä asetti tavoit­teeksi koko­nai­suu­den, joka kuvaa ymmär­ret­tä­västi valmis­tu­vien osaa­mista, on ulkoa muis­tet­ta­vissa ja käytän­nössä ohjaa ja suuntaa niin oppi­mista ja kuin opetusta. Loppu­tu­lok­sena on suosi­tus kuudesta keskei­sestä kompe­tens­sista sekä AMK- että YAMK -tutkin­noille. Pekka Auvinen esitti webi­naa­rissa päivi­te­tyt yhteis­ten osaa­mis­ten yhteen­ve­dot, joissa kompe­tens­sit kytkey­ty­vät toisiinsa polku­mai­sesti opin­to­jen eri vaiheissa. Yhtei­siin osaa­mi­siin sisäl­tyy kestävä kehitys omana kompe­tens­sina sekä sitä tukevaa osaa­mista muiden kompe­tens­sien osana, kuten eetti­senä osaa­mi­sena ja enna­koi­vana kehittämisenä.

Yliopet­taja, erityis­asian­tun­tija Taru Konst Turun ammat­ti­kor­kea­kou­lusta keskit­tyi esityk­ses­sään kestä­vän kehi­tyk­sen osaa­mi­sen tulkin­taan ja arvion­tiin. Konst toi esille kestä­vän kehi­tyk­sen koulu­tuk­sessa tiedol­li­sen kompe­tens­sin tärkey­den eli käsit­tei­den tunte­muk­sen ja kestä­vyy­den systee­mi­sen luon­teen ymmär­tä­mi­sen. Kestä­vän kehi­tyk­sen koulu­tuk­sessa on kyseessä muutok­sen­te­ki­jöi­den koulu­tus, eli tarvi­taan tietoa, taitoja ja valmiuk­sia toimin­taan. Taru Konst esit­teli esityk­ses­sään tarkem­min genee­ris­ten kompe­tens­sien arvioin­tia ja esimerk­ki­työ­ka­lua. Turun ammmat­ti­kor­kea­kou­lussa kehi­tetty inno­vaa­tio-osaa­mi­sen arvion­ti­työ­kalu on laadittu kansain­vä­li­sessä yhteis­työssä korkea­kou­lu­yh­teis­työ­hön sopi­vaksi ja laajen­nettu edel­leen yrity­syh­teis­työ­hön. Jatku­mona arvioin­ti­työ­ka­lun kehi­tys­työssä on mm. laajempi genee­ris­ten kompe­tens­sien tunnis­ta­mi­nen ja arviointi verkkoympäristössä.

Konst totesi esityk­ses­sään, että yhteis­ten osaa­mis­ten teke­mi­nen näky­väksi opis­ke­li­joille ja syste­maat­ti­nen arviointi edistää aidosti niiden kehit­ty­mistä. Konst kuvaili yhteis­ten osaa­mis­ten kehit­ty­mistä moni­vai­hei­sena ja tapah­tu­vaksi myös alakoh­tais­ten osaa­mis­ten yhtey­dessä. Kestä­vän kehi­tyk­sen yhtei­sen osaa­mi­sen arviointi edel­lyt­tää myös arvioin­ti­me­ne­tel­mien ja kritee­rei­den kehit­tä­mistä. Arvioin­nissa on olen­naista, että oppija itse tunnis­taa nämä tiedot ja taidot ja siten niihin sovel­tuu hyvin itsear­vioin­nin menetelmät.

Systee­mio­saa­mi­sen esimer­kit: elin­kaa­ri­tie­don vies­tintä ja elinkaariosaaminen

Webi­naa­rin toisessa tieto-osuu­dessa syven­nyt­tiin tarkem­min systee­mio­saa­mi­seen ja siinä vies­tin­näl­li­seen ja mene­tel­mäl­li­seen osaa­mi­seen. Johanna Parikka-Altens­tedt, sosio­logi ja yrityk­sen yhteis­kun­ta­vas­tuun ja vies­tin­nän asian­tun­tija, syven­tyi esityk­ses­sään Kompe­tens­sia ja kommu­ni­kaa­tiota vies­tin­tään elin­kaa­ria­na­lyy­sin osaa­mi­sena. Hän esit­teli kokoa­valla tavalla elin­kaa­ri­vies­tin­nän piir­teet ja toimi­joi­den roolit viestinnässä.

Elin­kaa­ri­vies­tin­nässä vies­ti­tään jatku­vasti pitkistä proses­seista, jossa on tyypil­listä jatkuva muutos. Kyseessä on orga­ni­saa­tion kannalta stra­te­gi­nen vies­tintä, jonka peri­aat­teita ovat mm. läpi­nä­ky­vyys, help­po­ta­jui­suus, luotet­ta­vuus, ja krii­sin­hal­linta. Parikka-Altens­tedt jäsensi esityk­ses­sään vies­tin­tää toimin­noit­tain tuot­teen ja palve­lun koko elin­kaa­ren ajalta. Vies­tin­nässä pitää pystyä kerto­maan tari­noina eri elin­kaa­ren vaiheista, mikä edel­lyt­tää vahvaa elin­kaa­ren tunte­musta ja analyy­si­tie­don hyödyn­tä­mistä. Vies­tin­tä­osaa­mi­nen kattaa siten sekä yksi­tyis­koh­tai­sen proses­si­tie­don että laajan ymmär­ryk­sen koko elin­kaa­ren osalta. Systee­mi­sessä vies­tin­nässä ja sen mahdol­lis­ta­mi­sessa vastuu on aina orga­ni­saa­tion johdolla. Lisäksi keskeistä on yhteis­työ ja vies­tin­nän kytke­mi­nen kaik­keen kestä­vyy­den kehittämiseen. 

Yliopet­taja Riitta Lehti­nen Metro­po­lia Ammat­ti­kor­kea­kou­lusta keskit­tyi webi­naa­rie­si­tyk­ses­sään elin­kaa­ria­na­lyy­siin systee­mia­jat­te­lun kehit­tä­mi­sen työka­luna. Lehti­nen lähes­tyi systee­mio­saa­mista kompe­tens­sin esit­te­lyn ja elin­kaa­ria­na­na­lyy­sin stan­dar­di­taus­tas­tan kautta. Konkreet­ti­sena esimerk­kinä toimi opis­ke­li­ja­ryh­män projek­ti­työ ruis­lei­vän laadul­li­sesta elin­kaa­riar­vioin­nista, sekä projek­ti­työssä saavu­teut oppi­mis­tu­lok­set kestä­vän kehi­tyk­sen avain­osaa­mis­ten näkö­kul­masta. Elin­kaa­riar­vioin­nin avulla opis­ke­li­jat näkevät koko­nais­ku­van tuot­teesta, palve­lusta tai tuote­jär­jes­tel­mästä. Opis­ke­li­jat ymmär­tä­vät systee­mi­sen koko­nai­suu­den ja eri osasys­tee­mien keski­näi­siä riip­pu­vuuk­sia. Kriit­ti­nen arvioiva ajat­telu kehit­tyy esimer­kiksi tuot­teen tarpeel­li­suu­den ja vallit­se­vien toimin­ta­ta­po­jen arvioin­nissa. Koko tuotan­to­ket­jun tai sen osien kestä­vyy­den kehit­tä­mi­nen edistää enna­koin­tio­saa­mista ja tule­vai­suusa­jat­te­lua sekä stra­te­gista osaa­mista. Monia­lai­sesti toteu­te­tuissa projek­ti­töissä opis­ke­li­jat kehit­tä­vät monia­laista yhteis­työ­osaa­mista ja eettistä osaa­mista sekä integroi­tua ongel­man­rat­kai­sua, jossa yhdis­te­tään kestä­vän kehi­tyk­sen eri alao­saa­mi­sia. Itsear­vioin­nin ja -reflek­toin­nin sekä vertai­sar­vion­tien avulla voidaan Lehti­sen mukaan saavut­taa myös kestä­vän kehi­tyk­sen avain­osaa­mi­siin kuuluva opis­ke­li­jan kyky arvioida ja kehit­tää omia toimi­aan ja ajatteluaan.

Mitä webi­naari antoi osallistujille?

Koko aamu­päi­vän kestä­nyttä webi­naa­ria seurasi loppuun saakka reilut 60 osal­lis­tu­jaa. Heistä kolme­toista antoi palau­tetta. Palaut­teen anta­jista 77 % oli opetus­hen­ki­lös­töä, 15 % hallin­to­hen­ki­lös­töä ja 8 % tukipalveluhenkilöstöä.

Kaiken kaik­ki­aan palaute webi­naa­rista oli erit­täin hyvää. Webi­naari vastasi hyvin osal­lis­tu­jien odotuk­sia ja suurin osa koki, että pystyy hyödyn­tä­mään webi­naa­rin antia erityi­sesti omassa työs­sään, mutta myös muuten­kin elämäs­sään. Osa oli saanut webi­naa­rista työka­luja omaan työhönsä. Lisäksi webi­naa­rin koet­tiin tarjon­neen tilaa yhtei­selle keskus­te­lulle. Yksi palaut­teen antaja totesi, että ”Tuli aidosti olo, että olen osal­lis­tu­massa valta­kun­nal­li­seen tapahtumaan”.

Webi­naa­rin antina jatko­työ­hön osal­lis­tu­jat mainit­si­vat mm. yhteis­ten kompe­tens­sien jäsen­nyk­sen ja niihin pohjau­tu­van arvioin­nin kehit­tä­mi­sen, elin­kaa­ria­jat­te­lun ja sen sovel­ta­mi­sen mm. palve­lu­jen arvion­tiin ja vies­tin­nän opetus­si­säl­töi­hin, jatku­van vies­tin­nän roolin kestä­vän kehi­tyk­sen työssä sekä arvo­pe­rus­tan ja monia­lai­sen yhteis­työn merki­tyk­sen kestä­vässä kehi­tyk­sessä. Kestä­vän kehi­tyk­sen osaa­mi­sen määrit­tely auttoi osal­lis­tu­jia myös omassa opetus­suun­ni­tel­ma­työssä ja tulkit­se­maan sitä osana yhteis­ten osaa­mis­ten kokonaisuutta.

Palaut­teessa toivot­tiin lisää vastaa­via tilai­suuk­sia, jotka ovat avoimia kaikille ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen henki­lös­tö­ryh­mille, ja että kestä­vän kehi­tyk­sen työtä jatket­tai­siin koulu­tus­tee­massa Arenen kautta jatkossakin.


Kirjoit­ta­jat:

Lasse Okkonen, yliopet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Riitta Lehti­nen, yliopet­taja, Metro­po­lia Ammattikorkeakoulu

Kuva: Jeremy Perkins / Unsplash